Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Gäller det även den svenska marknadsföringstermen, alltså? Trodde att det bara gällde den engelska.
Marknadsföringsterm? Ortoakustiken är mer än en marknadsföringsterm. Carlssonstiftelsen har vaumärkesregistrering gällande Carlsson Ortho-Acoustic. Bremen Ortho-Acoustic AB har vaumärkesregistrering gällande Bremen Ortho-Acoustic. Ortho-Acoustic eller ortoakustisk har ingen betydelse. Komponenten ORTHO-ACOUSTIC saknar särskiljningsförmåga eftersom detta är ett beskrivande begrepp för en ljudegenskap eller ljudkaraktär. ORTHO-ACOUSTIC är en beteckning med anknytning till akustik och då blir denna märkesdel beskrivande för de varor som respektive märke omfattar. Det gäller oavsett språk.
Men är Carlsson-, Sonab-, Larsen-, Carlssonstiftelse- och Bremen-högtalare alla ortoakustiska (med samma ljudegenskaper och -karaktär)?
Eller ja, att Carlsson-högtalarna är ortoakustiska säger väl sig själv, eftersom Carlsson själv kallade dem det (även om jag inte tänkt på att de alla har samma ljudkaraktär). Men övriga?
Annars blir det ju en kamp om vad som är orto-ortoakustik.
Nåja, jag har hittills inte sett någon nöjaktig teknisk förklaring på exakt vad ortoakustik är, så för mig är det en marknadsföringsterm.
Tack för visat intresse. Det finns i och för sig fler människor än du Almen som kan vara spekulanter på Carlsson eller Larsenhögtalare. Du kanske inte ännu upptäckt det? Omsättningskretsen är större än att enbart innefatta dig. Men du kanske hade tänkt att köpa samtliga tillverkade exemplar ortoakustiska högtalare?

Det finns Carlssonhögtalare som inte är utvecklade av Stig Carlsson d v s alla de som utvecklats efter det att Stig Carlsson dog. Är de utvecklade enligt ortoakustiska principer? Dessutom var OD-11 aldrig ortoakustiska och är det inte heller idag. Om ortoakustiken hade varit ett varumärke så hade Stig Carlsson själv kallat dem ortoakustiska med OA i benämningen. Men spelar allt detta någon roll för dig? Du visar ju på ett synnerligen nitiskt intresse i frågan. Hade du tänkt att byta ut dina högtalare?
Mvh
Peter