Vi förra skivspelar byggandet så förköpte jag mig på tonarmar och har nu en RB300 som väntar på en spelare... Plint (hoppas du har läst mitt pm Margaux) och motor är i princip färdigfunderade. Skivtallrik likaså. Dock kvarstår problemet med lagret...
Vad ska man välja där? Det är ju både axiella och radiella riktingar som ska ha lagerverkan och dessa kan ju ha olika principer. Men vad är bäst och vad är tillräckligt bra och vad är enklast för de olika delarna?
Kullager är ju överlägset enklast har jag kommit fram till (både radiellet och axiellt) men det är ju kanske lite för ljudligt.
Glidlager är ju det vanligaste för den radiella lagringen men det kräver lite specialtillverkning. Är det dessutom det bästa? Eller är det bara lagom billigt och bra?
Stålkula mot urgröpning är ju också en form av glidlager som används för axiallagringen. Är det bra? Speciellt om man inte har så stor precision? Får man kulan lite off-center så släpas den ju runt mot lagerytan med högt kontakttryck. Det kan ju inte vara bra.
Magnetlager är ju en inte obekant sätt att lagra den axiella kraften på. Är i princip outslitligt vilket är trevligt. Dock så är axialspelet rätt osäkert...
Luftlagring (både radiellt och axiellt) känns ju som en förträfflig princip! Det är ju bara detta med den bullrande luftpumpen...

Tja det var lite av mina funderingar....
Hur skulle ni gjort?