Moderator: Redaktörer
Dartman skrev:Finns en hel del till Vespa också som är M7.
Om du har kontakt med någon med svarv kan den ta ner en 8 mm-stång och sen gänga till M7. Jag har gängsnitt om du vill låna!![]()
Hur lång ska stången vara förresten?
/Jonas
HenrikTornquist skrev:Dartman skrev:Finns en hel del till Vespa också som är M7.
Om du har kontakt med någon med svarv kan den ta ner en 8 mm-stång och sen gänga till M7. Jag har gängsnitt om du vill låna!![]()
Hur lång ska stången vara förresten?
/Jonas
Vi har iofs verkstad på jobb, men man uppmuntrar inte "eget arbete". Mekanikern tycker alltid det är kul med lite udda projekt, men numer ska allt gå via arbetsorder.
Den jag har idag, som inte är gängad, är 210mm. Den är original, så det måttet kan man förlita sig på.
Om det nu går att gänga till M7, finns det muttrar att få tag på med rimlig lätthet? Vingmuttrar är ju att föredra.
Mirage skrev:Gängstängerna som håller cylinder och topplock mot motorblocket på en Zündapp är M7. Stängerna är då bara gängade i ändarna, och släta mellan de gängade delarna. Borde gå att hitta i någon mopedbutik.
HenrikTornquist skrev:....
Stången ska med lämpliga distanser hålla skivorna på plats i en tvättmaskin. Gängad för att det är lättare att hålla dem på plats med ett par vingmuttrar.
Evil_Homer skrev:Mirage skrev:Gängstängerna som håller cylinder och topplock mot motorblocket på en Zündapp är M7. Stängerna är då bara gängade i ändarna, och släta mellan de gängade delarna. Borde gå att hitta i någon mopedbutik.
Låter mycket vettigt i mina öron, kapar man sen till ett par plaströr i lämpliga längder så har man distanserna klara till nästan inga pengar.
Mirage skrev:Det funkar inte att skarva två då, med de 19 mm långa muttrarna som medföljer de skruvar jag länkade till?
STDI skrev:HenrikTornquist skrev:....
Stången ska med lämpliga distanser hålla skivorna på plats i en tvättmaskin. Gängad för att det är lättare att hålla dem på plats med ett par vingmuttrar.
Men då är det väl bara ändarna, eller kanske t o m bara en ände, som ska gängas. Stången kan/ska vara slät och den gängade delen mindre än M7 för att skada hålet så lite som möjligt, och i enklaste standardmått.
Eller har jag missförstått något?
HenrikTornquist skrev:Mirage skrev:Det funkar inte att skarva två då, med de 19 mm långa muttrarna som medföljer de skruvar jag länkade till?
Då blir det problem (eventuellt) att få på distanserna mellan skivorna.
Evil_Homer skrev:HenrikTornquist skrev:Mirage skrev:Det funkar inte att skarva två då, med de 19 mm långa muttrarna som medföljer de skruvar jag länkade till?
Då blir det problem (eventuellt) att få på distanserna mellan skivorna.
Varför?
Skalle-distans-skiva-distans-skiva-distans-skiva-distans-mutter-distans-skiva-distans-skiva-distans-skiva-distans-skalle.
Eller är det jag som gör en tankevurpa nu?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kalle_H och 20 gäster