Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vad är rimligt pris, i % av byggkostnad?

100%
4
15%
50%
16
62%
25%
5
19%
10%
1
4%
0%
0
Inga röster

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Inläggav Perfector » 2016-08-16 18:39

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.

Perfektors exempel stannar på tvåsiffriga belopp troligen.

Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?

Din brist på ödmjukhet och vilja att lära dig nytt. Du dissar folk som kan räkna på saker på allvar för att istäkllet lita på gamla tabeller eller tumregler - det är o-faktiskt:igt.

Sen erkänner jag villigt att de två sista bilderna håller bra mycket högre klass och definitivt ser fyrsiffriga ut till skillnad från det tidigare junket.

"junket" är minst 15 till 20 år gammalt och vällevt hos sina respektive ägare.
Dom kom hit för översyn. Inte för att sminkas.
Och varför ska jag lära nå't nytt när det gamla fungerar med full bravur.
du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 18:42

Ålder är ingen ursäkt. JBL Paragon är snart 60 år gammal och mycket snyggare.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 18:45

Perfector skrev:du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.

Behövs inte, jag har sett en tonkurva från en test på en av dina högtalare, det säger tillräckligt....och tillsammans med alla gånger du dissat bättre vetande på forumet. Du har troligen aldrig hört en ton ur en bra högtalare över huvud taget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 18:53

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:du har aldrig hört en ton av det jag byggt, men ändå har du bredkäftade åsikter om hur det låter.
Det är lätt märkligt.

Behövs inte, jag har sett en tonkurva från en test på en av dina högtalare, det säger tillräckligt....och tillsammans med alla gånger du dissat bättre vetande på forumet. Du har troligen aldrig hört en ton ur en bra högtalare över huvud taget.

en kurva från en av alla jag byggt.
Snygg vinkel.
Det där säger mer om dig än det gör om mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-16 18:58

Ok nu räcker det. Var trevliga mot era forumkamrater och återgå till trådämnet tack.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-16 18:59

Nattlorden skrev:
Det är lätt märkligt.

Nu tycker jag du får vara lite mer ödmjuk. Jag har bara sett en tonkurva på en av perfectors högtalare, den med diskanten på toppen. Jag tänker anta att du inte vet exakt hur den är uppmätt och därför inte kan uttala dig exakt om hur en eftersträvansvärd tonkurva i den mätuppställningen med den högtalarkonstruktionen i just det rummet skulle se ut. Visst, några slutsatser kan väl dras, men inte alltför många, tänker jag. Jag tänker lite på tråden om "rak tonkurva i lyssningsplats" där Ingvar mer eller mindre säger att en uppmätt tonkurva inte säger så värst mycket.

Det andra du säger, om perfectors förhållningssätt till andras sätt att räkna och mäta på högtalare, väljer jag att inte kommentera :)

Edit: sorry Andreas, men hade redan skrivit det där.

On topic håller jag med om att rätt många om att man inte kan förvänta sig särskilt mycket för en diy-högtalare än konstruktörens anseende betingar, de ingående elementen är värda begagnade och sist finnishen. Jag hade aldrig köpt en diy-konstruktion med för mig okänd konstruktör och element jag inte kände igen för mer än någon till några hundralappar om den såg fin ut, annars inte mer än hundralappen.
Senast redigerad av Tarzan 2016-08-16 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 19:07

Absolut inte, jag är alldeles för ödmjuk och mesig och behöver jobba på att bli tuffare. Men med tanke på moderatorkommentar tänker jag inte svara mer i denna tråden.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-16 19:19

hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.

Vad är konstigt? Vad gör ni andra när ett nytt bygge ersätter det gamla? Ställer i gästrummet/andraanläggningen/sommarstugan/förrådet eller ger/lånar till en kompis? Och när det är fullt överallt och ingen man känner vill ha dem?

Jag har en specifik högtalare i tankarna ja, högtalarna som blev över när jag byggde mina nya med Heil-diskanter. Men jag ställde frågan mer generellt för att det skulle vara mer intressant för alla andra. Vad just mina högtalare är värda är ju bara intressant för mig..

Så här ser de ut:
DSC_2020.JPG
DSC_2020.JPG (138.58 KiB) Visad 5278 gånger

Seas Thor, med Seas Excel 6.5-tumsbasar och Milleniumdiskanter. Dvs ganska dyra element. Byggkostnaden var ca 15000:-. Samma element säljs fortfarande men är ännu dyrare idag. Läget är att jag inte behöver dem längre och inte har plats att ha dem stående. Jag provade annons på Hifimagasinet men fick noll svar. Då satte jag 8000:- men tyckte att jag skrev tydligt att det inte på något sätt var ett fast pris. Hur som helst var det ju definitivt för mycket.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-16 19:21

Perfector skrev:En bild med godkänd? upplösning.
Även om jag inte bygger själv kan jag få en bra snickare att göra som jag säger.

Riktigt fräck!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-16 19:43

En gång i tiden ville jag verkligen ha en Thor och då hade jag nog kunnat betalat 100% av komponenternas nypris för att få dem monterade i en fin låda.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 19:49

Man kan göra en del rätt fräcka byggen åxå, mer för ögat än för örat kanske.
Men lite skoj måste man få ha, annars tröttnar man på att bygga.
Bilagor
IMG_5176.JPG
IMG_5176.JPG (169.71 KiB) Visad 5264 gånger
IMG_5656.JPG
IMG_5656.JPG (144.38 KiB) Visad 5264 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-08-16 19:56

Nattis: Äh, nu får man allt försvara Perfector lite. Med din gröna bastorn, så tycker jag du kan dämpa ned dina kommentarer om finishen på hans burkar (dom flesta är som synes i välbegagnat skick.) Dina gröna var en självvald färg antar jag (?) och bland det överjävligast fulaste jag sett sett på bild. Kompletterade med fyra hjul och en ratt kunde dom platsat i en annan tråd på forumet. :mrgreen:

Edit, hade inte kommit till rödpennekommentaren när jag skrev ovan.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2016-08-16 23:26

Adhoc skrev:Nattis: Äh, nu får man allt försvara Perfector lite. Med din gröna bastorn, så tycker jag du kan dämpa ned dina kommentarer om finishen på hans burkar (dom flesta är som synes i välbegagnat skick.) Dina gröna var en självvald färg antar jag (?) och bland det överjävligast fulaste jag sett sett på bild. Kompletterade med fyra hjul och en ratt kunde dom platsat i en annan tråd på forumet. :mrgreen:

Men det är helt OK att vräka ur sig att Nattlorden har "överjävligast fulaste" basmoduler?

Med tanke på Perfectors designmetoder (väl beskrivna i ett antal trådar) och de bilder som Nattlorden refererade till är min bedömning att tvåsiffrigt är ett överpris.
.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-17 00:03

HenrikE skrev:
hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.

Vad är konstigt?

Det är konstigt att förutsätta att priset måste vara under 100%. Är det en bra konstruktion så bör priset vara högre än bara materialkostnad. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-17 07:25

Perfector skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...
Och ta lite bilder så får vi se på talarna!

Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?

Pris för en x 3 = utpris

Ja det har du redan skrivit...
Pris till kund för de olika modellerna i SEK tack.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-17 07:26

Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.

Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Då får man ju marknadens pris. (Med den informationsspridning man kunnat nå.)
Men troligen usch så dåligt ...
Vill man ens veta? 8)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 07:46

jonasby skrev:Nu hade du ju redan annonserat ut lådorna med klent resultat.

Ett liknande sätt är ju att lägga ut dem på Tradera och även "tipsa" om det på forum och även andra annonser.
Vill man ens veta? 8)

Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-08-17 07:49

AndersD skrev:
Adhoc skrev:Nattis: Äh, nu får man allt försvara Perfector lite. Med din gröna bastorn, så tycker jag du kan dämpa ned dina kommentarer om finishen på hans burkar (dom flesta är som synes i välbegagnat skick.) Dina gröna var en självvald färg antar jag (?) och bland det överjävligast fulaste jag sett sett på bild. Kompletterade med fyra hjul och en ratt kunde dom platsat i en annan tråd på forumet. :mrgreen:

Men det är helt OK att vräka ur sig att Nattlorden har "överjävligast fulaste" basmoduler?

Med tanke på Perfectors designmetoder (väl beskrivna i ett antal trådar) och de bilder som Nattlorden refererade till är min bedömning att tvåsiffrigt är ett överpris.

Nej, det är inte helt OK, inte ens 1/10 OK tycket jag.

(Så, -bra att du reagerade, för jag tycker att det finns för mycket hackande utan att någon reagerar. Särskilt vissa personer utsätts, mer eller mindre omotiverat, deras person, åsikter eller prylar. Ett litet "test" alltså, med mager respons.)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 11:29

Ännu ett hembygge som låter läskigt bra enligt ägaren (köparen)
Bilagor
bild.JPG
bild.JPG (183.79 KiB) Visad 5145 gånger

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-17 11:36

Perfector skrev:

Vill man ens veta? 8)

Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.

Nej, nej.
Det var till trådskaparen. Såklart!
Han har ju annonserat och inte fått respons.
Det är nog trots allt så att "marknaden" sätter betydligt lägre priser än vad vi önskar och anser rätt.
Vi är ju rätt biaserade av komponenters inköpsvärde och hur jäkla nära hjärtat den ligger samt hur bra den låter. Köparna har - ibland - helt andra preferenser. Tyvärr !?

:)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-17 12:17

jonasby skrev:
Perfector skrev:

Vill man ens veta? 8)

Nej, nej.
Det är nog trots allt så att "marknaden" sätter betydligt lägre priser än vad vi önskar och anser rätt.
Vi är ju rätt biaserade av komponenters inköpsvärde och hur jäkla nära hjärtat den ligger samt hur bra den låter. Köparna har - ibland - helt andra preferenser. Tyvärr !?

Jag tror du har rätt! Men jag tycker det är tråkigt, Skulle gärna sett en värld där en ljudmakare kunde leva på en småskalig produktion. Men i vår storskaliga värld är det omöjligt! Inte produktivt och rationellt nog, Så man får nog räkna med att en hobby kostar pengar inte inbringar...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 12:18

dewpo skrev:
jonasby skrev:
Perfector skrev:Var den till mig så är det inte riktigt rätt, för jag hade aldrig annonser utan enbart öra till mun reklam.

Nej, nej.

Jag tror du har rätt! Men jag tycker det är tråkigt, Skulle gärna sett en värld där en ljudmakare kunde leva på en småskalig produktion. Men i vår storskaliga värld är det omöjligt! Inte produktivt och rationellt nog, Så man får nog räkna med att en hobby kostar pengar inte inbringar...

Pengar ger det inte mycket, möjligen ett gott renome' och rykte.
Se'n är det alltid trevligt att kunna ge folk något dom tycker om åxå.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-17 18:36

Perfector skrev:
dewpo skrev:
jonasby skrev:Nej, nej.

Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att köpet inte var så bra trots allt och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.
Senast redigerad av Flint 2016-08-17 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 18:44

Flint skrev:
Perfector skrev:
dewpo skrev:

Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.

Vet inte om jag tror att du menar det där.
Stofiler vill ha kvar sitt "junk" och må bra utan onödiga utgifter i tid och otid.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-17 18:48

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Pengar ger det inte mycket, möjligen ett gott renome' och rykte.

Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.

Stofiler vill ha kvar sitt "junk" och må bra utan onödiga utgifter i tid och otid.

Att det gynnar tillväxten kan du väl knappast förneka? Jag pratar inte om etik och moral.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 19:04

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Nej, det är bättre att kunderna är nöjda max någon vecka och sen inser att det var nog inte så bra i alla fall och slänger dritten och köper något nytt. Det gynnar marknadsekonomin och oss alla.

Att det gynnar tillväxten kan du väl knappast förneka? Jag pratar inte om etik och moral.

Nejdå, det förnekar jag inte.
Men det är resursslöseri att kasta nå't som funkar bara för att köpa nytt.
Men utan "yuppie"draget skulle det inte bli nåt nytt alls, så nåt gott kommer ändå ut av det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-17 19:27

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Vet inte om jag tror att du menar det där.

Nejdå, det förnekar jag inte.
Men det är resursslöseri att kasta nå't som funkar bara för att köpa nytt.
Men utan "yuppie"draget skulle det inte bli nåt nytt alls, så nåt gott kommer ändå ut av det.

Ja, avvänjningsvården fick nog in en del pengar på den vågen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-17 19:51

sportbilsentusiasten skrev:
Perfector skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...

Pris för en x 3 = utpris

en liten påminnelse :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 19:55

Perfector skrev:Pris för en x 3 = utpris

nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.
Det blir mindre än mycket annat som byggs och säljs idag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-17 20:05

Perfector skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja det har du redan skrivit...

nej, det är inte aktuellt längre med den dyraste som kostade 5000:- i delar innan jag ens köpt material till lådan gick för 10K:- paret
Originalburken kostar idag Ca: 1000:- per högtalare i delar och skulle därmed säljas för 3000:-
Du kan själv räkna ut pris på element och filter samt material till en högtalare så får du fram vad det skulle kosta enligt min prismetod.
Det blir mindre än mycket annat som byggs och säljs idag.

Du får lägga på vad du vill bara du tar upp förtjänsten i din inkomstdeklaration. Gjorde du det?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum