Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%

Antal röster : 305

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2016-07-03 11:50

Jo, men ofta kanske konstruktör och produktägare jobbar i samma organisation. Då är valet inte lika självklart som när konstruktören "bara" är extern konsult. Men även då bör - tycker jag - konsulten ge råd om produktens utförande om hen har kunskap om detta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 12:14

kusling skrev:Oftast listar ingenjörerna ut hur en produkt ska göras för att uppfylla sin funktion. Sen kommer en marknadsavdelning och säger att den är ful, det behövs fler "funktioner", produkten behövs snackas upp och det lovas saker den inte håller, det skapas komplexiteter som kommer i vägen för grundfunktionen, det ska byggas in svagheter som gör att kunden måste köpa ny fortare, etc, etc.

Ibland har marknadsavdelningen rätt, t.ex måste ibland ett gränssnitt utvecklas så att vanliga människor kan använda produkten. Ibland måste en viss känsla skapas för att produkten ska sälja. Men ofta tar känsla och planerat åldrande överhand och vi som bara är konsumenter får stå där med halvkassa prylar. Jag tycker det är skönt när ingenjörerna får göra en så bra grundprodukt som möjligt och sen slippa försämra den. När det gäller förstärkare och högtalare behövs inte så mycket skit.

Vilket företag jobbar du på som funkar så där konstigt? För du pratar väl av egen erfarenhet?

kusling

Inläggav kusling » 2016-07-03 12:31

Flint skrev:
kusling skrev:Oftast listar ingenjörerna ut hur en produkt ska göras för att uppfylla sin funktion. Sen kommer en marknadsavdelning och säger att den är ful, det behövs fler "funktioner", produkten behövs snackas upp och det lovas saker den inte håller, det skapas komplexiteter som kommer i vägen för grundfunktionen, det ska byggas in svagheter som gör att kunden måste köpa ny fortare, etc, etc.

Ibland har marknadsavdelningen rätt, t.ex måste ibland ett gränssnitt utvecklas så att vanliga människor kan använda produkten. Ibland måste en viss känsla skapas för att produkten ska sälja. Men ofta tar känsla och planerat åldrande överhand och vi som bara är konsumenter får stå där med halvkassa prylar. Jag tycker det är skönt när ingenjörerna får göra en så bra grundprodukt som möjligt och sen slippa försämra den. När det gäller förstärkare och högtalare behövs inte så mycket skit.

Vilket företag jobbar du på som funkar så där konstigt? För du pratar väl av egen erfarenhet?

Jag håller i sak med om att allt det där är konstigt, men det är mina iakttagelser att det ofta är på det viset.
Har jag rätt eller fel tycker du, och varför? :)

Vilket företag spelar ingen roll för mitt påstående. Jag förstår att du blir nyfiken. Men jag vill inte skylla mina tankegångar på ett helt företag, det vore orättvist.
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 12:38

kusling skrev:
Flint skrev:

Jag håller i sak med om att allt det där är konstigt, men det är mina iakttagelser att det ofta är på det viset.
Har jag rätt eller fel tycker du, och varför? :)

Vilket företag spelar ingen roll för mitt påstående. Jag förstår att du blir nyfiken. Men jag vill inte skylla mina tankegångar på ett helt företag, det vore orättvist.

Jag är övertygad om att det finns sakliga skäl både från teknikerhåll och ledning att göra de förändringar respektive föreslår men någon måste ta beslutet vad som ska göras, troligen ledningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-03 13:45

Enligt mina erfarenheter börjar inte ett projekt med att några ingenjörer konstruerar något och sedan kommer nån markandsavdelning och gör ändringar.
Enligt min erfarenhet blir utvecklingsavdelningen tilldelade ett projekt som noga redan är utrett av forskningsavdelning och företagsledning och som marknadsavdelning också har gjort sina undersökningar om.
Mina erfarenheter både ifrån HiFi-branschen och annan teknikutveckling är att ingenjörerna aldrig har kontakt med kunderna eller brukarna innan man börjar utveckla prototyper. Om ens då. Så att en produkt behöver anpassas till vad en normal kund vet och förstår skiljer sig ju markant mot en insatt ingenjörs kunskaper är ju fullständigt självklart. Bara att kika på hur GUI ändras på hembioreceivers över åren, ifrån fullständigt obegripliga där saker är utlottade och saker som hör ihop ligger på olika ställen och ofta har en förkortning som inte ens går att gissa. Än mindre fungerar som det står i manualen.
Till att börja vara så begripliga så att man inte ens behöver läsa manualen. Alla yrkesgrupper är skickliga på sina saker, en del representanter i olika yrkesgrupper kan jobba lite över gränserna men väldigt många är inte kapabla till det. Personligen tycker jag att det på faktiskt är generellt ett helt orealistiskt perspektiv på hur organisationer fungerar där marknadsavdelningen i princip motarbetar ingenjörerna. Som jag ser det skulle ingen ha kvar sitt jobb om inte den andra gjorde sitt jobb.

/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 13:48

Harryup
Rejält +

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-03 13:58

Chaconne skrev:
Morello skrev:Konstruktören (Nagref) av AMP17 är tyvärr avliden. :cry:

Allas vår förlust!

Då hade jag fel, bortse från mitt inlägg.

Mvh

Ett hyggligt otrevligt inlägg alldeles oavsett vem som avsågs.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 14:17

Harryup skrev:Enligt mina erfarenheter börjar inte ett projekt med att några ingenjörer konstruerar något och sedan kommer nån markandsavdelning och gör ändringar.
Enligt min erfarenhet blir utvecklingsavdelningen tilldelade ett projekt som noga redan är utrett av forskningsavdelning och företagsledning och som marknadsavdelning också har gjort sina undersökningar om.
Mina erfarenheter både ifrån HiFi-branschen och annan teknikutveckling är att ingenjörerna aldrig har kontakt med kunderna eller brukarna innan man börjar utveckla prototyper. Om ens då. Så att en produkt behöver anpassas till vad en normal kund vet och förstår skiljer sig ju markant mot en insatt ingenjörs kunskaper är ju fullständigt självklart. Bara att kika på hur GUI ändras på hembioreceivers över åren, ifrån fullständigt obegripliga där saker är utlottade och saker som hör ihop ligger på olika ställen och ofta har en förkortning som inte ens går att gissa. Än mindre fungerar som det står i manualen.
Till att börja vara så begripliga så att man inte ens behöver läsa manualen. Alla yrkesgrupper är skickliga på sina saker, en del representanter i olika yrkesgrupper kan jobba lite över gränserna men väldigt många är inte kapabla till det. Personligen tycker jag att det på faktiskt är generellt ett helt orealistiskt perspektiv på hur organisationer fungerar där marknadsavdelningen i princip motarbetar ingenjörerna. Som jag ser det skulle ingen ha kvar sitt jobb om inte den andra gjorde sitt jobb.

/Harryup

I princip +1.

Men än så länge har inte industridesign nämnts i tråden. Min erfarenhet är att det behövs en del iterationer mellan industridesigners och ingenjörer på R&D innan produkten är satt. Industridesign behöver en hel del input från början men inte så mycket att designen i stort sett blir låst. Industridesign måste förutom produktinfo också ha information gällande kundkrets och Varumärkesprofil. Min erfarenhet är att en bra industridesigngrupp kan komma med flera utkast där ett av dessa är vågat och som man aldrig i sin vildaste fantasi ens kunna drömma om. Då får man tänka till och ge lämplig feedback. Det blir som nytänk. Efter några iterationer brukar det till slut bli väldigt bra.

Marknadsföring sker ofta med hjälp av utomstående byråer. Kommunikation sker då via Försäljningsavdelning och Produkt/Marknad. OBS! Marknadsavdelning bör inte göra Marknadsföring. Det är i princip två olika kompetenser. Sedan finns det PR - Annons och mediaavdelningar. Dessa är också olika kunskapsområden. Marknadsförarna sköter annonsering. De kan även vara med i viss del i media, men de måste styras och det bästa är att ha ett bra styrdokument i botten t, ex. en Varumärkesprofil och en grafisk struktur. Jag som ingenjör brukar gilla input från alla olika avdelningar. Kan hänsyn tas till de flesta så går det att få till en bästa enhetslösning där ljudet inte åsidosätts. Min erfarenhet är att alla vill ha så bra ljud som möjligt och i första hand är det normalt sett tillverkningskostnad och tänkt pris som sätter begränsningen på tekniken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-03 14:37

Harryup skrev:Enligt mina erfarenheter börjar inte ett projekt med att några ingenjörer konstruerar något och sedan kommer nån markandsavdelning och gör ändringar.

/Harryup

Ja, så brukar det ju fungera.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-03 15:24

Kan inte HA "ta över" Guru´s högtalar-verksamhet nu när det verkar gå knackigt där?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 08:55

någon som har info om hur vida amp27 i bryggat läge trivs med i32s med sina som lägst ca 3ohm (varierar ju lite med inställningarna på woofern) :)

Är intresserad inför framtiden då det är intressant att byta slutsteg framöver och ta steget in i dom fina rummen även när det gäller drivningen.
Det blir nästan garanterat ETT amp27 till att börja med oavsett, men nyfikenheten gällande om dom ens är möjliga att brygga till i32s gör ju att det måste frågas ! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re:

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 09:23

HolographicAudio™ skrev:
Wolfie skrev:Går det att bryggkoppla AMP-27 då?

Att det går vet jag ju förstås men är det rekomenderbart och/eller finns redan "switchen" på plats?

Eller konkurerar man för mycket med RS2000 då?

Just det, viktigaste frågan... Går den att få med svart frontplatta? :D

Som andra mycket riktigt har svarat så går det brygga AMP27 m.h.a. en vippomkopplare på baksidan.
När det gäller minimpedans så kommer rekommenderad impedans att ändras till Minimum 6 Ohm på nästa produktionsbatch. Vi demade utan problem stegen bryggade under HighEnd-mässan tillsammans med DV som är en 6 Ohms-högtalare (och som om jag minns rätt går ner till 3-4 Ohm vid vissa frekvenser). De som besökte oss kan intyga att vi plågade stegen rejält under mässan. 8)

Kan man säga att i32s borde vara en okey last för 2st bryggade amp27 ?
i32s går enligt tillverkaren aldrig under 3ohm (oavsett inställning på woofer'n) utan ligger alltid där över och för det mesta som lägst 4ohm.
Detta gäller inom hela det tänka arbetsområdet >80Hz (som lägst ligger högtalaren mellan ca 80-300Hz där woofern arbetar som mest parallellt med boomer)

Vad tror ni/ vågar ni yttra er om den saken ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-14 14:10

Frågan är kanske hur mycket effekt du tror dig behöva? Amp 27 verkar kunna köra ut runt 1200 W sinus i 3 ohm.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 14:16

jag är ÖVERTYGAD om att jag inte behöver mer än ett amp27, men nu handlar det om "kul att veta för möjliga uppgraderinger i framtiden", typ :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-08-14 22:40

Det kan också bli så att framtida AMP27 inte kan bryggas.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-08-14 23:14

Nya Amp27 kommer inte gå att brygga och gamla är inte rekommenderad att drivas med så låg last (jag frågade när den var ny och står nog någonstans tidigt i denna tråd). Bättre då isf. att köra med Amp 34.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-15 08:55

Alexi skrev:Nya Amp27 kommer inte gå att brygga och gamla är inte rekommenderad att drivas med så låg last (jag frågade när den var ny och står nog någonstans tidigt i denna tråd). Bättre då isf. att köra med Amp 34.

Intressant för jag hörde något annat för nått år sedan men varför inte ringa till Lasse K och få ett riktigt svar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 09:09

Alexi skrev:Nya Amp27 kommer inte gå att brygga och gamla är inte rekommenderad att drivas med så låg last (jag frågade när den var ny och står nog någonstans tidigt i denna tråd). Bättre då isf. att köra med Amp 34.

Vad är Amp 34?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Re:

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-08-15 09:26

DVD-ai skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Wolfie skrev:Går det att bryggkoppla AMP-27 då?

Att det går vet jag ju förstås men är det rekomenderbart och/eller finns redan "switchen" på plats?

Eller konkurerar man för mycket med RS2000 då?

Just det, viktigaste frågan... Går den att få med svart frontplatta? :D

Som andra mycket riktigt har svarat så går det brygga AMP27 m.h.a. en vippomkopplare på baksidan.
När det gäller minimpedans så kommer rekommenderad impedans att ändras till Minimum 6 Ohm på nästa produktionsbatch. Vi demade utan problem stegen bryggade under HighEnd-mässan tillsammans med DV som är en 6 Ohms-högtalare (och som om jag minns rätt går ner till 3-4 Ohm vid vissa frekvenser). De som besökte oss kan intyga att vi plågade stegen rejält under mässan. 8)

Kan man säga att i32s borde vara en okey last för 2st bryggade amp27 ?
i32s går enligt tillverkaren aldrig under 3ohm (oavsett inställning på woofer'n) utan ligger alltid där över och för det mesta som lägst 4ohm.
Detta gäller inom hela det tänka arbetsområdet >80Hz (som lägst ligger högtalaren mellan ca 80-300Hz där woofern arbetar som mest parallellt med boomer)

Vad tror ni/ vågar ni yttra er om den saken ?! :)

Ja, i32s är en OK last för 2 st AMP27 (skyddskretsarna går in först vid ca 1,5 Ohm). Vi har spelat bryggade AMP27 med full effekt till både i32s och vår större demonhögtalare DV utan problem.
Nya AMP27, som för övrigt kommer att benämnas AMP28 för att bättre passa in i vårt nya sortiment med 6dB steg (AMP10, AMP16, AMP22, AMP28 och AMP34) kommer inte att ha switch för bryggkoppling. Önskas monosteg med mer effekt så rekommenderas AMP34.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Re:

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 09:34

HolographicAudio™ skrev:Ja, i32s är en OK last för 2 st AMP27 (skyddskretsarna går in först vid ca 1,5 Ohm). Vi har spelat bryggade AMP27 med full effekt till både i32s och vår större demonhögtalare DV utan problem.
Nya AMP27, som för övrigt kommer att benämnas AMP28 för att bättre passa in i vårt nya sortiment med 6dB steg (AMP10, AMP16, AMP22, AMP28 och AMP34) kommer inte att ha switch för bryggkoppling. Önskas monosteg med mer effekt så rekommenderas AMP34.

Hehe.... *min markering*

Skulle den tekniskt gå att bryggkoppla externt, på liknande vis som Rotel 1090 kan göras?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-08-15 09:45

Nattlorden skrev:

Vad är Amp 34?

AMP34 är en kommande produkt som är en kraftigare variant av en bryggad AMP27 (fler utgångstrissor, större trafo, större kylflänsar mm).
Uteffekt ca 2500W :idea: i 8 Ohm 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 10:00

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är Amp 34?

AMP34 är en kommande produkt som är en kraftigare variant av en bryggad AMP27 (fler utgångstrissor, större trafo, större kylflänsar mm).

Monoblock alltså?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-15 10:29

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:
Vad är Amp 34?

Monoblock alltså?

I samråd med naprapaternas riksförbund.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-15 10:51

[/quote]

I samråd med naprapaternas riksförbund.[/quote]

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 11:54

Hehe!

Rotel 1090 är det smartaste steget jag stött på ur den synvikeln. Fusk-kylflänsen på fronten att bära med. Gummipuckarna på baksidan, så man kan temporärt ställa den på det hållet när man inte orkar längre.... och hjulen baktill när man skall stoppa in den på sin hylla. Så borde alla göra när de bygger tyngre steg... Alla har vi inte gymkort eller kompisar att ringa in på kort varsel...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 12:01

Rotel 1090 är ju inte tung alls! Samma sak gäller AMP27. RS2000 är litet bökigare att flytta på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 12:06

Morello skrev:Rotel 1090 är ju inte tung alls! Samma sak gäller AMP27. RS2000 är litet bökigare att flytta på.

Skitsnack! 1090 har jag ont i armar och axlar ett par dagar efter att ha flyttat. RS2000 kräver troligen gaffeltruck för min del.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 12:08

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Rotel 1090 är ju inte tung alls! Samma sak gäller AMP27. RS2000 är litet bökigare att flytta på.

Skitsnack! 1090 har jag ont i armar och axlar ett par dagar efter att ha flyttat. RS2000 kräver troligen gaffeltruck för min del.

Då kanske du borde skaffa ett gymkort trots allt. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-15 12:13

Nattlorden skrev:

vekling. Amp 27 den bär man under en arm .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 12:25

boom skrev:
Nattlorden skrev:

vekling. Amp 27 den bär man under en arm .

Visst... om man har poppar ryssfemmor och lagt en massa tid på gymmet för att se lika ful ut som Arnold...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi