Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Kanske
1) en zoom (vilken?) Om mersmak,
2) en stormembransmikrofon. Om mersmak,
3) en mikrofonförstärkare. Om mersmak: ja, den tiden, den glädjen...
?
Almen skrev:Köp någon lämplig ZOOM. Enkelt, smidigt, och bra resultat.
pjocke skrev:En Røde NT1-A, ett Focusrite Scarlett 2i2 och Reaper är vad du behöver!
RogerGustavsson skrev:Om det inte ska bli ofta återkommande och ska vara billigt - satsa på någon liten grunka med inbyggda mikrofoner, de är överraskande bra. Det finns många att välja mellan och de spelar oftast in i stereo. Nu vet jag inte riktigt vilken typ av sång du tänker spela in. Närmikat med efterbearbetning och pålagd rumsklang eller bara rakt av i ett passande rum. Det mesta vi hör är mera manipulerat än många tror. I schlager, vis, pop eller raockinspelningar är det nästan aldrig "rakt av", om det är så du vill ha resultatet. Är det bara sång, inga andra instrument? Många spelar in med sina mobiltelefoner...darkg skrev:Kanske
1) en zoom (vilken?) Om mersmak,
2) en stormembransmikrofon. Om mersmak,
3) en mikrofonförstärkare. Om mersmak: ja, den tiden, den glädjen...
?
Stormembran? Av vilken anledning? Ett par mikrofoner, mikrofonförstärkare, kanske USB-anslutet till dator, då börjar tusenlapparna lämna kontot...
pjocke skrev:En Røde NT1-A, ett Focusrite Scarlett 2i2 och Reaper är vad du behöver!
Kalejdokom skrev:Med två musicerande tonåringar (som nu vuxit och lämnat boet) har det gjorts mycket inspelningar i "hemmastudion". Och då var det en Mac Mini med Garageband som gällde. All inspelning gjordes direkt till hårddisk och Garageband var väldigt enkelt att använda och man kunde komma ganska långt med de funktioner som finns med i programmet "gratis". Man spelar in instrument och sång separat och gör effektpålägg i efterhand.
Att använda en digitalinspelare, typ Zoom, funkar bra för dokumentation som inte behöver redigeras, men vill man göra pålägg och redigera effekter är det mycket enklare att jobba i ett datorprogram med flera kanaler och separat fx-moduler. För PC finns t.ex. PreSonus, som kanske är lite knepigare att lära sig, men som funkar bra för ändamålet (finns gratisversion).
Man måste inte ha jättedyra mikrofoner för hobbyinspelningar, men en stormembran är i regel lite bättre på närmickat tal och sång för inspelning, än konventionella livemickar, typ Shure SM58 eller AKG535. Vi hade en JJ-Lab stormembran som kostade runt tusenlappen.
darkg skrev:mycket mer sällan med ett litet stereopar som är det vanliga i zoomarna. Det tror jag bestämt mig ha som uppfattning.
Plus att det ser så flådigt ut då.
Almen skrev:darkg skrev:mycket mer sällan med ett litet stereopar som är det vanliga i zoomarna. Det tror jag bestämt mig ha som uppfattning.
Men en zoom kan man väl göra monoinspelningar med?
RogerGustavsson skrev:Det där med stormembranmik är nog för att man tycket det ser proffisgt ut med en stor grunka framför ansiktet. Det är ofta så man närmickar i studio med åtföljande efterbearbetning. Då använder man i regel inte Kina-kopior. Stormembranmickar kan ha ett sound som man kanske inte alltid vill ha vid mera vanlig dokumenterande inspelning. Svenska Line Audio CM-3 (njure) och OM-1 (kula) är riktigt bra mikrofoner som passar i många sammanhang.
darkg skrev:Almen skrev:darkg skrev:mycket mer sällan med ett litet stereopar som är det vanliga i zoomarna. Det tror jag bestämt mig ha som uppfattning.
Men en zoom kan man väl göra monoinspelningar med?
Frågan var varför man ville ha en stormembran till sång, jag pekade på att det trots allt är gängse (i brist på bättre argument).
bassman skrev:En zoom ställd på rätt ställe i rummet är riktigt bra om man hittar rätt ställe på grunkan och det samma för sången om man vill få med med runmes klang.
Men som för darkr`s överrasknings-grunka tror jag en bra enkel grej är det rätta. Och där tror jag att en enkel Zoom gör jobbet.
Svante skrev:darkg skrev:Almen skrev:Men en zoom kan man väl göra monoinspelningar med?
Frågan var varför man ville ha en stormembran till sång, jag pekade på att det trots allt är gängse (i brist på bättre argument).
Ja alla har ju sett att det är så det brukar se ut i en studio, och då måste man väl göra så. Eller? Kanske är det ett tillräckligt skäl, men om sångaren beter sig lika ser jag inga skäl att använda vare sig stormembran eller mono.

Kalejdokom skrev:Kort replik bara efter många inlägg i tråden. Både stormembran och de kondensatormickar som nämns, t.ex. från Line Audio, kräver ordentliga puffskydd vid närmickning. De är mycket känsliga för luftrörelser (som inte är rena ljudvågor). Detta gäller även de mickar som sitter inbyggda på/i kompakta digitalinspelare, t.ex. från Zoom.
Kalejdokom skrev:Kort replik bara efter många inlägg i tråden. Både stormembran och de kondensatormickar som nämns, t.ex. från Line Audio, kräver ordentliga puffskydd vid närmickning. De är mycket känsliga för luftrörelser (som inte är rena ljudvågor). Detta gäller även de mickar som sitter inbyggda på/i kompakta digitalinspelare, t.ex. från Zoom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster