Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav Flint » 2016-08-02 15:29

petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?

Förutom Stig Carlsson var även Roy Allison tidigt ute med högtalare konstruerade för att placeras i bostadsrum d v s med begränsningsytor inkluderade. Det blommade ut efter AR-perioden. Sedan är det ju så att även Klipschorn och i viss mån Heresy var konstruerade för placering i rum där begränsningsytorna var del av högtalarna. Heresy var ursprungligen dimensionerad som centerkanalshögtalare att användas tillsammans med Klipschorn.

Roy Allison intervjuas här. http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/roy-f-allison-interview-393922

Här är lite utdrag.

SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’

Jag instämmer helt i Roy Allisons svar. Han menar att högtalare som är konstruerade med vetskap om hur rummet påverkar högtalares återgivning får en möjlighet att konstrueras till att vara bättre högtalarsystem. Allison dog i mars 2016 i en ålder av 88 år. RIP.

Här är lite mer http://www.audioholics.com/news/a-tribute-to-roy-f.-allison

In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.

Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...

Den fulländade OA-högtalaren har inte sett dagens ljus ännu. Det kanske blir.

Med vänlig hälsning
Peter

Äh, ingen vits så länge musikindustrin optimerar för direktriktade högtalare alt. billiga hörlurar. Ändra på det om du kan.

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 16:09

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 16:13

Flint skrev:Äh, ingen vits så länge musikindustrin optimerar för direktriktade högtalare alt. billiga hörlurar. Ändra på det om du kan.

Tom flerkanalsinspelningar är mer optimerade för direktljudssterereo än flerkanalsljud.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-02 16:26

JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Tippar att han syftar på sin efter mångt och mycket numera fullbordade... Vilket tiden får utvisa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 17:34

JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Ännu icke fullbordade. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 17:49

petersteindl skrev:
JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Härligt! Ska vi hålla andan medan vi väntar eller är det för optimistiskt? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 18:35

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:
Peters ofullbordade?

JM

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1864114#p1864114

Det blir med waveguides och en ganska hyfsad verkningsgrad. Den totala utstrålade energin blir 20 Hz till 20 kHz +/- 0,5 dB och varje enskild riktning oavsett riktning får samma frekvensgång. :)

Det tar några minuter till, innan den är klar. Ska fila lite. :P Men du kan börja sätta på kaffet i alla fall.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 19:53

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1864114#p1864114

Det blir med waveguides och en ganska hyfsad verkningsgrad. Den totala utstrålade energin blir 20 Hz till 20 kHz +/- 0,5 dB och varje enskild riktning oavsett riktning får samma frekvensgång. :)

Det tar några minuter till, innan den är klar. Ska fila lite. :P Men du kan börja sätta på kaffet i alla fall.

Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:petersteindl skrev:
Angående OA.

Det är på flera sätt extremt mycket svårare att få till bra OA-högtalare än en vanlig direktstrålande högtalare. ...
Vid destruktiv interferens mellan direktljud från högtalarelement och reflekterat ljud från närmaste vägg så sker det ganska stora fassprång som skiljer sig markant i olika riktningar. ....
Lyckas man helt eliminera all destruktiv interferens mellan direktljud och reflexer från närstående väggar så har man kommit över en kvalitetsnivå på OA som ännu aldrig uppnåtts, åtminstone av allt som jag hittills sett. Någon sådan högtalare har än så länge inte sett världens ljus.

Om en sådan högtalare skulle byggas så anser i alla fall jag att den fulländade Ortoakustiska högtalaren har sett dagens ljus. Dessutom fås en hel del annat roligt med på köpet som en sådan konstruktion skulle medföra.

Med vänlig hälsning
Peter

Peter du verkar försöka lösa en mycket svårlöst ekvation.

Här har du ett tips från coachen.
Vill du ha 360 graders fasvändning, för att undvika destruktiva interferenser, för alla reflexers olika frekvenser behöver du en "ljussnabb" avståndsvariabel vägg samt du behöver en frekvensberoende tidskompensation för uppkomna avståndsskillnader. Då kan du även säkert fixa en fördröjning på ca 30 ms på alla reflexer så har du lätt som en plätt maximal spatial ljudupplevelse.
Eller vad tror du?

JM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-02 21:58

Stig Carlsson var genom åren på väg i en positiv utveckling från rundstrålande högtalare som passade mono till direktriktning som mer passar stereo i sin återgivningsfilosofi.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-08-03 01:44

Flint skrev: Jag har aldrig sett säg OA2212 eller OA14 användas som studiomonitorer.

Men det har jag, hos Robert von Bahr. Han hade OA2212 som monitorer när jag var på Studie/o-besök i Djursholmsvillan.
Jag minns inte vilket år det var, men gissar på 1980-talets början
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 09:52

Jag tror kanske att Flint menade komersiell studio för annat än konstmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-04 10:40

Hittade en bild på Peters prototyp:

Bild

:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 10:52

Den har jag sett förr, hemma hos Amar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 10:56

Någons om har Stigs patentbrev etc?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:05

Morello skrev:Någons om har Stigs patentbrev etc?

Jag har nog alla patentskrifter från Stig Carlsson. Finns på PRV.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 11:16

Ja, men inte för nedladdning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:33

Morello skrev:Ja, men inte för nedladdning.

Har du sökt i deras register? Jag har kunnat ladda ner dessa inklusive patenten från andra länder.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:52

Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 15:03

paa skrev:Hittade en bild på Peters prototyp:

[ Bild ]

I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 15:33

petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Det där kanske är aningen för modernt för den gode Morello. Han får väl locka in sin sekreterare via snabbtelefonen och be henne göra det. :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 15:47

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Det där kanske är aningen för modernt för den gode Morello. Han får väl locka in sin sekreterare via snabbtelefonen och be henne göra det. :mrgreen:

Ok, jag gjorde det ånyå från minstationära dator och det tog mindre än 25 sekunder tills pdf var nedladdad och sparad. :)

Här är länken.
http://was.prv.se/spd/pdf/9N8_iAdLqE1hSy3t0WW1EA/SE447780.B.pdf

Håll till godo. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 16:46

Mer

http://was.prv.se/spd/pdf/CjHcdjzuD1phSy3t0WW1EA/SE447438.B.pdf

70-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/0a6LSuo5tDhhSy3t0WW1EA/SE387512.B.pdf

http://was.prv.se/spd/pdf/v0L2fMoeg2ZhSy3t0WW1EA/SE387511.B.pdf

60-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/8mCEEDXwWY5hSy3t0WW1EA/SE304309.B.pdf

50-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/ylShVyRqo2mo8KKJ4aHscA/SE176417.C1.pdf

Stig hade även patent på kolboxen i USA, GB, NL och FR som baserades på patent 176417.
US 2979149
GB 788934
NL 97567
FR 1118760

Behöver du övriga patent även från US, GB, FR, JP och DE?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-04 19:08

petersteindl skrev:

[ Bild ]

I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.

Med vänlig hälsning
Peter

OK, men vid närmare eftertanke' med waveguide som du nämnde och hela registret med samma utstrålning så låter det som att kanske ett Synergy-horn enligt Danleys recept är det du letar efter? Du skriver ner till 20 Hz, finns det ingen frekvens som är tillräckligt låg så man kan lägga en delning till subb utan psykoakustiskt problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 20:08

paa skrev:
petersteindl skrev:

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

OK, men vid närmare eftertanke' med waveguide som du nämnde och hela registret med samma utstrålning så låter det som att kanske ett Synergy-horn enligt Danleys recept är det du letar efter? Du skriver ner till 20 Hz, finns det ingen frekvens som är tillräckligt låg så man kan lägga en delning till subb utan psykoakustiskt problem?

Jag vet inte vad Dunley har för recept och jag vet inte på rak arm vad Synergi-horn är. Det finns väl en tråd om det om jag minns rätt? Jag vet också att Alexi skall prova någon JBL med konstant directivity i horn över ung 1 kHz. Jag kör dock eget race med helt eget recept/koncept. Jag vill inte berätta mer innan jag gjort de första proverna.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-08-15 13:09

Vad är den ortoaukustiska principen och när uppskattar man den?

Med tanke på hur liten spridning de ortoaukustiska högtalarna haft, oavsett om man bara räknar sonab, eller om man sträcker ut sej till diverse Larsen och Steindl-ägg och kanske till och med råkar blanda in någon bättre mirsch-högtalare så är de totala försäljningssiffrorna så försvinnande små internationellt. Därför bör vi väl rimligen bör titta även på andra konstruktioner som jobbar med rummet och som inte räds reflexer, kontra produkter som är mer optimerade för ekofria rum än någonting där det vistas människor.

De flesta hötalarkonstruktörer har säkert aldrig hört talas om varken Stig eller ortoakustik. Somliga har ändå försökt arbeta med rummet. Trots detta har det funnits en lång rad högtalare från olika håll där man försökt bemästra konststycket att få det att låta även i vardagsrum och inte bara i ekofria sådana. Jag har aldrig haft förmånen att få avnjuta en JBL Paragon, men jag är övertygad om att Richard Ranger hade fått höra talas om (och fått höra) svenska ortoaukustiska högtalare så hade han direkt känt igen sej rent filosofiskt. Bland mer välkända märken har väl även B&O försökt anpassa en del "holkar" till rumsakustiken. Om dessa verkligen är exempel på ortoakustik tänker jag inte orda om, men jag anser att de definitivt är exempel på hur stora tillverkare utomlands försökt närma sej det problemområde som ortoakustiken ämnar lösa.

Sedan har vi ju det där med "normalt hem", "normalt vardagsrum" och liknande frågor. Redan här hemma kan vi ju titta i roa oss med en 40 år gammal ikeakatalog och jämföra med de miljöer vi omger oss med idag och lätt inse att rumsanpassningar för heltäckningsmattor, hav av prydnadssaker och myskuddar, bokhyllor med böcker och väggar med tavlor och fönster med gardiner inte riktigt funkar idag. Kala ytor, hårda golv, stora fönster och någon liten hård prydnadsmodul i ett hörn, möbler som är betydligt mindre pösiga och stoppade än motsvarande för 40 år sedan. Jämför vi sedan med vardagsrum i Ossaka, Leeds, Orlando för att ta tre exempel med olika möbelmode och med tillräckligt stor medelklass att göra massproduktion av högtalare gångbar. Med detta sagt att vi måste anta att en utländsk ortoaukustisk bör vara annorlunda än vår svenska och för den delen har det väl hänt en del mellan Oa-6, Oa-12, Oa-52 och dagens Bremen 3d8, redan här hemma och mellan alla dessa exempel.

Fridens liljer.
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-15 16:25

Jag bedömer att svenska produkter ofta har en fördel på hemmamarknaden. Det har ju lite med produktens kvalitéer att göra. I Sverige var det mest sålda bilmärket i juli 2016 Volvo. I USA är det ju amerikanska bilar. I grunden har det väldigt lite med produktens kvalité.

Gällande HIFi så är min erfarenhet att engelska tidningar skriver mycket om engelska produkter.

Så ett svenskt varumärke byggs ju lättare upp i Sverige och vice versa i andra länder.

Det var självklart också mera utpräglat förr då världen så att säga var större.

Nya principer har också svårare på en marknad. Det finns ju sociala konventioner om vad man skall ha. Mainstream har därför också alltid en fördel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 16:56

Världens största högtalarmärke heter Bose. De har byggt högtalare för bruk i bostadsrum där de förespråkat en viss kvot mellan direktljud och reflexer. Så extremt okänt är inte begreppen. Allison är ytterligare ett högtalarmärke där högtalarna utvecklats med tanke på reflexer från rummets begränsningsytor. Gamla Beveridge likaså.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:13

petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.

Största högtalarmärke? På vilket sätt är dom störst?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 20:16

Flint skrev:

Deras officiella logotyp är 7,3km lång. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 20:26

Flint skrev:

De har störst omsättning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi