Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jämförde ni roxy med olika VTA?
Morello skrev:Mäter jag THD med HFNRR-skivan så landar den på cirka 2-3% vid 300 Hz och +12 dB rel 5 cm/s.
Mäter jag på enbart RIAA-steget är siffran 0,001%.
Morello skrev:Mäter jag THD med HFNRR-skivan så landar den på cirka 2-3% vid 300 Hz och +12 dB rel 5 cm/s.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Mäter jag THD med HFNRR-skivan så landar den på cirka 2-3% vid 300 Hz och +12 dB rel 5 cm/s.
Vilket band spelar du? Jag kan inte mäta THD på samma sätt som du bara nivå på andra, tredjeton etc. Men jag kan bifoga filer.
Morello skrev:Hastighet:
Rega Planar 3: 33,8 RPM
Hemmabygge med OPUS-tallrik: 33,3 RPM
Morello skrev:Jämförde ni roxy med olika VTA?
Morello skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Mäter jag THD med HFNRR-skivan så landar den på cirka 2-3% vid 300 Hz och +12 dB rel 5 cm/s.
Vilket band spelar du? Jag kan inte mäta THD på samma sätt som du bara nivå på andra, tredjeton etc. Men jag kan bifoga filer.
Första bandet, men siffran innefattar THD samt alla störningar, så det är inget bra mått på THD.
Morello skrev:Det vet jag inte och nu har jag burit in spelaren i salongen för att lyssna på MUSIK.
Morello skrev:Det vet jag inte och nu har jag burit in spelaren i salongen för att lyssna på MUSIK.
HenrikTornquist skrev:Allt snack i den här tråden gör att jag knappt kan njuta av att spela en skiva numer. Är det så jädra känsligt, måste allt verkligen vara så 100%-igt inställt, kalibrerat och uppmätt?
Jag brukar bara lägga på en skiva, göra rent den och nålen, och sen bara lyssna på musiken.
HenrikTornquist skrev:Allt snack i den här tråden gör att jag knappt kan njuta av att spela en skiva numer. Är det så jädra känsligt, måste allt verkligen vara så 100%-igt inställt, kalibrerat och uppmätt?
Jag brukar bara lägga på en skiva, göra rent den och nålen, och sen bara lyssna på musiken.
Svante skrev:HenrikTornquist skrev:Allt snack i den här tråden gör att jag knappt kan njuta av att spela en skiva numer. Är det så jädra känsligt, måste allt verkligen vara så 100%-igt inställt, kalibrerat och uppmätt?
Som lyssnare nej. Men som lyssnare kan man åtminstone vara glad att det finns personer som nördar in på detta, annars skulle vi fortfarande lyssna på stenkakor.
HenrikTornquist skrev:Allt snack i den här tråden gör att jag knappt kan njuta av att spela en skiva numer. Är det så jädra känsligt, måste allt verkligen vara så 100%-igt inställt, kalibrerat och uppmätt? . . .
Laila skrev:@Flint,
Nu hör ju inte jag som en fladdermus direkt, men mellanregister å diskant upp till 11-12 kHz går bra(har jag hört).![]()
At-95:an låter klart bättre* . . . typ.
*Mindre skrikig samt att musiken svänger mer. Snacka om budgetklipp.
Morello skrev:Varför kör du inte rör-RIAA-steg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster