LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 09:24

Almen skrev:
BPM skrev:Men de ÄR verkligen fula som stryk..*s*
---
Apropå det.. Hon kommer hem vid halv tio-tiden..och har alltså inte sett dem än.. Spännande..*s*

Det är bara att säga att du tycker att de är fina som de är, men att hon får välja precis vilken färg och ytbehandling hon vill. An offer you can't resist...

Solid hamrad guldplåt? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-22 18:39

Magnus:
Kul med ett sådant omdöme ifrån dig :)
Intressant att man kan räkna med bidrag ända upp emot 320Hz. Då känns inte problematiken med de täta delningarna riktigt lika stor (och jag kan nu bekräfta att det inte VAR ett problem..men mer om det senare).
Att du ska använda samma element är ju kul. Säger i min bok lite om kvaliteten på elementet..även om jag samtidigt känner mig ganska övertygad om att det i ditt fall inte kommer att handla om ett element per sida..*s*
Jag börjar också värma upp lite inför designen. Som en kloss.. Nästan befriande i dagens utbud av rymdskepp, barbapappor och Darth Vader-hjälmar..

Almen:
Konstigt nog gick det ganska bra igår. Det MÄRKTES rätt tydligt att hon hade invändningar, men hon är ett intelligent djur så hon insåg säkert att hon kan vända detta till sin fördel..
Vita får det bli. Jäkla jobb bara.. Sten-finishen som är på nu är inte helt slät så ska jag kunna få till något som liknar finish måste jag först slipa ner hela högtalaren..
Nåväl, ska elementen ur och lådorna jobbas med så passar jag på att dona lite mer.. Biwire-styggelsen ska bort, och ersättas av en snygg platta i borstad alu med lite rejälare terminaler (feelgood) och samtidigt fräser jag ner försänkningar i botten för SD-fötter. För stunden är det en botten med möbeltassar... Smidigt när man ska labba placeringar, glider fint på parketten, och jag är inte säker på att jag kommer att höra skillnad men återigen: Feelgood!

Nattlorden:
Jo.. Något i stil med Komoroks piP i koppar vore inte fel.. Skulle inte smälta in för fem öre men konstverk ska ju visas upp. Problemet är att jag knappast fixar jobbet själv, och leja bort något liknande.. Njae, då köper jag nog en ny bil först. Men en vacker tanke är det..

Hursomhelst så spelar det utmärkt med basarna. Tyvärr är det lite det där med gungor och karuseller.. Basen får annan stramhet och såklart en annan bärighet/tyngd med lådorna men jag har inget slutsteg så jag filtrerar trots att jag har en minidsp i receivern. Övriga register låter bättre med receivern i analog direkt.. Måste försöka hitta ett slutsteg så jag kan använda receivern som rent försteg.. Försteg till dsp som delar upp signalen mellan ett slutsteg som driver 3-vägarna och bassteget vore mumma.. Inga stora skillnader för all del, men det sista i dynamik och upplösning försvinner med filtret i receivern aktiverat och jag tycker nog att hela ljudbilder drar sig lite mer in mot mitten med filter.
Nu har jag hört att minidsp knappast är 100% transparent heller men i ett system som mitt tror jag att det duger. Över tid och längd upptäcktes skillnader i ett system med ESL989 så att jag skulle höra skadeverkningar tror jag knappast.
Då är ju frågan var man kan hitta ett överkomligt slutsteg.. Det jag hittat för vettiga pengar är dels gamla Rotel (tänk tidigt/mitten 90-tal) vilket ur en hållbarhetsaspekt känns tveksamt och Xtz:s slutsteg.. Dåligt med plats i bänken bara så kanske kommer man både billigast och smidigast undan med att äntligen ta tag i det där gamla projektet med att bygga egna class D-grejer..
Känns inte tokakut dock. Man kan ju alltid köra jazzen utan filter och Yello med..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-08-22 18:51

Industriell PU-lack e najs, kanske tjock nog för att jämna ut det sista.

Tåligt nog att använda till Sadelhållare dessutom om hon ändrar sig.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-22 18:56

ChristianAndersson skrev:Industriell PU-lack e najs, kanske tjock nog för att jämna ut det sista.

Tåligt nog att använda till Sadelhållare dessutom om hon ändrar sig.

Börjar fundera på plasti-dip.. Jäkligt dyrt jämförelsevis bara, men det sägs vara lättjobbat och en lack (eller vad man nu ska kalla det..) där även en amatör som jag har möjlighet att nå ett hyfsat resultat.. Luktar inte pecka heller.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-23 20:47

Första strykningen.. Blev någon vattenbaserad tjock historia som redan fanns i ett av garagen.. Förvånansvärt bra färg, täcker sjukt och döljer penseldrag smidigt. Är redan vita, men blir ett lager till för feelgood. Skippade att slipa lågorna utan tvättade bara av dem lite. Gillar den lite knaggliga finishen.
Upptäckte att det var lite lite dämp i mellanregisterkammaren för min smak, så tar ut den och ersätter med en lite större kvantitet fårull. Läst kompendiet nu och det förespråkas att det ska vara så fullt det kan bli utan att materialet komprimeras..

Hursomhelst: Stage 1 completed..

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-08-23 20:52

Ett tomt garage!
Nybyggt?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 20:59

Riktigt kul mini-projekt, hoppas att du får till det och blir nöjd, bra kraftfulla slutsteg till frontarna är inte billigt eller lätt att hitta idag. Emotiva är väl dom som ger mest för pengarna, men vet inte om dom skcikas nån annanstans ifrån än USA vilket kan bli extra dyrt, annars är det bara att hoppas på att något bra begagnat dyker upp. Rotel är ju ett säkert kort, men dom är ofta nästan lika dyra begagnade som nya, folk vet vad dom sitter på. Andra NAD än 208 vet jag inte om jag skulle vilja driva så fina frontar med.

Jag har brottats med samma problem, en kraftfull privärd förstärkare, gärna nyare med tanke på driftsäkerhet, men utbudet är tunt i detta lilla land. Blev en extra kraftig receiver istället, som även den såklart går att förbättra med ett riktigt bra slutsteg när jag väl hittar det jag vill ha. Sitter i alla fall nöjd för tillfället.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-23 21:22

ChristianAndersson:
Nej, inte nybyggt. Bara hyfsat nystädat.. Har ytterligare garage så detta används mest som förvaring för det skräp som inte kan slängas i den vanliga återvinningen. Åkte till mudden rätt nyligen..
Smidigt med en yta för lite projekt. Har en maskinpark som är hyfsad i ett annat utrymme men där är jag av någon anledning mycket sämre på att hålla ordning så det ser för jävligt ut.. Kan kanske ha att göra med att damen här vet att det är verkstad och alltså i princip aldrig tittar in där.. :oops:

Xeizo:
En kraftfullare receiver skulle iofs inte lösa problemet med det degraderande filtret (om nu inte andra receivrar har betydligt bättre filter än min Sony..men den lanserades trots allt runt 25k så borde ju inte vara kattpiss. Jag tycker att den låter riktigt bra..men alltså bättre i analog direkt än när man blandar in filter osv. I 2ch stereo är skillnaden liten mellan extern dac och den inbyggda, så liten att jag utan vidare skulle kunna leva med den, men i 2ch stereo så kan jag fortfarande inte få topparna delade neråt..
Ett slutsteg behövs alltså. Att kunna köra analog in från den externa dac:en och sedan analog direkt via pre out till minidsp som delar upp signalen till två slutsteg är nog vägen att gå. Grejen är att man inte slutar spinna vidare i huvudet.. Om man inte spelar flerkanal, inte använder den interna dac:en osv och använder receivern som ett rent stereoförsteg så är den onödigt stor och avancerad.. Dac:en kan även agera försteg om bara digitala källor används (vilket är min situation) så med ett slutsteg till skulle den kanske duga till rubbet. Jag misstänker dock att den inte kan konkurrera med ett rent dedikerat försteg så planen på något smidigt alternativ har börjat växa.. Både för och slutsteg ger sig dock iväg ännu mer i pengar, och eftersom receivern varken har wifi eller spotify connect lär den knappast inbringa nämnvärda pengar som skulle kunna användas mot målet.
Jag sitter nog nöjd för stunden...

Testade förresten att bi-ampa högtalarna med receivern (smidig funktion.. Surround back kan skicka samma signal som frontslutstegen medelst en knapptryckning) men kan inte påstå att jag hörde någon direkt skillnad.. De 120w per kanal som receivern är specad att lämna i 8ohm verkar räcka till. Det utökar ju mängden slutstegsalternativ..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 21:30

Jag vet inte hur Sony löst det, men på min Yamaha går alla högtalare att dela individuellt ända ner till 40Hz, täcker dom flesta situationer. På dom nya Yamaha, 2060/3060 går det att dela ända ner till 15Hz om man vill, så att inte ass-shakern behöver dubbla :D

Yamaha låter inte påtagligt bättre i "pure direct", det digitala försteget låter riktigt bra, det hörs tydligt även i lurar. Finns större potential till förbättring i slutstegsdelen, även om den är helt ok.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-23 21:51

xeizo skrev:Jag vet inte hur Sony löst det, men på min Yamaha går alla högtalare att dela individuellt ända ner till 40Hz, täcker dom flesta situationer. På dom nya Yamaha, 2060/3060 går det att dela ända ner till 15Hz om man vill, så att inte ass-shakern behöver dubbla :D

Yamaha låter inte påtagligt bättre i "pure direct", det digitala försteget låter riktigt bra, det hörs tydligt även i lurar. Finns större potential till förbättring i slutstegsdelen, även om den är helt ok.

Även i Sonyn går det dela individuellt ner till 40Hz. Problemet är alltså att så fort filtren är aktiva så blir ljudbilden mindre, dynamiken blir något sämre och rent allmänt kommer en "hinna" över musiken. Förstärkaren som sådan verkar fin, men just filtren är ett aber. Nu överdriver jag skillnaderna, det är inte mycket det handlar om, men tillräckligt för att märkas och då är det för mycket..
I analog direkt låter det alltså bättre i alla register utom basen.

Ah well.. Det är ju knappast på den nivån där det blir olyssningsbart. Det låter fortfarande rejält bra. Mycket vill ha mer, bara..och med 3-vägarna känner jag redan att högtalarna har en sådan kvalitet att man kan dra nytta av vinsterna med ett separat slutsteg. Jag har hört skillnader även tidigare, EAD-elementen är ganska avslöjande, men där har kvalitetshöjningen med baslådorna i ekvationen varit sådan att valet varit enkelt. Med 3-vägarna är det inte lika enkelt. De spelar ju en rätt hälsosam bas även ensamma..
Fortfarande föredrar jag nog totalen med baslådorna, men kan jag både äta kakan och ha den kvar vore det såklart inte fel..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-23 21:57

BPM skrev:
xeizo skrev:Jag vet inte hur Sony löst det, men på min Yamaha går alla högtalare att dela individuellt ända ner till 40Hz, täcker dom flesta situationer. På dom nya Yamaha, 2060/3060 går det att dela ända ner till 15Hz om man vill, så att inte ass-shakern behöver dubbla :D

Även i Sonyn går det dela individuellt ner till 40Hz. Problemet är alltså att så fort filtren är aktiva så blir ljudbilden mindre, dynamiken blir något sämre och rent allmänt kommer en "hinna" över musiken. Förstärkaren som sådan verkar fin, men just filtren är ett aber. Nu överdriver jag skillnaderna, det är inte mycket det handlar om, men tillräckligt för att märkas och då är det för mycket..
I analog direkt låter det alltså bättre i alla register utom basen.

Ah well.. Det är ju knappast på den nivån där det blir olyssningsbart. Det låter fortfarande rejält bra. Mycket vill ha mer, bara..och med 3-vägarna känner jag redan att högtalarna har en sådan kvalitet att man kan dra nytta av vinsterna med ett separat slutsteg. Jag har hört skillnader även tidigare, EAD-elementen är ganska avslöjande, men där har kvalitetshöjningen med baslådorna i ekvationen varit sådan att valet varit enkelt. Med 3-vägarna är det inte lika enkelt. De spelar ju en rätt hälsosam bas även ensamma..
Fortfarande föredrar jag nog totalen med baslådorna, men kan jag både äta kakan och ha den kvar vore det såklart inte fel..

Jag tror Yamaha har en upp där, för jag lider ingenting av inte köra "pure direct", tvärtom jag använder det inte alls. Jag kör något som heter "straight" i DSP:n och använder en scen där avståndet till högtalarna är 30 cm, alltså ingen rumskompensation, och eq:n helt flat förutom +1 dB i bass boost och +2dB på subban vid 32.5Hz. Låter bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-24 19:56

BPM skrev:Att kunna köra analog in från den externa dac:en och sedan analog direkt via pre out till minidsp som delar upp signalen till två slutsteg är nog vägen att gå.

Varför extern DAC och analogt in i miniDSP? Det blir en onödigt många omvandlingar, DAC följt av ADC och DAC igen. Eller har jag tolkat dig fel?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 21:09

RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:Att kunna köra analog in från den externa dac:en och sedan analog direkt via pre out till minidsp som delar upp signalen till två slutsteg är nog vägen att gå.

Varför extern DAC och analogt in i miniDSP? Det blir en onödigt många omvandlingar, DAC följt av ADC och DAC igen. Eller har jag tolkat dig fel?

Jag ser inte hur jag kan koppla det på annat vis. Alla signalkällor är digitala så de kopplas till DAC:en. Sedan ifrån dac till receiver via rca. Då kan jag använda läger analog direct i receivern. Sedan ut till minidsp via pre out. Dsp delar upp signalen till ett slutsteg som driver topparna och ett som driver basarna. Ser inte var ADC kommer in i bilden.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-24 21:16

Du måstealltså ha receivern med ikedjan? ADC sitter det ju på ingången av miniDSP som arbetar i den digitala domänen och analoga signaler måste omvandlas. Den finns modeller av miniDSP som tar digtalt in. På utgångarna sitter det knappast de allra bästa DAC.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 21:29

RogerGustavsson skrev:Du måstealltså ha receivern med ikedjan? ADC sitter det ju på ingången av miniDSP som arbetar i den digitala domänen och analoga signaler måste omvandlas. Den finns modeller av miniDSP som tar digtalt in. På utgångarna sitter det knappast de allra bästa DAC.

Njae.. Egentligen behöver jag kanske inte ha receivern med (förutsatt att jag får tag i ett slutsteg.. Tills dess behöver den ju driva topparna) om jag använder mig av försteget i DAC:en men jag tror knappast att förstegsfunktionen i en cd/dac är lika bra som i receivern. Kanske är den det men det skulle för all del inte förändra det som uppfattas som ett problem (ADC)..

MiniDSP:n är en 2.4 balanced (använder alltså rca till xlr-adaptrar) och jag tror inte att den har några digitala ingångar. Frågan är väl hur skadlig omvandlingen kan vara dock. Problematiken måste ju gälla de flesta som använder minidsp och den tjänstgör i ganska tunga system som jag känner till. Med den äran, ska kanske tilläggas..
Så vill jag kunna använda minidsp kommer jag inte ifrån omvandlingsstegen du nämner ovan.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-25 11:41

Många letar separata, troligtsvis bättre, DAC som kan vara rätt kostsamma. Då tycker jag det är lite märkligt att man sedan låter en relativt enkel grunka som miniDSP låta utföra en ADDA-process. Dessutom är linjesteget i miniDSP förmodligen lite underlägset de som återfinns i bättre utgångsteg på försteg och DAC:ar. Egentligen ska jag inte opponera mig... Jag kör ju själv en miniDSP efter min DAC, hrmm. I mitt fall är det mest för att experimentera lite för framtagande av ett passande aktivt delningsfilter. Ska erkännas att jag inte direkt reagerar negativt på miniDSP:ns agerande i min kejda. Det kanske blir annorlunda när man kan jämföra med ett aktivt analogt delningsfilter? Givetvis oroas man lite av vetskapen om att där görs en, i mitt fall, onödig ADDA-process. Feel good ska man kanske inte underskatta?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-26 07:20

RogerGustavsson skrev:Många letar separata, troligtsvis bättre, DAC som kan vara rätt kostsamma. Då tycker jag det är lite märkligt att man sedan låter en relativt enkel grunka som miniDSP låta utföra en ADDA-process. Dessutom är linjesteget i miniDSP förmodligen lite underlägset de som återfinns i bättre utgångsteg på försteg och DAC:ar. Egentligen ska jag inte opponera mig... Jag kör ju själv en miniDSP efter min DAC, hrmm. I mitt fall är det mest för att experimentera lite för framtagande av ett passande aktivt delningsfilter. Ska erkännas att jag inte direkt reagerar negativt på miniDSP:ns agerande i min kejda. Det kanske blir annorlunda när man kan jämföra med ett aktivt analogt delningsfilter? Givetvis oroas man lite av vetskapen om att där görs en, i mitt fall, onödig ADDA-process. Feel good ska man kanske inte underskatta?

Jag har faktiskt aldrig tänkt på minidsp på det viset...utan bara sett den som ett filter utan att vidare reflektera över hur tekniken i den fungerar. Nu när du säger det så ÄR det dålig feelgood. Även om man inte hör skillnaden så begriper man att det knappast kan handla om fördelar för den totala kvaliteten. Samtidigt känner jag inte till några fullgoda alternativ för vettiga pengar. Jag tycker för all del att det inte är så svårt att få till basintegrationen när jag delar i receivern men visst kommer det att bli ännu bättre med alla de möjligheter att exakt ställa frekvenser och brantheter i en dsp. Och, som sagt, behöver jag ju helst komma ifrån det i receiverns inbyggda filters negativa påverkan i register ovanför basen.
Finns alternativ till minidsp? Jag känner till att det finns slutsteg med rätt omfattande inställningsmöjligheter men behöver man funktionaliteten och samtidigt dela upp signalen mellan två slutsteg så känner jag inte till något annat än just minidsp.

Börjar bli rätt nöjd även med utséendet på 3-vägarna nu. Inte perfekt men ifrån lyssningsplats ser det bra ut. Jag har dock (äntligen) hittat en liten nackdel med dem, framförallt jämfört med EAD-högtalarna..som visserligen inte handlar om högtalarnas klang utan mer är av en praktiskt natur. Jag har en 3-soffa och även om sweetspot är vad som används när det lyssnas aktivt har jag datorn på ett sidobord till höger om soffan och mycket lyssning sker ifrån den plats där jag kan operera datorn samtidigt som jag lyssnar. Med EAD kan man vinkla in högtalarna så att man får ett fint mittfokus även om man alltså sitter till höger i soffan, men med 3-vägarna är det inte lika enkelt. I sweetspot fås en ljudbild som i storlek vida överstiger högtalarnas inbördes bredd och höjd, men i högerpositionen kantrar ljudbilden över mot den högtalare som står närmast trots en ganska kraftig invinkling. Jag noterar att filten runt diskanten är ganska tjock och dess syfte, att kontrollera spridningen, är kanske orsaken. En test med filten borttagen gör dock en hel del negativt när det kommer till ljudet i sweetspot och det verkar även minst sagt menligt på högtalarnas utséende så man får helt enkelt ta det onda med det goda.
Inga träd växer som bekant till himlen, och de höjder dessa ändå når är mer än tillräckligt för behovet. Att de inte intuitivt förändrar sina spridningsegenskaper beroende på vart jag väljer att sitta i soffan får jag nog ändå acceptera...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-26 13:00

BPM skrev:Finns alternativ till minidsp? Jag känner till att det finns slutsteg med rätt omfattande inställningsmöjligheter men behöver man funktionaliteten och samtidigt dela upp signalen mellan två slutsteg så känner jag inte till något annat än just minidsp.

Det beror ju på hur mycket av funktionaliteten man behöver. Jag har bara varit ute efter att göra delningen mellan bas- och toppregister. På faktiskt är det ju många som börjat med miniDSP och sedan hamnat med ett inköp av t.ex. Ino cr80s eller liknande. Om man är ute efter mera funktioner än vad cr80s erbjuder kan man kanske titta på t.ex. DBX DRIVERACK PA2. Om den är bättre än de lite dyrare versionerna av miniDSP har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-26 16:15

RogerGustavsson skrev:
Det beror ju på hur mycket av funktionaliteten man behöver. Jag har bara varit ute efter att göra delningen mellan bas- och toppregister. På faktiskt är det ju många som börjat med miniDSP och sedan hamnat med ett inköp av t.ex. Ino cr80s eller liknande. Om man är ute efter mera funktioner än vad cr80s erbjuder kan man kanske titta på t.ex. DBX DRIVERACK PA2. Om den är bättre än de lite dyrare versionerna av miniDSP har jag ingen aning om.

Någon form av dsp behövs, då jag använder ganska små (32L efter element) slutna lådor och alltså använder mig av LT i minidsp:n. Mätningar och kompenserande LT ger i nuläget en lätt stigande kurva ner till 17Hz där jag lagt ett ganska brant subsonic. I ärlighetens namn är skillnaden inte stor om jag istället enbart använder mig av antimode och den inställningen som ger +7dB under 25Hz..och en stigande kurva på vägen dit. Det ger all djupbas jag behöver och med ett djup där jag inte hör någon begränsning.
Med dsp upplevs det ändå lite tajtare i botten, lite bättre "hugg", men som sagt, inga stora skillnader.
cr80 känns som overkill alltså. Säkert den perfekta prylen i de system där den är avsedd att fungera men jag tror inte att jag med mina grejer behöver mer transparens än minidsp erbjuder och LT som kan anpassas efter olika prylar och placeringar är kul. Själva rumskompenseringen gör antimode så bra att jag inte har använt minidsp till det (annat än LT då, som väl snarare är kompensering av basarna än rummet). Det finns inga större toppar eller dalar i frekvenskurvan.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-27 09:49

Hur låter dom nu då? :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-27 10:59

DVD-ai skrev:Hur låter dom nu då? :D

BRA!
Det är liksom inga konstigheter med dessa. De sväljer allt jag vill spela, jag kan spela starkt eller svagt, de integrerar snyggt med basarna samtidigt som de spelar bra bas när jag inte vill behöva dra igång slutsteg osv.. Helt enkelt befriande högtalare. Jag kan koncentrera mig på vad jag faktiskt vill höra istället för att välja musik och ljudstyrka efter vad jag spelar på.
Skönt om man kan bli mer intresserad av musiken än prylarna igen..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-27 11:38

BPM skrev:
DVD-ai skrev:Hur låter dom nu då? :D

BRA!
Det är liksom inga konstigheter med dessa. De sväljer allt jag vill spela, jag kan spela starkt eller svagt, de integrerar snyggt med basarna samtidigt som de spelar bra bas när jag inte vill behöva dra igång slutsteg osv.. Helt enkelt befriande högtalare. Jag kan koncentrera mig på vad jag faktiskt vill höra istället för att välja musik och ljudstyrka efter vad jag spelar på.
Skönt om man kan bli mer intresserad av musiken än prylarna igen..

Precis så som JAG (och uppenbarligen även du) tycker att det ska vara med andra ord, kul ! :D
Det är en skön känsla när man hittar "rätt högtalare" för det är ju en så avgörande del för det totala ljudet att det innan dess bara är ett famnande efter något som inte har för stora fel.
Det har varit mitt stora problem tidigare, att alla högtalare gör olika saker fel...
Sedan hittade jag dom högtalarna som jag har nu och känner att dom gör allting rätt och att det enda felet som kvarstår är rummet :lol:
Och det är ju inge komplicerat eller omständigt att göra något åt :roll:

Jag har inte njutit så mycket av musik på länge, så som jag har gjort senaste året och det är kul att utforska akustiken i praktiken och "leka" med lösningar och varianter.
Men satan vad kul det är att lyssna på musik när det liksom bara låter oproblematiskt :mrgreen:
Det är den viktigaste egenskapen tycker jag för det brukar innebära att högtalarna gör väldigt lite fel = mycket bra högtalare ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-08-27 16:41

Hur svåra är dom här högtalarna att få tag på?
(ifall uppgraderingsdjävulen slår sina klor i en igen...)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-27 17:41

Zeeall skrev:Hur svåra är dom här högtalarna att få tag på?
(ifall uppgraderingsdjävulen slår sina klor i en igen...)

Rätt jobbiga, är jag rädd.. Ägarna måste vara nöjda (förutsatt att de såldes i nämnvärda antal..Byggsatsen kostade 10k för 15 år sedan så det var ju rätt mycket pengar för en byggsats) för man ser dem aldrig till salu. Jag har letat av och till i flera år. En sån där högtalare man kommit att tänka på ibland, sedan letat någon månad, glömt av i något år och så börjar det om igen..
Det finns en annons på hifimagasinet där en kille verkar ha en icke ihopbyggd byggsats som ligger (i Skåne har jag för mig) och där annonsen länge dykt upp med jämna mellanrum. Inget pris dock, utan en sån där "skriv ett bud så svarar jag om det är intressant"-annons.. Jag har vid tillfälle bjudit en del mer än vad jag till slut betalade för mitt par utan att få svar så det var tydligen inte tillräckligt..
Blev alltså en rätt snabb beslutsväg när jag såg mitt par på blocket.. 25mil enkel resa och sura pengar såhär precis efter en dyyyr semestermånad men jag insåg att en ny chans att få äga ett par kan komma att dröja..
Nu är jag jag ju som jag är, och hur nöjd jag än är nu med hur de låter så får jag mina flipp då och då.. Jag kan t.ex komma på att de är alldeles för stora för att agera toppar..eller kanske biosuget hugger i och att hitta 2v-f1 i tretal som center och surround lär nog inte finnas i stjärnorna..så att de skulle vara slutgiltiga vet jag inte. Får jag buggen så ska jag tänka på dig först! Nu ska jag dock bara njuta av att lyssna på musik. Jag HOPPAS att jag inte ska börja fundera på annat men man vet ju, som sagt, hur man är..

Ser i signaturen att du kör F1 idag. Ska väl vara en bra högtalare det också så är du nöjd finns nog ingen anledning att byta. För dina hårdrockssessioner kanske de inte ens är en uppgradering. Jag vet inte om 3-vägaren klarar att spela så mycket starkare än F1 att det vore anledning att byta, och den högre upplösningen kan ju vara en nackdel på hårdrock om den inte är välinspelad..
Synd det är så långt till Arboga, men har du vägarna förbi så kom och lyssna.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 13:08

Jag har spelat hårdrock på både f1 och trevägaren (v2) och det låter skit bra på båda två! :)

3vägaren (v2) upplevdes mer kapabel och med bättre "tryck" på hägre ljudnivåer och det är ju korrekt, den är ju större och har mer konarea i basen tavk vare sina dubbla 8" i varje högtalare.
Dock så är skillnader som vanligt något som är upp till var och en att bilda sig uppfattningar om, jag gillar både f1 och 3vägaren väldigt mycket och är allt jämt förundrad över att jag aldrig har ägt någon av dom...
Jag var påväg en gång att köpa 3vägaren v2, men köpte av någon märklig anledning ett par mycket sämre högtalare (Seas Thor) då som jag trodde var bättre... :evil: :x

Hur som, Jag rekommenderar att f1 behålls och kompletteras med ett gäng basmoduler av bra kvalitet och med vettig (lagom) slaglängd och som inte är onödigt dyra heller.
dela vid 80-125Hz och köp så mångaxelement som möjligt får du garanterat mer "riv" och "drag" utan att behöva snegla bortom f1 :)
köp många element så att du får mycket konarea, elementen bör såklart låta så bra som möjligt men behöver ej kunna flytta massor av luft/st så kan bli tämligen okostsamma. (SLS10" duger gott och kostar nästan inget beggade)
Det du vill ha är konarea, så att baskaggarna sitter i magen ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-28 19:30

När det kommer till basar så är det lätt att tro att det ska behöva ge sig iväg så förbannat i pengar..men det behöver inte vara så. 4st SLS10 kan man nog hitta för 2k, och ytterligare 1500 köper ett dugligt PA-steg att driva dem med. De 3500:- får man nog svårt att matcha i tryck och kvalitet om man köper färdigt..
Min baslösning är lite dyrare. 4st SDX10 kostar runt 7k, steget 4k, minidsp en dryg tusenlapp och antimode runt 2500. Kanske finns något där något färdigt som kan konkurrera men jag har aldrig hört något..
Konarea i basen är som DVD-ai skriver riktigt trevligt.

Nackdelen för de allra flesta är att man behöver bygga lådor. Jag tror att många gärna skulle bygga eget men bor man i lägenhet har man sällan vare sig maskinparken, utymmet eller kunnandet som krävs. Om det fanns en kille på, kanske här på faktiskt, med kunnande och maskinparken som till en hyfsad peng byggde lådor efter ritning man mailar.. Well, den killen kunde nog ge upp sitt dagjobb rätt snart. Tror behovet är stort.. Finns företag som gör jobbet såklart men den lilla erfarenhet jag har av industribyggt är att det blir jäkligt dyrt.

Ah well, en parentes..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 20:49

Ja konarea är mycket trevligt ! :)

Jag gillar konarea även i området under ca 500Hz, ju lägre frekvens ju mer konarea vill jag ha liksom :mrgreen:
4x9"" vet jag att jag tycker är trevligt över ca 80Hz och därunder så är det trevligt med 8st15" eller motsvarande area, så detta är mitt mål att jag ska ha och det arbetar jag på.

Jag har just kopplat upp 2st infra moduler som basstöd till mina toppar i väntan på att mina nya bs22 basstöd lådor byggs (pågår i köket) och jäklar vad mysigt det är!
Artikulationen som följd av strålningspunkterna, trycket av den extra konaren samt möjligheten att boosta en aning i området 80-200Hz där jag har det en aning fattigt.
Dessa egenskaper gör detta till en helt otrolig förbättring, slutsatsen är den att basstöd till topparna är här för att stanna i väntan på nya toppar senare inför flytten.
Konarea och fördelning av reflexer i tiden i rummet är verkligen fördelaktigt och alla toppar borde ha basstöd :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-08-30 18:57

DVD-ai skrev:Jag har spelat hårdrock på både f1 och trevägaren (v2) och det låter skit bra på båda två! :)

3vägaren (v2) upplevdes mer kapabel och med bättre "tryck" på hägre ljudnivåer och det är ju korrekt, den är ju större och har mer konarea i basen tavk vare sina dubbla 8" i varje högtalare.
Dock så är skillnader som vanligt något som är upp till var och en att bilda sig uppfattningar om, jag gillar både f1 och 3vägaren väldigt mycket och är allt jämt förundrad över att jag aldrig har ägt någon av dom...
Jag var påväg en gång att köpa 3vägaren v2, men köpte av någon märklig anledning ett par mycket sämre högtalare (Seas Thor) då som jag trodde var bättre... :evil: :x

Hur som, Jag rekommenderar att f1 behålls och kompletteras med ett gäng basmoduler av bra kvalitet och med vettig (lagom) slaglängd och som inte är onödigt dyra heller.
dela vid 80-125Hz och köp så mångaxelement som möjligt får du garanterat mer "riv" och "drag" utan att behöva snegla bortom f1 :)
köp många element så att du får mycket konarea, elementen bör såklart låta så bra som möjligt men behöver ej kunna flytta massor av luft/st så kan bli tämligen okostsamma. (SLS10" duger gott och kostar nästan inget beggade)
Det du vill ha är konarea, så att baskaggarna sitter i magen ! :D

Låter smart att lägga fokus på ett par basar istället. Tack för tipset om sls10!
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Maarten

Inläggav Maarten » 2016-09-01 22:04

xeizo skrev:
Nattlorden skrev:Men gillar man allt med piP förutom ljudtryckskapaciteten så är väl lösningen enkel? Du behöver prova pi60.

Med budget på 3-4000kr som TS kommer får man inte mycket av en pi60, de må vara prisvärda på sitt sätt men inte på det sättet som gemene man tolkar begreppet "prisvärd". Säg att LTS-F3 når ungefär 80% av pi60 i naturtrohet/realistisk ljudnivå så får man betala 10-15ggr mer för dom sista 20%. Kan inte röra sig om samma kundgrupp även om produkterna är skenbart lika.

Jag har jämfört gamla pi60, nya pi60 och LTS-3f1 sida vid sida och med reservation för att man kan behöva genomföra långtidslyssning vill jag påstå att skillnaderna är små. Klangligt sett var de oerhört lika i det väldämpade rum och med den placering vi testade med och kapacitetsmässigt vinner LTS-3v-fi, i synnerhet den med 4 basar men även den med enkel bas. Det som möjligen kunde urskiljas var en smula mer dynamik eller öppenhet i pi60 men dessa skillnader var så pass små jag inte är säker på dem.

Sen är pi60 stereosystemfelskompenserade men betydelsen av detta kan och har diskuterats.

(Gamla F1 avviker avsevärt mer i tonkurva!)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-02 02:02

Maarten skrev:Jag har jämfört gamla pi60, nya pi60 och LTS-3f1 sida vid sida och med reservation för att man kan behöva genomföra långtidslyssning vill jag påstå att skillnaderna är små.

Jag har hört pi60 låta fantastiskt, men jag har också hört dem låta halvdant. Olika rum ger (såklart) olika resultat och kanske är det så (förmodligen är det så) att pi60 är en bättre högtalare i de för de respektive högtalarnas optimala omständigheter men hur många har egentligen de omständigheterna? Jag har gjort lite grand med rummet. Äggkartongsskum med 80mm höga toppar och 45mm solid grund över 2/3 av högtalarväggen tak till golv (1/3 i mitten tom) med tjockt tyg utspaceat ungefär en decimeter över hela väggen, tjocka mattor, 2st rätt tjocka tygsoffor osv.. Lite mer omsorg än i ett vanligt rum men i kombination med gipsväggar -och tak är resonansproblemen relativt små. 3-vägarna låter riktigt, riktigt bra i detta rum. För pengarna så löjligt bra att jag knappt kan tro det.. Bättre än de flesta system med pi60 jag hört, men inte alla..
Hursomhelst får gärna pi60 vara en mycket bättre högtalare än 3-vägarna. Med tanke på den rätt rejäla prisskillnaden så hoppas jag att de är det. Jag har inte råd med pi60 som det ser ut nu så att för utlägget ha fått något som ändå är värt att nämna i samma mening är rätt fantastiskt och bara det att man gör jämförelsen är talande.

Jag har dock ägt piP och spelat dem i samma rum under samma omständigheter. Både delade och ensamma. Mycket bra högtalare som jag, när det begav sig, tyckte passade ypperligt i detta rummet. De klarar säkert delade även mina krav på ljudtryck. Skulle jag då byta 3-vägarna mot ett par piP? Inte en chans.. Eller.. Kanske. Men då på ekonomiska grunder enbart. Ett par begagnade piP kostar ungefär som två par begagnade 3-vägare..
Måste vara tidernas hifi-fynd detta. Ägarna verkar dock alltså nöjda (man ser väldigt sällan ett par till salu) och medvetna om att de inte hittar motsvarande prestanda för i närheten av motsvarande pengar. Är den naturliga uppgraderingen pi60 så är ju skillnaden i pengar rätt rejäl, och i många fall kanske inte 100% motiverad.
Alternativet är att de helt enkelt inte såldes i antal och att sälja vad ingen känner till är ju inte så enkelt..

Ah well.. Hur 3-vägarna står sig mot andra välrenommerade högtalare är såklart intressant att läsa om men det viktigaste för mig är att jag är tillfreds med vad som ljuder i mitt hem. Tillfreds är bara förnamnet till hur jag känner inför 3-vägarna. De spelar musik och inte ljud. Jag har hört mycket som låter mer spektakulärt och imponerande, men som allätande högtalare att leva med finns inget jag saknar.
Mycket trevlig!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi