Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2016-06-05 22:08

Perfector skrev:De limmade magneterna.
Fundera på en seg lim eller tjärsträng runt om som håller den på plats ifall värmen får limmet att släppa.
Värmelim med god fästförmåga eller pl-400 som torkar på 3 dar och klarar 30 kg per mm2 borde både hålla i och hålla fast.

Det låter som en bra ide, jag misstänker att jag limmade med tvåkomponents-epoxy.

Jag tror att jag kommer skruva ur den här Ghost-basen ur sin låda i vilket fall då jag har en annan 15"-bas jag vill funktionstesta, den jag just plockade ur Volvon. Baslådan som satt i bilen när jag köpte den var inte särskilt snyggt byggd, 100kg tung och tog upp nästan hela bagageutrymmet (sedan-modell). Om jag ska ha en 15"-bas i bilen igen blir det ny låda men annars tycker jag ofta att det räcker med en 10"-bas i bil. Jag demonterade 15"-baslådan på parkeringen då den var för stor och klumpig för att jag skulle kunna bära den även med basen urskruvad 8O så det bidde ingen bild, jag kan kanske ta en bild på "baffeln" imorgon.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-06 17:20

Dags att se hur Biltema-slusteget står sig mot ett dyrare bilslutsteg!

Det här Magnat Traxx 600 slutsteget drev 3 stycken "framsystem" i min nu sedan länge avställda Volvo. Då steget bara har 4 kanaler så var två framsystem paralell eller seriekopplade, vilket låter jag vara osagt då jag inte lyft mattorna för att kolla var kablarna tar vägen, baslådan drevs av ett annat slutsteg. Steget är troligen från mitten av 2000-talet och Volvon var säkert inte den första bilen Volvons förra ägare använde slutsteget i.

Slutstegets specifikationer, 4x60W (byggat 2x170W) vid 4 ohms last jämfört med Biltema-stegets 6x50W (bryggat 3x150W) vid 4 ohms last.

1 × 64 Watt Kanal 1 an 4 Ohm
2 × 59 Watt Kanal 1 + 2 an 4 Ohm
4 × 58 Watt Kanal 1 bis 4 an 4 Ohm

1 × 174 Watt Kanal 1 + 2 gebrückt an 4 Ohm
2 × 169 Watt Kanal 1 + 2 sowie 3 + 4 gebrückt an 4 Ohm

338 Watt Gesamtleistung

Magnat Traxx 600

Bild

På undersidan hittar vi inget upphetsande men man får i alla fall svaret på varför det här till volymen mindre slutsteget väger lika mycket som Biltema-steget.

Bild

Innan DC/DC-omvandlingen har Magnat-steget lite färre kondensatorer än Biltema-steget men efter DC/DC-omvandlingen är det samma 4x2200 uF.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/9ecMag ... inside.jpg

På ingångssidan har Magnat-steget precis som Biltema steget ingångar för 4 kanaler men det finns inte högpassfilter för alla 4 kanalerna, två är tänkta att bryggas för att driva en bas.

Bild

På utgångsidan hittar vi högtalarutgångar och två stycken 25A säkringar, Biltema-slusteget har två stycken 35A säkringar men då har det också två kanaler mer.

Bild

Lyser gör det här slutsteget också men med en Magnat-logo istället för en voltmeter som Biltema-steget har, jag föredrar en voltmeter.

Bild

Magnat-slutsteget "in action".

Bild

Är då detta minst dubbelt så dyra slutsteg bättre än Biltema-slutsteget? Svaret måste bli ja även om svaret inte är självklart och helt subjektivt. Biltema-slutsteget är absolut bra nog för användning i bil och duger även för att driva golvhögtalare i brist på annan förstärkare men Magnat-steget känns inte som en nödlösning alls. Med HK 630 "twin powered"-receivern som försteg så är det här slutsteget precis lika trevligt som Harman Kardon-receiverns eget slutsteg.

Trots specifikationen på 58W - 64W per kanal vid 4 ohms last så känns det som att slutsteget har gott om kraft och ljudet är "varmare" än det Biltema-steget presterar, om detta betyder att det är objektivt bättre eller sämre låter jag vara osagt. Jag ska senare prova att koppla in baslådan också för att se vad som händer när alla kanaler får arbeta men då det här slutstegets kylfläns består av en gigantisk aluminiumprofil som även är slutstegets låda är jag inte särskilt orolig.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-08 21:21

En sista "off topic"-post innan vi återgår till lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik.

Jag testade att koppla in Ghost-basen till Magnat steget, det fungerade utmärkt som väntat. En sak var lite lustig, med Biltema-slutsteget kunde jag ha basens gain ställd mycket lägre än front kanalerna (50W vs 150W @4ohm) men med Magnat-steget var jag tvungen att ha basens gain ställd på samma nivå som front kanalerna (58W vs 169W @4ohm) för att få ett bra resultat. Detta är lite märkligt eftersom båda slutstegen levererar ~3 gånger "frontkanals-effekten" på den bryggade bas-kanalen.

Delningsfiltren var ställda lika på båda stegen och bass-boost och sånt var avstängt men det är möjligt att slutstegen beter sig lite olika vid 6 ohms last vilket är ungefär vad (jag tror) Ghost-basen ger annars tycker man att nivåförhållandet mellan kanalerna borde varit om inte samma så i alla fall inte som natt och dag när man jämför stegen. En sak som tyder på att delningsfiltren beter sig lite olika är att med Biltema-slusteget var det mest fönsterrutorna som skallrade men med Magnat-slutsteget var det mest andra saker i rummet som skallrade trots att delningsfiltren var ställda så lika som möjligt.

Jag testade även att driva Ghost-basen med ett "700W" Impact LK 2501 mono-slutsteg (250W RMS @4ohm, 350W RMS @2ohm) för att se om det skulle vara en förbättring över Biltema och Magnat slutstegen. Jag märkte ingen större skillnad med det starkare steget om jag ska vara ärlig. Ghost-basen är väldigt lättdriven så jag skulle behövt orka skruva i JBL GTO1514 basen jag räddade ur Volvon i Ghost-basens låda (som borde passa hyggligt) för att testa med ett mer effekthungrigt element, det orkade jag nu inte så vi lämnar det till en annan gång.

En del bilder blev det i alla fall. Kvaliten är lite si och så då jag hade kameran inställd på "auto scene" vilket uppenbarligen inte är samma som "auto", manuella inställningar är vad man inte får för 1500kr.

Impact LK 2501

Bild

På undersidan hittar vi en teckning.

Bild

På ingångssidan hittar vi även en utgång.

Bild

På utgångssidan hittar vi inte mycket annat än anslutning för ström, en högtalarutgång och en redig säkring

Bild

Inuti slutsteget hittar vi liknande saker som i de andra bilslutstegen, 8 slutstegstransistorer för den enda kanalen och återigen 4x 2200uF kondingar på utgångssidan av DC/DC omvandlingen.

Bild

full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/ImpactLK2501inside.jpg

JBL GTO1514 känns som en redig bas även om jag har läst har på faktiskt att den ska ha en klen magnet...

Bild

Så klen tycker jag inte magneten ser ut att vara men det beror kanske lite på vad man jämför med...

Bild

Den utlovade bilden på "baffeln" från Volvons baslåda, JBL basen spelade in i baksätets ryggstöd och lådan som var på runt 300 liter tog upp det mesta av bagageutrymmet.

Bild

Nästa post blir som sagt mera "on topic", plastig lågpris-hemmabio räddad ifrån soprummet känns som mitt i prick.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-06-08 22:01, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-08 22:00

Hyfsat märkligt att en bilbas skall behöva en låda överhuvud taget.
Allt över 0.6 i qts ger ju en oändlig låda i dom program jag har provat och då är "skuffen" precis rätt volym ju.
En frontplatta med hål och skruva mot genomlastningsluckan direkt är precis vad som behövs.
Och då försvinner inte lastutrymmet heller.
Med det kräver en egen baklucka, och det kanske den inte hade Volvon?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-08 22:08

Perfector skrev:Hyfsat märkligt att en bilbas skall behöva en låda överhuvud taget.
Allt över 0.6 i qts ger ju en oändlig låda i dom program jag har provat och då är "skuffen" precis rätt volym ju.
En frontplatta med hål och skruva mot genomlastningsluckan direkt är precis vad som behövs.
Och då försvinner inte lastutrymmet heller.
Med det kräver en egen baklucka, och det kanske den inte hade Volvon?

Jo Volvon är en 9-serie sedanmodell, att lirka i och ur den ordentligt stagade baslådan som säkert vägde 100kg var en utmaning!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-09 20:25

Idag (även igår) testar jag ett plastiigt 2.1 hemmabio-system från LG! :)

För nåt år sen hade någon ställt ett LG HT44C 2.1 hemmabio-system i soprummet, prylarna verkade vara i nyskick och komplett med fjärrkontroll. Jag tänkte att detta är skrot jag inte behövder, jag lämnar det åt någon mer behövande. Nästa gång jag besökte soprummet var prylarna ikastade i den då annars tomma elektronik-kontainern, jag plockade ur prylarna igen, de var nu lite kantstötta men jag kollade att huvudenheten inte "skramlade" och ställde allt snyggt och prydligt i ett hörn så någon kunde rädda skiten. Efter några dagar när jag igen besökte soprummet så hade någon åter slängt sakerna i elektronik-kontainern, prylarna var nu mer kantstötta och repiga och fjärkontrollen var i "tusen bitar", nu fick det vara nog och jag räddade systemet.

Fjärkontrollen var som sagt i bitar, den har inga skruvar och de övre och undre "plasthalvorna" hade separerat vid den hastiga inbromsningen mot (plast)kontainerns botten med resultatet att alla gummiknappar som sitter ihop i kluster om två knapper eller fler hade spritt sig över kontainerns botten. Det hade vid det här laget slängts en del bråte över LG systemet så jag kunde bara hoppas att jag hittat alla delar, jag tänkte inte stå och kontrollräkna knapparna i soprummet...

Huvudenheten skramlade fortfarande inte, vad är det för magisk "DVD-förstärkar-combo" i tunn plåt och äkta plast som klarar minst två fall på ungefär en meter ner mot tämligen hårt underlag utan att skramla som en maracas? Den lilla sub-baslådan skramlade dock då det som senare visade sig vara den inre halvan av basreflexröret lossnat som resultat av de upprepade fallen ner i kontainern. Fronhögtalarna i äkta plast verkade ha klarat sig utan andra skador än mängder med repor. Jag trodde inte riktigt att systemet fortfarande fungerade efter all misshandel men om ingen annan ville ha sakerna så tänkte jag i alla fall se om det fanns något spännande i huvudenheten och kanske spara några högtalarelement.

Så här såg systemet ut innan äventyret i soprummet, priset var 3000kr när det lanserades i april 2010 men det sänktes snabbt till 2000kr vilket var vad systemet kostade fram till det slutade att säljas 2012.

Bild

Här är specifikationen, notera att huvudenheten som väger 2.8 KG och också innehåller en DVD-spelare med "HD-scaler" och en radiodel ska ge 440W...

Bild

Detta krävade lite sökande men här är en mer detaljerad specifikation på effekten.

Total Power 440W
Front speaker sound output (Initial Max Power) 135W x 2
Subwoofer sound output (Initial Max Power) 170W
Power consumption 110W

Att skapa 440W från 110W känns som värdigt ett nobelpris... minst.

Systemet blev stående i ett av mina förråd tills nu när det var dags att se vad (om något) som fungerar!

Så här ser "LG DVD Receiver HT44" ut, antennuttaget var rejält böjt och det är märken i plåten på vänster sida, tydliga tecken på hastigt intimt ungänge med en kontainer i hårdplast.

Bild

På baksidan finns högtalarutgångar och en för testande nyttig AUX-ingång, att tro att DVD-spelaren fortfarande fungerar är väl att hoppas på för mycket?

Bild

På innsidan hittar vi en spännande switchad nätdel, en chipförstärkare med kylfläns och en kapslad DVD-spelare med deformerat hölje, det sista är kanske inte ett bra tecken?

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/114LGH ... tinsid.jpg

After att ha skruvat ihop enheten sticker jag i strömkontakten, trycker på power-knappen och klickar på eject-knappen. Inget händer eftersom DVD-släden har kärvat fast, lite våld löste den saken och ut kommer en skiva. Jag har fortfarande inte lyssnat/tittat på den och jag har ingen aning om vad det är för något, kanske någon annan vet?

Skiva på köpet!

Bild

Innan jag kunde fortsätta pyssla med huvudenheten var det dags att göra något åt den skramlande subwoofern. Fronten var så klart limmad och min erfarenhet vad det gäller att demontera limmade frontar på billiga högtalare är inte så god men bort måste den då det är omöjligt att sätta tillbaka den bakre halvan av basreflexröret som lossnat vid de upprepade fallen ner i kontainern utan att demontera basen. För en gångs skulle gick det ganska bra, endast ytterest lite material från baffeln gjord i tunn spånplatta följde med froten när jag lossade den med fantastiska mängder våld. Jag brydde mig inte om att använda mothåll så klart synliga märken där jag bände med skruvmejslar blev det.

Så här ser lådan ut utan front, bas eller basreflexrör, en gediget kvalitetsbygge från landet upp och ner och tvärtom. De är de två bakre övre hörnen som verkar ha tagit emot fallen ner i kontainern.

Bild

Här är en bild på den felande länken, våldet lådan utsatts för var kraftigt nog för att besegra smält-lim...

Bild

Här är en bild på basens magnet, elementet är en 6,5 tummare på 4 ohm och... 210W 8O Kanske i LGs alternativa verklighet. Magneten ser större ut än vad den är p.g.a perspektivet.

Bild

Jag glömde ta en bild på framsidan av basen innan jag skruvade ihop lådan igen men internet har bilder på det mesta, även detta element så det var enkelt löst.

Bild

Så här ser lådan ut när den sitter ihop.

Bild

Här är en bild på "fronthögtalarna" byggda i finaste plast, de krävde ingen åtgärd. "C" i HT44C beskriver vilka fronthögtalare som medföljer, det finns två alternativ, det här systemet har de större.

Bild

Nu var det dags att testa systemet och det visade sig att allt fungerade, även dvdspelaren! Ljudet är inte så otäckt som man kan tro när man ser all plast, det låter som ett 2.1 system till datorn i 1500kr klassen ungefär. Det här systemet är inte sämre än många av dessa små ljudlimpor med tillhörande underdimensionerad bas-skrammellåda. Mina föreldrar har just skaffat ett sådant system då deras nya möblering med platt-tv tydligen inte passade farsans Carlsson OA-5 (typ 1). LG-systemets lilla 6.5" bas kan föra nog med oväsen för att få rutorna att skallra men det låter kanske inte så bra så att jag skulle känna mig nöjd.

Systemet "in action", baslådan är på golvet utanför bild.

Bild

Sen testade jag att koppla in Heco Mythos högtalarna, de lät lite bättre än med plast frontarna men LG-subben kändes nu för klen och jag tvivlar på att frontkanalernas högpassfilter går att deaktivera. Då testade jag att koppla in Ghost-basen och otroligt nog så driver systemet de stora Heco Mythos frontarna och en 15" Ghost-bas utan problem. Det går att spela så högt man (läs jag) vill spela i en lägenhet utan att det distar påtagligt eller klipper vilket är förvånande för en huvudenhet som ska dra max 110W varav 20+W borde gå åt till DVD-spelaren samt den inbyggda "video-scalern" som skalar upp SD-material till 1080P.

Åter till fjärkontrollen, så här ser den ut. Jag hade tydligen inte hittat alla knappar.

Bild

Internet kunde tala om att det är RDS och PTY knapparna som saknas, jag överlever!

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-11 19:08

Igår och idag har jag haft bättre saker för mig men vi kör en post med en värdelös liten passiv subwoofer och en bluetooth sub jag endå inte kan (läs orkar) testa.

Först den lilla passiva Pioneer-subben S-L7-W, det är en 6,5" sub som troligen hör till nåt ministereo-system. Någon ville inte att deras barn skulle väsnas så mycket och slängde subben som hör till barnets stereo (min hypotes). Jag räddade eländet ifrån soprummet i mitten på 2000-talet, fan vet varför. Denna lilla låda låter inte bra alls, "bumligt" skulle jag beskriva oljudet, jag har provat flera olika delningsfrekvenser men resultatet förblev kasst. Anledningen att jag inte slängt den är att jag tänker spara högtalarterminalen och kanske elementet, vem vet det kanske låter bättre i en dubbelt så stor låda.

Pioneer S-L7-W

Bild

På andra sidan hittar vi ett basreflexrör.

Bild

Nu kommer vi till en udda Philips "Bluetooth-subwoofer" som också räddats ifrån soprummet men så sent som förra året, storyn är den samma som för LG-systemet i posten ovan. Först hade någon lämnat den i kosmetiskt perfekt skick i soprummet brevid elektronik-kontainern, jag lät den vara men någon slängde den i kontainern. Jag plockade ur den nästa gång jag besökte soprummet och hoppades igen på att någon annan skulle ta den. Den lilla subben åkte i och ur kontainern upprepade gånger och till slut tog jag den utan att vara riktigt säker på vad den egentligen var till för.

Det visade sig att det är en liten subwoofer som hör till Philips LCD-TV 7509 och 7559 och som ansluts med Bluetooth. Det lustiga är att det fanns en till aktiv Philips-subwooferlåda i soprummet vid samma tidpunkt som också åkte upp och ner i kontainern upprepade gånger och det var egentligen den jag beslutade mig för att rädda då den hade vad som såg ut att vara ett ganska skapligt slutsteg, "Bluetooth-subben" följde med av bara farten. Den andra lilla Philips-subben tänker jag testa för att se om och hur bra den fungerar så den dyker upp i den här tråden i framtiden.

Man kan tycka att det hade varit bättre om jag räddade saker innan de åkt i och ur elektronik-kontainern upprepade gånger och blivit skadade men jag har redan mycket bråte och det händer ofta att saker som ställs i soprummet räddas av andra grannar. Jag brukar låta andra "mer behövande" få chansen först men om ingen annan vill ha "bra att ha"-saker (läs elektronik) slutar det ibland med att jag tar skiten. Vad det gäller en pryl som denna är det endå bara den lilla sub-förstärkaren jag är intresserad av och den har nog överlevt allt våld. Jag kanske sparar det lilla baselementet också även om chansen att jag kommer använda det är minimal.

Philips Bluetooth-subwoofer till TV 7509 och 7559.

Bild

Lite hack här och var i lådan hann det bli.

Bild

AC in är den enda anslutningen som finns.

Bild

En liten basreflexport.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-12 21:16

Idag testade jag ett par 15 år gamla golvhögtalare av det Kinesiska märket Koda.

Får de som tycker att JWS olika skapelser är för dyra finns det ett mycket billigare alternativ! Om man stryker det dyra ordet "svensk" i "svensk-kinesisk" blir endast det billiga ordet "kinesisk" kvar, Koda är altså ett kinesiskt märke som du kan köpa via aliexpress.com och liknande. För ungefär 15 år sedan (troligtvis 2002-2004) var det tydligen också något svenskt varuhus som köpte in stora partier med billiga Koda-högtalare eftersom hemmabio var det nya "heta" alla pratade om. Annars vad jag kan se när jag söker på internet är det framförallt i öststat-länder så som Polen dessa högtalare har sålts, AV706 fanns med i Kodas katalog så sent som 2006.

De golvhögtalarna jag testar idag är frontar i ett Koda AV706 5.0 hemmabiopaket med två 3-vägs fronthögtalare, två satellithögtalare och en center. Satelliterna och centerhögtalaren har redan förekommit i tråden men de har i alla fall samma typ av 4" element och en liknande dome-diskant som frontarna och lät inte allt för illa. Fronthögtalarna är av basreflextyp och har 6.5" baselement för att sköta det lägre registret. När jag köpte mina ADCOM-steg 2009 så fick jag stegen billigare mot att jag forslade bort detta högtalarpaket och en Pentium-4 dator, så priset jag betalade var minus 500kr.

Det ordianrie priset för Koda AV706 paketet var runt 1500kr men jag hittade ett foruminlägg skrivet av någon som undrade om högtalarna var något att ha när paketet kostade 1000:-. Det fanns även en aktiv 7" subwoofer med 60W RMS slusteg (SW-700), och en 10" subwoofer (SW-1000 v1) med 80W RMS slutsteg i samma serie som man kunde köpa till. Priserna hittade jag 2009 när jag sökte efter information strax efter jag tog mig an högtalarna. Nu hittar jag inte mycket information alls och jag kommer inte ihåg vilken/vilka kedjor som sålde dessa högtalare men jag tror snarare att det var Coop än Elgiganten.

Kodas produktblad med högtalare från mitten av 2000-talet.

Bild

Koda AV706F. Om hela 5-kanalspaketet nytt kostade 1000:- kan man nästan hävda att frontarna kostade ~500kr vilket endå är klart mer än de minus 500kr jag gav.

Bild

Med tyget av framträder högtalarelement som både känns och ser ut att vara riktigt skapliga med tanke på priset.

Bild

På baksidan hittar vi skapliga högtalarterminaler och en basreflexport.

Bild

På nära håll. Frekvensomfånget imponerar inte riktigt.

Bild

Uppställda och inkopplade till Sharp-förstärkaren.

Bild

Jag valde att testade dessa högtalare med Sharp-förstärkaren eftersom det vid det här laget står tämligt klart att denna förstärkare färgar ljudet genom att ge lite extra runt 35-55 Hz vilket får annars tråkiga högtalare med tunn botten att låta lätt dopade. Jag har testat alla andra skräphögtalare med denna förstärkare så det vore orättvist att inte använda den för att testa Koda-högtalarna.

Ljudet är konstigt nog riktigt (läs relativt) bra, dessa högtalare går att använda till musiklyssning och kan enligt min åsikt helt klart räknas som "Hi-Fi", fruktansvärt billig Hi-Fi. Fynda (Ljudfokus) vill ha 2000:- för sina billigaste Dynavoice golvhögtalare och jag tror inte dessa Koda-burkar låter allt för mycket sämre. Lådorna känns stabila, plastfaneret är välgjort (d.v.s har inte börjat släppa vilket annars är vanligt) och lådorna är till och med dämpade med skumgummi. Jämfört med högtalare som följer med plastiga kompaktsystem är dessa kinesiska budgetbyggen en rejäl uppgradering.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-06-15 03:43

Forumets bästa tråd på mycket länge :)

Har stor behållning av att läsa om din äventyr bland gammla prylar du sparat på, hur vansinnigt kul som helst !
Jag känner så igen mig i detta med att rädda allting och att ha massor av prylar ^^
Jag har dock gjort mig av med allt.
Det som är vettigt har jag sålt eller givit bort, övrigt har åkt i återvinning.
Det är ytterst få saker kvar nu för tiden, men jag kan sakna tiden då man hade hela farsans hus fullt med stereprylar av antingen tvivelaktig kvalitet eller skick.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-15 14:12

DVD-ai skrev:Forumets bästa tråd på mycket länge :)

Har stor behållning av att läsa om din äventyr bland gammla prylar du sparat på, hur vansinnigt kul som helst !
Jag känner så igen mig i detta med att rädda allting och att ha massor av prylar ^^
Jag har dock gjort mig av med allt.
Det som är vettigt har jag sålt eller givit bort, övrigt har åkt i återvinning.
Det är ytterst få saker kvar nu för tiden, men jag kan sakna tiden då man hade hela farsans hus fullt med stereprylar av antingen tvivelaktig kvalitet eller skick.

Underhålla är trådens primära syfte. :)

Jag kommer nog att bli tvungen att försöka minska på skräpsamlingen jag också i framtiden. Så länge jag hade tillgång till obegränsat med lagringsutrymme kändes det inte så akut men för tillfället tas ett rum i min lägenhet upp av bråte som tidigare förvarats på annat håll vilket är en ohållbar situation.

Förra gången jag slängde massor av saker (datorprylar och en hel del högtalare, förstärkare, kassett-däck, skivspelare, radiogrammofoner mm) var när jag flyttade vid årsskiftet 2003-2004. Mycket av det jag slängde vad gäller Hi-Fi-prylar var finare saker än de jag senare räddade ifrån mina föräldrars garage då det som var kvar hos föräldrarna var "skit" jag inte brydde mig om att ta med när jag flyttade hemifrån år 2000.

En hel del av av sakerna jag slängde vid flytten för snart 13 år sedan var sådant som idag säljer för bra pengar på Tradera och Ebay. Nu är jag ändå för lat för att sälja saker på Ebay men jag kommer nog att försöka sälja/byta/skänka en hel del saker testade i den här tråden i den nya presentations-tråd jag kommer skapa så småningom. Många av förstärkarna kommer jag dock att spara och även skaffa "nya" om jag känner mig själv rätt , de tar i alla fall mindre plats än högtalare och "kompakt-system".

Det är mycket jobb för tillfället så tråden kommer röra sig lite långsammare men det finns mängder med skit kvar att testa. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-07-02 13:24

Jobb, bra väder och trevliga sociala tillställningar har inneburit att den allokerade tiden för ful-HiFi blivit mindre men idag regnar det så jag hann med ett kort test.

Dagens objekt är mitt senaste "fynd", ett par små Mission m70 satellit/bokhylle-högtalare som jag hittade för 95kr hos Stadsmissionen i tisdags. Högtalarna såg inte särskilt spännande ut, de är riktigt små, av basreflextyp och har en 4" bas och en 1" dome-diskant som konstigt nog sitter under basen. Jag trodde först att de var ett par små skithögtalare tillhörande något billigt kompaktsystem men av en händelse lyfte jag på en och med tanke på vikten kunde man tro att lådorna är tillverkade av betong. Jag vände på högtalaren och terminalerna såg också påkostade ut så jag tänkte att de 95kr Stadsmissonen ville ha kunde de nog vara värda.

Jag borde testat dessa med Sharp-förstärkaren jag testat de andra högtalarna med men Pioneer-receivern jag köpte för två veckor sen har snott platsen och eftersom den väger 30kg är jag för lat för att flytta den. I vilket fall låter de små Mission-högtalarna bra även om de självklart inte går särskilt djupt i basen vilket gör att ljudet känns aningen "stramt" och "kallt" jämfört med de Heco Mythos 700 golvhögtalare som agerar stativ. Högtalarna kan spela förvånansvärt starkt utan att låta illa, med en subwoofer tror jag nog de kan låta riktigt trevligt.

Jag har rotat fram flera förstärkare ur skrotsamlingen som jag vill testa men den i tråden ej hemmahörande Pioneer-receivern står som sagt och blockerar, det är kanske lika bra då sommaren endå med fördel upplevs utomhus.

Mission m70. Pepsi-burken är med för att man ska få en bild av högtalarens storlek, två burkar bred och två burkar hög är den.

Bild

Naken ser den ut så här.

Bild

På baksidan hittar vi rejäla terminaler.

Bild

På internet hittade jag konstigt nog inga bra bilder på högtalarelementen men i alla fall ett par som visar delningsfiltret.

Bild

Bild

Högtalarna är verkligen inte stora. :)

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-02 21:33

Lite senkommet men ändå.
Om nån undrar varför jag aldrig gett fem öre för färdigbyggt så är det den här.
Det där är en Slavbaslåda och inte en sluten.
Egen härd är guld värd, men bra lät den. I alla fall Olle Mirsch's skapelse.
Fick du till byte av diskanten förresten?
Bilagor
Audio pro 3-25.jpg
Audio pro 3-25.jpg (71.35 KiB) Visad 18135 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-07-03 10:12

Perfector skrev:Lite senkommet men ändå.

Du kan inte kräva att "statens provningsanstalt" ska hålla reda på skillnaden på en sluten låda och en slavbaslåda! :)

Nej, jag skyndar långsamt med bytet av diskanter då jag har inte haft anledning att besöka Stockholm än även om jag måste erkänna att jag har åkt förbi orten flera gånger de senaste månaderna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-03 10:16

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Lite senkommet men ändå.

Du kan inte kräva att "statens provningsanstalt" ska hålla reda på skillnaden på en sluten låda och en slavbaslåda! :)

Nej, jag skyndar långsamt med bytet av diskanter då jag har inte haft anledning att besöka Stockholm än även om jag måste erkänna att jag har åkt förbi orten flera gånger de senaste månaderna.

Då har du en trevlig upplevelse att vänta när du väl byter.
1038 eller A138 är i alla stycken den bättre diskanten.
Dessutom delar den 3kHz mot 101/105'ans 4 kHz.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-07-28 20:10

Vädret är visserligen fint ikväll men sol och frisk luft har jag fått tillräckligt av den senaste veckan så vi kör en uppdatering så inte tråden tynar bort i glömskans dunkel.

Jag har tydligen ingen semester den här sommaren men eftersom jag tycker att jag borde ha semester nu så är nykterheten kvällstid bristfällig och stavningen troligen minst lika kass som vanligt.

Nu till dagens objekt, de sämsta högtalarna ni någonsin har sett eller kommer att se, troligen de sämsta högtalarna i världen. Vi talar om högtalare som är så usla att JWS allra sämsta skapelser från 80-talet vid en jämförelse framstår som "high end". Högtalarna i fråga heter Dantax HT-2002 och är en sluten modell med dubbla 8"-basar och en liten 1"-skrikare. Dantax är vad jag förstår vad Jamo kallar de högtalare som är så usla att de inte vill kalla dem Jamo, de är i vilket fall tillverkade i Danmark.

Jag köpte dessa högtalare hos stadsmissionen för 100kr och tänkte att de kunde vara kul att testa ett par Danska högtalare i "JWS-klassen". Jag förväntade mig inget välljud men jag trodde kanske att högtalarna skulle kunna fungera som "fest-högtalare" vid någon grisig fest där finare högtalare med fördel låses in, dubbla 8"-basar borde kunna ge ett skapligt ljudtryck.

Detta är Dantax HT-2002.

Bild

Dantax HT-2002 utan kläder. Vi kan gissa att dessa skapelser är tillverkade någonstans runt 1985 då de är "CD-compatible".

Bild

Baksidan ser ut som baksidan på JWS-högtalare från 80-talet brukar göra.

Bild

90 watt ska de tåla! 30 - 20000 Hz låter också bra. Serien måste ha varit stor då detta par är nummer 229146.

Bild

Bäst att mäta för att kolla så att det inte är kortis! Båda högtalarna mäter 4.1 ohm så allt verkar ok.

Bild

Jag orkade slutligen flytta på min Pioneer SX-1250 då jag inte vill ta risken att testa så här tveksamma byggen med en fin förstärkare, Sharp-förstärkaren gör comeback!

Bild

Nu var det dags att se hur högtalarna låter så jag petade i min "Infected Mushroom - IM the Supervisor"-skiva. Det behövdes inte mer än några sekunder för att komma fram till att dessa högtalare låter illa, riktigt illa men de visade inga tecken på att vara spräckta och de skrapade inte. Jag testade att vrida upp volymen lite (~5W i topparna) och det lät fortfarande lika illa, efter ~30 sekunder förändrades ljudet från riktigt kasst till fruktansvärt så jag vred ner volymen igen och ljudet lät åter igen riktigt kasst men inte fruktansvärt, jag upprepade proceduren flera gånger med samma resultat.

Konstigt, detta måste undersökas tänkte jag och hämtade skruvmejseln. Bashögtalarnas magneter är inte så maffiga direkt och elementen är skruvade direkt mot baffeln utan tätning. Basarna verkar dock hela men det kan tänkas att talspolarna snabbt blir överhettade.

De "feta basarna".

Bild

Något riktigt delningsfilter verkar Dantax inte kostat på sig så jag skruvade loss diskanten för att se hur den var delad...

Bild

Här tänkte jag att det kanske var kortis i spoltrasslet även om diskaten var det som lät minst illa, 2.5 ohm över diskantens terminal så prinsessan finns nog i ett annat slott.

Bild

Min slutsats är att det inte är något fel på dessa högtalare, de är helt enkelt tänkta att vara så här usla. Jag känner mig trygg i det faktum att jag aldrig kommer stöta på så här dåliga högtalare igen, någonsin!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-02 20:04

Efter regn kommer solsken!

Dagens testobjekt är min första hemmabioreceiver, en Pioneer VSX-405RDS från ~1996. Pioneer VSX-405RDS är en 4-kanalig receiver som stöder den gamla Dolby Pro Logic standarden från 1987 och den dög utmärkt som hemmabioreceiver fram till runt år 2000 då Dolby Digital med riktigt 5.1 ljud mer eller mindre blev ett krav för den kräsna. Jag köpte Pioneer-receivern snorbilligt av en arbetskamrat som uppgraderade till en nyare modernare modell, troligtvis var detta sent år 2000 och den var i drift fram till slutet av 2003 då jag flyttade. Efter år 2003 kan jag inte minnas att receivern varit igång överhuvudtaget, fram till nu d.v.s.

Som ett sidospår kan jag nämna att jag helt hade glömt att Dolby Pro Logic bara har stöd för 4 kanaler. Pro Logic har altså Left, Right, Center och en frekvensbegränsad bakre kanal som man vanligtvis använder för att ansluta två satellithögtalare, detta är så klart anledningen till att den tidigare testade Pioneer "MIDI-stapeln" från 1993 bara har 4 slutsteg trots att den har högtalarutgångar för L, R, C och två bakre satellithögtalare. Jag antog att de bakre "kanalerna" delade slutsteg vilket visade sig vara rätt, jag fattade bara inte varför men nu när jag öppnade min gamla ProLogic-receiver så trillade polletten ner.

Tillbaka till Pioneer VSX-405RDS! Den angivna effekten är 4x50W DIN vid 4 ohms last med "bara" 1% THD vilket gissningsvis motsvarar ca 4x40W (RMS <0.2%THD) vid 4 ohm och kanske 4x30W vid 8 ohm. Med enbart 2 kanaler drivna ökar effekten till 2x70W (DIN 1% THD) vid 4 ohms last och här är också effekten vid 8 ohms last och acceptabel dist angiven, 2x40W 0.09% THD. Effektsiffrorna är avsevärt lägre för VSX-405RDS jämfört med den till utsidan identiska VSX-405 som använder en annan transformator och andra slutstegstrissor och därför ger mer generösa 4x70W eller 2x115W DIN vid 8 ohms last.

Så här ser Pioneer VSX-405RDS ut.

Bild

På baksidan hittar vi som vanligt ingångar och utgångar.

Bild

På innsidan hittar vi en (med tanke på effekten) förhållandevis stor transformator och 4 slutsteg som använder en uppsättning 2SCA1940 + 2SC5197 trissor (55W) var.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/484Pio ... DSinsi.jpg

Kondensatorbanken består av två 6800 uF 50V kondingar.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/747Pio ... DSfilt.jpg

Jag valde att testa med mina Kina-QLN stativare då dessa är en (för förstärkaren) ganska jobbig last! "Stativen" är inte inkopplade.

Bild

Hur låter då denna gamla receiver? Det för mig positiva men för tråden kanske aningen tråkiga svaret är att den låter som jag föreställer mig att en ofärgande förstärkare borde låta. Jag kan inte (vad det gäller ljud) skilja denna förstärkare från Proson RV-4200 eller ADCOM-stegen om jag inte vrider på riktigt riktigt ordentligt. Tittar man på specifikationen vad det gäller dist så verkar Pioneer ha tagit höjd för 50 års degradering av komponenter eller kanske ett kärnvapenkrig för trots svårdrivna "kinesiska" 4-ohms-högtalare så går det att spela högt utan uppenbar dist.

Någon försöker sälja MKII modellen (vad jag kan se identisk förutom video in/utgångar) av Pioneer VSX-405RDS på Tradera för 1000kr. Det är lite väl optimistisk kan jag tycka men ser man denna enhet på en "bakluckeloppis" för en rimligare summa och man behöver en förstärkare så ger jag tummen upp.

Pioneer VSX-405RDS MKII på Tradera (med fel modellnamn angivet)
http://www.tradera.com/item/170613/2621 ... bra-skick-
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-05 22:19

När jag har Pioneer-receivern inkopplad vore det kanske lämpligt att testa Pro Logic surroundfunktionen. Slutsatsen är att den fungerar utmärkt, det finns inte så mycket mer att säga om det.

Bild

Men varför har jag kopplat in klena små högtalare som frontar? Vad är det för center-högtalare? Och vad är det för konstig låda som hamnat under en av de små Mission-högtalarna? Frågor är till för att besvaras, i alla fall i den här tråden.

Vi börjar med center-högtalaren, den är ett förhållandevis nytt inköp även om den inte alls är ny, jag har inte testat den förut så jag tyckte det passade bra att göra det nu. Den "nya" "low-end" center-högtalaren är av "8-ohms"-typ och även om jag testade den med båda Heco Mythos och Kina-QLN högtalarna tänkte jag att det kunde vara en ide att testa den med ett par andra "8 ohms"-högtalare, en fjärde liten högtalare agerar bakkanal, också den ger 8 ohms last. Det finns ytterligare en tanke med att inte ha någon passiv högtalare som går djupt inkopplad, den mystiska lådan under den högra Mission-högtalaren.

Den mystiska lådan är den lilla Philips-subwoofer jag tidigare nämde att jag räddade från soprummet samtidigt som den skumma bluetooth-subben. Jag hotade med att denna Philips-sub skulle dyka upp i tråden så småningom och nu gör den det, jag kan även nämna att jag tappade detta lilla men tunga kräk på min jumpaskobeklädda fot med viss smärta som följd. Modellen har det spännande namnet "Philips SW7100SA/00 Subwoofer" och är en aktiv liten portad sub med 6,5" baselement och ett slutsteg på 100 "Philips watt".

Lådan bär vissa spår av jojo-turerna upp och ner i elektronik-kontainern.

Bild

På undersidan hittar vi slutsteget, mycket inställningsmöjligheter hittar vi däremot inte!

Bild

Specifikationerna lämnar en del att önska men det tidigare testet av Samsung 2.1-paketet visade att en liten 6.5" bas endå kan föra ordentligt med oväsen.

Bild

Tyvärr visade det sig att denna lilla subwoofer integrerade illa med alla högtalare jag testade den tillsammans med, visst den förde massa oväsen och fungerade nog precis som tänkt men särskilt bra lät det aldrig ens med tanke på enhetens begränsade storlek, i alla fall inte med musik. Istället får vi nöja oss med att undersöka vad den innehåller för skräp, kanske hittar vi något spännande som går att använda till något annat projekt.

Först skruvade jag ur elektroniken, det här är vad jag hittade. Allt är ihopkopplat på bilden för att visualisera hur det är tänkt att fungera.

Bild

En närmre bild på sjäva förstärkaren.

Bild

Kabellängderna var snålt tilltagna så när jag skulle utföra advancerad gynekologi för att lossa "AC-in"-kabeln från strömförsörjningskortet följde hela satans kontaktstycket med eftersom jag inte kom åt att trycka på kontaktens "lås" vilket också resulterade i förstörda ledningsbanor på baksidan av strömförsörjningskortet. Eftersom jag kanske eventuellt möjligen vill använda hela nätdelen till något kul i framtiden så lödde jag fast kontaktstycket igen och bryggade förbi de bortslitna delarna av ledningsbanorna med lödtenn, inte snyggt men det fungerar.

Bild

Sen skruvade jag ur bas-elementet, det borde jag ha gjort tidigare så jag kommit åt att lossa "AC-in"-kabeln från strömförsörjningskortet utan att orsaka skador.

Bild

Portad talspole, riktig "high end" minsann! :lol:

Bild

Här är ett part bilder på den nu tomma lådan, vilket kvalitetsbygge!

Bild

Bild

Tillbaka till det relevanta, elektroniken.

Förstärkarkortet innehåller följande.

Bild

Det mest spännande i listan är förstärkarmodulen ST TDA7293.

Bild

Här är en otydlig bild som visar lite THD-grafer och sånt.

Bild

Jag tror inte denna subwooferlåda har varit använd mycket så även filter-kondensatorerna borde gå att återanvända och nätdelen som ger +30V/-30V samt +15V/-15V borde gå att använda mer eller mindre omodifierad. Skräp från soprummet innehåller ofta nyttiga saker värda att rädda!

Imorgon tänkte jag testa ytterligare ett par platta 80-tals förstärkare i 5kg-klassen!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-08 22:35

Nu börjar det blir lite mycket bilder på den här sidan.

Det verkar gå ett 30-tal inlägg per sida så jag får försöka provocera fram lite interagerande för att skynda på sidbytet. Det brukar juh gå lite sisådär vilket förutom "wall of pictures"-syndromet inte stör mig det minsta men som "heads up" så vill jag altså informera om att denna post innehåller frågor längst ner.

Vi börjar med lite historia, detta är kanske saker som andra skriver i sin presentationstråd. Jag skiver här istället eftersom jag har lite andra planer för min presentationstråd, ingående beskrivning av generell skrotsamling är kanske inte en av dessa.

När jag var 13 till 17 år gammal d.v.s aningen yngre än jag är nu så gillade jag att gå på loppmarknader för att fynda nya mer eller mindre välljudande ljudmaskiner och högtalare. En av årets höjdpunkter var Lions loppmarknad i Nykvarn, troligtvis finns det inga gamla förstärkare eller högtalare kvar i Nykvarn överhuvudtaget eftersom jag köpte allt i mitten av 90-talet. En del av dessa prylar har dykt upp i den här tråden men det mesta såldes till kompisar så snart jag kommit fram till att sakerna inte var uppgraderingar jämfört med prylarna jag redan hade.

I mitten av 90-talet var det väldigt billigt för en fatting tonåring (jag var kanske inte fattig men väl snål) att skaffa sig en välljudande HiFi-anläggning. En CD-spelare kunde begagnad fås för ett par 100-lappar och resten var i princip gratis. Idag är situationen lite annorlunda, visst en skitliten "Klass-D"-förstärkare av låg kvalitsort kan köpas billigt på Ebay och kopplas till en så kallad "smart phone" eller annan liten elektronisk grunka där musiken lagras på ett flashminne. Dessa små förstärkare har för det mesta bara en ljudingång och orkar endast driva de mest lättdrivna högtalare, de är helt enkelt inte fullgoda substitut.

Om man vill ha en "riktig" receiver eller förstärkare för att kunna koppla in allehanda källor och driva ett par "riktiga högtalare" med "normal känslighet" "ordentligt" verkar dock situationen ha förändrats sedan jag var ung och sprang på loppmarknader. Erikshjälpen och liknande vill ha minst 500kr för de sämsta svaga förstärkar-liken från 80-talet, betydligt mer för 70-talare, 90-talare och allt som har vikt eller ger mer än 2x30W effekt. Hjärta till Hjäta i Linköping försöker t.ex sälja en 80-tals Proton som ger max 2x25W för 800kr just nu, för nån vecka sen så sålde de en JVC-receiver på 2x30W från tidigt 90-tal för 1000kr, jag fattar inte vilka stackare det är som köper för dessa priser.

Till och med på Tradera verkar ingenting alls av värde i förstärkarväg gå för mindre än ungefär 500kr och dugliga förstärkare verkar gå för runt 1000-lappen. För 1500kr till 2500kr hittar man däremot prisvärda förstärkare i det övre segmentet från 80-tal och 90-tal eftersom i den prisklassen regerar ny "kvalitets-HiFi" så som aktiva bluetooth-distboxar och liknande.

Nu var jag inte särskilt intresserad av vad man kan få för 2000kr, jag ville undersöka vad man kan få för 0-200kr.

Vill man handla begagnad Hi-Fi för runt 100kr idag så har man inte många val. Till och med microsystem från 90-talet går numera för 300+ kr i begagnatbutikerna häromkring, större kompaktsystem för mer än så. Situationen verkar nästan hopplös om man inte orkar jaga runt på baklucke-loppisar, det enda man kan få billigt är en CD-spelare vilket lätt kan hittas för 20-30kr i t.ex Stadsmissionens butik. Det finns dock kanske ljud i mörkret trots allt, instegs HiFi från 80-talet verkar inte vara så hett för att uttrycka sig milt.

Vi talar om förstärkare byggda i plast och tunnaste plåt, ibland med tillhörande kassettdäck och tuners m.m som parasiterar ström ifrån förstärkaren då de saknar egna nätdelar men som endå är separata "LoFi-delar" med full standardbredd på 430mm. I andra fall så har alla delar egna nätdelar men det de billiga "post oljekris"-instegssystemen alla har gemensamt är ett begränsat djup på ungefär 150mm (syns inte när de står i rack) och att de är byggda i billiga material vilket resulterar i en vilkt så låg så man tror att allt är byggt i plast och masonit.

Jag tittade runt på Tradera under ett par veckor och hittade två system, båda från 1984-1985.

Ett (i sammanhanget) till synes lite bättre Pioneer-system som kostade mig 100kr + 89kr frakt.

Bild

Och ett lite plastigare Technics-system som kostade mig 69kr, säljaren bodde inom gångavstånd.

Bild

Tanken är att se om dessa är HiFi eller LoFi, vilket av systemen som är bäst och hur de står sig mot de liknande Silver och Sharp systemen från samma tid som jag äger sedan tidigare.

Vi börjar med lite bilder och några korta specifikationer.

Pioneer-systemet. Aluminium front, låda byggd i tunn plåt men med vissa reglage i aluminium (ej massiva). Var del har egen nätdel.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/c73Pio ... endste.jpg

Technics-systemet, Plast, tunn plåt och mer plast. Var del har egen nätdel.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/12cTec ... wendst.jpg

Pioneer SA-550. 2x30W vid 8 ohms last och 0.05% THD, (2x40W vid 1% THD), Vikt endast 4.6KG !!

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PioneerSA550.jpg

Technics SU-Z450. 2x50W vid 8 ohms last och 0.05% THD (2x60W vid 1KHz), Vikt endast 4.9 KG !!

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/TechnicsSUZ450.jpg

Baksidan av Pioneer SA-550, Notera att Pioneer inte tror att enheten klarar 4 ohms-högtalare.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/2a0Pio ... ckside.jpg

Baksidan av Technics SU-Z450. Notera att man måste sänka transformatorns utspänning för att förstärkaren ska kunna hantera 4-6 ohms högtalare (enligt Technics).

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/3bfTec ... backsi.jpg

Innsidan av Pioneer SA-550. Här har vi diskreta komponenter, trissorna slutade att tillverkas för 30 år sedan så går dom sönder så får man hitta något substitut.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PioneerSA550inside.jpg

Innsidan av Technics SU-Z450. Här har vi en modul, den syns inte så bra i den här vinkeln men Technics SVI-3003 heter den, också den ur produktion sen 30 år.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/b86Tec ... inside.jpg

Nu till de frågor som enligt min lömska plan ska producera lite luft i tråden och med lite tur tippa över den till en ny, ren och fräsch sida.

Kommer dessa 32 år gamla och helt orörda förstärkare spraka i reglagen eller uppvisa andra tydliga ålderstecken?

Jag kan nog nästan lova att jag är den första som öppnat förstärkarna sedan de tillverkades, de var fyllda med skit och skruvarna verkade helt orörda innan jag skruvade isär enheterna. Jag fann inte heller något tecken på att någon form av elektronik-rengöring sprayats på innsidan. Pioneer-systemet har nog stått i någon form av rack i 32 år medans Technics-systemet verkar ha levt ett spännande liv med tanke på alla repor och bucklor, säljaren hittade systemet i soprummet. På ett annat forum hävdas att varje kondensator som är över 20 år gammal i princip är död för att ta ett exempel på saker förutom reglage som kan fela. Det enda jag har gjort är att blåsa ur dammet.

Motivera gärna.

Vilket av dessa två förstärkare låter bäst?

Delfråga A) Med snälla Pioneer S-J510 8 ohms bokhyllehögtalare?

Delfråga B) Med Heco Mythos 4 ohms golvhögtalare?

Delfråga C) Med "omöjliga" JWS Kina-QLN stativare, <4 ohm?

Delfråga D) Vad händer om man spelar med både Heco Mythos och Kina-QLN-högtalarna samtidigt, d.v.s lastar förstärkaren med 1.5 - 2 ohms last?

Delfråga E) Hur låter det med konfigurationen ovan om det nu skulle fungera?

*Technics förstärkaren spelas så klart i 8-16 ohms läget, inget fegande med sänkt utspänning från trafon här inte. Smoke test!

Skulle dessa förstärkare eller någon av dem tillsammans med ett par valfria 8 ohms högtalare (med "normal" känslighet) duga i ditt lyssningsrum i brist på bätrre förstärkare vid personlig ekonomisk kris eller vid plötslig teleportering till slummen i Bombay?

Här kör vi med lite alternativ för att förtydliga frågeställningen lite, Svaret kan altså bli allt från "Ja utan reservation", "Ja förstärkare X duger nog", "Nej för ABC är bättre" till "Nej fyfan! Bryston eller inget, hamnar jag i Bombays slum tar jag livet av mig!".

A) En moden Klass-D förstärkare på 2x15W för 150kr på Ebay med de valda 8 ohms högtalarna skulle vara bättre

B) En begagnad billig "modern" kompaktstereo med de valda 8 ohms högtalarna skulle vara bättre.

C) Samma kompaktstereo med de medföljande högtalarna skulle vara bättre.

D) Ett begagnat aktivt 2.1 system i 1000kr-klassen (nypris) är bättre.

E) Min Philips köksstereo med ca 1W uteffekt är bättre

Är detta HiFi eller LoFi?

Motivera gärna
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-08 23:19, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-08-08 22:59

Ang de där Dantaxhögtalarna så måste det sitta en konding någonstans mellan bas och diskant.
Dina resistansmätningar bekräftar också detta.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-08 23:11

rolfzetterberg skrev:Ang de där Dantaxhögtalarna så måste det sitta en konding någonstans mellan bas och diskant.
Dina resistansmätningar bekräftar också detta.

Det stämmer nog, den gömmer sig säkert bland dämpmaterialet eller vid den bas jag inte lossade. Jag letade inte så noga utan bara konstaterade att ett riktigt delningsfilter saknas.

Det går i vilket fall inte att beskriva hur illa dessa högtalare presterar. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-08 23:25

Jag tror Technics-stärkaren låter bäst, de där SVI-modulerna har riktigt låg dist och låter faktiskt ganska trevligt även om det ser B ut med en jättestor IC som slutsteg, den ser dock ut att kunna bli varm(för varm under svår last) varför skulle den annars ha en heatpipe?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-08 23:27

jonaz81a skrev:Nu börjar det blir lite mycket bilder på den här sidan.

Det verkar gå ett 30-tal inlägg per sida så jag får försöka provocera fram lite interagerande för att skynda på sidbytet. Det brukar juh gå lite sisådär vilket förutom "wall of pictures"-syndromet inte stör mig det minsta men som "heads up" så vill jag altså informera om att denna post innehåller frågor längst ner.

Dom flesta forum presenterar bilder som "thumbnails" med zoomfunktion men Faktiskt verkar sakna den funktionen. Man kan kanske föra upp den på en önskelista?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-08 23:42

dewpo skrev:
jonaz81a skrev:Nu börjar det blir lite mycket bilder på den här sidan.

Dom flesta forum presenterar bilder som "thumbnails" med zoomfunktion men Faktiskt verkar sakna den funktionen. Man kan kanske föra upp den på en önskelista?

Om man laddar upp bilderna lokalt på forumet är det nog lättare ordnat genom forumfunktioner än om man som jag använder en inte allt för smart (men snabb och bra) hosting-sida, dock kan man bara ladda upp små bilder lokalt för närvarande

Jag föredrar endå att ha tydliga bilder rakt i tråden, de bilder vi tittar på är endå mina "thumbnails", de råkar bara vara ganska stora thumbnails och jag länkar bara de fullstora bilderna om det känns det minsta meningsfullt.

xeizo skrev:Jag tror Technics-stärkaren låter bäst, de där SVI-modulerna har riktigt låg dist och låter faktiskt ganska trevligt även om det ser B ut med en jättestor IC som slutsteg, den ser dock ut att kunna bli varm(för varm under svår last) varför skulle den annars ha en heatpipe?

Jag håller med om att moduler är inte alls tokigt. :)

Det är snart dags att gå upp så det är nog bäst att sova lite.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-10 19:33

Jag blev som alltid lite "sidetrackad" men jag har användt Technics-stärkaren ett par dagar nu och den gör ett gott intryck måste jag säga. Jag använda Pioneer-strärkaren parallelt med Pioneer "Pro Logic"-receivern under hela förra veckan och den gjorde också ett gott intryck, det är ett ganska jämt lopp.

Nog om det nu till anledningen till att jag blev lite "sidetrackad", jag råkade springa på ett par Mirsch-högtalare för en rimlig peng igår. Det är ett par OM 3-29 (ej special) i förvånansvärt bra orginalskick, till och med skumkanterna är orginal och därför just aningen skumma och trötta men i alla fall hela. Jag har testat dessa som vanliga stereo-högtalare eftersom sladden som överför "signalskillnaden" mellan höger och vänster kanal för att driva de extra mellanregistren saknas, nu undrar jag om någon har en bild på sladden i fråga? Jag behöver framför allt en bra bild på kontakten och information om hur det är kopplat.

Här är en bild på de Mirsch OM 3-29 jag inhandlade för 300kr igår. Jag antar att basarna är så kallade Eskilsuna-basar med den stora Mirsch-"dust-capen". Nya passande skumkanter har jag hittat för 7 euro styck så det kanske blir till att byta dessa senare.

(Högtalarnas placering är inte helt enligt tillverkares instruktion...)
Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/MirschOM329.jpg

Den som besitter guldögon lägger märke till att Technics-förstärkarens phono-knapp är intryckt på bilden ovan! Jag äger juh ingen skivspelare! I alla fall inte någon som är duglig nog för att det ska vara lönt att ens försöka spela skivor... Detta påstående var helt sant tills för ett par timmar sen, jag råkade titta förbi en secondhandaffär på vägen hem från jobbet även idag. Efter att ha läst _Fredrik_s tråd där han ville ha tips om skivspelare så blev jag också sugen, jag faller lätt för grupptryck.

Det blev en JVC QL-A2, den är aningen defekt men det är bara en liten bit skum som dämpar tonarmen som förvandlats till klibb har jag konstaterat och därför fungerar inte armens automagiska återgång. Eller återgången fungerar men istället för att stanna tallriken och låta armen stanna på sin viloplats efter återgång så går armen tillbaka till skivan och dansar lite random med spännande resultat som följd :D. Om man bara håller koll på armen när skivan tar slut fungerar dock skivspelaren perfekt och den lilla biten skum som blivit kladd är (nog) enkel att byta.

JVC QL-A2 med "Direct Drive FG Servo System", Jag kan inget om skivspelare utan antog att en tung skivspelae är en duglig eller kanske till och med bra skivspelare.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/JVCQLA2.jpg

Dyr var den i alla fall inte! 125kr känns rimligt. Jag hann inte se vad Hans Solo fick ge för sin eller ens vad det var för modell han köpte men han är juh storstadsbo och därför rik.

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-10 20:07, redigerad totalt 7 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 19:40

Det där är en bra skivspelare, skulle nog beskriva den som ett fynd, på med en Ortofon OM5E så kommer det att låta helt habilt. Rent tekniskt är den nära nog identisk med min Technics SL-3210, fast min autoretur fungerar och den var helt gratis eftersom den låg i sopbingen :P
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-10 20:16

xeizo skrev:Det där är en bra skivspelare, skulle nog beskriva den som ett fynd, på med en Ortofon OM5E så kommer det att låta helt habilt. Rent tekniskt är den nära nog identisk med min Technics SL-3210, fast min autoretur fungerar och den var helt gratis eftersom den låg i sopbingen :P

Gratis är alltid bäst, mina grannar slängar ofattbart mycket fungerande elektronik men inte en enda skivspelare så här långt. :)

Trevligt att höra att JVC-skivspelaren är en vettig konstruktion! Jag läste på vinylengine-siten att modellen är från 1978, det känns tryggt eftersom tillverkarens fokus då inte hunnit skifta över till små larviga leksaks-skivor! :D

Secondhandaffären jag hittade skivspelaren i säljer också LP-skivor för 5kr styck, de hade dansband, jazz och klassisk musik, det blev en del jazz och klassisk musik... Jag har nu lärt mig att begagnade LP-skivor för 5kr styck är i varierande skick, man undrar vad vissa skivor råkat ut för! :)

Den här var i alla fall i perfekt skick och väl värd sina 5kr!

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-10 20:30, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-10 20:30

jonaz81a skrev:
xeizo skrev:Det där är en bra skivspelare, skulle nog beskriva den som ett fynd, på med en Ortofon OM5E så kommer det att låta helt habilt. Rent tekniskt är den nära nog identisk med min Technics SL-3210, fast min autoretur fungerar och den var helt gratis eftersom den låg i sopbingen :P

Gratis är alltid bäst, mina grannar slängar ofattbart mycket fungerande elektronik men inte en enda skivspelare så här långt. :)

Trevligt att höra att JVC-skivspelaren är en vettig konstruktion! Jag läste på vinylengine-siten att modellen är från 1978, det känns tryggt eftersom tillverkarens fokus då inte hunnit skifta över till små larviga leksaks-skivor! :D

Secondhandaffären jag hittade skivspelaren i säljer också LP-skivor för 5kr styck, de hade dansband jazz och klassisk musik, det blev en del jazz och klassisk musik... Jag har nu lärt mig att begagnade skivor för 5kr styck är i verierande skick, man undrar vad vissa skivor råkat ut för! :)

Den här var i alla fall i perfekt skick och väl värd sina 5kr!

[ Bild ]

För tio år sedan var det poppis att göra skålar av kassa skivor:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-10 21:40

darkg skrev:
För tio år sedan var det poppis att göra skålar av kassa skivor:

Med tanke på hur skeva vissa skivor är så kan man tro att de tidigare ägarna försökt med just detta men inte lyckats ta sig hela vägen fram.

Vivaldi, - De 4 årstiderna i "Stereo Quadraphonic" låter dock utmärkt (i vanlig stereo) trots påtaglig skevhet. Den här armen "trackar" fantastiskt bra och stabilt även på skeva skivor.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-11 20:52

Här händer det (inte mycket) saker!

Idag tänkte jag plocka fram mina Pioneer S-J510 bokhylle-högtalare för att testa Technics-förstärkaren med en enkel "8-ohms"-last, när jag stack in näsan i mitt "förrådsrum" så konstaterade jag att de var långt ner i stapeln av högtalare... Men så mindes jag att jag såg ett par Technics-högtalare i mitt "vindsförråd" när jag letade efter en annan pryl. Dessa högtalare har inte figurerat i tråden tidigare men vad kan vara bättre när man testar en billig, plastig Technics skräpförstärkare från 80-talet än ett par billiga, lätta Technics skräphögtalare från 1990. :D

En annan bra sak med att rota fram Technics-högtalarna är att det blir mera rättvist att göra A/B jämförelser mellan dessa och Mirsch-burkarna. Att jämföra Mirsch-högtalarna med mina Heco Mythos 700 som jag hade inkopplade är lite orättvist då det skiljer 25 år och 20 kilo mellan konstruktionerna, dessutom är det sluten låda mot basreflex. Jag tänker inte gå in närmre på Technics-högtalarna då de kanske dyker upp i tråden igen senare men de är en sluten "3-vägs"-historia på ca 20 liter med 7"-bas i botten, 1" domemellanregister och 0.5" domediskant.

Jämfört med dessa Technics-högtalare låter Mirsch OM 3-29 ljuvligt! Vid en jämförelse framstår Technics-högtalarna som platta och tråkiga, lite som ett par sterila studio-monitorer föreställer jag mig (men satan vad högt de kan spela för sin storlek). Jag misstänker att dessa Technics-högtalare låter mycket trevligare om de drivs av en gammal 70-tals-receiver med "varm klang", jag får testa det senare.

Technics SB-CS6 stående på Mirsch OM 3-29, Mirsch-högtalarnas ljud verkade inte lida allt för mycket av detta.

Bild

Jag råkade köpa ett par nya skivor på vägen hem, ett dubbelalbum med synth för 5kr och en countryskiva för 5kr.

Star Inc. - Magic Fly (diverse artister, synth). Dessa skivor är i perfekt optiskt skick men lite skit i spåren var det så det knastrade ibland, bara ytterst lite dock. Skivorna var som väntat bra.

Bild

Nashville Super Hits - Vol.1 (diverse artister, country). Hundhår, Långa blonda människorhår, "andra" människohår och damm. Konstigt nog lät denna skiva helt perfekt endå, platt är den också.

Bild

Jag har även rotat fram en Yamaha-receiver från sent 80-tal med liknande spec som "skärpförstärkarna". Skillnaden är att Yamaha-maskinen är lite mer seriöst byggd (i alla fall chassit) då den är en del av deras "natural sound" serie, det ska bli kul att se hur den står sig mot de två fyndförstärkarna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-13 15:30

fortfarande faktiskts bästa tråd ! :D

Dom där technics högtalarna har jag hör tidigare, dom lät riktigt ointressant... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi