DBX coder/decoder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

DBX coder/decoder

Inläggav Vee-Eight » 2016-08-22 09:46

Vet inte om detta varit på tapeten förr, men ändå. Kul med en slags kompressor/expander kodning för att förbättra dynamiken på vinylskivor. Som ingen ville ha. :)

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: DBX coder/decoder

Inläggav Adhoc » 2016-08-22 10:05

Jodå, LennartJ ville ha och har en. Själv funderade jag på en "Click and Pop"-maskin från SAE.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-22 18:27

DBX-grunkan var nog inte helt problemfri, pumpningar och liknande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-22 20:04

Jag minns att det på anslagstavlan på mitt första jobb runt 1980 fanns ett urklipp ur en audiopro-broschyr med en cykelpump. Det skulle illustrera att basåtergivning handlade om att pumpa luft. Under hade någon skrivit "dbx sound".

dbx hade väl en utväxlig på 1:2 så hade man 50 dB SNR på mediet så fick man 100 dB SNR med dbx. Ofullkomligheten på analogmedier gjorde dock att man inte kunde få expandern att göra precis motsatsen till kompressorn och då blidde det dynamikfel. Jag undrar dock om man med dagens dynamikfördärvade öron skulle tycka att det var så himla illa.

Man hörde bättre förr.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-08-23 01:19

En äkta DBX med nivåerna rätt inställda pumpar inte så att den är så lätt att detektera, vare sig från LP eller egna rullbandsinspelningar om inte banden är dåliga.
Dropouts blir väldigt uppenbara.
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

JM

Inläggav JM » 2016-08-23 06:09

Till min Tandberg 9000 någon gång tidigt 1970-talet byggde jag en lite "ormbo" runt en enkel o billig Philips DNL-krets med målet att minska bruset. Kretsen inhandlades i en elektronikaffär långt uppe på Karlbergsvägen. Deltron? Till o med döva hörde pumpeffekterna.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 07:21

JM skrev:Till min Tandberg 9000 någon gång tidigt 1970-talet byggde jag en lite "ormbo" runt en enkel o billig Philips DNL-krets med målet att minska bruset. Kretsen inhandlades i en elektronikaffär långt uppe på Karlbergsvägen. Deltron? Till o med döva hörde pumpeffekterna.

JM

Troligen kretsen NE570. Jag byggde i början av 80-talet en fyrkanals version med den kretsen till en Teac 34 rullbandare . En suverän bandare men tyvärr brusade den för mycket. Compander/expander-kopplingen, nära släkt med DBX, hämtad från tidningen Radio och Television nr 10/1978 plockade effektivt bort bruset utan alltför stora biverkningar. Visst kunde man höra pumpeffekter om man ville men jag spelade in ganska täta saker i hemmastudion så pumpen störde aldrig men det hade bruset som jag slapp gjort.

img_0.jpeg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 14:35

Det var dock ganska viktigt att bandarens frekvensgång var bra trimmad dvs. att biasjusteringen var riktigt gjord och att nivåerna in/ut stämde. Det kan jag tänka mig gällde även för vinyl-DBXen. Att uppspelningsutrustningen hade samma egenskaper som inspelningsutrustningen. Troligen principens akilleshäl, och att DBX-tekniken nog uppfattades som overkill. En vanlig LP ansågs troligen låta tillräckligt bra.

Återgå till Generellt om hifi