Ny fjärr till Marantz receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Ny fjärr till Marantz receiver

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 10:14

Fjärren till min SR5003 håller på att ge upp. Vissa knappar funkar bara ibland, särskilt volymknapparna verkar i det närmaste utslitna.
Fråga 1, kan man "laga" eller typ rengöra knapparna invändigt?
Fråga 2, vilken fjärr bör jag köpa, som kan lära sig funktionerna från min originalfjärr? Jag har inga fancy behov eller ambition att styra alla apparater från en fjärr, så det får gärna vara basic, men bra :) .

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Ny fjärr till Marantz receiver

Inläggav UrSv » 2016-08-11 10:20

Det brukar gå att rengöra dem så att de funkar hyggligt igen. Köp en ny på eBay annars. Fjärrens modellnummer som sökord så brukar det dyka upp ett gäng för nån hundralapp eller så.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-11 10:25

Inte ovanligt att det ligger ett lager fett inuti fjärrkontrollen. Torka bort och det borde funka. Annars se föregående talare.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-11 10:31

Jag har för mig att det varit uppe en liknande fråga i någon tråd för inte så länge sen angående en Marantz remotekontroll. Den gick inte att öppna har jag för mig. Om den där går att öppna så är väl lim/dubbelhäftande tejp och aluminiumfolie/platt metall av något slag en fungerande lösning. Jag har för mig att knapparna har ett litet lager med något konduktivt som nöts bort efter en förhoppningsvis ganska lång tids användning.

( Min Onkyo är nu inne på andra HDMI-kortet och andra uppsättningen dubbelhäftande tejp/aluminiumfolielösning i remotekontrollen. Dags att köpa en ny kanske snart. )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-11 10:31

Kalejdokom skrev:Fjärren till min SR5003 håller på att ge upp. Vissa knappar funkar bara ibland, särskilt volymknapparna verkar i det närmaste utslitna.
Fråga 1, kan man "laga" eller typ rengöra knapparna invändigt?
Fråga 2, vilken fjärr bör jag köpa, som kan lära sig funktionerna från min originalfjärr? Jag har inga fancy behov eller ambition att styra alla apparater från en fjärr, så det får gärna vara basic, men bra :) .

Plocka isär den och gör rent gummimattan med handsprit och även kretskortet.
Det blir oxider av spänningen från batterierna.
Tvätta samtidigt av skalet med ljummet vatten på en lätt fuktad trasa och torka av alltihop ordentligt samt montera ihop så ska du se att den funkar som ny igen.
Jag har en fjärr till min Reciever som jag får göra rent 2 ggr. per år för att den ska funka som avsett.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-11 10:34

mrGaskill skrev:Jag har för mig att det varit uppe en liknande fråga i någon tråd för inte så länge sen angående en Marantz remotekontroll. Den gick inte att öppna har jag för mig.

Precis, det var nog jag som skrev om det. Min fjärr till SR5005 funkar felfritt, förutom det faktum att volymknapparna helt gett upp. Öppna den har jag försökt flera gånger, men gett upp då jag insett att jag med största sannolikhet kommer bryta sönder fjärren helt och hållet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 10:37

Här går det undan :) .
På eBay hittar jag bara en beggad från USA så den går bort, dessutom dyr.
Att öppna fjärren verkar svårt, men kan kanske gå med visst våld. Lite surt dock, om jag öppnar den och sedan inte får igång den igen. Då har jag ju liksom sågat av grenen jag sitter på :( .

Lutar nog ändå åt att köp en ny programmerbar. Är det Logitech som gäller?
Sista utväg är ju att byta receiver, men det behövs verkligen inte. Dessutom måste jag ha line out för alla kanaler och det finns ju bara på premiummodeller nuförtiden.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-11 10:40

shifts: Ja, just. Ja, trilskas det så väldigt så skulle jag nog spanat in ebay.co.uk eller .de. Ibland kan man göra bra fynd där. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 10:40

shifts skrev:Min fjärr till SR5005 funkar felfritt, förutom det faktum att volymknapparna helt gett upp.

Hur hanterar du det? På min receiver har ju dessutom volymratten beckat ihop, så den går heller inte att använda - volymen bara hoppar upp och ner helt random när man vrider på ratten...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-11 10:52

Kalejdokom skrev:
shifts skrev:Min fjärr till SR5005 funkar felfritt, förutom det faktum att volymknapparna helt gett upp.

Hur hanterar du det? På min receiver har ju dessutom volymratten beckat ihop, så den går heller inte att använda - volymen bara hoppar upp och ner helt random när man vrider på ratten...

Haha, det jävla problemet har jag också. Inte varje gång tack och lov, men ibland skenar den verkligen iväg hejvilt. Eftersom jag oftast spelar upp via datorn, ställer jag en hög utnivå i receivern (innan jag skickar någon signal från datorn) och sedan sköter jag det med mjukvaruvolymkontrollen. Det är inte så finsmakaraktigt, men det fungerar för tillfället (men inte helt utan irritation).

Känslan i volymreglaget på Marantzen är dessutom verkligen inte bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 11:13

Nej, det är trist. Jag har även en gammal Denon AVR1707 och den volymratten är något helt annat - sköna distinkta steg (tick-tick-tick) om 0,5 dB per steg. Borde ju vara samma på Marantz, kan man tycka.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 11:21

Kjelleman har en universalkontroll som dels kan programmeras med kod (med stöd för min modell), dels med inlärningsfunktion för att funka med valfri fjärr. Vågar man testa en sådan?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... oll-p66300

Eller är det säkrare att gå på Logitech?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... oll-p66101

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-11 14:39

Jag har goda erfarenheter av Logitech. Jag skulle köpt någon av deras modeller.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-11 17:43

Tack alla, för snabb respons, goda idéer, glada tillrop och rekommendationer.
Det blev en Logitech Harmony 350 för 499 riksdaler på Elgiganten. Återstår att programmera och driftsätta, men det har jag inte tid med idag :( .
På återhörande!

Återgå till Köpråd