Impedans korrigera högtalare till rörförstärkare ett måste..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Impedans korrigera högtalare till rörförstärkare ett måste..

Inläggav dewpo » 2016-08-09 23:46

. eller mumbojumbo?

http://education.lenardaudio.com/en/14_valve_amps_7.html
https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

Måste man eller måste man inte impedans korrigera högtalare om dom ska drivas med en rör förstärkare?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Impedans korrigera högtalare till rörförstärkare ett mås

Inläggav Svante » 2016-08-10 00:42

Det finns en de facto-standard för högtalare som säger att de ska drivas av en lågohmig förstärkare. Det finns dock inget som hindrar en högtalartillverkare från att speca att de ska drivas med flera ohms utimpedans, och högtalarna kan bli precis lika bra. Typiskt blir dock tonkurvan påverkad om högtalarna drivs med en annan utimpedans än den specade.

...förutsatt att man inte har kompenserat högtalarens impedans så att den blir frekvensoberoende. Gör man det kan högtalaren drivas med vilken utimpedans som helst, tonkurvan påverkas då inte av förstärkarens utimpedans. Att göra impedansen frekvensoberoende är dock ganska kostsamt, och jag tycker nog att det är en snyggare lösning att bibehålla de facto-standarden som föreskriver låg utimpedans och hålla sig till det. Och mest illa tycker jag nog om tanken att börja konstruera förstärkare med annat än låga utimpedanser. Det leder bara till att folk kopplar fel förstärkare till fel högtalare och tvingar i förlängningen högtalartillverkarna att göra dyrbara impedanskorrigerade högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-08-10 01:01

dewpo skrev:. eller mumbojumbo?

Måste man eller måste man inte impedans korrigera högtalare om dom ska drivas med en rör förstärkare?

Det är stor skillnad på utimpedansen hos single end triod-förstärkare och pentod-förstärkare med ett eller flera
par slutrör...
Vilken sort gäller frågan?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 01:28

lennartj skrev:

Det är stor skillnad på utimpedansen hos single end triod-förstärkare och pentod-förstärkare med ett eller flera
par slutrör...

Förstärkare det gäller är en push pull förstärkare med pentod rör el34 som kan switchas mellan triod läge och pentod läge. Ett test jag läst anger dämpfaktorn till 22 http://audio.com.pl/testy/stereo/wzmacniacze-stereo/826-mt-3, men det är på polska så jag har lite svårt att tyda vilket läge det är som ger en dämpfaktor på 22.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-10 08:47

dewpo skrev:
lennartj skrev:

par slutrör...

Förstärkare det gäller är en push pull förstärkare med pentod rör el34 som kan switchas mellan triod läge och pentod läge. Ett test jag läst anger dämpfaktorn till 22 http://audio.com.pl/testy/stereo/wzmacniacze-stereo/826-mt-3, men det är på polska så jag har lite svårt att tyda vilket läge det är som ger en dämpfaktor på 22.

Denna kanske kan hjälpa dig då.
http://www.xindak.com/en-us/product_det ... ductID=337
Eller denna lite mer utförliga.
http://www.highfidelityreview.com/xindak-mt-3.html
Eller rent av denna.
http://www.xindak.com/en-us/products/de ... atalogid=2
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-10 09:21

dewpo skrev:Impedans korrigera högtalare till rörförstärkare ett måste... eller mumbojumbo?

Ingetdera.

Man måste inte.

Sådär. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-10 09:33

Almen skrev:
dewpo skrev:Impedans korrigera högtalare till rörförstärkare ett måste... eller mumbojumbo?

Ingetdera.

Man måste inte.

Jag tippar att dewpo också vill veta varför?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 12:17

Almen skrev:

Ingetdera.

Man måste inte.

Jag har korrigerat mina högtalare så att impedansen ligger så stadigt på 8 ohm jag kunde förutom impedans puckeln i basen... När jag kopplade den önskade dämpningen i diskanten på vanligt sätt med endast motstånd parallellt med en induktans så blev vad jag kunde höra "det var innan jag hade mätutrustning" dämpningen inte den önskade... utan mindre än förväntad. Nu med Lpad kopplingar har jag fått önskat resultat... tror jag :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-10 14:38

dewpo skrev:
Almen skrev:

Ingetdera.

Man måste inte.

Jag har korrigerat mina högtalare så att impedansen ligger så stadigt på 8 ohm jag kunde förutom impedans puckeln i basen... När jag kopplade den önskade dämpningen i diskanten på vanligt sätt med endast motstånd parallellt med en induktans så blev vad jag kunde höra "det var innan jag hade mätutrustning" dämpningen inte den önskade... utan mindre än förväntad. Nu med Lpad kopplingar har jag fått önskat resultat... tror jag :?

Ja, vad är det önskade resultatet?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-10 15:42

dewpo skrev:
Almen skrev:

Ingetdera.

Man måste inte.

Ja, om man ska kunna dämpa ett diskantelement med en L-pad utan att tonkurvan ändras, då måste man ha en resistiv last, dvs impedanskurvan måste vara rak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 16:22

Svante skrev:
dewpo skrev:
Almen skrev:Ingetdera.

Man måste inte.

Ja, om man ska kunna dämpa ett diskantelement med en L-pad utan att tonkurvan ändras, då måste man ha en resistiv last, dvs impedanskurvan måste vara rak.

Jag uttrycker mig flummigt, tror jag :oops: vad jag menade var...

Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 17:18

Svante skrev:Det finns en de facto-standard för högtalare som säger att de ska drivas av en lågohmig förstärkare. Det finns dock inget som hindrar en högtalartillverkare från att speca att de ska drivas med flera ohms utimpedans, och högtalarna kan bli precis lika bra. Typiskt blir dock tonkurvan påverkad om högtalarna drivs med en annan utimpedans än den specade.

...förutsatt att man inte har kompenserat högtalarens impedans så att den blir frekvensoberoende. Gör man det kan högtalaren drivas med vilken utimpedans som helst, tonkurvan påverkas då inte av förstärkarens utimpedans. Att göra impedansen frekvensoberoende är dock ganska kostsamt, och jag tycker nog att det är en snyggare lösning att bibehålla de facto-standarden som föreskriver låg utimpedans och hålla sig till det. Och mest illa tycker jag nog om tanken att börja konstruera förstärkare med annat än låga utimpedanser. Det leder bara till att folk kopplar fel förstärkare till fel högtalare och tvingar i förlängningen högtalartillverkarna att göra dyrbara impedanskorrigerade högtalare.

Dyrt blire det... :cry:

Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-10 18:27

Alltså är det inte lite så att om man är ute efter ett "rörljud" så kan det vara dumt att nåt som ger rörljudet (frekvensgång som varierar med högtalarens impedans t.ex.) som en defekt som man bör försöka kompensera bort. Jag tror tjusningen med rörstärkare är att hitta rätt matchning mellan stärkare, högtalare, rum & användningsområde (vanligast spelad ljudvolym t.ex.) samt vilken musik man normalt spelar, så att det ger synergier och ett väldigt behagligt ljud.

Att säga att stärkaren alltid ska vara lågohmig eller att man med rörstärkare alltid måste jämna till högtalarens impedanskurva är att inte riktigt se och förstå charmen med rörstärkare tycker jag. Vill man ha en transparent "wire with gain" är det nog nåt annat än rör man ska snegla på och komplettera med en mysig lavalampa för den fina ljusshowen.

Helt enkelt; gillar du eldiga rödtoppar så fundera inte på att pudra bort fräknarna och bleka håret på dom... :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 21:23

:idea: Eftersom jag har möjlighet att välja mellan Triod eller Pentod läge på min förstärkare borde det inte ge en mätbar skillnad på basgången? eller så lätt är det kanske inte?

a14_vs_ul.gif
a14_vs_ul.gif (10.37 KiB) Visad 3038 gånger

a14_vs_speaker-cdp.gif
a14_vs_speaker-cdp.gif (9.94 KiB) Visad 3038 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-10 21:46

:lol: :lol: :lol: Nu måste jag gjort en riktig tanke gurka, skillnaden var i det närmaste inte mätbar...

Röd Pentod
Grön Triod

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-10 22:45

dewpo skrev::lol: :lol: :lol: Nu måste jag gjort en riktig tanke gurka, skillnaden var i det närmaste inte mätbar...

Det är inte säkert. Jag tror att tillverkaren menar "ultra linearkopplad" istället för "pentodkopplad" och då är skillnaden gentemot triodkoppling inte så stor vad gäller utimpedans. Det är ganska ovanligt att slutrören i en rörförstärkare för hifi är pentodkopplade i ordets rätta bemärkelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-11 15:54

dewpo
Hur går omkopplingen mellan triod och pentod(?) till? Jag har dammsugit nätet på bilder men inte sett någon omkopplare på utsidan av den. Sitter det en omkopplare internt? Fick du med något schema när du köpte förstärkaren? Det schemat vore i så fall intressant att få se. Hittar inget på nätet. Ett schema skulle räta ut de flesta frågetecknen. Jag tvivlar t.ex. på uppgiften dämpfaktor 22.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-11 17:41

Flint skrev:dewpo
Hur går omkopplingen mellan triod och pentod(?) till? Jag har dammsugit nätet på bilder men inte sett någon omkopplare på utsidan av den. Sitter det en omkopplare internt? Fick du med något schema när du köpte förstärkaren? Det schemat vore i så fall intressant att få se. Hittar inget på nätet. Ett schema skulle räta ut de flesta frågetecknen. Jag tvivlar t.ex. på uppgiften dämpfaktor 22.

Bild

Tror du Dämpfaktorn är högre eller lägre? Hur mycket extra sjussar basen på vid en dämp faktor på 22? Jag har inga exakta impedans mätningar men enligt simuleringarna stiger den till ca 18 ohm och är som högst runt 30 HZ om det hjälper.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-11 20:51

dewpo skrev:Tror du Dämpfaktorn är högre eller lägre? Hur mycket extra sjussar basen på vid en dämp faktor på 22? Jag har inga exakta impedans mätningar men enligt simuleringarna stiger den till ca 18 ohm och är som högst runt 30 HZ om det hjälper.

Jag är övertygad om att dämpfaktorn är lägre än 22 gentemot 8 ohm oavsett läge triod/pentod eftersom det skulle kräva en ovanligt stor mängd nfb vilket jag inte tror att t.ex. dessa kinesiska utg.trafo klarar utan att steget självsvänger. Jag frågar igen, har du ett schema på steget? Om du har det, visa det så att jag kan simulera det? Det kommer att visa stegets generella egenskaper. Om inte, fortsätt att spekulera och gissa.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-11 21:08

Flint skrev:
dewpo skrev:Tror du Dämpfaktorn är högre eller lägre? Hur mycket extra sjussar basen på vid en dämp faktor på 22? Jag har inga exakta impedans mätningar men enligt simuleringarna stiger den till ca 18 ohm och är som högst runt 30 HZ om det hjälper.

Jag är övertygad om att dämpfaktorn är lägre än 22 gentemot 8 ohm oavsett läge triod/pentod eftersom det skulle kräva en ovanligt stor mängd nfb vilket jag inte tror att t.ex. dessa kinesiska utg.trafo klarar utan att steget självsvänger. Jag frågar igen, har du ett schema på steget? Om du har det, visa det så att jag kan simulera det? Det kommer att visa stegets generella egenskaper. Om inte, fortsätt att spekulera och gissa.

Jag har beställt schema på steget men inte fått det än... Jag återkommer så fort jag fått det, genomsnittlig leverans tid var tydligen 5 dagar...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-12 01:09

Flint skrev:dewpo
Hur går omkopplingen mellan triod och pentod(?) till? Jag har dammsugit nätet på bilder men inte sett någon omkopplare på utsidan av den. Sitter det en omkopplare internt?

Switchar vid rören!
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Teknikforum