AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-17 07:56

Haha kolla bara in historiken:
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Frekvensg%C3%A5ng&action=history
Vilken sandlåda. Nu ser det ut som att en admin skrivskyddat sidan dessutom.

Svante: Kolla på nuvarande version av sidan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-17 08:27

Svante skrev:
Morello skrev:Då tycker jag att du skall läsa den Ingvar(?) skrev.

...och vilken av alla versioner var det? Länk?

Det är nog den nuvarande gissar jag. Du känner igen fikonspråket, dvs den förnekar den vedertagna betydelsen av begreppet "frekvensgång".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-17 09:28

Sengångaren tar sig framåt med en väldigt låg frekvensgång. Tonfisken simmar med en svepande tonkurva. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-08-17 09:48

Morello skrev:Jovisst borde man skriva en artikel, MEN jag tyckte en kortfattad, korrekt artikel var bättre en en lång och direkt felatkig artikel. Håller du inte med om det?

Problemet är att den långa versionen förklarade saker men din korta version, ehuru korrekt, var totalt obegriplig för den stora massan och därmed inte användbar i Wikipedia-perspektivet. Att något är korrekt men oanvändbart är ju rätt meningslöst. Som jag påpekade tidigare har inte "|H(s)|" i ett så enkelt sammanhang att göra. Gemene man har ingen aning om vad absolutbelopp är och ännu mindre någon som helst förståelse för vad H(s) betyder.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-17 10:26

Jag vidhåller 'ndå att en kort och svårbegriplig artikel är bättre än en direkt felaktig, som skapats för att utgöra referens till författarens eget fikonspråk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-17 10:34

AndreasArvidsson skrev:Haha kolla bara in historiken:
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Frekvensg%C3%A5ng&action=history
Vilken sandlåda. Nu ser det ut som att en admin skrivskyddat sidan dessutom.

Svante: Kolla på nuvarande version av sidan.

Och kolla historiken över sidvisningar!

https://tools.wmflabs.org/pageviews/?pr ... sg%C3%A5ng
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-17 20:02

Man blir ju alldeles trött när man ser det. Wikipedia verkar ha vanan inne att hantera det iaf. "Redigeringskrig" :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-17 20:18

Min analys av det som står:

Wikipedia skrev:Frekvensgång, är ett begrepp som används inom audio, och beskriver hur någon variabel ändrar sig som funktion av frekvensen. Det kan vara t ex impedansens (impedanskurva), övertonernas (distorionskurva/-kurvor) eller grundtonens (tonkurva) frekvensgång som visas.

"Frekvensgång" används även inom annat än audio, tex filterteknik, radioteknik etc. "Tonkurva" används dock sällan utanför audioområdet. Det är ganska ovanligt att en frekvenskurva visar "grundtonens frekvensgång", man filtrerar sällan bort övertonerna även om det finns tekniker för det.

Wikipedia skrev:När begreppet används utan att Y-axelns enhet redovisas så underförstås ofta att det är ett ljudtryck ljudtryckskurva eller en annan amplitud tonkurva som åsyftas. Tonkurva är det allmänna begreppet som gäller för både när det är ljudtryck och t ex en spänningsnivå som kan avläsas på Y-axeln.

Y-axeln ska alltid ha en enhet. Även dimensionslösa enheter såsom procent, vinkelmått eller dB ska skrivas ut. En Ljudtryck i Pa visas så gott som aldrig på y-axeln, utan i stället visas ljudtrycksnivå i dB.

Wikipedia skrev:För att ljudet ska uppfattas som naturligt och ofärgat har det betydelse att tonkurvan är rak. Med det menas att alla frekvenser återges lika starkt, alltså med samma förstärkning. Kravet på helt rak tonkurva är omöjlig att realisera i praktiken, och svårast är det som regel att åstadkomma extremt små avvikelser från högtalare, i synnerhet med rumspåverkan inkluderad.

Det bör framgå att detta gäller tex förstärkare vid ljudåtergivning, men inte tex filtren i en radiolänk. I audiosammanhang ska inte alla frekvenser återges lika starkt, utan så som de är registrerade på fonogrammet.

Wikipedia skrev:I andra fall är inte en rak tonkurva ens ett önskemål. Exempelvis har en RIAA-förstärkare långt ifrån en rak frekvensgång för amplituden. Den skall följa RIAA-standarden således att summan av graverkorrektionen (motsatsen till RIAA-korrektionen) och RIAA-stegets tonkurva ger en rak tonkurva/amplitudfrekvensgång.

Ok.

Wikipedia skrev:Rörförstärkare och operationsförstärkare är exempel på olika förstärkartyper där valet av teknologi kan påverka resulterande egenskaper för utimpedansens, distorsionens och amplitudens frekvensgång.

Onödigt stycke.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-17 20:33

Engelska versionen verkar ju utförlig och bra lider den av liknande problem? Eller skiljer språkbruket mycket mellan svenska och engelska så en översättning vore omöjlig?
https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-17 21:10

dewpo skrev:Engelska versionen verkar ju utförlig och bra lider den av liknande problem? Eller skiljer språkbruket mycket mellan svenska och engelska så en översättning vore omöjlig?
https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_response

Den texten är hästlängder bättre, men inte heller den är problemfri. Det finns ganska många oklara syftningar och den löser heller betydelsen av det svenska ordet "tonkurva".

Föregående

Återgå till Generellt om hifi