Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav JM » 2016-07-27 21:04

OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav Nattlorden » 2016-07-27 21:17

JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?

JM

Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2016-07-27 21:28

Nattlorden skrev:
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.

JM

Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.

Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-27 21:32

JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.

JM

Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer

JM

Inläggav JM » 2016-07-27 21:50

schmutziger skrev:
JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer

Men hade ytlänningarna fel?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:15

JM

Japp, det är entydigt så att att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting! :) Men det finns vissa i USA som uppskattar Stig Carlsson och hans arbete och gillar högtalare konstruerade enligt ortoakustiska principer.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:18

schmutziger skrev:
JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Ja, de blev sågade på 70-talets slut eller om det var i början på 80-talet. Man skall dock inte glömma att Stig Carlsson långt senare fick upprättelse och en offentlig ursäkt av tidskriften där tidningen menade att de tidigare haft fel. Jag tror det var i Hifi News.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:28

JM skrev:
schmutziger skrev:
JM skrev:

JM

JM

Japp, de hade fel!

Men det finns de som idag begriper bättre.

http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/

http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2

http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/

http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm

http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-27 23:47

Jag tycker inte man kan svara rätt eller fel här. För mig handlar det om tycke och smak som avgör vad vi köper. Tycke och smak som påverkas av en mängd externa faktorer som marknadsföring, media, trender, tradition och mycket annat. Stigs skapelser har alltid varit egensinniga till form, funktion och försökt staka sina egna vägar bland en stor mängd mer likformade produkter. Att gå mot strömmen kräver övertalningsförmåga. Och vilka förutsättningar har hans högtalare fått genom tiderna att påverka gänse uppfattningar i media, handlare, traditioner och trender hos oss konsumenter?

Vill vi vara riktigt kritiska kanske vi till och med ska fråga oss hur framgångsrik Stigs ortoakustik varit ens i Sverige? Hur stor andel ortoakustiska produkter säljs det här idag av totala mängden ljudprodukter? Hur det sett ut historiskt har jag inte full koll på, men här fyller säkert andra gärna ut med information. Visst är idéerna välvårdade här på Faktiskt.se och kanske något annat entusiastforum, men hur ser det ut hos gemene man?

Stigs ortoakustik kopplas naturligtvis specifikt till hans livsverk, hans formel var hans egen och möjligen unik. Men jag skulle vilja påstå att de generella grundprinciperna inte på något vis är eller har varit unika - att konstruera och dimensionera en högtalare för att på bästa sätt fungera som tänkt vid en uttänkt placering i ett vanligt vardagsrum. Och såna principer används tydligt eller mindre tydligt hos många tillverkare vill jag mena, så visst uppskattas principerna av fler än oss här på Faktiskt. Snell, Thiel, NHT, Beveridge, mbl är bara några bland många som konstruerar/at produkter tänkta att interagera med lyssningrummet på uttalade vis. Många andra anger precisa placeringsanvisningar för sina modeller. Även mer traditionella högtalare som Bowers&Wilkins eller KEF kan fungera utmärkt under rätt förutsättningar, när prestigemodellerna får stå fritt placerade i volymiösa miljöer så att reflexer fördröjs och rumsstödet får rätt propotioner. Samma modeller blir katastrof i små studentrum, på samma sätt som en Carlssonhögtalare kan låta vilsen fritt placerad utan väggstöd i en slottssal.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2016-07-28 08:28

petersteindl skrev:
JM skrev:
schmutziger skrev:Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?

JM

Japp, de hade fel!

Men det finns de som idag begriper bättre.

http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/

http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2

http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/

http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm

http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa

Med vänlig hälsning
Peter

Antalet artiklar och tyngden i artiklarna för utländskt stöd för svenska OA-principen var inte speciellt imponerande trots att det genom åren gjorts försök att till lansering utomlands. Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.
Svenskarnas framhävande av OA-principen är ur sociologisksynvinkel mycket intressant.
Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen. Personligen är jag övertygad om dessa objektiva positiva egenskaper funnits hade dessa artiklar publicerats.
Så svenskarna som föredrar OA-principen gör detta på helt subjektiv grund. Majoriteten av icke-svenskar gör inte samma subjektiva bedömning.
Varför?

JM

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-28 09:37

JM skrev:Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.

Med vadå? Belägg för det, tack.

JM skrev:Svenskarnas framhävande av OA-principen

Var hittar du belägg för att hela svenska folket framhävdar Stigs OA-principer (utanför Faktiskt.se och kanske något annat entusiastforum)?

JM skrev:Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen.

Ok. Har du några exempel på vetenskapliga artiklar som visar på att visst kött faktiskt är bättre än alternativen, trots att det inte finns några vetenskapliga objektiva skillnader mellan dem?

Jag känner mig hyggligt trygg med att har någon gjort eller skulle någon genomföra en stor internationell verenskaplig studie av vilka högtalare folk föredrar som naturtrogen återgivare av inspelad musik, som eliminerar externa påtryckningsfaktorer (marknadsföring, media, handlare etc.), så skulle majoriteten föredra högtalare dimensionerade och konstruerade för att fungera som bäst i en normal akustisk hemmamiljö. Som Carlssons OA-högtalare, eller vilken annan högtalare som helst med likartad designmålsättning.

Vad är du egentligen ute efter med denna tråd?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-07-28 10:06

Vad är det egentligen som krävs för att ingå i en orto-akustisk princip?
Ta denna, t.ex..

Bild

Den är ju rundstrålande men använder inte enbart rummet utan även "kloten" som sitter monterade ovanför elementen. Är det en OA-högtalare?

Den spelar fint, förresten.. Hörde den för något år sedan och även om det kräver lite tillvänjning, man får ställa om vad man lyssnar efter, så blev det lätt att förlora sig i musiken.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-01 11:15

Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv. Jag gillar inte lådor som kräver anpassning av rummet/miljön för att låta hyfsat. Direktriktat ska det vara och kanske har det också med inspelningskulturen att göra. Jag har aldrig sett säg OA2212 eller OA14 användas som studiomonitorer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-01 11:21

Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-01 11:28

Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?

Troligt.
Det var i alla fall den mest kompletta högtalaren med s ina mängder av element.
Det var så nära att flyga man kan komma utan att lämna marken.
Senast redigerad av Perfector 2016-08-01 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 11:41

Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?

I 70-talsserien.

JM

Inläggav JM » 2016-08-01 11:49

Flint skrev:Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv.

Misstänker att det är mänskligt att överskatta det egna landets förträfflighet. Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 12:52

JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.

Inte alls säker på det. Jantelagen brukar inte appliceras på folk utifrån...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-01 13:03

Nattlorden skrev:

Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 13:17

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.

Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-01 13:20

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-01 13:37

Jag är övertygad om att det egentliga ljudet inte är en så avgörande faktor som de allra flesta tror. Det är inte ens det egentliga ljudet som de allra flesta hör, i betydelsen tillskriver hörselapparaten. På samma sätt som, eftersom den parallellen redan gjorts ovan, köttet inte smakar som det smakar, utan får sin karaktär av för lukt, arom och grundsmak irrelevanta faktorer. Faktorer som givetvis är relevanta - typiskt avgörande - för upplevelsen.

Blindtest av högtalare skulle uppdaga mycket av detta, om jag har rätt, men samtidigt skulle de vara delvis irrelevanta, om jag har rätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 13:37

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 13:43

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.

USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-01 14:09

Var glad så länge di inte fattar vad di missar därute i världen, för när de kommer på det kommer marknaden att dammsugas och det kommer bli stört omöjligt att få tag i äkta Carlsson.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 14:11

Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor. Har det gått folk förbi?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 14:28

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor.

Nä. Och vem tror du att du är som kommer här och påstår något sådant?

( :wink: )

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-08-01 19:15

Jag har aldrig tyckt om OA.Tycker ljudet blir fas fel på något konstigt sätt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-01 19:29

Personligen tycker jag att det är precis lika stor spridning på hur OA-ljud låter mellan olika rum och olika högtalare som det är när det gäller andra principer.
Generellt så tycker jag att om jag inte har gillat ljudet ifrån Carlsson så har det då ofta varit för ljust för min smak.
Men de gånger det är bra så låter det oerhört bra.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-01 19:41

Högtalare i bostadsrum?

Förutom Stig Carlsson var även Roy Allison tidigt ute med högtalare konstruerade för att placeras i bostadsrum d v s med begränsningsytor inkluderade. Det blommade ut efter AR-perioden. Sedan är det ju så att även Klipschorn och i viss mån Heresy var konstruerade för placering i rum där begränsningsytorna var del av högtalarna. Heresy var ursprungligen dimensionerad som centerkanalshögtalare att användas tillsammans med Klipschorn.

Roy Allison intervjuas här. http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/roy-f-allison-interview-393922

Här är lite utdrag.

SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’

Jag instämmer helt i Roy Allisons svar. Han menar att högtalare som är konstruerade med vetskap om hur rummet påverkar högtalares återgivning får en möjlighet att konstrueras till att vara bättre högtalarsystem. Allison dog i mars 2016 i en ålder av 88 år. RIP.

Här är lite mer http://www.audioholics.com/news/a-tribute-to-roy-f.-allison

In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.

Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...

Den fulländade OA-högtalaren har inte sett dagens ljus ännu. Det kanske blir.

Med vänlig hälsning
Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi