av Elfsberg » 2016-07-21 12:53
Michael skrev:Alexi skrev:Den risken ser jag som minimal.
Jag tror ni missförstår varandra lite. Volymen mellan lådorna skall vara liten, idealiskt ingen. För det som vill uppnås är att elementen jobbar tillsammans. För om denna volym blir stor, så kommer den påverka resultatet. Tänk om den vore tusen liter, då blir det liksom annorlunda. ...eller hur? Det var nog liksom det som var frågan, var går gränsen då denna volym blir för stor. Vid någon dl, flera liter eller tusentals liter.
//Michael
Precis!
Nåväl, vi kanske ska ge oss där. Så litet som möjligt helt enkelt.
Jag tog upp papper och penna och ritade lite..
Ett element sitter i baffeln, 19 mm MDF m 5 mm försänkning(14 mm..) + elementet i sig + 3 mm mellan de två elementen + ett element ytterligare som också sitter i 19 mm MDF med 5 mm försänkning, sen däremellan kommer cylindern om ca 25 cm längd och minst 230 mm ytterdiameter. Jag landade runt 11 l totalt för "installationen" om jag minns rätt(har ej pappret här) vilket resulterar i 42 - 11 = 31 l totalt.
Vad får du för resultat om du skippar isobarik-biten och bara kör tre basar i 31 l(x3)?
(Har jag räknat alldeles skevt?)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)