Här kommer lite grafer hur mina element mäter i baffel och låda. (Från i lördags.)
Mätningar:Bas:
Utan filter, 0°, 15°och 30°, ca 1 meter.
Man ser en tydlig dipp vid ca 850Hz. Den kunde vi sedan få bort genom att dämpa mycket bättre bakom basen. Dvs, packa fullt med skummadrass eller glasfiber från basens magnet till lådans bakkant. Har nog tyvärr ingen bra jämförande bild, vi sparade nog inte just det fallet.

- JB4 Bas tonkurva i baffel.png (25.78 KiB) Visad 5567 gånger
Diskant:
Utan filter, 0°, 15°och 30°, ca 1 meter.
Här ser man "jitter" från diffraktioner. En inte helt snygg (lite för stor) dipp fås vid ca 3kHz.
Enda sättet att bli av med denna är väl (?) att flytta diskantens placering i baffeln.
Men jag kommer köra så här tills vidare, iaf. Vid 15° och mer minskar denna dipp varför det i praktiken vid lyssning med ej "riktade" högtalare kan utnyttjas positivt. Dvs, tonkurvan är rakare vid 15° och mer vilket kommer vara min lyssningsvinkel för högtalare som står parallellt och ej riktat mot lyssnaren. Filtren kommer designas och verifieras utifrån huvudsakligen 15°.

- JB4 Diskant tonkurva i bafffel.png (51.5 KiB) Visad 5567 gånger
Jag kommer även göra om basporten till att ha även tratt på insidan och kanske även öka diameter/area. Men att öka diametern ger en massa andra praktikaliteter som att porten blir längre vilket kanske inte fås plats med utan att flytta port till undersida eller böja den i kurva. Båda varianterna tarvar lite "omkonstruktion" så jag hoppas på att "tratt på insidan" kommer lösa detta. Vi får se.
Dock kan jag tycka att lådan låter väl mycket i basen vid fortsatt provlyssning (som numer sker med mer tätad låda dessutom). Jag kan inte bestämma mig om det är "bara" låga frekvenser med ganska högt ljudtryck eller om det är även resonanser som "svänger till" ibland. Möjligen skulle en högre (!) avstämning ev. vara av godo. Denna "citylägenhetshögtalare" är tänkt att stå på (äkta) ekparkett i ett hus med ... bra lågfrekvensledning i stommar och väggar. Dvs, "vräkningsfaktorn" skulle kunna bli för hög helt enkelt ...

Får fundera på detta.
Ska också göra nåt försök med mindre lådvolym.
Filter:Nu går vi vidare och börjar med filterdesign. (Även om basport och volym kan komma att ändras vilket jag anser mest påverkar under 100Hz och ej filter, iaf huvudsakligen. Även om helhetsbilden kan påverkas, möjligen.)
Läste in uppmätta ton- och impedanskurvor i Basta. Det är alltså detta jag med lite R, L och C ska få att bli "spikrakt" ... Huga.

Se bild.

- JB4 Bas o Diskant Uppmätta och importerade i Basta.png (137.92 KiB) Visad 5567 gånger
Och sedan tänkte jag börja. Vi lägger på en "summeringskurva" som jag brukar göra. Då blev det så här:

- JB4 Bas o Diskant Summerade (eller inte).png (143.01 KiB) Visad 5567 gånger
- Vafalls?
Den summerar impedansen (verkar det som) men inte tonkurvan. Va?
Ska det va så? Hur kan jag använda detta? Det är ju inte direkt lätt att design ett filter om man inte kan se resulterande tonkurva. Juh.
- Gör jag fel som missar summerad tonkurva? Eller är det så här? Och, i så fall, hur kan man designa filter utifrån detta?Tacksam för all hjälp kring detta jag kan få.