Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:04

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:Gäller det även den svenska marknadsföringstermen, alltså? Trodde att det bara gällde den engelska.

Marknadsföringsterm? Ortoakustiken är mer än en marknadsföringsterm. Carlssonstiftelsen har vaumärkesregistrering gällande Carlsson Ortho-Acoustic. Bremen Ortho-Acoustic AB har vaumärkesregistrering gällande Bremen Ortho-Acoustic. Ortho-Acoustic eller ortoakustisk har ingen betydelse. Komponenten ORTHO-ACOUSTIC saknar särskiljningsförmåga eftersom detta är ett beskrivande begrepp för en ljudegenskap eller ljudkaraktär. ORTHO-ACOUSTIC är en beteckning med anknytning till akustik och då blir denna märkesdel beskrivande för de varor som respektive märke omfattar. Det gäller oavsett språk.

Men är Carlsson-, Sonab-, Larsen-, Carlssonstiftelse- och Bremen-högtalare alla ortoakustiska (med samma ljudegenskaper och -karaktär)?

Eller ja, att Carlsson-högtalarna är ortoakustiska säger väl sig själv, eftersom Carlsson själv kallade dem det (även om jag inte tänkt på att de alla har samma ljudkaraktär). Men övriga?

Annars blir det ju en kamp om vad som är orto-ortoakustik. :)

Nåja, jag har hittills inte sett någon nöjaktig teknisk förklaring på exakt vad ortoakustik är, så för mig är det en marknadsföringsterm.

Tack för visat intresse. Det finns i och för sig fler människor än du Almen som kan vara spekulanter på Carlsson eller Larsenhögtalare. Du kanske inte ännu upptäckt det? Omsättningskretsen är större än att enbart innefatta dig. Men du kanske hade tänkt att köpa samtliga tillverkade exemplar ortoakustiska högtalare? :)

Det finns Carlssonhögtalare som inte är utvecklade av Stig Carlsson d v s alla de som utvecklats efter det att Stig Carlsson dog. Är de utvecklade enligt ortoakustiska principer? Dessutom var OD-11 aldrig ortoakustiska och är det inte heller idag. Om ortoakustiken hade varit ett varumärke så hade Stig Carlsson själv kallat dem ortoakustiska med OA i benämningen. Men spelar allt detta någon roll för dig? Du visar ju på ett synnerligen nitiskt intresse i frågan. Hade du tänkt att byta ut dina högtalare?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-05 10:11

Det man kan lära sig av detta är att en sammansättning av enbart några etablerade ord (som ortho och acoustic) inte kan skyddas om de inte kompletteras av ett entydigt personnamn eller möjligen företagsnamn.
Om man däremot skapar ett helt nytt ord som kanske iACOUSTICS så torde chansen vara betydligt större att det kan skyddas i sig själv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:18

Morello skrev:Alltså, "ortoakustik" är ju ett varumärke och översätter man det så torde det bli något i stil med "riktigt ljud" eller så. Ungefär som det danska varumärket "Ortofon" (pickuper etc).

Vad menas då med "högtalaren är ortoakustisk"? Menas att den återger ljudet riktigt/korrekt?

Ortofon är ett varumärke. Carlsson Ortho-Acoustic är ett varumärke. Bremen Ortho-Acoustic är ett varumärke. I övrigt får man väl hänvisa till de olika högtalartillverkarna. Det fanns dock fog för att Stig Carlsson ansåg att OD11 inte var ortoakustiska.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 10:19

petersteindl skrev:
Stiftelsen Stig Carlsson gjorde invändning och ärendet har legat i domstol hos Patentbesvärsrätten sedan 2011 och vid varje tillfälle som Stiftelsen fått avslag på deras invändning så har Stiftelsen överklagat.
Med vänlig hälsning
Peter

Vilken fullkomligt absurd prioritering av SSC!

Då jag under många somrar jobbade på Groth och Co patentbyrå har jag en hygglig uppfattning om vad sådant kostar i termer av tid och pengar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 10:20

petersteindl skrev:
Morello skrev:Alltså, "ortoakustik" är ju ett varumärke och översätter man det så torde det bli något i stil med "riktigt ljud" eller så. Ungefär som det danska varumärket "Ortofon" (pickuper etc).

Vad menas då med "högtalaren är ortoakustisk"? Menas att den återger ljudet riktigt/korrekt?

Ortofon är ett varumärke. Carlsson Ortho-Acoustic är ett varumärke. Bremen Ortho-Acoustic är ett varumärke. I övrigt får man väl hänvisa till de olika högtalartillverkarna. Det fanns dock fog för att Stig Carlsson ansåg att OD11 inte var ortoakustiska.

Mvh
Peter

Det är självklart, men det besvarar itne frågan. Vad menar folk när man pratar om "orhoakustiska högtalare"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:22

paa skrev:Det man kan lära sig av detta är att en sammansättning av enbart några etablerade ord (som ortho och acoustic) inte kan skyddas om de inte kompletteras av ett entydigt personnamn eller möjligen företagsnamn.
Om man däremot skapar ett helt nytt ord som kanske iACOUSTICS så torde chansen vara betydligt större att det kan skyddas i sig själv.

Helt korrekt. Det kanske redan är taget?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:24

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det är självklart, men det besvarar itne frågan. Vad menar folk när man pratar om "orhoakustiska högtalare"?

Jag vet inte riktigt vad folk menar. :) Vad menar de?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 10:27

Jag skulle gissa att det blir problematiskt då det anspelar för mycket på höggradigt vedertagna märken från Applem dvs märket saknar distinktivitet.

Att blanda in familjenamn kan också bli problematiskt (råkar jag veta av egen erfarenhet); om inte annat kan det vara olämpligt (jfr Mark Levinssons öde)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:34

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Stiftelsen Stig Carlsson gjorde invändning och ärendet har legat i domstol hos Patentbesvärsrätten sedan 2011 och vid varje tillfälle som Stiftelsen fått avslag på deras invändning så har Stiftelsen överklagat.
Med vänlig hälsning
Peter

Vilken fullkomligt absurd prioritering av SSC!

Då jag under många somrar jobbade på Groth och Co patentbyrå har jag en hygglig uppfattning om vad sådant kostar i termer av tid och pengar.

Har du jobbat på patentbyrå. Då är du i gott sällskap med Einstein. Det var inte SSC som prioriterade. Det var ordföranden i styrelsen för SSC. Enligt andra som då satt i styrelsen var de inte tillfrågade och visste inte riktigt vad som pågick innan fakturorna damp ner. 8O 8) :)

För övrigt var detta en orsak till att två av de tre kvarvarande grundarna till SSC begärde utträde ur styrelsen. Enda grundaren som är kvar är ordföranden.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 10:38

Morello skrev:Jag skulle gissa att det blir problematiskt då det anspelar för mycket på höggradigt vedertagna märken från Applem dvs märket saknar distinktivitet.

Att blanda in familjenamn kan också bli problematiskt (råkar jag veta av egen erfarenhet); om inte annat kan det vara olämpligt (jfr Mark Levinssons öde)

Jag förmodar att du syftar på iACOUSTICS. Du har helt rätt i båda dina uttalanden.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 10:53

Varumärken är knepigt och folk i allmänhet verkar inte ha förstått hörnpelarna.
Lägg därtill en hyggligt inkonsekvent bedömning hos PRV.

Farligt blir det tex om ett märke börjar förknippas med en vidd produkttyp eller specifika lösningar.
OM tex "carlsson Orthoacoustic" börjar bli synonymt med högtalare med vissa egenskaper, så har märkets degenerering påbörjats, vilket i förlängningen leder till att innehavaran förlorar rätten till sagda mräke. Jag säger inte att detta har hänt Carlsson, men klassiska exempel är: Ketchup, Thermos, Vespa, Bankomat, Grammofon, Popcorn etc - alla dessa är mer eller midnre degenererade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 11:37

Morello skrev:Varumärken är knepigt och folk i allmänhet verkar inte ha förstått hörnpelarna.
Lägg därtill en hyggligt inkonsekvent bedömning hos PRV.

Farligt blir det tex om ett märke börjar förknippas med en vidd produkttyp eller specifika lösningar.
OM tex "carlsson Orthoacoustic" börjar bli synonymt med högtalare med vissa egenskaper, så har märkets degenerering påbörjats, vilket i förlängningen leder till att innehavaran förlorar rätten till sagda mräke. Jag säger inte att detta har hänt Carlsson, men klassiska exempel är: Ketchup, Thermos, Vespa, Bankomat, Grammofon, Popcorn etc - alla dessa är mer eller midnre degenererade.

Carlsson Ortho-Acoustic är synonymt med högtalare med vissa egenskaper. Däremot är Carlsson OD11 inte synonymt som högtalare med dessa egenskaper.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 13:38

Vilka egenskaper?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-05 13:43

Orthoakustiska så klart . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-05 14:54

Laila skrev:Orthoakustiska så klart . . . typ. :mrgreen:

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 15:01

Laila skrev:Orthoakustiska så klart . . . typ. :mrgreen:

Det betyder ingenting verkar det som. Ett varumärke helt enkelt. :)

När jag ser olika Carlsson-brukar tänker jag ofta i termer av "teknisk lekstuga". Typ SAAB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-05 15:36

Morello skrev:Det betyder ingenting verkar det som. Ett varumärke helt enkelt. :)

Hej, välkommen till faktiskt.se - du verkar ny här! Om du använder sökfunktionen, så har detta ämnet avhandlats massor under gångna år, så det finns en guldgruva att hitta i ämnet om du vill.

Mvh Nattlorden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-06 14:15

Det finns Carlssonhögtalare som inte är utvecklade av Stig Carlsson d v s alla de som utvecklats efter det att Stig Carlsson dog. Är de utvecklade enligt ortoakustiska principer? Dessutom var OD-11 aldrig ortoakustiska och är det inte heller idag. Om ortoakustiken hade varit ett varumärke så hade Stig Carlsson själv kallat dem ortoakustiska med OA i benämningen.

Jag menar att numera är det ett varumärke.

petersteindl skrev:Tack för visat intresse.

Varsågod. Tack själv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-06 18:25

Almen skrev:
Det finns Carlssonhögtalare som inte är utvecklade av Stig Carlsson d v s alla de som utvecklats efter det att Stig Carlsson dog. Är de utvecklade enligt ortoakustiska principer? Dessutom var OD-11 aldrig ortoakustiska och är det inte heller idag. Om ortoakustiken hade varit ett varumärke så hade Stig Carlsson själv kallat dem ortoakustiska med OA i benämningen.

Jag menar att numera är det ett varumärke.

petersteindl skrev:Tack för visat intresse.

Varsågod. Tack själv.

Ok, om du menar att ortoakustiken numera skulle vara ett varumärke till skillnad från tidigare, vad menar du då att det var tidigare?

Stig använde ju benämningen ortoakustik redan angående ljuddesignkriterierna gällande Kolboxen redan i början på 50-talet. I slutet av 50-talet var det Lund Ortho Acoustic System där Lund var efternamnet på den person som tillverkade och saluförde Kolboxen och förförstärkaren som tillsammans med Kolboxen utgjorde ett ortoakustiskt system.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-06 18:31

Kan berätta att jag just nu sitter på flyget till Kreta och skriver. Det är första gången jag är online på flygplan :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-06 23:26

Ha en trevlig semester . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-07 00:12

Laila skrev:Ha en trevlig semester . . . typ. :)

Tackar, men det är bara jobb. Möten hela dagarna med Mr. Sun och Mrs. Beach.

Då jag kom fram var det affärsmöte direkt med Mr. Poolbar. och Mrs. Barbique och Dr. Pintlager och hans fru Rosé.

Jobbigt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-08-08 09:39

Var på kreta blev det?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-08 10:15

Chania, Almyrida.
Har varit här förut. Trivs i området. Hyr nog bil om några dagar och åker runt lite.
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-08-08 11:02

petersteindl skrev:
Laila skrev:Ha en trevlig semester . . . typ. :)

Tackar, men det är bara jobb. Möten hela dagarna med Mr. Sun och Mrs. Beach.

Då jag kom fram var det affärsmöte direkt med Mr. Poolbar. och Mrs. Barbique och Dr. Pintlager och hans fru Rosé.

Jobbigt.

Mvh
Peter

Lunchmöte med Eos Oud B. Souvlaki?
Lucki-lucky-lucki
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-09 13:04

petersteindl skrev:
paa skrev:Det man kan lära sig av detta är att en sammansättning av enbart några etablerade ord (som ortho och acoustic) inte kan skyddas om de inte kompletteras av ett entydigt personnamn eller möjligen företagsnamn.

Helt korrekt. Det kanske redan är taget?

Mvh
Peter

Grattis :-)

och ja.. http://iacoustics.net
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-03 12:13

Hej alla

I morse ramlade jag över denna fina trudelutt. Nu kommer jag vara glad hela helgen. :)

Missa inte denna! :D

Undrar vad den har för Crestfaktor? 8) Finns den på LP? Det är kul med god underhållning.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-03 13:20

petersteindl skrev:Hej alla

I morse ramlade jag över denna fina trudelutt. Nu kommer jag vara glad hela helgen. :)

Missa inte denna! :D

Undrar vad den har för Crestfaktor? 8) Finns den på LP? Det är kul med god underhållning.

Med vänlig hälsning
Peter

Fantastiskt!

Tack för den!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-03 13:22

Som på julaftons-TV när musen och ankan äter majskolv och hunden tittar på. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-09-03 18:43

Ett stycke för Laila. . . typ(e)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi