Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Kan inte jämföra, men jag sitter med sex stycken inframoduler med W104 (dock sålda via Madisound och inte via Öhman själv, så parametrarna är inte garanterade). Det funkar finfint!
AndreasArvidsson skrev:w104x är ju ett ganska nytt element så större delen av alla infraX där ute kommer ju vara bestyckade med w104 och dessa har jag bara hört bra om. En officiell ritning kan du säkert få av IÖ. Ring och fråga är mitt tips.
AndreasArvidsson skrev:Ok jag förstår. Jag har dock inte fått det intrycket av Ingvar och han säljer fortfarande w104 så vitt jag vet. Fördelen med w104x är att man kan bygga en mindre låda vilket så klart är trevligt.
InfraX med w104 har måtten: 32x54x40cm och är byggda i 19mm mdf för en inre volym av ca 51liter.
Att bygga slutna lådor är ganska lätt. Bygg en låda på 51liter, fyll denna med isotermiskt dämpmateriell, skruva fast element och terminal. Klar![]()
Om du kontaktar Ingvar så kan du nog få tag i original dämpmaterialet. Om inte så fungerar stenull ganska bra.
Lycka till
Knuttebaloa skrev:AndreasArvidsson skrev:Ok jag förstår. Jag har dock inte fått det intrycket av Ingvar och han säljer fortfarande w104 så vitt jag vet. Fördelen med w104x är att man kan bygga en mindre låda vilket så klart är trevligt.
InfraX med w104 har måtten: 32x54x40cm och är byggda i 19mm mdf för en inre volym av ca 51liter.
Att bygga slutna lådor är ganska lätt. Bygg en låda på 51liter, fyll denna med isotermiskt dämpmateriell, skruva fast element och terminal. Klar![]()
Om du kontaktar Ingvar så kan du nog få tag i original dämpmaterialet. Om inte så fungerar stenull ganska bra.
Lycka till
Andreas, du är liksom Forum citys superhjälte. Det är ju precis sådana svar man vill ha när man lägger ut sina funderingar.
Blir dock liiite fundersam kring volymen du anger. Ska inte InfraX med w104 vara på ungefär 42 liter?
Och hur mycket dämp ska i lådan. Mycket eller jättemycket...?
AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:AndreasArvidsson skrev:Ok jag förstår. Jag har dock inte fått det intrycket av Ingvar och han säljer fortfarande w104 så vitt jag vet. Fördelen med w104x är att man kan bygga en mindre låda vilket så klart är trevligt.
Lycka till
Andreas, du är liksom Forum citys superhjälte. Det är ju precis sådana svar man vill ha när man lägger ut sina funderingar.
Blir dock liiite fundersam kring volymen du anger. Ska inte InfraX med w104 vara på ungefär 42 liter?
Bara glad att kunna hjälpa till.
Ja du. (320-38)*(540-38)*(400-38)/1000000 = 51.2L
32x54x40cm är de måtten som jag har på min ritning och samma står i manifestet.
Helt full skall lådan vara. Med inos tillhörande kallskumsdämpning så får man trycka ned elementen hårt i dämpningen på alla slutna lådor jag sett(toppar som basar). Är nästan så elementen flyger iväg om man släpper dem
AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:AndreasArvidsson skrev:Ok jag förstår. Jag har dock inte fått det intrycket av Ingvar och han säljer fortfarande w104 så vitt jag vet. Fördelen med w104x är att man kan bygga en mindre låda vilket så klart är trevligt.
Lycka till
Bara glad att kunna hjälpa till.
Ja du. (320-38)*(540-38)*(400-38)/1000000 = 51.2L
32x54x40cm är de måtten som jag har på min ritning och samma står i manifestet.
Helt full skall lådan vara. Med inos tillhörande kallskumsdämpning så får man trycka ned elementen hårt i dämpningen på alla slutna lådor jag sett(toppar som basar). Är nästan så elementen flyger iväg om man släpper dem
Knuttebaloa skrev:Jo, den där beräkningen är jag helt med på. Och måtten finns ju i manifestet. Men det går lite stick i stäv med andra uppgifter på forumet, t ex:
"Måtten på Infra-X är ju redan kända: 27*40*54, yttermått alltså. Räkna baklänges"
"Infra X, bredd:27cm, höjd:54cm, djup:40cm, utvändiga mått."
"Just det så var det ju - tackar ! Jag ändrar min post..."
Så vad gäller?
Knuttebaloa skrev:Och... Du har en ritning alltså?
AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:Jo, den där beräkningen är jag helt med på. Och måtten finns ju i manifestet. Men det går lite stick i stäv med andra uppgifter på forumet, t ex:
"Måtten på Infra-X är ju redan kända: 27*40*54, yttermått alltså. Räkna baklänges"
"Infra X, bredd:27cm, höjd:54cm, djup:40cm, utvändiga mått."
"Just det så var det ju - tackar ! Jag ändrar min post..."
Så vad gäller?
Jag har också sett att det verkar finnas 2olika mått. På min ritning så står det faktiskt 27cm som är överstryket med 32cm i dess ställe.
I det senaste manifestet jag har så står det 32cm.
Så 32cm verkar vara det senaste så vitt jag vet.Knuttebaloa skrev:Och... Du har en ritning alltså?
Jao, jag har nästan hela katalogen, men dessa vill jag inte ge ut. Där får du kontakta Ingvar direkt.
Nattlorden skrev:Jag tror inte ett par liter hit och dit spelar någon roll... de skall bara inte krympas för mycket eller göras så stora att man går miste om den slutna lådans funktion.
Knuttebaloa skrev:shifts skrev:Kan inte jämföra, men jag sitter med sex stycken inframoduler med W104 (dock sålda via Madisound och inte via Öhman själv, så parametrarna är inte garanterade). Det funkar finfint!
Ah, så spännande! Kan du inte berätta lite om lådornas utformning/konstruktion och vad du driver dem med?
Delar du med ett Ino cr-filter + infrasats?

shifts skrev:Knuttebaloa skrev:shifts skrev:Kan inte jämföra, men jag sitter med sex stycken inframoduler med W104 (dock sålda via Madisound och inte via Öhman själv, så parametrarna är inte garanterade). Det funkar finfint!
Ah, så spännande! Kan du inte berätta lite om lådornas utformning/konstruktion och vad du driver dem med?
Delar du med ett Ino cr-filter + infrasats?
Glömde nämna att jag har dem tillsammans med i14 för att liksom sy ihop säcken. Har inte mätt lådorna (kan göra senare) men har försökt minnas innervolymen, men går bet på minnet. Aerob här på forumet har byggt lådorna, men vill minnas att de med någon liter skiljer sig från de infralådor Ingvar sålde tillsammans med W104. De har "standardform" däremot och ser väl ut som infralådor ser ut som mest: https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... 5ad403d244
Driver både dem samt i14 med ett Emotiva XPA-5. Mitt ex brummar en del och har hört från andra med samma steg att det brummar för dem också. Har inte orkat felsöka orsaken än. Förutom brummet är den en kanonmatchning tycker jag.
Mitt nuvarande lyssningsrum:
[ Bild ]
shifts skrev:Madisound är en amerikansk affär som säljer högtalarkomponenter. Någon här på forumet fick nys om att det reades ut en pall med element märkta med W104 för några år sedan och flera forummedlemmar gick ihop och delade på ett 30-tal (har jag för mig) element som skeppades till Sverige. Madisound gjorde detta utan Ingvars kännedom och det är svårt att veta om det här var någon andrahandssortering från elementtillverkaren eller inte, därför brukar jag skriva att mitt system inte är tvättäkta Ino utan bara wannabino.
Systemet mitt delas med cr80s.
----
Norra bro och Almbro, det var nära min uppväxt det. Är född i Vivalla men flyttade som fyraåring till Sköllersta där jag bodde till sena tonåren. Min farsa var lärare på Sörbyängen och jag hängde en hel del på GIH som ung gymnast. Kanske känner du igen mig därifrån?
shifts skrev:Här är en länk till den gamla köptetråden, där MagnusÖstberg rapporterar om vad Ingvar fann efter kontrollmätning på några av elementen: viewtopic.php?p=813346#p813346
Detta är nästan offtopic i denna tråden då dessa element inte går att få tag på längre, utan att möjligen köpa dem begagnade från någon av oss som har dem.
---
Angående Norra Bro, hur gjorde du kopplingen? Tror jag att jag kände någon som bodde nära Gällersta kyrka faktiskt, kanske med namn Mattias, men det var bra länge sedan.
Musiken konstig? Det var det konstigaste jag hört.
Nattlorden skrev:Jag tror inte ett par liter hit och dit spelar någon roll... de skall bara inte krympas för mycket eller göras så stora att man går miste om den slutna lådans funktion.
Aerob skrev:Det verkar onekligen som måtten har ändrats någonstans på vägen. När mina lådor byggdes var det 42 liter som gällde men nu verkar det vara 51 liter. Vet man om det föranleddes av någon mindre förändring på elementet?
shifts skrev:Undrar vad man kan förvänta sig om man går från 42 liter (som jag har i dag) till ca 50 liter; vilka parametrar är det som ändrar sig och hur?
Användare som besöker denna kategori: Rollo och 24 gäster