Anomalier i MasVis

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Anomalier i MasVis

Inläggav Almen » 2016-08-12 21:28

Jag tänkte lägga upp lite grejor från MasVis som jag tycker ser märkliga ut. Det kanske är den ursprungliga A/D-omvandlingen, mastringen, eller något annat som spökar. Nåväl, here goes.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Anomalier i MasVis

Inläggav Almen » 2016-08-12 21:29

Hey Jude, CD-boxen Singles Collection från 2002.

Bild

Det är alltså en mono-utgåva, och man tycker att det borde vara identiskt för kanalerna även i histogrammet.
Senast redigerad av Almen 2016-08-12 21:34, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-12 21:30

Hela Children's Songs av och med Chick Corea. Jag har alltid tyckt att den låter vasst, även LP:n när jag lyssnade på den.

Exempel:
Bild

Notera förutom 15 kHz-spiken att det ser lite konstigt ut i histogrammet, eller?

Hela CD:n animerat:
http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/DigitalaAnomalier/Corea%20Chick/Childrens%20Songs/index.html

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-13 00:26

Almen skrev:Hey Jude, CD-boxen Singles Collection från 2002.

[ Bild ]

Det är alltså en mono-utgåva, och man tycker att det borde vara identiskt för kanalerna även i histogrammet.

Histogrammet ser konstigt ut ja, men det är en finess, inte en bugg :) .

Alltså, histogrammet är ju i storleksordningen 300 pixel brett, men ska visa vanligheten för 65536 olika amplitudvärden. Det blir ungefär 200 amplitudvärden för varje pixel. Har hade jag ett val mellan olika metoder, jag kunde ha valt att visa medelvanligheten för de 200 amplitudvärdena, men jag valde i stället att visa den högsta vanligheten. Det förde med sig att om inspelningen är gjord med en otrimmad multibitomvandlare där vissa sampelvärden aldrig uppstår utan trillar över till näraliggande sampelvärden så syns det i histogrammet. I detta fall verkar omvandlaren ha haft problem för positiva värden eftersom vanligheten är högre i ett avgränsat område.

Detta är inte den allra mest lättförstådda egenskapen hos MasVis, men den finns där iaf.

15 kHz-tonen är något som har läckt in i inspelningen, förmodligen från någon TV-monitor som har stått i studion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum