Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på
Lyset är ju 50 Hz så det blir vad du behöver
Skriv ut en från nätet, det finns
Svante skrev:Perfector skrev:Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på
Ljuset från en glödlampa blinkar med 100 Hz, men det har man förstås räknat med.
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på
Ljuset från en glödlampa blinkar med 100 Hz, men det har man förstås räknat med.
Vi har 50 hz i vårt elnät i Sverige. var bor du nånstans?
UffeH skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Vi har 50 hz i vårt elnät i Sverige. var bor du nånstans?
Vår fysiklärare i skolan älskade kuggfrågar av detta slag. Precis som Svante säger: Varje svängning innehåller en positiv och en negativ halvdel. Dvs lampan blinkar 2 gånger per Hz och 50 x 2 ger 100 blinkningar för 50 Hz.
Perfector skrev:... lysrör och lågenergilampor, som blinkar med strömmens frekvens 50Hz (50 blinkningar per sekund) ... Glödlampor däremot blinkar inte fast strömmen byter håll 50 gånger per sekund. vilket beror på att glödtråden inte hinner sluta glöda.
darkg skrev:Perfector skrev:... strömmen byter håll 50 gånger per sekund.
Hur som helst varierar ljusstyrkan med 100 Hz, men det har ju redan framkommit.
dewpo skrev:Letar strobe lampa och skiva det enda jag hittar är detta http://keystrobe.com/Buy.html finns det något prisvärdare alternativ?
Jens skrev:dewpo skrev:Letar strobe lampa och skiva det enda jag hittar är detta http://keystrobe.com/Buy.html finns det något prisvärdare alternativ?
Har du en Iphone så funkar denna app rätt bra.https://itunes.apple.com/us/app/strobe-light-tachometer-to/id708094321?mt=8
/Jens
Perfector skrev:Jag har förstått

Thomas_A skrev:Lampa/strobe fungerar ok men kan vara lite svårt att få riktigt bra. Inför inspelningarna nyligen justerade jag hastigheten med en 3150 Hz signal från en testskiva och en gratisapp från Dr. Feickert. Fungerar utmärkt.
Laila skrev:@dewpo, LED-lampor funkar inte för ändamålet.
Svante skrev:Ja, lysrör och vissa LED-lampor är förmodligen bättre än glödlampor eftersom de blir mer släckta i nollgenomgångarna. Titta i LED-tråden och ta den sämsta, den blir nog bäst. Stroboskopränderna blir mindre suddiga med en riktigt dålig LED-lampa. Men även en normal glödlampa har tillräckligt modulerat ljus för att det ska synas på en stroboskopskiva. Tittar man i LED-tråden kan man även se att de blinkar med 100 Hz (säger jag utan att ha tittat).
Att effekten får dubbla frekvensen förklaras med att P=U²*R och U=û*sin(2*pi*f*t) Det ger P = (û*sin(2*pi*f*t))²*R = û²*sin²(2*pi*f*t)*R = (û²*R/2)*(1-cos(4*pi*f*t)) alltså med dubbla frekvensen i cosinusen mot i sinusen. Om man nu är lagd åt det hållet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster