EQ/delning mellan för och slutsteg vid hög maxspänning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hammarn_2

EQ/delning mellan för och slutsteg vid hög maxspänning

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-28 12:16

Hej, jag har kopplat ihop följande grejer:

Cambridge 740C (cd-spelare/DAC, 2.25 VRMS ut)
Rotel RA-1570 (integrerad men delbar förstärkare, dvs: försteg -> RCA ut -> [ ] -> RCA in -> slutsteg)
MiniDSP 2x4 (max 0.9/2 VRMS in, max 0.9 VRMS ut)
Crown XLS 1502 (slutsteg, max 0.775/1.4 VRMS in)

Rotel står för drivning av toppar och Crown sköter basarna.

MiniDSP:n är alltså kopplad till Rotel och Crown enligt:
försteg -> RCA ut -> [MiniDSP] -> RCA in -> slutsteg
[MiniDSP] -> Crown RCA in

Efter det att basar och MiniDSP introducerats har jag noterat att volymen måste vridas upp ganska mycket extra för att det faktiska ljudtrycket ska komma upp i någon nivå att tala om. Nånstans kring 60-70 (0-100) börjar det bli ganska starkt i mitt lilla rum, med hänsyn tagit till grannar osv. Det är dock fortfarande så pass låg nivå att jag inte ser någon direkt konrörelse på basarna (2x Seas L26ROY). Igår testade jag lite djupare sinustoner och vred upp till ~90 och fortfarande är det väldigt beskedlig konrörelse.

Uppenbarligen är inte slutsteget/n ordentligt utstyrda av MiniDSPn. Det visar sig efter mätning att det förbaskade försteget i Roteln lämnar 12.1 VRMS ut vid full utstyrning. Detta borde jag tänkt på innan och kollat upp, men icke... Jag kan inte göra annat än att anta att slutstegets ingångskänslighet är matchat ganska väl efter detta, vilket alltså medför att miniDSP:s 0.9 V ut inte räcker särskilt långt. Redan med volymkontrollen inställd på ca 80 infinner sig också risk för klippning på insignalen till miniDSP. I min nuvarande boendesituation räcker detta ändå ganska långt, men det känns fel.. jag vill ju veta att det går att gasa på ordentligt.

Vad skulle ni gjort? Jag vill ogärna sälja Rotel även om den är roten till problemet. Kan det vara värt att köpa en Behringer DCX2496 som fixar runt 10 VRMS in/ut? Många verkar hävda att den brusar friskt och den kommer ju användas vid betydligt lägre nivåer än max typ alltid. Hur stor är risken att jag introducerar extra färgning/brus om jag först dämpar signalen (med ex. http://www.ebay.co.uk/itm/Rothwell-RCA- ... Sw~oFXNOQq) och sen kopplar in en linjeförstärkare efter miniDSP:n? (förslag på en sådan linjeförstärkare emottages isf. tacksamt).

Doofus

Re: EQ/delning mellan för och slutsteg vid hög maxspänning

Inläggav Doofus » 2016-07-28 12:45

MiniDSP-HD har ju kommit ut, där har du mer kräm. Annars finns ju najda också !

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 14:40

Noteras bör väl att höjningar i miniDSPn minskar ännu mer på utrymmet ifråga om utstyrning. Har du valt att tillåta 2 V RMS på minDSPn sätts gränsen fortfarande till 0.9 V RMS ut, ett tapp på 7 dB. Det som saknas hos miniDSPn är ett buffertsteg som klarar att lämna högre utnivå. Det låter sig knappast att göras med den låga matningsspänningen som den har.

Crown-steget borde styras ut fullt om det krävs 0.775 V in. Rotel-slutsteget kräver möjligen 1 V in, du tappar 0.9 dB. 12.1 V i ett slutsteg resulterar i överstyrning där.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-28 16:01

Tack för svar!

Bra poäng där att 12,1 V in i slutsteget resulterar i överstyrning. Så är det högst sannolikt. Igår/tidigare hade jag dock idén att spänningsförstärkaren i slutsteget var lägre än vanligt och avpassad efter 12,1 V ut från försteget. Och att detta var oberoende av spänning in till försteget. Jag tänkte kontrollera detta men kom inte så långt.

Genom att sänka nivån 3 dB från Cd-spelaren visar det sig att maxförstärkningen över försteget är ca 14,5 dB, eftersom spänning ut blev ca 9 V nu.

Detta gör att jag nog begriper specen lite bättre också, där ingångskänsligheten för RCA anges till 285 mV. Med 14,5 dB förstärkning blir det ca 1,55 ut. Rimligtvis är det en spänning nånstans i den häraden som räcker för att styra ut steget i Roteln.

Mitt problem blir egentligen bara att jag är begränsad till 0,9 V ut från miniDSP då. HD versionen (som jag var för snål för...) med 2 V ut borde alltså räcka fint.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 17:47

Antar att själva signalbehandligen i den digitala domänen sker på en nivå som inte har direkt koppling till in- och nivåerna analogt. På ingången är det förstås enkelt att bara dämpa innivån medans det krävs aktiv förstärkning av utgångsnivån för att få upp nivån igen. Ett enkelt buffertsteg med lämplig förstärkning skulle lösa det.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-28 19:06

Det är ju inte ens superviktigt att dämpa nivån in till MiniDSP, nu vet jag ju att det under 80 på volymkontrollen som gäller för att ingångarna inte ska klippa en signal på 0 dBFS från cd-spelaren.

Ja, nån extra förstärkning skulle ju behövas (om det ska spelas starkt) såvida inte MiniDSPn byts ut. Jag har fått för mig att det kallas för linjeförstärkare som jag skrev ovan (Nån sån här grunka: http://www.htd.com/Products/line-level- ... ters/LGB-1)

Kammar nästan noll när jag söker alltså..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-28 19:35

Någon färdig lösning som presterar bra är möjligen lite svårt att hitta. Du kanske kan övertala någon att sno ihop ett litet steg? En OPA2134, några passiva komponenter, någon spänningsstabilisering och en liten trafo. Å andra sidan beror det på vad man miniDSP låter göra. Om det bara rör sig om att agera delningsfilter, kan man ersätta miniDSP med ett anpassat delningsfilter.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-29 09:42

Låter också som att det skulle kunna vara ett lagom krångligt första DIY-projekt. Får researcha lite mer och se om andan faller på.

Återgå till Generellt om hifi