DENON DM33 + DALI Concept 1. Hur ska detta funka?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kemisten

DENON DM33 + DALI Concept 1. Hur ska detta funka?

Inläggav Kemisten » 2006-01-11 08:14

Hejsan, det är mitt första inlägg här. Var snäll mot mig 8)

Ja, som ni ser i rukriken : DENON DM33 + DALI Concept 1

Hade tänkt låta mitt musikspelande komma till lite seriösare nivåer. Mina Creative 5.1 från 01 är inte riktigt till belåtenhet :wink:
Så jag har kollat in det där paketet. Det ska främst vara till musikspelande m.h.a. datorn. I och med att det är datorn som ska försörja min spelare med musik så känns det som det kommer bli en flaskhals där. Jag har läst runt lite överallt, men jag har inte hittat klara fakta på hur det är. Det är ett mörker...

Hur kommer det fungera med denna överföring? Jag kommer att behöva en kabel Datorn <=> förstärkare och 2 kablar Högtalare <=> förstärkare?
Vad för sorts kabel rekommenderar ni? Helst ska den kunnas köpa tillsammans med paketat (alltså beställas från hifiklubben). Länk? Mitt ljudkort är ett integrerat ljudkort som kom med moderkortet, ingen 10 poängare alltså.

annars då? Kommentarer? kritik? vad tycker ni?

//kemisten :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-11 08:27

Stärkaren tror jag på. Högtalaren är säkert ok - Dali brukar vara ok. Tror du kommer att sakna lite botten, i alla fall efter ett tag - men då går det ju att komplettera med sub(ar).

Kabel - enklast möjliga. Större tvärsnitt om den skall vara lång.
Egentligen rekommenderas EKK (från Clas Ohlson eller liknande byggvaru), men skall det tvunget vara från hifiklubben - ta GALE XL105, den är billigast.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-11 08:45

Kabeln mellan datorns ljudkort och Denon-receivern är en vanlig adapterkabel. 3.5mm teleplugg i datorn och två phonokontakter i receivern t.ex. art.nr. 39-209 från Kjell & Co, art.nr 23-793 från Biltema eller art.nr 32-1372 från Clas Ohlson. Sådana har säkert även Hifiklubben liksom Siba, OnOff, lgiganten m.fl.

Datorns ljudkort kan vara en flaskhals. M-Audio Audiophile 2496 för knappt 1000 kr (www.thomann.de) kan vara en bättre lösning.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-11 12:37

Lustigt, skall köpa Denon 33 till min lilla syster, dock snik varianten med Gale för 3995:- :9
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Kemisten

kablar

Inläggav Kemisten » 2006-01-14 12:37

Ok, har läst igenom det ni skrivt. Tack för svaren och hjälpen.
Blir nån meter av denna länk1

Men den andra kabeln ni pratade om vet jag inte riktigt vart den är på hifiklubben. Är det en sån här?
länk2

Edit; att köpa ett ljudkort för 1000kr känns inte så roligt nu så jag skippar nog den idén
länk3

Vänligen använd funktionen [url=adress] så man slipper sidscrolla!

AntiSidScrollMaffian

/J

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-14 12:46

Nej, det är ingen Y-kabel du ska ha för att ansluta datorns ljudkort. Den här typen kan su använda för det (och det bör butiken kunna tala om för dig...):

[url=http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/diverse_kablar/detail/TWEAK´N´TUNE_15m_minijack_Kabel.htm?id=7539]länk[/url]

Vänligen använd funktionen [url=adress]länknamn[slash-url] så man slipper sidscrolla!

AntiSidScrollMaffian

/J

Användarvisningsbild
Kemisten

Inläggav Kemisten » 2006-01-14 12:58

aha, tur jag frågade, tack. Men då är väl allt klart då? Visst är det bara det jag behöver?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-14 13:21

Använder du en centralantenn till radion?

Användarvisningsbild
Kemisten

Inläggav Kemisten » 2006-01-14 13:23

Jag vet inte riktigt vad du menar. Nej, tror jag :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-14 14:23

Bor man i lägenhet och ansluter till centralantenn och dator kan man ibland få problem med jordslingor.

Användarvisningsbild
Kemisten

Inläggav Kemisten » 2006-01-14 14:26

Har det att göra med elektromagnetiska störningar och grejer?

Jag bor i en villa, det är ej jordat där jag ska ha systemet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-14 14:55

En galvanisk avskiljare från Biltema kan vara bra att ha för att undvika jordslingor samt för att skydda förstärkaren mot elaka strömspikar vid in- och urkoppling. Dock har de inte rak frekvenskurva. Det kanske inte gör så mycket om man spelar osorterad mp3.

Vill du däremot ha välljud från datorn, skulle jag föreslå ett bra ljudkort, kanske med (optisk) s/pdif-utgång kopplad till en D/A-omvandlare. Alternativt använda Squeezebox eller Roku Soundbridge. Detta ansluts sedan till valfri förstärkare. Wav-filer eller mp3/aac med hög kvalitet som källa, ingen 128kbps-musik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Patrik123

Inläggav Patrik123 » 2006-01-23 15:46

Detta skulle kunna vara ett billigt o bra alternativ. Högtalare på köpet.

GAAAAH

Vet inte hur högtalarna låter. Lycka till.

GAAAH! ;)

AntiSidScrollMaffian

/J

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-23 16:20

Hej!

Själva ljudkortets egenskaper kan vara fullt tillräckliga för ditt behov om
det är någorlunda nytt, men se till att din dator för så lite oväsen som
möjligt! Låg störnivå är viktigare än man kanske tror vid musiklyssning,
speciellt vid spisning av välljudande, dynamiska fonogram (och MP3 är
inte nödvändigtvis så dåligt som en del vinylälskande audiofiler säger). 8)

Välkommen till Faktiskt, förresten. :)

Denon-apparaten har omskrivits i senaste numret av Musik & Ljudteknik,
vilket finns på välsorterade bibliotek. En mycket bra apparat om man
inte behöver spela så starkt.

Mvh E*

Red.: Antipanoramatext. :(
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-23 17:14

Det finns ett par andra sätt att få ljudet till sin stereo-anläggning.

1) Jag har ett externt ljudkort stående vid förstärkaren, kopplat till tape-ut/tape-in. Sedan har jag en lång USB-kabel till datorn. Detta ger mig möjligheten att spela in radioprogram direkt i datorn för att sedan bränna på cd, om jag vill. Eftersom jag har vinylspelare också kan jag lätt rippa skivor den vägen.

2) Det finns enheter för 1500-2000 kronor som kopplas in via nätverket (kabel eller trådlöst) och som man ställer vid "stereon". Till dessa tillhör en fjärrkontroll så man enkelt kan välja låtar från datorn när man sitter å softar i soffan :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kemisten

Inläggav Kemisten » 2006-03-07 22:19

Hej, var ett tag sen! :)

Ska bara berätta att jag nu fått högtalarna och ut strömmar vacker, perfekt musik :wink: Tack för all hjälp jag fick!

Är riktigt nöjd med det jag köpt.. Men nu, så självklart så när man skaffat detta så vill man ju utöka sitt lilla system :) En sub skulle faktiskt vara trevligt att ha nu...

Vad tror ni skulle passa in till detta system?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-07 22:55

Beror på hur långt man vill gå, men jag skulle kunna tänka mig en uppgradering till ett par oa58 istället till exempel. Då skulle man slippa subwoofer.
Annars brukar Audio Pro vara ok i de lägre prisklasserna. Har dock aldrig ägt själv - så det är inte en supersäker källa som pratar. :)

/J
admin

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 07:56

Kemisten skrev:
Är riktigt nöjd med det jag köpt.. Men nu, så självklart så när man skaffat detta så vill man ju utöka sitt lilla system :) En sub skulle faktiskt vara trevligt att ha nu... Vad tror ni skulle passa in till detta system?

Jag tror att AudioPro SUB SUPREME, för 2000 kr, skulle passa utmärkt! 8)

Användarvisningsbild
Kemisten

Inläggav Kemisten » 2006-04-23 18:35

Nu har jag skaffat mig en Audiopro SUB SUPREME nu också.. 8)

Men alltså jag tycker den inte riktigt är med eller vad man ska säga :P Jag märkar knappt av den, om jag ska göra det så måste jag höja volymen till så pass man får ont i öronen eller om man skruvar upp på själva basen så låter det som lite grötigt och det blir lite möllrigt, så ska det väl inte låta? :cry:

Kan det vara nån inställning där bak jag ska meka på?

Det jag märker skillnad på är då jag ändrar på själva effekten eller "volymen" och sen finns det en low pass frequenzy 50 hz till 100 tror jag det var och en annan spak var phase 180 grader eller 0 grader... så hur ska jag göra? Kan det vara förstärkaren som är för vek? men det borde väl inte vara fallet eftersom det är en inbyggd i subwoofern

Hoppas nån med lite mer erfarenhet kan ge mig lite tips åp hur jag kan få det att låta bättre

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-04-29 13:14

Kemisten skrev:Nu har jag skaffat mig en Audiopro SUB SUPREME nu också.. 8)

Men alltså jag tycker den inte riktigt är med eller vad man ska säga :P Jag märkar knappt av den, om jag ska göra det så måste jag höja volymen till så pass man får ont i öronen eller om man skruvar upp på själva basen så låter det som lite grötigt och det blir lite möllrigt, så ska det väl inte låta?

Subben är ett stöd till högtalarna och ger dem extra botten, men ju längre ner i basområdet du kommer desto lägre blir volymen, däremot så kan riktigt lågbas kännas rent fysiskt (dock tror jag inte dessa AudiPro subbar klarar gå riktigt så djupt). Är det mycket bas till mycket volym som du önskar så krävs det helt andra doningar än vad du har idag, det handlar både om förstärkaren och subben. Subben måste klara av att leverera mycket på hög nivå, men förstärkaren måste också vara rejält strömstark för att kunna leverera till basen och det du har idag är tyvärr för klent för det.

Denon + Dali har viss audiofilkvalitet - alltså ett välbalanserat ljud av hög kvalitet och med fin detaljeringsförmåga för priset, men är det mer tryck och mer partyljud du är ute efter så finns det bättre (och mer kostsamma) lösningar.

En grej du kan prova med är grovare högtalarkablar. Mångtrådiga och grova högtalarkablar ger mer bas i högtalarna. En gourmetblandning är fåtrådare/enkelledare till diskanten och mångtrådar till basen. Du kan också prova med olika placering av grejjerna. Högtalarna behöver ett par bra stativ för att ge sitt bästa och de bör placeras med luft kring (alltså inte direkt mot bakvägg). Placerar du dem nära en bakvägg så får du mer bas, men samtidigt blir basen långsam och övervarm (luddig). För en snabbare, tajtare och fastare bas behöver högtalarna stå ganska fritt med minst 10-15cm till bakvägg (beror iofs en hel del på rummet du har placerat dem i). Diskanten ska ha en höjd som är i line med dina öron när du sitter ner och lyssnar.

Subben placeras gärna i ett hörn. En grej du kan prova med är att spela basintensiv musik och krypa omkring på golvet. Där du hör/känner mest bas, markerar du och flyttar subben till.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-30 01:32

först måste ju stärkaren stå på "small" sen sätter du delningen på ca 80hz flytta runt subben lite tills du känner/hör att nu står den rätt...

använda tombstone (svantes signatur på detta forum) mät med nån hyfsad mikrofon tills nivån är rätt...sen ere klart!

går förstås utan mikrofon men jag stör mig iaf på att inte veta att allt står rätt till

Återgå till Köpråd