Strobe-Disc/Lampa för fart justering Skivspelare...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Strobe-Disc/Lampa för fart justering Skivspelare...

Inläggav dewpo » 2016-08-17 20:48

Letar strobe lampa och skiva det enda jag hittar är detta http://keystrobe.com/Buy.html finns det något prisvärdare alternativ?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Strobe-Disc/Lampa för fart justering Skivspelare...

Inläggav Perfector » 2016-08-17 21:03

Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på
Lyset är ju 50 Hz så det blir vad du behöver
Skriv ut en från nätet, det finns
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-17 21:11

Perfector skrev:Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på

Ljuset från en glödlampa blinkar med 100 Hz, men det har man förstås räknat med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 21:26

Svante skrev:
Perfector skrev:Det enda du behöver är en ring med strecken för 50 hz och 33, 45 varv minut på

Ljuset från en glödlampa blinkar med 100 Hz, men det har man förstås räknat med.

Vi har 50 hz i vårt elnät i Sverige. var bor du nånstans?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-17 21:42

Perfector skrev:
Svante skrev:

Vår fysiklärare i skolan älskade kuggfrågar av detta slag. Precis som Svante säger: Varje svängning innehåller en positiv och en negativ halvdel. Dvs lampan blinkar 2 gånger per Hz och 50 x 2 ger 100 blinkningar för 50 Hz.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-17 21:44

Blinkar all lampor jag har bara LED hemma?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 21:46

UffeH skrev:
Perfector skrev:
Svante skrev:

Vår fysiklärare i skolan älskade kuggfrågar av detta slag. Precis som Svante säger: Varje svängning innehåller en positiv och en negativ halvdel. Dvs lampan blinkar 2 gånger per Hz och 50 x 2 ger 100 blinkningar för 50 Hz.

lampan blinkar 50 ggr då varje blinkning är 1 hz dvs full våg.
Annars blir 50 hz i högtalaren 100 hz enligt er beräkning

Det finns två standarder för spänning och frekvens för hushållseluttag, nämligen 220–240 V 50 Hz som används i Europa med flera regioner, och 110–120 V 60 Hz i Nordamerika med flera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk ... C3%A4rlden

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-17 22:02

Ge saj nu Perfector, en glödlampa driven av en 50 Hz spänning blinkar 100ggr/sek . . . typ. :evil: :D

@dewpo, LED-lampor funkar inte för ändamålet. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-17 22:10

Hönan kan även uppfatta högre frekvens än män-niskan. Det högsta som uppmätts är 105Hz mot människan ca 40Hz. Det betyder att hönan uppfattar lysrör och lågenergilampor, som blinkar med strömmens frekvens 50Hz (50 blinkningar per sekund), som ett disco. Detta gör hönan stressad och det kan leda till kannibalism. Glödlampor däremot blinkar inte fast strömmen byter håll 50 gånger per sekund. vilket beror på att glödtråden inte hinner sluta glöda.

Kul att se att hönsen samlats på detta forum då :-)
http://www.fjaderfa.se/?p=18706#.V7TEPpBf21s

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-17 22:13

Kan kanske vara lite svårt om man inte har grunderna i fysik och ellära.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-17 22:58

Perfector skrev:... lysrör och lågenergilampor, som blinkar med strömmens frekvens 50Hz (50 blinkningar per sekund) ... Glödlampor däremot blinkar inte fast strömmen byter håll 50 gånger per sekund. vilket beror på att glödtråden inte hinner sluta glöda.

Ja, det är nog rättare att kalla det flimrar; ljusstyrkan blir inte noll, som du säger eftersom glödtråden är trög. (Hur som helst varierar ljusstyrkan med 100 Hz, men det har ju redan framkommit.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-18 07:20

darkg skrev:
Perfector skrev:... strömmen byter håll 50 gånger per sekund.

Hur som helst varierar ljusstyrkan med 100 Hz, men det har ju redan framkommit.

Ja, strömmen byter håll två gånger per 50 Hz-period, d.v.s. 100 gånger per sekund, vilket gör att ljusstyrkan varierar med 100 Hz.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-18 07:23

Jag har förstått, men det var ändå en avvikelse från frågan i tråden.
Jag säger fortfarande att man kan skriva ut eller köpa en stroboskiva för kontroll av hastigheten på tallriken.

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2016-08-18 09:26

dewpo skrev:Letar strobe lampa och skiva det enda jag hittar är detta http://keystrobe.com/Buy.html finns det något prisvärdare alternativ?

Har du en Iphone så funkar denna app rätt bra.https://itunes.apple.com/us/app/strobe-light-tachometer-to/id708094321?mt=8

/Jens

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-18 10:15

Jens skrev:
dewpo skrev:Letar strobe lampa och skiva det enda jag hittar är detta http://keystrobe.com/Buy.html finns det något prisvärdare alternativ?

Har du en Iphone så funkar denna app rätt bra.https://itunes.apple.com/us/app/strobe-light-tachometer-to/id708094321?mt=8

/Jens

En möjligen användbar androidvariant: https://play.google.com/store/apps/deta ... 7.StrobeAd

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-18 10:39

Jag har inga tips om lampa; det är ju inget svinkomplicerat så det borde finnas billigt och bra... diy kan kanske locka* tex http://www.vinylengine.com/diy-strobe.shtml

* En idé. Om man ändå vill ha en liten lampa vid skivspelaren vore det ju smutt att ordna så att den med ett världsvant knapptryck tillfälligt strobar!

Perfector skrev:Jag har förstått

Bild

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-18 12:47

Lampa/strobe fungerar ok men kan vara lite svårt att få riktigt bra. Inför inspelningarna nyligen justerade jag hastigheten med en 3150 Hz signal från en testskiva och en gratisapp från Dr. Feickert. Fungerar utmärkt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-19 01:09

Thomas_A skrev:Lampa/strobe fungerar ok men kan vara lite svårt att få riktigt bra. Inför inspelningarna nyligen justerade jag hastigheten med en 3150 Hz signal från en testskiva och en gratisapp från Dr. Feickert. Fungerar utmärkt.

Japp. Men det kräver just tillgång till testskivor. I övrigt finns det små avvikelser på olika testskivor vad det gäller hur exakt deras hastighet är graverad.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-08-19 17:25

Laila skrev:@dewpo, LED-lampor funkar inte för ändamålet. :(

Jovisst gör de det, om man hittar en dålig 8) Borde faktiskt vara mycket bättre än en glödlampa. För en glödlampa blinkar inte. Dess ljusstyrka varierar, men släcks aldrig helt. Varierar ca 25%. LED lampor finns det däremot som blinkar, mellan fullt och inget ljus. Finns även de som har kort ljus tid, d.v.s. stroboskop. Titta in på mina websidor (länk finns till vänster). Längst ner på E14 och E27 sidorna finns mätning på glödlampa.

Ajajdå, dessa skitdåliga led-lampor kan användas till något :evil:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-19 22:00

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-19 22:46

Ja, lysrör och vissa LED-lampor är förmodligen bättre än glödlampor eftersom de blir mer släckta i nollgenomgångarna. Titta i LED-tråden och ta den sämsta, den blir nog bäst :) . Stroboskopränderna blir mindre suddiga med en riktigt dålig LED-lampa. Men även en normal glödlampa har tillräckligt modulerat ljus för att det ska synas på en stroboskopskiva. Tittar man i LED-tråden kan man även se att de blinkar med 100 Hz (säger jag utan att ha tittat).

Att effekten får dubbla frekvensen förklaras med att P=U²*R och U=û*sin(2*pi*f*t) Det ger P = (û*sin(2*pi*f*t))²*R = û²*sin²(2*pi*f*t)*R = (û²*R/2)*(1-cos(4*pi*f*t)) alltså med dubbla frekvensen i cosinusen mot i sinusen. Om man nu är lagd åt det hållet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-20 07:52

Svante skrev:Ja, lysrör och vissa LED-lampor är förmodligen bättre än glödlampor eftersom de blir mer släckta i nollgenomgångarna. Titta i LED-tråden och ta den sämsta, den blir nog bäst :) . Stroboskopränderna blir mindre suddiga med en riktigt dålig LED-lampa. Men även en normal glödlampa har tillräckligt modulerat ljus för att det ska synas på en stroboskopskiva. Tittar man i LED-tråden kan man även se att de blinkar med 100 Hz (säger jag utan att ha tittat).

Att effekten får dubbla frekvensen förklaras med att P=U²*R och U=û*sin(2*pi*f*t) Det ger P = (û*sin(2*pi*f*t))²*R = û²*sin²(2*pi*f*t)*R = (û²*R/2)*(1-cos(4*pi*f*t)) alltså med dubbla frekvensen i cosinusen mot i sinusen. Om man nu är lagd åt det hållet.

Och är man inte det, räcker en titt på en sinussignal för att inse att det blir 100Hz. :)
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd