Min B&O köksstereo har pajat!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Sodergarden

Min B&O köksstereo har pajat!

Inläggav Sodergarden » 2016-08-04 21:44

Hej!

I köket har jag en gammal Beocenter 2300 med ett separat slutsteg (B&O 1741) för att kunna driva vanliga passiva högtalare.
Idag hände det något med den, den har börjat låta som en påse skit.....

Från och med idag brummar det till rejält i högtalarna just när jag slår på stereon och det låter illa när man spelar på den, som om högtalarna vore trasiga men det är de ju inte.

Jag inbillar mig utan att ha felsökt nåt alls att det är i strömförsörjningen i slutsteget problemet sitter, får jag nåt medhåll från er om det?

Cicaro

Re: Min B&O köksstereo har pajat!

Inläggav Cicaro » 2016-08-05 07:25

Hm, inte bekant med modellen och hinner inte kolla upp kopplingsschemat. MEN har du tur kan det vara en sån modell där det sitter snabba säkringar kopplade mot utgångarna för att skydda högtalarna i händelse av spik (sansui har några såna modeller) och om de säkringarna går låter det skit när man spelar och brummar en del.

Annars låter brum mest som ett jordproblem någonstans i apparaten, inte nödvändigtvis nätdelen.

Har du testat försteget med annat slutsteg så du vet att felet sitter i slutsteget?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-05 08:19

Jag håller med, det första du bör göra är att konstatera vilken enhet som är fel. Koppla först ur (eller slå av) Beocenterenheten, så att du vet att det är slutsteget. Sedan måste du nog ta det till labb-bänken och börja mäta. Har du ett schema?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-05 08:40

http://elektrotanya.com/bang_olufsen_be ... nload.html
Här finns serviceschema som pdf en liten bit ner i texten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2016-08-05 09:16

Självklart har ni rätt i att jag måste konstatera vilken del som gett upp, jag skrev mest av mig i frustration igår kväll efter att jag tvingats steka hamburgare utan tillhörande radioskval från min köksstereo! :)

Brummet jag nämnde när jag slår på den varar ca 1-2 sek innan det blir tyst och låter ungefär "BRÖÖIIIINNNnnn" :)
Efter det så låter det väl rätt ok om det tex bara pratas i radion men börjar det spelas lite musik så skrapar det rätt bra i basbunket, även på låg volym.

Jag ska försöka kontrollera vilken del det är som strular men B&O verkar inte gjort såna kontroller lätta, det är ju inte bara att koppla ihop delarna med valfritt slutsteg eller föförstärkare om jag förstått det rätt.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2016-08-05 09:23

Stereon
bo2300.jpg
bo2300.jpg (16.37 KiB) Visad 1276 gånger

Slutsteget
bo Amplifier.jpg
bo Amplifier.jpg (10.61 KiB) Visad 1276 gånger

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-08-05 14:09

Ska man leta fel på slutsteget så ska man nog söka schema på dess rätta namn,nämligen MCL 2P.
(1741 är ett type-nummer i serien av olika MCL 2P)
Jo,man kan sucka djupt över BO:s nummersystem....

http://elektrotanya.com/bang-olufsen_mc ... nload.html

Återgå till Vintage-hifi