Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav Micke23 » 2016-08-15 20:32

Kronkan skrev:Jag bedömer att svenska produkter ofta har en fördel på hemmamarknaden. Det har ju lite med produktens kvalitéer att göra. I Sverige var det mest sålda bilmärket i juli 2016 Volvo. I USA är det ju amerikanska bilar. I grunden har det väldigt lite med produktens kvalité.

Gällande HIFi så är min erfarenhet att engelska tidningar skriver mycket om engelska produkter.

Så ett svenskt varumärke byggs ju lättare upp i Sverige och vice versa i andra länder.

Det var självklart också mera utpräglat förr då världen så att säga var större.

Nya principer har också svårare på en marknad. Det finns ju sociala konventioner om vad man skall ha. Mainstream har därför också alltid en fördel.

Mest sålda bilen i USA är Toyota Camry.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:52

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.

Största högtalarmärke? På vilket sätt är dom störst?

De har störst omsättning.

På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:54

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.

Deras officiella logotyp är 7,3km lång. 8) :mrgreen:

Ungefär min tanke, men jag höftade till med 3km längs en bergsslutning. Rundstrålande - tjohej - flum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 21:24

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:

De har störst omsättning.

På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 21:30

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:De har störst omsättning.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sålt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?
Och har dessutom skräpet varit rundstrålande?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 21:37

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 21:40

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.

Mvh
Peter

Bose 901 och 501 och 301 var hur svårsålda som helst. Jag minns.
301 var nog den mest prisvärda av dom. Den minst misslyckade.
Men lyckades dom bättre i resten av världen. Det kräver bevis.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-15 22:04

Dom är i alla fallen hyggligt stora på t.ex PA . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 22:08

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

Mvh
Peter

Bose 901 och 501 och 301 var hur svårsålda som helst. Jag minns.
Men lyckades dom bättre i resten av världen. Det kräver bevis.

Bose gick inte att sälja i Sverige. Det var Stig Carlsson med Sonab. I övriga världen var det tvärtom. Bose slog i höjden på 80-talet med PA-system. Gissa vilken modell som kom att dominera PA? Jo det var 901. Det du. De fick avgasrör och vändes så att 9 element i vinkel riktades mot publiken. Bilstereo var inte Bose grej. Bilstereo var Pioneer. Studio var JBL. Sedermera kom B&W in i studiosammanhang inom akustiska upptagningar. Du kräver bevis. Bose omsatte kring 2 MUSD. Det var en enskild firma och svår att få data på, men Forbes hade data. Professor. Amar Bose var den enda inom Audio på Forbes dollarmiljardärlista och Bose var klassad högt. B&W omsatte kring 1,4 MSEK i jämförelse och var mindre än B&O gällande högtalare. Klipsch och JBL har varit stora och Klipsch är det fortfarande. En intressant sak med Amar Bose var att han gav bort hela sin personliga förmögenhet till Universitet i USA och då menar jag 100 % av sin förmögenhet och då var han pank och föll från Forbes listan. Året därpå var han också borta, men 2år efter var Amar Bose åter dollarmiljardär och en av de 400 rikaste i världen. Det blev han på rundstrålande högtalare. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 22:15

Laila skrev:Dom är i alla fallen hyggligt stora på t.ex PA . . . typ.

Ja Bose blev dominant på PA. På disco däremot var det först JBL och sen Cerwin Vega.

Jag har även fått omsättningsuppgifter från Wille Lilliehöök som importerade Cerwin på den tiden.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-15 22:34

Hade ett par 901 typ II på 1980-talet som jag uppfattade som bättre än OA högtalare men klart sämre än mina Altec -JBL monitorer.
I ett stort rum med ca 30 ms fördröjda reflexer, kort lyssningsavstånd ca 3.5 m och några hundra watt i förstärkaren kunde ljudet vara ok.
Trots detta har jag ett par moderna 901 typ VI i garderoben. Ljudet är fruktansvärt dåligt.
Hemligheten att Bose säljer är nog storleken.
När jag råkar komma hem med några nya högtalare brukar hustrun föreslå att det vore bättre med ett par typ 901or.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-16 08:13

Flint skrev:Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Numera återfinns varumärket Bose även i bilar. Billjud i form av installation från fabrik finns även med varumärken som Burmester, Harman-Kardon, JBL, Bang Olufsen, Scan-Speak m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-16 09:01

Har lite tidsbrist men här är bilförsäljningen i USA i juli 2016.

Ford F - Series PU 65,657
Chevrolet Silverado PU 54,116
Dodge Ram PU 39,827
Honda CR-V 36,017
Toyota Camry 34,122

http://online.wsj.com/mdc/public/page/2 ... sales.html

Men Toyota är världens största bilmärke.
...........................................................................

I viss mån är ju frågan dock historisk. Internet, handelsavtal och kraftigt ökande världshandel ändrar stegvis marknadernas logik. Men fortfarande så har väl ofta en tillverkare en fördel på sin hemmamarknad.

Peter! Jag menar inte att principen behöver vara helt okänd. Men det är ju inte så att det enbart är en varas kvalité som påverkar dess försäljning på olika marknader. Så är det ju inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 09:23

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:De har störst omsättning.

Mvh
Peter

Var hittar man statistiken?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 09:37

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Mvh
Peter

Var hittar man statistiken?

Du får söka själv. Det är allmänt känt i branschen att Bose är största högtalartillverkaren och har varit så sedan 70/80-talet. Omsättningen jag tidigare sett ligger kring 1,8-2 MUSD. De har år 2014 ökat till 3,4 MUSD och år 2015 verkar vara 3,5 MUSD. Börja med att titta på Wiki. Förslagsvis engelska 8) Gillar ni inte statistiken så kan ni ju alltid tweaka den lite godtyckligt enligt ert eget tycke och smak på Svenska Wiki :) Det har jag hört är populärt i dessa dagar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 09:45

Gäller det alla segment? Idag tillhör ju Bose avdelninegn "datorhögtalare", dvs små plastburkar och sedan en basdistorsionslåda att gömma bakom soffan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 10:03

Morello skrev:Gäller det alla segment? Idag tillhör ju Bose avdelninegn "datorhögtalare", dvs små plastburkar och sedan en basdistorsionslåda att gömma bakom soffan.

Den statistiken du begär kostar 8 000 - 20 000 USD. Är du beredd att betala det? Det finns institut som saluför marknadsundersökningar och en del av siffrorna kommer från Consumer Electronics Association CEA som är ett branschorgan där medlemmarna årligen ger sin statistik och delar av redovisning.

Köper man statistik för dyra pengar så bokas det som IP och det lämnas inte ut utan styrelsebeslut. Det man officiellt och utan kostnad hittar på nätet är officiellt och utan ekonomiskt värde.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 10:53

Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 11:35

Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?

Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.

Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-16 11:45

petersteindl skrev:
Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?

Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.

Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.

Mvh
Peter

Finner det helt rimligt om du Peter eller någon annan kommer med ett intressant i sammanhanget potentiellt relevant påstående kan belägga att det är sant och att det inte bara är fria fantasier.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 12:02

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Har du vaknat på fel sida idag? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 12:38

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Har du vaknat på fel sida idag? :?

Jag har vaknat på rätt sida. Det är kanske dags för dig att du också börjar vakna på rätt sida. :)

Då jag umgås med fackfolk i branschen så blir folk förbannade om jag skulle köra upp statistik i ansiktet på dem för att visa att Bose är marknadsledande inom högtalare. Anledningen till detta är att de skulle anse att de blir behandlade som mindre vetande idioter om jag så gjorde. De är inga idioter. De kan branschen och vilka som är marknadsledande och varför.

Det vore lika illa som att jag skulle plocka fram en bevisföring gentemot lärare på tekniska högskolor att jorden är rund och inte platt. De skulle med rätta bli förbannade.

Det som förvånar mig är att du väljer tvärtom.

Så jäkla konstigt är det inte att Bose varit marknadsledande på högtalare sedan lång tid tillbaka där deras motto är better sound through research. Morello, detta är vanlig skåpmat. Och det är det även om du anser att det inte skulle vara så.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 12:41

Det är ungefär den inställningen som gör att myter lever vidare. Jag säger inte att du har fel, men ingenting i det du säger visar att du har rätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-16 12:58

Hej Peter!

Jag erkänner villigt att jag inte från början såg på saken som du gjorde.

Det kanske redan finns i första inlägget och frågeställningen en bias som påverkar att man väljer att tänka på Stig C och hans högtalare. Då blir ju mitt svar lite begränsande. Alltså är principen mera sprid än första inlägget gör gällande?

Men gällande varumärken så brukar de ju ha en hemmamarknad som är större i hemlandet. Idéer och produkter sprids ju inte heller av helt rationella skäl. Inte alltid i alla
fall.
Senast redigerad av Kronkan 2016-08-16 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-16 13:00

Änsålänge är Faktiskt.se inte vad jag vet ett forum enbart för branschfolk som helst vill påstå vad som helst som passar deras säljpolicy utan att bli motsagda. Men å andra sidan, vilka litar på säljare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:08

Morello skrev:Det är ungefär den inställningen som gör att myter lever vidare. Jag säger inte att du har fel, men ingenting i det du säger visar att du har rätt.

Morello, är detta ditt lilla försök att föra ett resonemang i det du kallar för debatt?

Om jag har rätt så har du fel och då har du ställt dig på den sida som försöker ersätta sanning med lögn och du försöker tuta i andra att de skall tro på det du försöker påstå. Det duger inte, Morello. Siffror finns svart på vitt och har funnits genom alla åren. Bara för att du inte har siffrorna och inte har varit med på den tiden det begav sig så blir inte din avsaknad av fakta att fakta inte skulle existera.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 13:09

Ge dig Peter! Jag har inte påstått någonting, utan undrade var siffrorna kommer från.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:11

Flint skrev:Änsålänge är Faktiskt.se inte vad jag vet ett forum enbart för branschfolk som helst vill påstå vad som helst som passar deras säljpolicy utan att bli motsagda. Men å andra sidan, vilka litar på säljare?

Du var väl säljare då du jobbade i branschen, eller? Man kan ju välja vem man skall lita på. Jag väljer att lita på de siffror som funnits genom åren.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:17

Kronkan skrev:Hej Peter!

Jag erkänner villigt att jag inte från början såg på saken som du gjorde.

Det kanske redan finns i första inlägget och frågeställningen en bias som påverkar att man väljer att tänka på Stig C och hans högtalare. Då blir ju mitt svar lite begränsande. Alltså är principen mera sprid än första inlägget gör gällande?

Men gällande varumärken så brukar de ju ha en hemmamarknad som är större i hemlandet. Idéer och produkter sprids ju inte heller av helt rationella skäl. Inte alltid i alla
fall.

Det är helt ok. Det är inte många som gör. Man har lätt att förbise det självklara. Även Stig Carlsson visste om att Bose hade tagit hem spelet angående försäljning av högtalare utvecklade att fungera i bostadsrum d v s inklusive begränsningsytor.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-08-16 13:19

Knappar man in "Bose revenue" så ser man att de omsätter 3,5 miljarder dollar och har över 10k anställda.
http://www.forbes.com/companies/bose/

Intressantast var väl detta...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corp ... _Published :roll:

Fast det är väl kanske det som är vägen till framgång?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi