Men den bästa jag sett är denna.

http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-Oberf ... 4aae3e1f00
Moderator: Redaktörer

darkg skrev:...
Hur fixar du hålen med precision?
Eri skrev:...
Men den bästa jag sett är denna.
[ Bild ]
http://www.ebay.de/itm/Fraszirkel-Oberf ... 4aae3e1f00
paa skrev:Först testar du lite i en skräpplatta.
Sedan är det bäst att köra försänkningen först, och sedan hålet.
Kör hålet med drygt halva tjockleken framifrån, och sedan vänder du fronten och kör resten bakifrån. Det lilla jack som blir när centrumbiten lossnar syns då bara från baksidan av baffeln. Man kan även lämna tre "bryggor" jämt fördelade när man kör det sista från baksidan, så kan man ta det allra sista av bryggorna med ett stämjärn eller sticksåg, så blir det inga katastrofer.
Eri skrev:Som Cortado säger så dammar det mycket när man fräser i MDF så att ansluta en dammsugare till fräsen är ett måste.
jonasby skrev:Kommer inte använda det svindyra hörselskyddet. Det vore som att måla i finkostymen. [/i]
jonasby skrev:Jonas har idag lärt sig fräsa.
Det visade sig dock att det inte var helt lätt att borra ett centrumhål med precis önskad radie på <0,5mm när. Jag borrade nya hål efter detta men visar det i morgon ...
- Svårare att borra rätt radie för min cirkeljigg.
darkg skrev:Ett sätt att göra rakt hål för pinnen är att använda fräsenmen då måste man klura ut hur man positionerar den rätt. En träborr med fräskompatibel överkropp vore bra. Kom jag just på.
Cortado skrev:darkg skrev:Ett sätt att göra rakt hål för pinnen är att använda fräsenmen då måste man klura ut hur man positionerar den rätt. En träborr med fräskompatibel överkropp vore bra. Kom jag just på.
Man kan köra en bottenskärande fräs också. Jag är rätt säker att jag sett Dan köra en vanlig träborr (med spets) i en handfräs (innan vi hade CNC)... och han verkar ju ha klarat sig oskadd.
.. sen gäller det ju att fräsen är stilla, kanske med lite dubbelhäftande tejp eller en tving eller två.
Cortado skrev:Jag hade nog limmat in nå bitar som du sen kan skruva i (lite som i testlådan vi hade med oss), så att du kan dra fast baffeln med skruv, eventuellt med tätlist emellan, så det verkligen blir rätt och bra. Bara tejp hade jag inte litat på.
jonasby skrev:Angående borra raka centrumpinnehål. Är man bara medveten om detta så tror jag man kan borra tillräckligt raka hål manuellt. Ska vara mer observant och noggrann nästa gång helt enkelt.
Cortado skrev:jonasby skrev:Kommer inte använda det svindyra hörselskyddet. Det vore som att måla i finkostymen. [/i]
Du kan använda sånadär skumpluppar. Eller i värsta fall toa- eller hushållspapper.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster