Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav avr7000 » 2016-07-29 23:25

Antingen min Oppo105 eller möjligtvis digitalt delningsfilter (just nu är det ett DBX Driverack PA2, men det började med Behringer DCX2496 2003).
Filtret för att det givit mig många glädjefulla ögonblick av testande av olika elementkonfigurationer.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-07-30 02:20

avr7000 skrev:Antingen min Oppo105 eller möjligtvis digitalt delningsfilter (just nu är det ett DBX Driverack PA2, men det började med Behringer DCX2496 2003).
Filtret för att det givit mig många glädjefulla ögonblick av testande av olika elementkonfigurationer.

Stefan

Hur i hela världen kunde du byta från det förvisso inte felfria men ändå goda DCX2496 till DBX med dess uteslutande analoga ingångar?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-07-30 09:43

Morello skrev:Apple och ino i samma system? Bomber och granater - jag tror jag svimmar!

Eh ok. Varför då om jag får fråga?

Mycket smidigt sätt att skicka signalen vidare till min receiver för D/A-omvandling. Har i princip uteslutande 16 bit/44.1 kHz i min samling och vid den upplösningen omvandlar AirPort Express ingenting. All min musik är lagrad på min iMac i, håll i dig, Apple Lossless format också. :o
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-07-30 10:29

PekkaJohansson skrev:
avr7000 skrev:Antingen min Oppo105 eller möjligtvis digitalt delningsfilter (just nu är det ett DBX Driverack PA2, men det började med Behringer DCX2496 2003).

Stefan

Hur i hela världen kunde du byta från det förvisso inte felfria men ändå goda DCX2496 till DBX med dess uteslutande analoga ingångar?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag ha alltid kört analogt in och ut så i det fallet blev det en tydlig förbättring med DBX (mindre brus)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-07-30 11:27

avr7000 skrev:Jag ha alltid kört analogt in och ut så i det fallet blev det en tydlig förbättring med DBX (mindre brus)

Aha. jag förstår. Om man minskar förstärkningen i DCX2496 kan man slippa det problemet och dra nytta av fördelarna med de digitala ingångarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-07-30 16:20

PekkaJohansson skrev:
avr7000 skrev:Jag ha alltid kört analogt in och ut så i det fallet blev det en tydlig förbättring med DBX (mindre brus)

Aha. jag förstår. Om man minskar förstärkningen i DCX2496 kan man slippa det problemet och dra nytta av fördelarna med de digitala ingångarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har en DCX 2496 som är ombyggd med detta kort:

http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0146

Jag har dock inte testat den nåt vidare...

Att jag inte kört digitalt in har historiskt berott på att man har en massa anaolga ljudkällor oxå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-30 18:33

Just nu är jag mest nöjd med min nya Marantzreceiver. Snart är jag mest nöjd med mitt nya försteg.
Psst, filter låter olika även rakt inställda.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-30 18:57

Harryup skrev:Just nu är jag mest nöjd med min nya Marantzreceiver. Snart är jag mest nöjd med mitt nya försteg.
Psst, filter låter olika även rakt inställda.

/Harryup

Vilken receiver är det?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-30 19:53

Marantz 7010. Låter ljusår bättre än 3 olika Denon 4308 i synnerhet i surroundkanalerna saknas ett gnissel fnissel.
Men även så mycket bättre i framkanalerna att jag vart klart förvånad. Trodde faktiskt att en 4308 var rätt ok.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-07-30 22:19

shifts skrev:
Morello skrev:Apple och ino i samma system? Bomber och granater - jag tror jag svimmar!

Mycket smidigt sätt att skicka signalen vidare till min receiver för D/A-omvandling. Har i princip uteslutande 16 bit/44.1 kHz i min samling och vid den upplösningen omvandlar AirPort Express ingenting. All min musik är lagrad på min iMac i, håll i dig, Apple Lossless format också. :o

Jag förstår inte heller.

Kör ofta från min äppeltelefon till och med.

Och massor av Ino-iter kör ju Äppelprodukter i sina anläggningar. Vad finns det att svimma över? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-31 11:32

shifts skrev:

Jag betrkatar Apple och Ino som varandras diametrala motsatser - Apple offrar vad som helst på estetikens altare och torgför vilket mög som helst med styv marknadsföring. Vidare är Apple standardfientliga - något som inte heller harmoniserar Ingvars inriktning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-07-31 11:51

Morello skrev:
shifts skrev:

Jag betrkatar Apple och Ino som varandras diametrala motsatser - Apple offrar vad som helst på estetikens altare och torgför vilket mög som helst med styv marknadsföring. Vidare är Apple standardfientliga - något som inte heller harmoniserar Ingvars inriktning.

Nja...Apple är väl inte standardfientliga Morello! Dom håller ju hårt på sin egen :D Precis som vissa andra gör.
Angeånde topic så är jag mest nöjd med min HTPC som rullar problemfritt i snart 4 år.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-31 12:42

De standarder som skapas av Apple idag är ju alla ihop med Intel. Vill man köra Win på hårdvaran är det ju hur lätt som helst. Vi har användare på bärbara Maccar som bara kör Win eftersom hårdvaran är så pass bra. Och operativet är unix så vill man köra terminaml går det fint. Ser inte hög användarvänlighet som något som står i motsatt förhållande till funktion. Vi använder alltid den dator som passar användarna bäst för stunden och ibland är det MacOs och ibland Win.

/Harryup

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-31 13:30

Harryup skrev:Vi har användare på bärbara Maccar som bara kör Win eftersom hårdvaran är så pass bra.

+1 på den. Macs hårdvara (mekanik) är överlägsen alla bärbara produkter jag haft av andra fabrikat att jag gladligen betalar merpriset för dem. Uppskattar den mekaniska livslängden på deras produkter till minst det dubbla, för att inte tala om feelgoodvärdet av kvalitetskänslan i varje beröring. Är mer än nöjd med att köra Win på Mac så länge jag får bestämma själv.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-31 13:40

Svårt att svara på detta.
Anläggningen består av förstärkare - kabel - högtalare.
Det får då bli förstärkaren, då den är komplett, mesans högtalarna saknar några Hz i det nedre registret.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-31 14:18

matssvensson skrev:
Harryup skrev:Vi har användare på bärbara Maccar som bara kör Win eftersom hårdvaran är så pass bra.

+1 på den. Macs hårdvara (mekanik) är överlägsen alla bärbara produkter jag haft av andra fabrikat att jag gladligen betalar merpriset för dem. Uppskattar den mekaniska livslängden på deras produkter till minst det dubbla, för att inte tala om feelgoodvärdet av kvalitetskänslan i varje beröring. Är mer än nöjd med att köra Win på Mac så länge jag får bestämma själv.

/mats

Den blästrade finishen är ju värdelös då den förstör tex armband och klockarmband. Skärmen är blank och blänker. Tangentbordet är inte av standardtyp (saknar backspace) och tangenterna saknar skålning så att fingertoppen styr mot mitten. Så går det när ALLT offras på estetikens altare och hjärnan är i viloläge.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-31 14:52

Morello skrev:Den blästrade finishen är ju värdelös då den förstör tex armband och klockarmband. Skärmen är blank och blänker. Tangentbordet är inte av standardtyp (saknar backspace) och tangenterna saknar skålning så att fingertoppen styr mot mitten. Så går det när ALLT offras på estetikens altare och hjärnan är i viloläge.

:?: Min MacBook Pro har backspace, skålade tangenter och jag har inte märkt att finishen pajat mina armband. Vi upplever tydligen olika saker. Jag har aldrig tidigare ägt en laptop som överlevt sin två-årsdag, förrän jag skaffade min första MacBook - nu inne på sitt sjunde år och svårt misshandlad av min 14-åriga dotter.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-07-31 15:53

dannybrascoe skrev:
gflar skrev:Mest nöjd just nu är jag med min Chromecast Audio, den blev riktigt stabil sen jag skaffade ethernet-adptern till den.

Jag trodde att den bara fungerade med den "vanliga" Chromecasten.

Läste någonstans på nätet, kommer inte ihåg var, att det funkade.
Och kollar jag i gatewayens gränssnitt står det ethernet bakom Chromecasten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-31 22:17

Morello skrev:
matssvensson skrev:

/mats

Den blästrade finishen är ju värdelös då den förstör tex armband och klockarmband. Skärmen är blank och blänker. Tangentbordet är inte av standardtyp (saknar backspace) och tangenterna saknar skålning så att fingertoppen styr mot mitten. Så går det när ALLT offras på estetikens altare och hjärnan är i viloläge.

-1

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-08-01 00:38

Mitt helanaloga rörbestyckade C2300 försteg från McIntosh.
Förhoppningsvis mitt sista.
Har "allt" utom inbyggd DAC, vilken jag anser ska vara separat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-08-01 17:40

Tveklöst mina högtalare, Dynaudio C4, så mycket musik, såååå mycket musik i en och samma låda.
Så länge jag husserar i ett vardagsrum på dryga 40kvm så planerar jag att leva med dessa tills jag dör.

Ps. Om nu inte nån galen människa kom och gav mig ett par Evidence i gåva såklart, jag har 3m takhöjd så det hade funkat :mrgreen:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-02 02:16

Mest missnöjd är jag just nu med att ha fördärvat min nya (för mig) Audio Technica AT-37E under montering. :(

Får kolla med försäkringsbolaget då jag numera kör drulleförsäkring just för sådana här händelser.

On topic: Är nästan så nöjd jag kan bli med allt numera. Enklare att säga vad jag inte är helt nöjd med (aktivt delningsfilter, känns inte högklassigt nog).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-02 10:18

Till den behöver du ett ultralågbrusigt RIAA-steg :wink: (ut=100 µV?)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-08-02 10:44

Morello skrev:...Tangentbordet är inte av standardtyp (saknar backspace) och tangenterna saknar skålning så att fingertoppen styr mot mitten...

Håller med om att dessa två saker är väldigt tråkiga. Backspace finns förvisso, men bara som tvåfingerskommando (alt delete tror jag). :(

Eller har de rent av kommit med ett tangentbord där det finns enligt standard?

Tangentbordens brist på skålning är både dum och obegriplig då det varken sparar nämnvärt med plats eller gör datorn snyggare. Ett väldigt dumt beslut bara. Och tangentborden blir dessutom sämre och sämre för varje generation.

De allra senaste har de gjort knapparnas relativa yta större så inte ens kanterna hjälper som guidning. Ännu ett steg i fel riktning. :(

Det är som om tangentborden är gjord för dem som tittar på tangenterna då de skriver. :?

- - -

Trots det tycker jag väldigt mycket är bra med Äppeldatorerna. Få produkter är perfekta, och visst är det synd att Mackarna har så fåniga fel, men allt som allt är det bra grejor ändå, tycker jag. Det verkar fungera mycket bättre än en typisk PC. Dock är min laptop (en typisk PC) som jag skriver på just nu från 2003 och det är ju 13 år det. Den har inte varit alldeles problemfri, i själva verket bytte jag för något knappt år sedan allt utom hårddisken(!) till en likadan (lika gammal) som jag hittade begagnad. Och före det hade jag bytt hårddisken en gång p g a en krasch (från vilken informationen gick att rädda).

Så även PCdatorer kan hålla rätt så länge. Men lilla Fujitsu-Siemens mini-laptop är nästan lika gammal, eller i varje fall typ 10 år.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-02 11:17

PC-maskiner är de allihopa. Du kan köra windows på en Apple-maskin om du vill.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-02 11:23

Jag saknar min macbook pro; bästa bärbara jag haft, och visst har macböckerna backspace. Det är delete som saknas.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-02 11:29

Musplattan är så styv att den är oanvändbar - det är nog min största invänding mot Apple-maskiner.
Samt den blästrade finishen som gör att man msåte plocka av sig armbandsuret innan man använder maskinen. Å skärmen är ju kass den med då den är blank.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-02 11:40

Jag är väldigt nöjd med mina högtalare, alla 15st... :mrgreen:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-02 11:44

Morello skrev:Musplattan är så styv att den är oanvändbar - det är nog min största invänding mot Apple-maskiner.
Samt den blästrade finishen som gör att man msåte plocka av sig armbandsuret innan man använder maskinen. Å skärmen är ju kass den med då den är blank.

Armbandsur är otidsenligt. Har inte burit något detta årtusende. Musplattan är branschens bästa, något som jag läst i PC-tidskrifter hos min frisör, någon PC har jag förstås aldrig provat. Blanka skärmar är ett gissel, men för många jobb krävs ändå en extern, kalibrerbar, skärm och då kan man välja bort den blanka ytan. Sedan jag bytte till SSD går min, relativt gamla, MBP som en liten raket och kommer att få göra tjänst i minst ett par år till. Givetvis har jag en Mac som matar musikanläggningen också, allt annat vore otänkbart. Den styrs omväxlande av en iPad och en iPhone beroende på humör. Fast bäst i min setup är förstås OA-52.2, för att gå on topic igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-02 13:12

Ponera att du sitter och caddar kretskort och klickar kanske en gång varannan sekund. Gör det med den där musplattan under 8 timmar och återkom. :)
Nu skulle man ju såklart inte använda en inbyggd platta, utan en riktig, extern mus, men Apple-plattan går inte ens att anvädna som nödlösning. Så dålig är den.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi