Linn Arkiv MC (bilden tagen med en Samsung mobiltelefon)

som driver en Linn Linto (bilden snodd på nätet)
Mycket välljudande kombination!
/ B
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Bill, har du lust att spela in någon kul vinyl och lägga upp en snutt i den andra tråden?
Vinylcalle skrev:Vore kul att se samma bilder på din Cadenza Red.
Conan skrev:"Snitten" som lagts i nålämnet syns ganska tydligt, men frågan är om man inte också ser slitage på sidan av nålspetsen i form av de slätare områdena, eller så är det andra, finare snitt som medvetet gjorts för att få fram geometrin? Nålen i sig har en grövre ytstruktur vad det verkar.
Thomas_A skrev:Kanonbilder!
De släta områdena behöver inte vara släta (synvilla?). Och slitage ger inte släta ytor, det är inte en raksträcka som nålen går efter. Snarare minskar radien vid kontaktytan vid slitage, som en inbuktning, vilket detta inte visar. Ser ut i mina ögon vara en i praktiken ny nål.
Conan skrev:Vinylcalle skrev:Vore kul att se samma bilder på din Cadenza Red.
Vet inte om jag vågar riskera att steka den genom att sätta in den i SEM:et.AT-125LC kunde jag ju plocka bort nålenheten på.
Conan skrev:Jag fortsätter fota på...
Efter en tids inspelning kollade jag upp grundinställningarna nu på förmiddan. Hade haft på känn att SRA var lite för hög och att en Cadenza pickis i normalfallet ska åka lite med "rumpan ned" på skivan. Pickupskalet/översidan pickuphuset parallellt med skivan funkar dåligt och ger en för hög SRA. Tracking Angle 20 grader säger dom.
Sänkte därför tonarmsbasen på min Kenwood KD-7010 i botten, justerade om nåltrycket och det gav nåt som ovan. Ser väl helt OK nu och jag kan i.a.f. inte göra mer utan att schimsa under pickupen.
Kontrollerade azimuth och AS och det ser visuellt OK ut också.
Nu är det klart med inställningar och ska liras musik istället.
Laila skrev:Edit: Har kollat på dina bilder på Cadenza å det ser ut som att du har lite väl många
grader "bakåttillt" på nålen. Du kan alltid testa med att köra max rekommenderat
nåltryck för att se om det möjligtvis blir bättre . . . typ.
Laila skrev:Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg
med skivan . . . typ ? Men du kan kanske fråga Ortofon för att få visshet i ditt fall.
Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)
Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)
De billiga Grado-pickuperna i början på 80-talet stämde det inte alls på. Dessutom ville de inte heller ge sitt bästa med standarden 47 kohm så det var en hel del mekande innan det lät som det skulle.
/ B
Harryup skrev:Laila skrev:Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg
med skivan . . . typ ? Men du kan kanske fråga Ortofon för att få visshet i ditt fall.
Min erfarenhet är att det är ett önskeläge, inte nödvändigtvis ett normalläge tyvärr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster