Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-22 09:42

Thomas_A skrev:
Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Att mäta frekvenskurvan på en pickup är inte så lätt enligt vad jag förstått. Finns enbart någon enstaka testskiva som duger. Tror det är någon ifrån JVC.

Visserligen kan det vara intressant att optimera bort resonansen som sker långt upp i diskanten men när det gäller pickuper är jag helt inne på att låter det bra så är det bra.

Vill man ha någonslags "perfekt" återgivning är det bättre att satsa på andra förslagsvis digitala system.

Mvh Carl

Ja pecis, spelar jag in svepet som finns på HFNRR-skivan så faller diskanten, men jag tror inte riktigt det stämmer. Testade med två pickuper igår och båda visade enligt testskivan på diskantfall - jag är skeptisk.

Jag har läst på annat ställe att frekvenssvepet på den skivan är oanvändbart för mätningar.

Undras hur mycket det skulle kosta att be cutting room att gravera en skiva?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 09:44

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
Optimalt kunde tyckas vara en lösning där riaat kalibreras med en (standardiserad eller medföljande) skiva, så fångas den lokala miljön upp och nollas...

Tänker på hur bandspelare och band trimmades för en rak frekvensgång tillsammans. Ingvar Öhman gjorde ju något liknande med pickup,

Som systemlösning är det förstås snyggare, om vinylmediet hade uppfunnits idag så skulle nog alla skivspelare ha en fast monterad pickup och inbyggt RIAA. Få pysslar med att byta tonhuvuden eller elektronik i bandspelare, och än mer ovanligt är det att göra det med CD-spelare. Men så länge man kan byta pickup eller förstärkare i vinylspelare så är nog en standardiserad RIAA det bästa sättet att få rakast möjliga genomsnittliga tonkurva hos skivlyssnarpopulationen. Så fort det finns ett gränssnitt med olika aktörer så måste det standardiseras om det ska bli noga för de flesta. Och det är dåligt för systemet när aktörerna på varsin sida om gränssnittet börjar dribbla med standarden.

Tänk hur det var innan RIAA, när det fanns olika avspelningskurvor, nog 17 spelades det skivor med fel korrektion?

Ja, det finns hur många korrektionsfunktioner som helst - nästan.

Sentec torgför ett rörbestcykad grammofonsteg med runt fem olika korrektionsfunktioner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 09:55

Jag mätte lite på den Ortofon VMS30 som jag trodde jag hade slängt.

Mätt direkt på anslutningsstiften.
Direkt.png

Med kabel på 100pF
100pF.png

Med kabel + 50pF (egentligen 47pF)
150pF.png

Med kabel + 120pF
220pF.png

Resonansen som mätt direkt på stiften liger över 50kHz sjunker ner i det hörbara området allteftersom kapacitansen ökar.

Några värden

L= 630mH
Ri= olinjär, som lägst 670 ohm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 10:14

Hur låter den? Kan du spela in en snutt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 10:25

Morello skrev:Hur låter den? Kan du spela in en snutt?

Tyvärr inte. Nålen är numera stum. Gummit är inte längre gummi. Men när den levde påminde den om din OM40. Skaffade den på 80-talet och avfärdade den omedelbart. Gillade inte diskanten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-22 10:33

Flint skrev:

Tyvärr inte. Nålen är numera stum. Gummit är inte längre gummi. Men när den levde påminde den om din OM40. Skaffade den på 80-talet och avfärdade den omedelbart. Gillade inte diskanten.

liten tanke om hårt gummi.
Man kan "blöta upp" gummi med en droppe olja.
Alla som råkat få en droppe på drivremmen till vinylspelaren vet vad som händer, den blir som en seg smet.
Med tanke på att en pickup har runt 1,5 grams nåltryck kanske det kan funka.
Men helt säker är jag inte.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 10:43

Perfector skrev:
Flint skrev:

Alla som råkat få en droppe på drivremmen till vinylspelaren vet vad som händer, den blir som en seg smet.

Jodå, jag har försökt med paraffinolja men det verkar vara för sent. Nålen är ändå stum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 11:06

Flint skrev:

Alright, men vad använder du för avkännare idag?

Jag minns VMS30 på den tiden, men prislappen överskred min budget med mycket god marginal. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-22 11:16

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Tyvärr inte. Nålen är numera stum. Gummit är inte längre gummi. Men när den levde påminde den om din OM40. Skaffade den på 80-talet och avfärdade den omedelbart. Gillade inte diskanten.

Jodå, jag har försökt med paraffinolja men det verkar vara för sent. Nålen är ändå stum.

Du behöver petrokemisk olja, inget annat förstör en drivrem så bra ;-)
En kanyl och en lite spruta kan ge exakt den lilla droppe du behöver.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 11:19

Å andra sidan har ju Flint vid upprepade tillfällen deklarerat att han inte gillar pickupen ifråga. Mot bakgrund av detta ser jag inte riktigt varför Flint skulle anstränga sig för att återställa pickuepns komplians med petrokemisk olja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-22 11:23

Morello skrev:Å andra sidan har ju Flint vid upprepade tillfällen deklarerat att han inte gillar pickupen ifråga. Mot bakgrund av detta ser jag inte riktigt varför Flint skulle anstränga sig för att återställa pickuepns komplians med petrokemisk olja.

Lekstuga för framtida behov på en pickup som inte har nå't egentligt värde måste vara bättre än att prova på en han vill ha kvar???

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 11:25

Sådärja, Super-OM-hus beställt!

Det jag itne gillar emd OM-pickuperna jämte en massa andra MM-puickuper är att de känns så förbaskat plastiga jämfört med litet mer påkostade MC-avkännare!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 11:34

Morello skrev:
Flint skrev:

Jag minns VMS30 på den tiden, men prislappen överskred min budget med mycket god marginal. :mrgreen:

De få gånger jag lirar vax blir det med en AT95. Den har inget i ljudet som stör mig. Ett precis nyligen inspelat smakprov. David Lindley - El Rayo-X från 1981. Otroligt hårt spelad skiva. Den var min demostandard på den tiden. Nu låter den mest minnen och knaster. RIAA-steg är mitt eget byggt på samma idé som Muffsysteget som nämns här i tråden. Passiv RIAA-korrektion mellan två OPA2134-steg.

Jasså, VMS30 var dyr? Jag fifflade till mig mitt exemplar så jag vet inte vad den egentligen kostade. Men synden straffar sig själv ibland, jag blev inte nöjd. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 11:36

Morello skrev:Å andra sidan har ju Flint vid upprepade tillfällen deklarerat att han inte gillar pickupen ifråga. Mot bakgrund av detta ser jag inte riktigt varför Flint skulle anstränga sig för att återställa pickuepns komplians med petrokemisk olja.

Inte jag själv heller :?. Du kan få den om du vill.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 11:38

Så här skrev Ingvar om det RIAA-steg som ligger till grund för det jag använt vid den senaste tidens inspelningar:

"Mig veterligt är Morello-RIAA't det bästa som görs i världen idag, om man ser till summan av alla kritiska egenskaper (lågt brus, låg distorsion, precision på RIAA-korrektionen), men det kostar därefter... "

Inget dåligt betyg. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 11:39

Flint skrev:

Tack för generositeten, men även jag avstår från petrokemiska experiment. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 11:47

Morello skrev:
Flint skrev:

Tack för generositeten, men även jag avstår från petrokemiska experiment. :)

Det borde ju gå att få fram en ny nål till den så lite värde är det väl i den.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 12:46

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Tyvärr inte. Nålen är numera stum. Gummit är inte längre gummi. Men när den levde påminde den om din OM40. Skaffade den på 80-talet och avfärdade den omedelbart. Gillade inte diskanten.

De få gånger jag lirar vax blir det med en AT95. Den har inget i ljudet som stör mig. Ett precis nyligen inspelat smakprov. David Lindley - El Rayo-X från 1981. Otroligt hårt spelad skiva. Den var min demostandard på den tiden. Nu låter den mest minnen och knaster. RIAA-steg är mitt eget byggt på samma idé som Muffsysteget som nämns här i tråden. Passiv RIAA-korrektion mellan två OPA2134-steg.

Jasså, VMS30 var dyr? Jag fifflade till mig mitt exemplar så jag vet inte vad den egentligen kostade. Men synden straffar sig själv ibland, jag blev inte nöjd. :lol:

Inte tokigt alls! Synd kanske att jag gav bort en AT95:A till föräldrarna :)

Samt skön musik - den plattan skall jag ragga upp
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 12:56

Morello
Tydligen har VMS30 vilat färdigt och återuppstått. Jag testade nyss och den levde. Här ljudprov från både den och AT95. Samma David Lindley och samma EBU R128.

Ortofon VMS 30
Audio Technica AT95

/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 14:28

Jag tror att AT95 låter snyggare/renare rent subjektivt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 14:42

Då delar vi samma uppfattning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 14:56

Jag tycker mig höra ett "grus" i det övre mellanregistret och lägre diskantregistret. Inte helt oilkt mina OM40-inspelningar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 14:59

Hur stor ålderskillnad är det mellan pickuperna? VMS30 har ju några år på nacken och finns ju risk att upphängningen är långt ifrån vad den än gång var. Diamanten torde vara ok om den är lite spelad dock.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:02

Om/när jag får tid kan jag installera och spela in lite snuttar från min OM40 och lägga upp parvisa stycken med Shure. Tänkte göra det blint.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:12

Flint skrev:Morello
Tydligen har VMS30 vilat färdigt och återuppstått. Jag testade nyss och den levde. Här ljudprov från både den och AT95. Samma David Lindley och samma EBU R128.

Ortofon VMS 30
Audio Technica AT95

/

Grusigt ljud från VMSen, högt bakgrundsbrus. Hög friktion/dålig upphängning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 15:18

Helt enig!

Tycker det påminner om OM40, men nu är jag såkalrt ute på svag is då vi har ändrat massor med paramtrar - i synnerhet fonogrammet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 15:19

Thomas_A skrev:Om/när jag får tid kan jag installera och spela in lite snuttar från min OM40 och lägga upp parvisa stycken med Shure. Tänkte göra det blint.

Tack gärna . . . men du, se till att du ser ok åtminstone medans du fixartillet . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 15:27

Jag brukar beväpna ögat med en lupp när jag pysslar med pickuper. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:34

Morello skrev:Helt enig!

Tycker det påminner om OM40, men nu är jag såkalrt ute på svag is då vi har ändrat massor med paramtrar - i synnerhet fonogrammet.

Ja du hade lite "grus" på en av skivorna vad jag minns (Roxy), fast friktionen kan komma på olika sätt. Smutsig/sliten skiva eller dåligt polerad/sliten diamantl/slut upphängning. (Hur låter de inne i en bil där stötdämparna är slut, eller om du åker på en grusväg jämfört med nylagd asfalt :) ) Har inget minne av att min OM skulle låta grusigt, dock hörs distorsionen mer i krävande spår jämfört med SAS-nålen. Samt att den är något ljusare i klangen med samma last.

Ett sätt att testa friktionen är ju om man har en remskivspelare och en skiva med stroboskop vid textetiketten.

1. Av med remmen.
2. Vrid upptallriken för hand till 33 rpm, kollas med stroboskop
3. Sänka nålen på skivan, ta tid tills stop.
4. Jämför pickuper mellan varandra, eller mot skiva utan nål.
Senast redigerad av Thomas_A 2016-08-22 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:37

Morello skrev:
Thomas_A skrev:
Morello skrev:
Ja pecis, spelar jag in svepet som finns på HFNRR-skivan så faller diskanten, men jag tror inte riktigt det stämmer. Testade med två pickuper igår och båda visade enligt testskivan på diskantfall - jag är skeptisk.

Jag har läst på annat ställe att frekvenssvepet på den skivan är oanvändbart för mätningar.

Undras hur mycket det skulle kosta att be cutting room att gravera en skiva?

Vore intressant om någon kunde ta reda på. Det finns ingen "optimal!" skiva idag, bla bättre IM-dist, olika VTA-graveringar, högkvalitativa frekvenssvep. Med tanke på hur marknaden utvecklat sig borde det också gå att sälja en hel del.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi