Moderator: Redaktörer
hi_pot skrev:Fick en LP spelare från en uppdelning efter min frus mormor och jag kan typ inget om LP spelare.
Har varit sugen länge på att prova men har inte äns någon Phono ingång på mina förstärkare!
Såg att nålen legat på skivan och inte upphängd under resan från Lund till Örebro. Så nu vet jag inte skicket på nålen heller.
Lite frågor:
1. Är det en bra spelare till att börja med?
2. Ska jag byta nålen och till vad? Tänker ändå byta kabeln då det är 5-pol din på den idag.
3. Tips på en prisvärd phono steg.
hi_pot skrev:Typ en Gardo labs Black 1?
hi_pot skrev:Tack för det tipset.
Då e det bara ett phono steg då... ingen som har några bra tips?
hi_pot skrev:Har just ingen direkt budget för det.
Innan jag fick den så tänkta jag nog en prisklass på 3-5000 för en "bra" spelare.
Så antingen fixa till den här eller skaffa en annan. Men lite kul är det ju och få ordning på denna för fruns skull. Men det ska fortfarande vara en skälig renovering/uppgradering för spelaren tycker jag.
Tycker att det känns bra att fråga runt här. Borde finnas en och annan som har eller har haft denna spelare som har bra tips och trix att dela med sig av.
Då ska jag även kolla på drivremmen. Får skruva upp den och kolla.
Är lager något man bör se över?
Bor i Örebro för övrigt.
Morello skrev:Definiera "vanlig olja".
Perfector skrev:Går med tunn motorolja åxå, men den beckar med tiden och det gör inte gripen maskinolja.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Går med tunn motorolja åxå, men den beckar med tiden och det gör inte gripen maskinolja.
Beckar verkligen alla motoroljor? Även en moderna syntetolja som ju har långt bättre hållbarhet än gamla tiders mineraloljor? Ibland kan det vara en fördel med lite tjockare olja om skivspelaren blivit sliten.
Vinylcalle skrev:Om man ändå har en skaplig budget som du verkar ha men inte vill bränna allt på pickup till spelaren skulle jag satsa på en Sumiko Pearl (eller köp samma pickup dyrare under namnet Shelter 201). Passar bra i tonarmen och låter bra lagom förlåtande men upplevs som spelglad, har många nöjda kunder som köpt den. Då ligger du en bra bit innanför din tänkta budget, lägg resten på service av spelaren samt skivor. Eller spara och gå på en bättre spelare om några år om du känner att du fastnat i vinylträsket![]()
MvH Carl
hi_pot skrev:Bra bra... maskinolja är noterat och troligt är inte att jag köper 20 liter för kommande service på spelaren.... så lite gripen bli perkekt..
Vinylcalle skrev:Om man ändå har en skaplig budget som du verkar ha men inte vill bränna allt på pickup till spelaren skulle jag satsa på en Sumiko Pearl (eller köp samma pickup dyrare under namnet Shelter 201). Passar bra i tonarmen och låter bra lagom förlåtande men upplevs som spelglad, har många nöjda kunder som köpt den. Då ligger du en bra bit innanför din tänkta budget, lägg resten på service av spelaren samt skivor. Eller spara och gå på en bättre spelare om några år om du känner att du fastnat i vinylträsket![]()
MvH Carl
Då ska jag kolla in den pickupen med.
Finns det något mer bra alternativ till TC-750 steget i samma prisklass?
En borste är något man ska ha med kan ja tro och en nålvåg kanske?. inget att tänka på där?
Känns rätt ok/gött att komma undan under 3 för att få bra ljud i maskinen.
rolfzetterberg skrev:Luxor rekommenderade förr Mobil Velocite nr 6.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Cat ... Type_ID=12
En specialolja för maskiner.
Idag finns den oljan till det facila priset av 2200:- för 20 liter...
Rent generellt ska man väl försöka undvika motoroljor,då de har en massa tillsatser som inte behövs i ett skivspelarlager.Men någon katastrof är det väl inte heller att använda såna.
Vinylcalle skrev:Enklaste sättet att testa är att skriva ut en stroboskopskiva (finns på t.ex. Vinylengine)
Vinylcalle skrev:Skulle nog satsa något mer på RIAA-steget. Tips på något bra har jag inte så där på rak arm kanske ett enklare Cambridge ifrån Hifiklubben?
Nålvåg kan du klara dig utan då du har en gradering på motvikten som funkar bra nog. Nålborste följer med Sumiko Pearl samt en del andra nya pickuper (dom flesta) det är en pickup man med fördel kan handla hos Rehifieller någon annan om man hellre vill det.
Det du skulle behöva göra är att lära dig mer om hur man justerar in en skivspelare/pickup. Montering av pickupen i skalet skulle Rehifi kunna erbjuda om du skickar ner det. Med en överhängsmall kommer man ganska nära relativt enkelt.
MvH Carl
hi_pot skrev:Vinylcalle skrev:Skulle nog satsa något mer på RIAA-steget. Tips på något bra har jag inte så där på rak arm kanske ett enklare Cambridge ifrån Hifiklubben?
Nålvåg kan du klara dig utan då du har en gradering på motvikten som funkar bra nog. Nålborste följer med Sumiko Pearl samt en del andra nya pickuper (dom flesta) det är en pickup man med fördel kan handla hos Rehifieller någon annan om man hellre vill det.
Det du skulle behöva göra är att lära dig mer om hur man justerar in en skivspelare/pickup. Montering av pickupen i skalet skulle Rehifi kunna erbjuda om du skickar ner det. Med en överhängsmall kommer man ganska nära relativt enkelt.
MvH Carl
Nu är en Pearl beställd så ja, en kurs i hur man justerar in den vore ju på sin plats. Ska läsa igenom vad svalander har att lära.
Ska plocka upp spelaren från källaren igen och ta den med till jobbet och fixa med på lediga stunder...
Ok några kronor till på en Riaa får jag väl lägga då. Vi får se vad jag springer på.
o så var det stroboskopskivor med... oj oj oj ... fatta va saker som finns som jag inte visste fanns!

Vinylcalle skrev:(på 33 rpm ska det bli exakt 100 varv)
pjocke skrev:Vinylcalle skrev:(på 33 rpm ska det bli exakt 100 varv)
Hur går det ihop? 33 revolutions per minute, tre minuter... det får jag till 99 varv. Vad missar jag?
PerStromgren skrev:Det vi ofta kallar 33 rpm är egentligen 33 1/3 rpm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster