Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Cortado skrev:jonasby skrev:Kommer inte använda det svindyra hörselskyddet. Det vore som att måla i finkostymen. [/i]
Du kan använda sånadär skumpluppar. Eller i värsta fall toa- eller hushållspapper.
Borde inte hifimänniskor vara rädda om sin hörsel? Eller vill ni komma undan med billigare diskanter?
Eri skrev:Lådan är ju lång och smal vilket gör att du kan få problem vid någon frekvens ( "resonans" ). Har sett förslag på att lägga ett lager ( lite tjockare ) dämpmaterial mitt i lådan som delar lådan på längden i två halvor. Finns säkert någon här som kan mer om sånt här.
Cortado skrev:Lite osäker på vad som skulle vara det bästa sättet att mäta just lådresonanserna, om man specifikt vill få koll på dem. Misstänker att de de resonanserna som hamnar i det "normalt mätbara" området kommer vara så små att de är svåra att identifiera om man inte mätt mycket eller glott mycket på mätningar. Dock, alla "problem" man ser i tonkurvan eller den mätning man gör felsöker man ju och lär ju undersöka ifall problemet kan vara en lådresonans eller något annat.
Makes sense? (hoppas jag..)
Om du endast vill dämpa resonanserna i lådan men inte isotermisera (öka storleken) så behöver du leta efter ett icke-isotermiserande material. Jag hade ett minne av att täckjacksfoder skulle vara bra att dämpa med men sämre (mindre) isotermiserande, men vid lite trådsökningar så blir jag osäker. Det finns många trådar där ämnet berörs. Kanske kan någon bättre vetande kommentera det?
(Allramtråden som Dan länkar till tänkte jag också länka till men sen tog jag bort länktipsen.)
Johan_Lindroos skrev:Om täckjacksfoder:
Du är på rätt spår. Däremot är det precis tvärtom som det fungerar.
jonasby skrev:Tack @Cortado och @Eri,
1
Tolkar jag er rätt att man borde kunna se resonanser vid en mätning av ljudnivå (tonkurva) eller, kanske hellre, impedans som en ökning (?) av impedansen vid aktuell frekvens(-er)?
Och ser man inga sådana avvikelser, har man inga resonanser ...(Givetvis svårt se i mätning om under ca 200-300Hz...)
2
I så fall borde jag kunna börja med *lite* dämpning och mäta och lyssna mig fram med ökande dämpning. För att nå "oresonant" resultat med minsta möjliga dämpning.
3
För jag vill inte öka lådans effektiva volym, vilket jag verkar få med mer dämpning. Enligt tidigare mätningar av basen torde jag sikta på *mindre* lådvolym och då ter sig mycken (isotermiserande) dämpning som åtgärd i fel riktning.
4
- Finns det dämpmaterial som dämpar/absorberar bra (mot resonanser) men ej ökar isotermisering (ökar effektiv volym)? Eller, vilket material har störst (positiva) skillnad i dess absorption vs isotermisering?
Har läst om Bitumen, är det bra för ändamålet?
5
Tillägg: lådan är inte avdelad i två separata kaviteter. Det är ett "luftigt" stag som sitter strax ovan halva höjden. Dvs, lådans innermått borde vara 1050-2*19 mm. Staget torde knappast ändra detta våglängdsberoende.
Cortado skrev:Johan_Lindroos skrev:Om täckjacksfoder:
Du är på rätt spår. Däremot är det precis tvärtom som det fungerar.
Kände på mig att det nått i den här stilen skulle hända, haha!
Vilket är det du förresten menar är tvärtom, att täckjacksfoder fungerar och/eller för att det är isotermiserande men inte absorberande eller tvärtom?
Nu ska jag ut på en faktisk cykeltur, då den metaforiska cykelturen inte är så motionerande!
DanNorman skrev:Jag tycker det ser så random ut det kan bliPeaken vid 5-6kHz kommer säkert från basen, och utan den skulle diskanten se ännu konstigare ut. Diskanten har väl ganska mycket högre känslighet (10dB) än basen, speciellt med tanke baffelstegskompensation?
Nattlorden skrev:Fina vita högtalare sa lillgrabben spontant när han gick förbi och såg bilden.
jonasby skrev:Kan bjuda på en mätning på 20cm också.
Dämpa diskanten lite kan jag göra.
DanNorman skrev:Dippen vid 800Hz skulle kunna vara en resonans i lådan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster