Snygg billig skivspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Snygg billig skivspelare

Inläggav paa » 2016-08-17 19:39

Vad händer, jag håller andan men börjar bli blå!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-17 19:47

paa skrev:Vad händer, jag håller andan men börjar bli blå!

later.jpg
later.jpg (14.48 KiB) Visad 4336 gånger

unite.jpg
unite.jpg (32.23 KiB) Visad 4336 gånger

tomorrow.jpg
tomorrow.jpg (56.84 KiB) Visad 4336 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-19 11:25

xeizo skrev:Pioneer-armen fungerar rätt optimalt med OM5E skulle jag säga, det är den styvaste nålen i OM-serien och armen är ganska kraftig så chansen är att den tom passar bättre än de dyrare nålarna med exotisk slipning eftersom dom kan vara för mjuka. Sätt tillräckligt högt nåltryck bara, minst 2.0 gram för att den skall spåra bra.

Känner inte till Pioneer-armen, men känner till OM5E som satt i min Pro-Ject Debut III. Eftersom en skivspelare (den skivspelaren) i mina ögon i princip är en planka med snurrande tallrik, har jag alltid klandrat den pickupen för hur överjävligt illa det lät om allt jag försökte spela på verket, vasst och väsande.

Nu har jag i några nya inlägg läst om pickupen i hyfsat goda ordalag och det förvånar mig, trodde den helt enkelt var skräp.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-19 13:50

shifts skrev:
xeizo skrev:Pioneer-armen fungerar rätt optimalt med OM5E skulle jag säga, det är den styvaste nålen i OM-serien och armen är ganska kraftig så chansen är att den tom passar bättre än de dyrare nålarna med exotisk slipning eftersom dom kan vara för mjuka. Sätt tillräckligt högt nåltryck bara, minst 2.0 gram för att den skall spåra bra.

Känner inte till Pioneer-armen, men känner till OM5E som satt i min Pro-Ject Debut III. Eftersom en skivspelare (den skivspelaren) i mina ögon i princip är en planka med snurrande tallrik, har jag alltid klandrat den pickupen för hur överjävligt illa det lät om allt jag försökte spela på verket, vasst och väsande.

Nu har jag i några nya inlägg läst om pickupen i hyfsat goda ordalag och det förvånar mig, trodde den helt enkelt var skräp.

Det förvånar mig inte att det lät skräp i Project, den har en lättviktsarm och OM5E är klart minst lämplig i OM-serien till den spelaren. Förmodligen hade du också för lågt nåltryck, så det lär ha distat och låtigt ihåligt pga resonanser. En OM40 hade fungerat mycket bättre i den spelaren, då hade resonanserna hamnat under det hörbara och spårningen hade varit helt ok.

Men det är inte bara det, pickupen skall Iira med ditt phonosteg också. MM pickuper är känsliga för kapacitans och frekvensgången drar iväg med fel kapacitans. Just OM har fungerat bra med Japanska integrerade för mig(Sony, Yamaha, Technics) men kan fungera sämre med annan utrustning.

Det viktiga är, precis som med högtalare, att finna synergi.

edit. det bör tilläggas att det har STOR betydelse hur pickupen är monterad i armen fel överhäng eller särskilt fel höjd som ger sibilans(väsande ljud) låter en del som vad du beskriver.
Senast redigerad av xeizo 2016-08-19 14:28, redigerad totalt 1 gång.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-19 14:27

Tack för svar. Jag gissar också att jag använde ett för lågt nåltryck, gissningsvis kring 1.7 gram (vill minnas att det var där någonstans jag viktratten ställd). RIAA var den väldigt enkla NAD PP-1. Är bra sugen på att gräva ner mig i vinyl igen, har alldeles för många vinylskivor som bara står still och håller på sina braiga musik. Men att komma rätt i vinylspåret tycks inte vara det lättaste, trots den till synes enkla tekniken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-21 22:02

jonaz81a skrev:Så här gör du! :)

Pioneer PL-12D.gif

Nu har jag ställt in skivspelaren. Kunde inte gå efter instruktioner ovan, då dom var för svåra att tyda, utan gick på känsla. Jag kan säga direkt att det är är det bästa jag har hört någonsin. Gissar att det blivit nåt fel i leveransen och att jag fått ett ett sk high-end-paket.

Kommer inte att lyssna på digitalt igen. Någonsin.

Rock on!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-21 22:06

_Fredrik_ skrev:

Pioneer PL-12D.gif

Nu har jag ställt in skivspelaren. Kunde inte gå efter instruktioner ovan, då dom var för svåra att tyda, utan gick på känsla. Jag kan säga direkt att det är är det bästa jag har hört någonsin. Gissar att det blivit nåt fel i leveransen och att jag fått ett ett sk high-end-paket.

Rock on!

:D

Det är nästan så man kunde tro att du handlat av Dennis på "Dennis Brunby HiFi"!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 06:30

_Fredrik_ skrev:Nu har jag ställt in skivspelaren. Kunde inte gå efter instruktioner ovan, då dom var för svåra att tyda, utan gick på känsla. Jag kan säga direkt att det är är det bästa jag har hört någonsin. Gissar att det blivit nåt fel i leveransen och att jag fått ett ett sk high-end-paket.

Rock on!

Kul! Vart det Freddie som första vax (fast första nålkontakten gör man ju med nån skitskiva som man inte är så rädd om)? :)

Bilder?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-22 19:23

Conan det blev Cocoa Tea - Rikers Island. :)

En annan grej, med risk att trampa på lite ömma tår. Även om tränar på att vara på positiv och inte döma folk så börjar jag bli rätt irriterad på folk i Stockholm som har lagom ansade skägg och tatueringar. Man kan väl täcka över tatueringarna eller kanske kosta på sig att ta bort dom permanent? Ja, vi pratar om standardhipstern som har ett smalt styre på cykeln och svarta knytvans.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-22 21:05

Har du ingen tatuering?
Funderar själv på en Renaultlogga på axeln.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 21:29

Om jag får sisådär 50 mille så kan jag tänka mig att tatuera Björn Borg;s kalsinglogga
på insidan av ena låret . . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-22 22:01

_Fredrik_ skrev:En annan grej, med risk att trampa på lite ömma tår. Även om tränar på att vara på positiv och inte döma folk så börjar jag bli rätt irriterad på folk i Stockholm som har lagom ansade skägg och tatueringar. Man kan väl täcka över tatueringarna eller kanske kosta på sig att ta bort dom permanent? Ja, vi pratar om standardhipstern som har ett smalt styre på cykeln och svarta knytvans.

En arbetskamrat i 40-årsåldern har just skaffat sydstatshockey. Han går endå inte att förväxla med en hipster.

Typ precis så här! Med begynnande flint, kortklippta sidor, mustasch och allt! :D

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-23 09:16

Inte alls dumt tycker jag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-08-23 10:26

Inte så illa att ha skivborste på överläppen, det är bara att böja sig framåt. Bara man inte spisar soppa innan musiken.

Fredrik: När tänker du börja utvärdera RIAA-steg?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2016-08-23 13:42

_Fredrik_ skrev:

Pioneer PL-12D.gif

Rock on!

Kan du inte inte posta lite samples i Dire Straits tråden?
Denna upplevelse måste du dela med dig av!

/Jens

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-23 18:08

Jens skrev:
_Fredrik_ skrev:

Pioneer PL-12D.gif

Rock on!

/Jens

Är så orolig för att leverantören, som sträcker sina tentakler genom hela hifosvären, ska komma på att dom råkat leverera ett high-end-paket (som ser nästan exakt likadant ut på ytan som standard-paketet) och häva köpet, det är ju 14 dagars returrätt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-23 18:48

_Fredrik_ skrev:Är så orolig för att leverantören, som sträcker sina tentakler genom hela hifosvären, ska komma på att dom råkat leverera ett high-end-paket (som ser nästan exakt likadant ut på ytan som standard-paketet) och häva köpet, det är ju 14 dagars returrätt.

Kanske någon snäll Faktiskt-medlem från kexfabriken kan göra ett hembesök för att kontrollera så att armen inte av en slump har balanserats rätt genom att pilla på motvikten med armen i nedfällt läge och "tracking force" och "antiskating" reglagen nollade och att dessa sen inte som genom magi vridits till 1.5 eftersom välljud då mer eller mindre garanteras och den onde skivspelförsäljaren kanske tar tillbaka skivspelaren. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-23 19:00

jonaz81a skrev:
_Fredrik_ skrev:Är så orolig för att leverantören, som sträcker sina tentakler genom hela hifosvären, ska komma på att dom råkat leverera ett high-end-paket (som ser nästan exakt likadant ut på ytan som standard-paketet) och häva köpet, det är ju 14 dagars returrätt.

Kanske någon snäll Faktiskt-medlem från kexfabriken kan göra ett hembesök för att kontrollera så att armen inte av en slump har balanserats rätt genom att pilla på motvikten med armen i nedfällt läge och "tracking force" och "antiskating" reglagen nollade och att dessa sen inte som genom magi vridits till 1.5 eftersom välljud då mer eller mindre garanteras och den onde skivspelförsäljaren kanske tar tillbaka skivspelaren. :D

Fått är fått, kommer aldrig mer tillbaks.
Gammal ramsa från min barndom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2016-08-23 20:28

_Fredrik_ skrev:
Jens skrev:
_Fredrik_ skrev:Nu har jag ställt in skivspelaren. Kunde inte gå efter instruktioner ovan, då dom var för svåra att tyda, utan gick på känsla. Jag kan säga direkt att det är är det bästa jag har hört någonsin. Gissar att det blivit nåt fel i leveransen och att jag fått ett ett sk high-end-paket.

Rock on!

/Jens

Är så orolig för att leverantören, som sträcker sina tentakler genom hela hifosvären, ska komma på att dom råkat leverera ett high-end-paket (som ser nästan exakt likadant ut på ytan som standard-paketet) och häva köpet, det är ju 14 dagars returrätt.

Att jag inte tänkte på det!
Du borde begära trådlåsning tills ångerveckan gått ut. Visste i och för sig inte att det även gällde för leverantörer.
Förstår om du får en lätt paranoid känsla tills dess. Vem vet när Ljudarna ifrån Hjärup knackar på dörren och vill häva köpet?
/Jens

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-23 21:22

Ja du fattar ju jag tänker. Vill bara ligga lågt och njuta, även om det sistnämnda är svårt av föklarliga skäl.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-24 00:06

_Fredrik_ skrev:
Jens skrev:

Rock on!

/Jens

:twisted:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-24 10:14

Jens skrev:
_Fredrik_ skrev:

Pioneer PL-12D.gif

Rock on!

/Jens

Du menar Roxy-music-tråden?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2016-08-25 19:23

Bunp
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-26 14:54

_Fredrik_ skrev:Bunp

Om du hade visualiserat utrycket med en bild hade du säkert fått bättre gensvar!

(Obs bilden är stulen från internet!)
bunp.jpg
bunp.jpg (161.37 KiB) Visad 3665 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-08-26 20:18

_Fredrik_ har ställt in svarven i garderoben. Det ryktas att inköpet är "märkt".

Ge grabben lite tid.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Föregående

Återgå till Köpråd