Mäta flöde/turbulens i port?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RuneStone

Mäta flöde/turbulens i port?

Inläggav RuneStone » 2016-07-30 00:25

Hur mäter man lämpligast flödet/turbulensen i en port? Vad behöver man för instrument? Man kommer ju bara så långt med teori när man dimensionerar en port.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Mäta flöde/turbulens i port?

Inläggav Cortado » 2016-07-30 00:45

Det finns en del trådar i ämnet basportar, tror en av de intressanta för din frågeställning kan vara denna:

viewtopic.php?f=10&t=3140

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-30 00:56

Här finns det en diskussion om bl.a Roozens arbeten med detta:
viewtopic.php?p=1091626#p1091626
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-30 09:10

Flödet (i m3/s) skulle jag säga går att det går väldigt bra att simulera. Turbulensen är knepigare. Jag skulle mäta ljudtryck nära, men vid sidan av porten och leta efter överstyrningseffekter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2016-07-30 10:05

Flödet så länge man antar att det sker laminärt går bra att simulera, men med olika typer av portar, runda, kvadratiska, slitsar av olika slag blir det svårare att simulera exakt. Iaf med dom program jag känner till. Jag tänker mig att det vore intressant att kunna mäta olika porttyper för att se skillnaderna.. Då flödet oscillerar i porten tänker jag mig också att det är svårt att mäta med överkommliga instrument.. Att mäta är ju även att bekräfta att man byggt vad man simulerat. Nu kanske skillnaderna i verkligheten mellan porttyperna är små och man borde lägga fokus på andra saker, men det ändrar inte det faktum att det är intressant och att man ibland snöar in på vissa saker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-30 10:33

Att man inte tappar flöde i porten kan man mäta genom att jämföra hur ljudnivån i porten följer ljudnivån in i högtalaren vid portens avstämningsfrekvens, 3 dB mer in ska ge 3 dB mer nivå från porten, osv. Mät snabbt och håll bara koll på att elementet inte blir varmt så att det är spolens värmekompression man mäter.
Sedan borde det väl inte vara så svårt att mäta distorsionsnivåer från porten heller?
Det är klart att elementet kan vara en del av begränsningen. men just vid avstämningsfrekvensen så utnyttjas ju väldigt lite av elementets slaglängd, så i normala fall blir det porten som är huvudparten av det man hör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2016-08-05 10:47

Hur mäter du strömningsskillnader mellan två portar med samma area fast den ena rund och den andra kvadratisk?

jansch

Inläggav jansch » 2016-08-05 23:01

Om man mål att uppnå så lite distorsion som möjligt i en port är det nog enklast att mäta distorsion som då blir ett mått på turbulens. Turbulens =distorsion
....Även "blåsljud" (som jag menar är turbulens) är ju distorsion och inte bara övertoner.
Mäter man vi resonans har man ju fördelen att högtalarelementets amplitud går ner mot noll och rimligtvis borde övervägande delen av uppmätt distorsion komma från porten. Det blir ju då nästan bara turbulens som skapar distorsion, för utom lite kompression och annat som jag TROR man kan bortse ifrån.
Visserligen är "fjädern" (lådan) inte linjär vid stora utslag men jag TROR att det är ett mindre problem.

Så... Jag antar att man bäst mäter i någorlunda "närfält" (om man inte har ett frifälts rum) men så långt ifrån porten att man har en någorlunda jämn vågutbredning. Mäter man närmare kommer inte mätvärdena vara relevanta för ett normalt lyssningsavstånd, jämn vågutbredning är en förutsättning för att mätningen skall ha något värde. Förslagsvis ett mickavstånd på minst 5 -10 ggr portens diameter (kanske mer - prova!). Placera lådan i ett hörn vid mätning. Om rummet som man mäter i ger tillskott borde det inte vara alltför negativt så länge man mäter punktvis (enskilda frekvenser) och inte är ute efter portens frekvensgång.
Mick:en behöver då inte vara exakt placerad i portens centrumaxel, men vinkeln bör inte vara för stor med tanke på att "blåsljud " kan innehålla relativt höga frekvenser, och det är nog okritiskt vilken storlek på mick man har. Vid små portar bör man nog kolla av att man ligger inom mick:en dynamiska område.
Mäter man vid resonans (lägsta impedans) behöver man alltså inte bry sig om eventuellt tillskott från baselementet, dess eventuella brister överskuggas säkert av distorsion från porten.

tänker jag rätt???

Återgå till Teknikforum