Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
Svante skrev:...Undantaget är slavbas, det är en passiv del av lådväggen rör sig och som ger ett nyttigt bidrag.
Svante skrev:bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
Mja, man ska nog skilja på "ska", "är avsedd", "bör" och "är bra". Som regel är det dåligt att lådan rör sig, någon kan säga att den gör det för att den ska det, någon kan säga att han gillar resultatet när den gör det. Men det är rätt svårt att få till något sådant som blir objektivt bra. Undantaget är slavbas, det är en passiv del av lådväggen rör sig och som ger ett nyttigt bidrag.
Strmbrg skrev:Svante skrev:...Undantaget är slavbas, det är en passiv del av lådväggen rör sig och som ger ett nyttigt bidrag.
Hm, tänkte lite på just slavbas. Hur mycket annat, än det den är tänkt att bidra med, bidrar den med egentligen?
Svante skrev:bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
Mja, man ska nog skilja på "ska", "är avsedd", "bör" och "är bra". Som regel är det dåligt att lådan rör sig, någon kan säga att den gör det för att den ska det, någon kan säga att han gillar resultatet när den gör det. Men det är rätt svårt att få till något sådant som blir objektivt bra. Undantaget är slavbas, det är en passiv del av lådväggen rör sig och som ger ett nyttigt bidrag.
JM skrev:Svante skrev:bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
Hur påverkar en relativt ostyv högtalarlåda gjord av solida tunna blyväggar ljudet? Trycket torde kunna få väggarna att röra sig men uppstår resonanser?
JM
Perfector skrev:JM skrev:Svante skrev:
Hur påverkar en relativt ostyv högtalarlåda gjord av solida tunna blyväggar ljudet? Trycket torde kunna få väggarna att röra sig men uppstår resonanser?
JM
För mig låter det som om det blir motfaskoppling i lådväggar som rör på sig.
Strmbrg skrev:Tror diskussionen varit uppe tidigare, men jag får fortfarande inte ihop det.
Det byggs kabinett som skall vara styva och ljudtäta - i syfte att de skall vara tysta - i syfte (i sin tur) att endast membranet skall låta - i syfte att åstadkomma ett neutralt ljud - i syfte att osv...
Men, membranet är ju väldigt tunt. Det lär ju släppa igenom ganska mycket av ljudet som skickats in i lådan. Lyssnar man inne i en högtalarlåda, så är det ju inte särskilt tyst där.
Även om man lyckas dämpa där inne ganska väl, så bullrar det rätt rejält. Och, om det nu går att dämpa bort väldigt mycket - varför skulle i så fall kabinettet behövas - och vara så styvt?..
Jag får alltså en "mygg och kameler-känsla här". Betraktar vi nu membranet som en del av kabinettet - vilket det ju är - så är detta ju jättedåligt på att hindra att "bullret" i lådan tar sig ut och beblandar sig med direktljudet.
bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
ante_77 skrev:bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
Spendors lilla stativare är nog ett exempel.
JM skrev:Det bla därför som dipol-högtalare inte låter låda.
Nattlorden skrev:JM skrev:Det bla därför som dipol-högtalare inte låter låda.
Sorry - men det finns gott om panelhögtalare som låter riktigt ordentligt låda utan att ha en....
JM skrev:ante_77 skrev:bassman skrev:Det finns väl konstruktiotörer som använder tunna / resonerande lådor där kabinetten skall spela med som en del av konstruktionen..(?)
I vilka lägen kan en låda aktivt påverka ljudet positivt? Om så hur?
En helt passiv låda + dämpmaterial, i den bästa av världar, borde inte påverka ljudet negativt?
JM
Strmbrg skrev:Tror diskussionen varit uppe tidigare, men jag får fortfarande inte ihop det.
Det byggs kabinett som skall vara styva och ljudtäta - i syfte att de skall vara tysta - i syfte (i sin tur) att endast membranet skall låta - i syfte att åstadkomma ett neutralt ljud - i syfte att osv...
Men, membranet är ju väldigt tunt. Det lär ju släppa igenom ganska mycket av ljudet som skickats in i lådan. Lyssnar man inne i en högtalarlåda, så är det ju inte särskilt tyst där.
Även om man lyckas dämpa där inne ganska väl, så bullrar det rätt rejält. Och, om det nu går att dämpa bort väldigt mycket - varför skulle i så fall kabinettet behövas - och vara så styvt?..
Jag får alltså en "mygg och kameler-känsla här". Betraktar vi nu membranet som en del av kabinettet - vilket det ju är - så är detta ju jättedåligt på att hindra att "bullret" i lådan tar sig ut och beblandar sig med direktljudet.
Harryup skrev:JM skrev:ante_77 skrev:
I vilka lägen kan en låda aktivt påverka ljudet positivt? Om så hur?
En helt passiv låda + dämpmaterial, i den bästa av världar, borde inte påverka ljudet negativt?
JM
Jag skulle säga att många äldre högtalare som är dåligt stagade (med dagens mått mätt) är en del av det. Har en god vän tillika trummis som ägt massor med Altec A7:or i olika utformningar. Både originallådor och kopior vanligtvis byggda ganska lika originalen. Men så en dag så hittar han ett välstagat snickarbyggt par i MDF. Jättefint byggda och väldigt stumma oavsett var man knackar på dom. Hem glad i hågen och börjar spela.
Det låter ojämförligt det sämsta A7 ljud han har hört. Aha, något fel på elementen, byter mot nya och nya drivers. Låter lika illa. Aha, det är filtren. Byter dom. Nä. Låter illa. Felbyggda, mäter upp dom, nä. Korrekt det med. Tyvärr skall man inte använda MDF utan finsk björkplywood i dom för att dom skall låta bra. Möjligen avslöjar MDF svagheter i konstruktionen, men det spelar ju ingen roll om det är just A7:or man vill ha.
JM skrev:Vilket även kan förklara varför den resonansfria MDF-lådan inte lät ok.
JM
Flint skrev:JM skrev:Vilket även kan förklara varför den resonansfria MDF-lådan inte lät ok.
JM
Jag är inte övertygad om att MDF är det optimala lådmaterialet. De högtalarlådor jag har uppskattat genom åren har alla varit gjorda av spånskiva. Och MDF tror jag inte är resonansfri utan har bara resonanserna vid andra frekvenser än säg spånskiva. Allt handlar om vad hörseln anser är naturligt.
JM skrev:Vilka resonanser är mer naturliga?
JM
Flint skrev:JM skrev:Vilka resonanser är mer naturliga?
JM
De som faller inom kulturen upplevt naturligt ljud genetiskt och hisoriskt sett.
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:Vilka resonanser är mer naturliga?
JM
De som faller inom kulturen upplevt naturligt ljud genetiskt och hisoriskt sett.
Jag misstänker snarare att ostyva spånplattelådor inte är ideala monopoler utan har kontaminerats av ett inte helt obetydligt inslag av dipolljud.
JM
Flint skrev:JM skrev:Flint skrev:De som faller inom kulturen upplevt naturligt ljud genetiskt och hisoriskt sett.
Jag misstänker snarare att ostyva spånplattelådor inte är ideala monopoler utan har kontaminerats av ett inte helt obetydligt inslag av dipolljud.
JM
Vilket faller inom helhetsbegreppet: hur resultatet subjektivt uppfatas.
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:Jag misstänker snarare att ostyva spånplattelådor inte är ideala monopoler utan har kontaminerats av ett inte helt obetydligt inslag av dipolljud.
JM
Vilket faller inom helhetsbegreppet: hur resultatet subjektivt uppfatas.
Kan du exemplifiera på en välljudande ostyv spånplattehögtalare?
JM
Strmbrg skrev:Jag är inte alls tekniskt bevandrad (tycker jag), men mina tankebanor brukar emellanåt se ut ungefär såhär:
"Hm, de här högtalarna låter väldigt rent och fint. Vad beror det på?"
"De här låter färgat och inte så trovärdigt. Vad beror det på?"
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster