Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - moddning av subbar

Inläggav darkg » 2016-08-20 14:44

Kalejdokom skrev:Nu är jag inte med. Menar du att jag skall bygga om överdelarna (där basarna är monterade) eller syftar du på topparna som står ovanpå?

Topparna, så det visuellt blir tre kroppar. Innan, med sockel, var det en (med delvis avgränsning) plus sockel, nu är det två; min (som alltid tentativa) idé är att göra det till tre tydliga kroppar (oavsett vad som sitter ihop mekaniskt och akustiskt). Bastillägg, bas, topp alltså. Gränsytan under topp lika som gränsen mellan bas och underdel.

Jag är fullt medveten om att det inte nödvändigtvis ligger i linje med önskad gestalt - inte ens för mig - och i så fall kanske ändå inte är värt besväret. Jag tycker mig bara se en möjlighet att skapa en alternativ balans. Och så tycker jag så himla mycket om att höra min egen röst.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-20 14:51

Det "fulaste" är att foten är för liten och för stor...
Och det andra är att avfasningarna är gjorda på två olika sätt som inte passar ihopp.

Edit: Den bästa lösningen vore nog om man gjorde "länken" mellan foten och lådan var bredare = inte lika smalt "ben".
Inget "ben" alls kanske ?
det skulle bli snyggast tror jag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 15:06

Jag tycker alltså att det är ett fint bygge som jag icke skulle kunna tänka ut, orka börja på, streta igenom eller fullfölja - så det är sagt. Det sista jag vill är att verka dryg osv. Mina kommentarer får liksom oftast formen av associationer och vinklar, jag ålägger mottagaren att ta det för vad det är.

En möjlig estetisk komplikation är att den inte vet om den ska vara elegant eller imposant.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 15:24

Jag brukar känna/förstå när människor är genuint elaka eller bara tänker högt (och vill väl). Självklart bloggar jag här för att få feedback och idéer vilket mottages tacksamt!
Jag är egentligen inte särskilt nöjd med att ha topparna direkt ovanpå basarna. Basarna gör sig bäst som helt fristående, men vårt rum och möblering medger inte så särskilt spaciösa uppställningar.
Faktum är att jag planerar för ännu en moddning/remake av topparna och då kanske det blir mer likt det du (darkg) syftar på. Vi får se...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 15:41

DVD-ai skrev:Den bästa lösningen vore nog om man gjorde "länken" mellan foten och lådan var bredare = inte lika smalt "ben". Inget "ben" alls kanske ? det skulle bli snyggast tror jag :)

Jo, helst skulle jag förstås byggt en helt ny baslåda, men med tanke på nedlagt arbete och att jag varit så himla nöjd med ursprunglig design, ville jag göra ett försök att öka volymen på enklast möjliga vis. Och då får det bli så här. Om jag skulle bygga bort midjan mellan foten och lådan behöver jag ändra hela sockeln och då är vi på god väg mot en helt ny konstruktion.

Med nuvarande placering ser man dock inte så mycket av nedre delen av lådorna, då de delvis står dolda bakom/bredvid soffa/skåp/fåtölj. Så jag är inte jättebekymrad :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 16:43

Kalejdokom skrev:Med nuvarande placering ser man dock inte så mycket av nedre delen av lådorna, då de delvis står dolda bakom/bredvid soffa/skåp/fåtölj. Så jag är inte jättebekymrad :) .

Ibland griper verkligheten in och räddar situationen :-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-21 19:14

Äntligen har lacken torkat så att jag kan påbörja återmontage av element och den påbyggda sockeln. För att dokumentera skillnaden före/efter och det faktum att vädret faktiskt är soligt och vindstilla, passar jag på att göra något jag aldrig gjort förut 8O - att mäta på högtalare utomhus! Och nu fattar jag grejen. Jag kommer nog aldrig mäta inomhus igen om jag verkligen vill veta vad själva högtalaren presterar, nu när jag insett vad mycket rumspåverkan man får med, eller snarare slipper få med vid mätning utomhus.

Först alltså lite mätning på den befintliga lådan, utan påbyggd sockel (lådvolym ca 24 liter brutto):

Bild

Jag mäter ca 2 cm framför elementen, en mätning för själva baselementet (gul) och en för slavbasen (grön). Man ser tydligt avstämningen på ca 21,3Hz. Observera att kurvorna visas helt utan smoothing.

Bild

Sedan mätte jag även på den moddade lådan, med påbyggd sockel (totalt ca 34 liter). Som förväntat sjunker avstämningen till ca 19 Hz:

Bild

Och hur blev basprestandan, i jämförelse före/efter? Jo, det ser riktigt bra ut (tycker jag). Här först en mätning ca 50 cm mitt framifrån (med elementen pekandes rakt ut mot höger/vänster). Blå=före, grön=efter. Jag får alltså ca 6dB mer vid 20Hz:

Bild

Skillnaden håller även i sig vid mätning på lite längre avstånd. Här samma jämförelse men på ca 200 cm avstånd (andra färger dock). Fortfarande ca +6dB @ 20Hz (ojämnheterna mellan 40-100 Hz kan jag finjustera i min DCX2496 8) ).

Bild

Och för den nyfikne kan jag väl bjuda på några bilder med den nya sockeln, även om det återstår lite målning (bakom blåa tejpen):

Bild

Bild

Bild

MattiasBGD

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - subbar nu med mätningar

Inläggav MattiasBGD » 2016-08-22 18:32

Utomhus är grejer de och fint bygge :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-22 18:53

6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .
Och som alltid supersnyggt.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-22 19:27

Martin_Dewens skrev:6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .

Slavar is that shit.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-22 20:55

boom skrev:
Martin_Dewens skrev:6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .

Slavar is that shit.

Det verkar coolt.
Jag har dock aldrig vågat mig på det själv. Jag tycker det verkar lite omständigt med viktning osv--- :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 21:02

Ibland får man ha lite tur också. Mina slavar har en massa på 400g utan pålagda vikter. Vid simulering i Woofer Box har det visat sig ge önskad avstämning utan ändring av vikten, i det här fallet. 19Hz, som det blev nu tycker jag verkar rimligt med tanke på uppmätta SPL-kurvor. Återstår dock att spela musik/film för att konstatera att det också "låter rätt" :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - modding klar!

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 21:15

Hur som, så har vi nu kommit till vägs ände med den här moddningen. Här nedan några glimtar från kvällens slutmontage.

Socklarna skruvas fast med samma skruv som tidigare. Här sett underifrån, med det nya hålet in i baslådan:

Bild

Så på med den nya bottenplattan. 16 skruvar ska väl räcka för att hålla hyfsat tätt. Jag vill ju inte limma, för att kunna ta isär lådan vid kommande ändringar 8) :

Bild

Klart:

Bild

Väl uppe i salongen får man lite bättre uppfattning om storleken. Här poserande bredvid sina nya front-kompisar:

Bild

Och här, slutligen på plats i skamvrån, bakom/bredvid soffa i vinkel ut mot burspråk:

Bild

Notera att jag inte ställt tillbaka topparna på de nya basarna. Två anledningar: tassarna förstör lacken på baslådorna och ljudet har mer att önska då de används som surround back vid filmläge. Alltså får det bli en liten cliffhanger så här i slutet - nya toppar kommer sannolikt se dagens ljus någon gång framöver i höst-/vintermörkret :) . (Frågan är vad man ska göra med ett par otroligt bra Scanspeak-toppar som inte längre platsar i laget :wink: - ni som följt tråden från början känner ju till historien - och att såga itu lådan en gång till är nog ingen bra idé...). Tjingeling!

Edit: glömde tacka för stöttande och kreativa inlägg, stort Tack. Särskilt till darkg som tipsade om att kanske göra en lite mer markerad gräns mellan bas och topp. Jag ska överväga det i kommande konstruktion.

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Inläggav asslicker » 2016-08-23 06:43

Tyckte dom blev snygga! Hoppas dom låter ännu bättre också :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-08-23 08:48

Oj jäklar! Vilka byggen!!
Riktigt imponerande...!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 14:49

Kalejdokom
Imponerande och snyggt som alltid. Vad är det för bets? Jag gissar på körsbär?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-23 16:13

Betsen är helt omöjlig att återge rätt på foto! Den varierar från orange till brun beroende på ljus och vitbalans.
Det är Herdins Äkta Bets (pulver för vattenlösning) Carl-Johan brun. Därpå 3-4 lager alkydbaserad Herdins Betslack (blank).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-23 20:01

asslicker skrev:Hoppas dom låter ännu bättre också :D

Jodå, i em/kväll har jag kunnat leka loss utan sällskap hemmavid. Och visst hänger dom med ordentligt djupt och starkt! Jag har plågat dom med LFE-spår från katastroffilmer, LOTR, diverse andra effektfulla rullar och inte minst lite bastunga konserter med Jeff Beck, Steve Lukather, John Mayer och Toto - och det finns inget mer att önska (just nu... :) ). Det jag möjligen saknar är ett dedikerat musikrum utan vitrinskåp med lösa glashyllor eller andra löst sittande/hängande föremål. Det rör sig lite överallt på oönskade ställen i huset :evil: .

I realiteten är det dock inte "referensnivå" som gäller vid "normalt" biotittande. Men emellanåt vill man ju gasa lite och då är det ju gott att det finns lite dynamikreserver 8) .

Föregående

Återgå till DIY-forum