Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Morello skrev:Det vore väl trist att kontaminera wikipedia med den egna klubbens fikonspråk?
Jo, men denna klubb har inte ensamrätt på att redigera, så ogillas det, lär det försvinna eller åtminstone åstadkomma debatt. Artikeln ifråga har inga referenser, där kanske du kan bidra?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Det vore väl trist att kontaminera wikipedia med den egna klubbens fikonspråk?
Jo, men denna klubb har inte ensamrätt på att redigera, så ogillas det, lär det försvinna eller åtminstone åstadkomma debatt. Artikeln ifråga har inga referenser, där kanske du kan bidra?
Nu är wikipedia uppstädat från fikonspråk och källhänvisning adderad.
UrSv skrev:Ja, och nu är det nån som har skrivit "|H(s)|" för att ingen skall begripa och den tidigare klarspråksbeskrivninen i artikeln har tagits bort. Verkligen irriterande
UrSv skrev:Ja, och nu är det nån som har skrivit "|H(s)|" för att ingen skall begripa och den tidigare klarspråksbeskrivninen i artikeln har tagits bort. Verkligen irriterande
Morello skrev:UrSv skrev:Ja, och nu är det nån som har skrivit "|H(s)|" för att ingen skall begripa och den tidigare klarspråksbeskrivninen i artikeln har tagits bort. Verkligen irriterande
Problemet är att den text jag gissar INgvar skrev är direkt felaktigt och endast finns på wikipedia för att söka torgföra ett fikonspråk.
DQ-20 skrev:
Jag förstår vad du menar med "fikonspråk" men när det gäller "fikonspråk" så avses vanligen ett språk som inte är tillgängligt för "gemene man". Oftast avses exkluderande fackspråk. |H(s)| är ett bra exempel på fikonspråk även om betydelsen är glasklar och vedertagen inom den krets som behärskar den matematiska nomenklaturen. Men om man förstår vad det betyder så behöver man sannolikt inte gå in på Wikipedia för att få en förklaring av "frekvensgång". En artikel om ett basalt begrepp måste alltså förutsätta i en ganska låg kunskapsnivå och bygga vidare från denna i en eventuell fördjupning. Det är en utmaning, i synnerhet om man har fackkompetens, eftersom det kan vara svårt att förstå vad andra inte förstår...
Bästa hälsningar,
DQ-20
Morello skrev:Det jag avser med fikonspåk är inte vad du pratar om. Du pratar om vedertagen nomenklatur - jag avser ett fikonspråk som används av den egna lilla källarklubben.
Svante skrev:UrSv skrev:Ja, och nu är det nån som har skrivit "|H(s)|" för att ingen skall begripa och den tidigare klarspråksbeskrivninen i artikeln har tagits bort. Verkligen irriterande
Det är väl fö fel att säga att frekvensgången är |H(s)|, det är väl ändå |H(jw)| eller kanske ännu hellre |H(j*2*pi*f)|. Man har ju f på x-axeln.
Det känns som ett evighetsprojekt att få den här sidan ok, givet alla olika intressenter.
Morello skrev:
Problemet med sidan upphör i samma ögonblick som den som söker torgföra fikonspråk upphör med det.
petersteindl skrev:Nu har jag gått in på den sida som Per länkar till. Morello, är det du som skrivit sidan?
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Nu har jag gått in på den sida som Per länkar till. Morello, är det du som skrivit sidan?
Mvh
Peter
Självklart inte!
Morello skrev:Svante skrev:UrSv skrev:Ja, och nu är det nån som har skrivit "|H(s)|" för att ingen skall begripa och den tidigare klarspråksbeskrivninen i artikeln har tagits bort. Verkligen irriterande
Det är väl fö fel att säga att frekvensgången är |H(s)|, det är väl ändå |H(jw)| eller kanske ännu hellre |H(j*2*pi*f)|. Man har ju f på x-axeln.
Det känns som ett evighetsprojekt att få den här sidan ok, givet alla olika intressenter.
Nej, det är inte fel då s =jw vid analys av stationära signaler (sinus).
Problemt med sidan upphör i samma ögonblick som den som söker torgföra fikonspråk upphör med det.
Max_Headroom skrev:Skulle ha gjort finlyssning igår men satt och jobbade med en remix på metallica-filerna som Bill50x lade ut härom dagen. Den blir bra. Men det tar tid innan den blir färdig. Nästan allt blir utbytt. (tycker att musikerna främst verkar inrikta sig på att spela så fort som möjligt istället för bra. När man spelar hela låten så drunknar felen i röran, men lyssnar man på varje spår för sig så hörs alla fel. Inte imponerande.).
Morello skrev:Det där är bara trams, Svante. Man kan med liknande argument hävda att vilken som helst text inte är komplett genom att avkräva förklaringar av varje ingående term etc. Jag är för övrigt säker på att det finns en wiki-sida som behandlar just laplce-operatorn, transformen etc.
Morello skrev:Jovisst borde man skriva en artikel, MEN jag tyckte en kortfattad, korrekt artikel var bättre en en lång och direkt felatkig artikel. Håller du inte med om det?
Morello skrev:Då tycker jag att du skall läsa den Ingvar(?) skrev.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster