Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-08-21 22:31

Thomas_A skrev:AT OC9 är utmärkt enligt alla källor jag hört. Något upp i sista oktaven. Källa: John Elison, Audioasylum. I hans exempel behöver azimuth justeras dock. - 25/-36 dB @ 1 kHz. Tyvärr är Regaarmarna lite svåra, likt min Linn-arm så jag har använt tunna brickor. Bökigt, men det går.

[ Bild ]

Har du 25dB eller mer som minst så kan man vara relativt nöjder tycker jag . . . typ.
(Så länge som hus å nål ligger i rätt plan).
Har en pupp som mäter nästan så(27/40dB). Om jag shimsar med 0.05mm så trillar värdena över så att det byter å blir - 40/-27dB istället! 8O :D
Senast redigerad av Laila 2016-08-21 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 22:35

Morello skrev:En annan pickup och ett annat diskantregister:

http://user.faktiskt.io/Morello/police-TT2-MC.wav

Ja du jag hör om något mindre definition i diskanten i denna. Men skulle gärna vilja göra det blint med bra lurar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 22:38

Laila skrev:
Thomas_A skrev:AT OC9 är utmärkt enligt alla källor jag hört. Något upp i sista oktaven. Källa: John Elison, Audioasylum. I hans exempel behöver azimuth justeras dock. - 25/-36 dB @ 1 kHz. Tyvärr är Regaarmarna lite svåra, likt min Linn-arm så jag har använt tunna brickor. Bökigt, men det går.

[ Bild ]

Har du 25dB eller mer som minst så kan man vara relativt nöjder tycker jag . . . typ.
(Så länge som hus å nål ligger i rätt plan).
Har en pupp som mäter nästan så(27/40dB). Om jag shimsar med 0.05mm så trillar värdena över så att det byter å blir - 40/-27 istället! 8O :D

Det är bra värden. Jag ser ju överhörning som en form av distorsion, även om signalerna är relaterade. Så om det går att få bättre så tycker jag det är värt besväret. Tycker själv att det låter bättre efter jag optimerat.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 22:39

Morello skrev:
Thomas_A skrev:Morello, har du kollat hastigheten på verken?

Tror det ena går lite för långsamt. HUrså?

Det kan också påverka klangen något, beror ju på hur mycket skillnad det är.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 22:41

Morello skrev:Nytt spelverk, men samma arm och spårhund:

http://user.faktiskt.io/Morello/police-TT2-plus-47pF.wav

Något långsammare om jag får gissa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-21 22:44

RogerGustavsson skrev:
The OC9 measured very flat—within ±1.0dB from 20Hz to 2kHz, –1.6dB at 6.3kHz, rising to +0.1dB at 12.5kHz, then dropping to –2.8dB at 20kHz (right channel; the left was slightly flatter, but not significantly different—within 0.5dB up to 16kHz).
Read more at http://www.stereophile.com/content/audi ... hJ4mMOV.99

Med tanke på att många pickuper mäter som den där AT OC9, varför då sträva efter att hålla RIAA-korrektionen inom t.ex. +/- 0.1 dB? Varför gör man inte en rät kurva för pickup+RIAA? Är det för att skilja klangen från vinyl och CD åt? För att skyla över vinylens brister?

Det är väl så att det ofta(st) är olika tillverkare av pickup och RIAA. Givet det tycker jag att det är vettigt att RIAA-korrektionen följs i förstärkaren eftersom att man kan, så att inte pickuptillverkarna börjar argumentera "varför ska vi, när inte de", eller "jamen den här pickupen ska man ha en ljus förstärkare till".

Standarder är nödvändiga när det är flera aktörer inblandade. Det är illa nog att inte inimpedansen är standardiserad, det är ju ett gungfly där när folk testar hit och dit med olika kapacitanser och prövar "vilket som låter bäst".

Vinyl och CD får olika klang, men största anledningen till det är förstås de (typiskt) olika mastrarna. Tiondelar av en dB är peanuts i det sammanhanget, så där ska man nog inte läsa in mer än vad det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-21 22:47

Thomas_A skrev:

Korrekt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-21 22:52

Svante skrev:...
Standarder är nödvändiga när det är flera aktörer inblandade. Det är illa nog att inte inimpedansen är standardiserad, det är ju ett gungfly där när folk testar hit och dit med olika kapacitanser och prövar "vilket som låter bäst".

Vinyl och CD får olika klang, men största anledningen till det är förstås de (typiskt) olika mastrarna. Tiondelar av en dB är peanuts i det sammanhanget, så där ska man nog inte läsa in mer än vad det är.

+1 . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 22:53

Morello skrev:
Thomas_A skrev:

Korrekt!

Vet du hur stor skillnaden är?

(En anledning till att verk låter lite annorlunda är ju att de inte spelar med samma hastighet, så jämförelser mellan verk är meningslösa så länge hastighetsförändringar är hörbart olika.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-21 22:54

Har ingen siffra på avvikelsen. Tallrik och motor etc kommer från Bo Hansson.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-21 22:59

Morello skrev:
Thomas_A skrev:

Korrekt!

Helt säker på att det inte är Regan som går för fort . . . typ ?
(Gammalt Brittiskt knep för att uppnå lite extra "PRAT"). :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 23:07

Laila skrev:
Morello skrev:
Thomas_A skrev:

Korrekt!

Lätt att mäta, Morello du har väl exakta klockor på lager? :) 100 varv och tidtagning...med nålen nere...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-21 23:28

Thomas_A skrev:
Laila skrev:
Morello skrev:
Korrekt!

Lätt att mäta, Morello du har väl exakta klockor på lager? :) 100 varv och tidtagning...med nålen nere...

Pff. Spela en skiva med ett hack och mät i en editor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-21 23:28

Thomas_A skrev:...

Å där sketsä dä hele . . . typer. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-21 23:30

Svante skrev:
Thomas_A skrev:
Laila skrev:

Vem har skivor med hack :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-22 00:10

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev: Varför gör man inte en rät kurva för pickup+RIAA?

Det är väl så att det ofta(st) är olika tillverkare av pickup och RIAA. ...

Optimalt kunde tyckas vara en lösning där riaat kalibreras med en (standardiserad eller medföljande) skiva, så fångas den lokala miljön upp och nollas...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-22 02:08

Att mäta frekvenskurvan på en pickup är inte så lätt enligt vad jag förstått. Finns enbart någon enstaka testskiva som duger. Tror det är någon ifrån JVC.

Visserligen kan det vara intressant att optimera bort resonansen som sker långt upp i diskanten men när det gäller pickuper är jag helt inne på att låter det bra så är det bra.

Vill man ha någonslags "perfekt" återgivning är det bättre att satsa på andra förslagsvis digitala system.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-22 02:44

Frekvensgången hos en pickup är även beroende på plasten i LP-skivan. Därför är det mer komplicerat än man först kan tänka sig att få fram en enhetlig frekvensgång. Det finns fler skivor än JVC som är användbara. Bruel & Kjaer hade mätskivor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 07:24

Thomas_A skrev:
Svante skrev:
Thomas_A skrev:

Ortofon har/hade en testskiva "Directcut No 1" med "hack" efter varje testspår så att pickupen inte går vidare till nästa. Praktiskt när man justerar hastigheten. In med några varv i ett ljudredigeringsprogram och mät tiden mellan hacken.
Senast redigerad av Flint 2016-08-22 07:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 07:29

Ingen av dessa JVC-skivor produceras idag.. Den skiva som har fasta band och säljs idag är the "ultimate analogue test LP" och andra använder rosa brus.

Mätningar bla på 2M black finns ju lite här och där på nätet med olika metoder, bla rosa brus.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/o ... ts.312499/

Att det finns en liten topp vid 10 kHz eller så konfirmeras även med ovan nämnda LP:

http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/NewLampsForOld.html

Finns nog fler som gör det. Att minska resistansen och justera ner kapacitansen från standardvärden verkar vara lösningen.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-08-22 07:30

Thomas_A skrev:
Svante skrev:
Thomas_A skrev:

Svar - alla vinylskivor har hack - innerspår kallas det 8)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-22 07:47

darkg skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev: Varför gör man inte en rät kurva för pickup+RIAA?

Det är väl så att det ofta(st) är olika tillverkare av pickup och RIAA. ...

Optimalt kunde tyckas vara en lösning där riaat kalibreras med en (standardiserad eller medföljande) skiva, så fångas den lokala miljön upp och nollas...

Tänker på hur bandspelare och band trimmades för en rak frekvensgång tillsammans. Ingvar Öhman gjorde ju något liknande med pickup, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ssning.pdf

Eftersom många pickuper mäter liknande kurvorna nedan, blir det ointressant om RIAA-korrektionen hålls supernoga.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 08:06

Frågan är varifrån "Ing" fick pickupens antaget "rätta" tonkurva från början. Njae, jag är skeptisk till det där.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 08:18

Vinylcalle skrev:Att mäta frekvenskurvan på en pickup är inte så lätt enligt vad jag förstått. Finns enbart någon enstaka testskiva som duger. Tror det är någon ifrån JVC.

Visserligen kan det vara intressant att optimera bort resonansen som sker långt upp i diskanten men när det gäller pickuper är jag helt inne på att låter det bra så är det bra.

Vill man ha någonslags "perfekt" återgivning är det bättre att satsa på andra förslagsvis digitala system.

Mvh Carl

Ja pecis, spelar jag in svepet som finns på HFNRR-skivan så faller diskanten, men jag tror inte riktigt det stämmer. Testade med två pickuper igår och båda visade enligt testskivan på diskantfall - jag är skeptisk.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 08:20

Laila skrev:
Morello skrev:
Thomas_A skrev:

Korrekt!

Pace Rhythm and Timing? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 08:21

Vinylcalle skrev:Visserligen kan det vara intressant att optimera bort resonansen som sker långt upp i diskanten men när det gäller pickuper är jag helt inne på att låter det bra så är det bra.

Man kompenserar inte bort resonansen med ökad ingångskapacitans. Man flyttar bara ner den i frekvens. Jag föredrar istället att den ligger så högt som möjligt ovanför det hörbara området.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 08:25

Jag har också mätt på OM40 och den uppvisar väldigt rak frekvensgång, och jag är inte förvånad att det med små justeringar i lasten går att få till ett närapå perfekt resultat. Den nya 2M mäter lite annorlunda men verkar den också kunna fås att bli exemplarisk.

Det enda jag hade att "invända" mot OM40 var att min JICO-sas lät snäppet bättre, och hade mätbart bättre kanalbalans, kanalseparation och lägre distorsion (inkl IM-distorsion), även om frekvensgången inte var lika bra. Det finns flera saker som kan orsaka detta; förutom den lägre distorsionen har Shure har en dämpborste som kan förbättra pickupens prestanda,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-22 08:26

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:Det är väl så att det ofta(st) är olika tillverkare av pickup och RIAA. ...

Tänker på hur bandspelare och band trimmades för en rak frekvensgång tillsammans. Ingvar Öhman gjorde ju något liknande med pickup,

Som systemlösning är det förstås snyggare, om vinylmediet hade uppfunnits idag så skulle nog alla skivspelare ha en fast monterad pickup och inbyggt RIAA. Få pysslar med att byta tonhuvuden eller elektronik i bandspelare, och än mer ovanligt är det att göra det med CD-spelare. Men så länge man kan byta pickup eller förstärkare i vinylspelare så är nog en standardiserad RIAA det bästa sättet att få rakast möjliga genomsnittliga tonkurva hos skivlyssnarpopulationen. Så fort det finns ett gränssnitt med olika aktörer så måste det standardiseras om det ska bli noga för de flesta. Och det är dåligt för systemet när aktörerna på varsin sida om gränssnittet börjar dribbla med standarden.

Tänk hur det var innan RIAA, när det fanns olika avspelningskurvor, nog 17 spelades det skivor med fel korrektion?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 08:26

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Att mäta frekvenskurvan på en pickup är inte så lätt enligt vad jag förstått. Finns enbart någon enstaka testskiva som duger. Tror det är någon ifrån JVC.

Mvh Carl

Ja pecis, spelar jag in svepet som finns på HFNRR-skivan så faller diskanten, men jag tror inte riktigt det stämmer. Testade med två pickuper igår och båda visade enligt testskivan på diskantfall - jag är skeptisk.

Jag har läst på annat ställe att frekvenssvepet på den skivan är oanvändbart för mätningar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-22 08:54

Flint skrev:Frågan är varifrån "Ing" fick pickupens antaget "rätta" tonkurva från början. Njae, jag är skeptisk till det där.

Glömde visst länken till där Ingenjörn berättade det hela, viewtopic.php?p=312684#p312684

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi