Moderator: Redaktörer
Vad många skulle behöva är ett HP-filter som ploockar bort den DC-komponent som i förekommande fall finns på elnätet. DC på nätet orsaker alltför ofta mekaniskt surr från trafosar då kärnan magnetiseras statiskt alltför mycket.
shifts skrev:Har också för mig, men här är min kunskap på en nollnivå, att ett dylikt filter går att skapa med en kondensator av lämpligt värde som på okänt sätt kopplas nätsladden och på så sätt få bort det vanliga 50 Hz-brummet. Jag och starkström. Är inte skitpigg på att leka själv med detta, man ska inse sina begränsningar.
Svante skrev:Hmm, en seriekondensator kommer att ge ett spänningsfall.

UrSv skrev:Svante skrev:Hmm, en seriekondensator kommer att ge ett spänningsfall.
Med lite tur kanske spänningsfältet motsvarar DC-komponenten man vill ha bort från nätet och brummet försvinner. Det låter ju bra det.
Svante skrev:Hmm, en seriekondensator kommer att ge ett spänningsfall. Jag tycker att det verkar som att en isolationstrafo vore bäst för att plockabort en ev DC-komponent. Frågan blir då isolationstrafon brummar...
lennartj skrev:[ Bild ]
Tyvärr är den säkra lösningen så hiskligt dyr att den lockar till DIY.
http://www.akkelisaudio.com/stromprodukter/isotek/isotec-syncro.html
Redan föregångaren som bara hette Synchro kostade 12.800 SEK
Morello skrev:Svante skrev:Hmm, en seriekondensator kommer att ge ett spänningsfall. Jag tycker att det verkar som att en isolationstrafo vore bäst för att plockabort en ev DC-komponent. Frågan blir då isolationstrafon brummar...
Man tar en gigantisk, lågspänd kondensator, och sedan en likriktarbrygga över den för att förhindra att det smäller.
Se brystons scheman för praktisk implementation.
Vinylcalle skrev:Fick berättat av en av våra tekniker att det inte är helt ovanligt att en transformator som funkat bra i USA (60 Hz) kan brumma vid 50 Hz om man inte gjort dimensioneringen helt korrekt och provat med båda frekvenserna. Varför osv minns jag dock inte. Kan bara konstatera att mina Threshold brummar svagt ifrån transformatorerna. Mitt Accuphase är däremot knäpptyst.
Kanske vet några av forumets tekniskt väl bevandrade mer om detta.
MvH Carl
MagnusÖstberg skrev:Du har inte jordslinga, dvs att apparaterna jordas via uttagen och att det går en slinga via signalkablarna också?
shifts skrev:MagnusÖstberg skrev:Du har inte jordslinga, dvs att apparaterna jordas via uttagen och att det går en slinga via signalkablarna också?
Har ingen jordning i uttagen vad jag minns (från jobbet där jag sitter nu). Har ingen TV inkopplad. Har fyra olika uttag i rummet fördelade på dessa papparater: 1) Router 2) iMac 3) Reciever, Airport Express, delningsfilter, lampa, slutsteg 4) lampor.
Michael skrev:Aha, intressant att det finns köpa färdig produkt... men tyvärr dyr!
Lite rörigt om olika saker i tråden.
Jag råder shifts ta reda på (berätta) vad för typ av problem du har i din anläggning, innan val av lösning fattas eller diskuteras.
Det verkar ha med brum att göra. Hör du något brummande ljud? Från vad? Brummar det i högtalarna? Om så, är du säker på att brummande ljudet kommer från högtalarna, eller kan det komma någon annanstans ifrån?
//Michael
Vinylcalle skrev:Fick berättat av en av våra tekniker att det inte är helt ovanligt att en transformator som funkat bra i USA (60 Hz) kan brumma vid 50 Hz om man inte gjort dimensioneringen helt korrekt och provat med båda frekvenserna. Varför osv minns jag dock inte. Kan bara konstatera att mina Threshold brummar svagt ifrån transformatorerna. Mitt Accuphase är däremot knäpptyst.
MvH Carl
blixten_no1 skrev:Jag hade likande problem.
Fixade en stor grendosa och satte all elektronik i samma och det blev tyst.
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Fick berättat av en av våra tekniker att det inte är helt ovanligt att en transformator som funkat bra i USA (60 Hz) kan brumma vid 50 Hz om man inte gjort dimensioneringen helt korrekt och provat med båda frekvenserna. Varför osv minns jag dock inte. Kan bara konstatera att mina Threshold brummar svagt ifrån transformatorerna. Mitt Accuphase är däremot knäpptyst.
MvH Carl
Med lägre frekvens mättas kärnan i transformatorn snabbare. Skillnaden mellan 60 Hz och 50 Hz är 20 %. Det behövs 20 % mer kärnmaterial, för samma dimensionering, i Europa än i USA. Så har jag fått lära mig. Olika kärnmaterial mättas olika och ju högre Q-värde på kärnmaterialet desto lättare går materialet i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Fick berättat av en av våra tekniker att det inte är helt ovanligt att en transformator som funkat bra i USA (60 Hz) kan brumma vid 50 Hz om man inte gjort dimensioneringen helt korrekt och provat med båda frekvenserna. Varför osv minns jag dock inte. Kan bara konstatera att mina Threshold brummar svagt ifrån transformatorerna. Mitt Accuphase är däremot knäpptyst.
MvH Carl
Med lägre frekvens mättas kärnan i transformatorn snabbare. Skillnaden mellan 60 Hz och 50 Hz är 20 %. Det behövs 20 % mer kärnmaterial, för samma dimensionering, i Europa än i USA. Så har jag fått lära mig. Olika kärnmaterial mättas olika och ju högre Q-värde på kärnmaterialet desto lättare går materialet i mättnad.
Med vänlig hälsning
Peter
Petimätern i mig kan inte låta bli att protestera. Vid lägre frekvens mättas kärnan precis lika fort, men eftersom frekvensen är lägre mättas den mer eftersom en cykel varar längre tid. Vid den högre frekvensen hinner den inte mättas lika mycket eftersom cykeln är kortare.
shifts skrev:Både bassystemet och toppsystemet drivs av samma slutsteg och det brummar likadant i båda högtalaresystemen. Slutsteget brummar även fysiskt, men det märks bara om jag står intill slutsteget.
petersteindl skrev:Ja det var ju i princip det jag menade.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 18 gäster