Kilkenny skrev:Oj, är det så mycket?
För det va väl vad dom kostade som nya? Typer...
Ungefär som att köpa byggsats av pip och tro att man kan få ut ett färdigbyggt pris.
Moderator: Redaktörer
Kilkenny skrev:Oj, är det så mycket?
För det va väl vad dom kostade som nya? Typer...
forzell skrev:Vill minnas att det såldes ett par ganska långt under 5000kr på tradera för något år sedan eller två. Kanske otur?
PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
Den finns redan.
PerStromgren skrev:Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
Den finns redan.
Jo, det vet jag. Nu tänkte jag på en byggsatshögtalare. För de (den?) du tänker på finns väl inte som byggsats?
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
Den finns redan.
KarlXII skrev:Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Utan att vilja kannibalisera på Peters ägg och dess principer, skulle jag gärna se en vägghögtalare av pk-klass! Jag har redan ett par pk, men de är så förbaskat klossiga!
Den finns redan.
Finns den att köpa då?
boom skrev:forzell skrev:Vill minnas att det såldes ett par ganska långt under 5000kr på tradera för något år sedan eller två. Kanske otur?
Tradera det är aktioner på grejerna så det kan gå för vilket pris som helst .
boom skrev:Men att följa tradera som prissättande är nog ganska fel.
avr7000 skrev:Hur stort är intresset för en ny (ny konstruktion med andra element) PK tro?
SB Acoustics element av bättre kvalité
Låda tillverkad, monterad och lackad i Skillingaryd (rimligt enkel till bra bris)
Konstruktion av koncept och filter av t ex Peter.
Prislapp på 5-6 tusen kronor...
Stefan
avr7000 skrev:Hur stort är intresset för en ny (ny konstruktion med andra element) PK tro?
SB Acoustics element av bättre kvalité
Låda tillverkad, monterad och lackad i Skillingaryd (rimligt enkel till bra bris)
Konstruktion av koncept och filter av t ex Peter.
Prislapp på 5-6 tusen kronor...
Stefan
djimp skrev:Jag är oxå nyfiken vad dessa härliga skapelser kan vara värda idag. Jag har ett par som bara står efter en flytt. Tänker lägga in en annons på hifimagasinet men vill slänga en blänkare om ev intresse här först eftersom de är här " hör hemma". Om admin tycker att inlägget är olämpligt så ta gärna bort det.
Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.
Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.
I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna."
Instant_exit skrev:Har en fråga angående naqrefs modifierade filter: I de pk med ss diskant så sitter där ingen 1uf att knipsa bort då den i varianten med den diskanten är bytt till en 2.2uf som sitter parallellt med 3.3uf kondingen. Ska jag alltså knipsa bort denna istället om jag vill testa detta?
Citat NaqrefNu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.
Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.
I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna."
Står ju tydligt att det är en mod för både vifa och ss versionerna, men blir lite otydligt eftersom det inte finns någon 1uf i mina filter.
Tack för ev hjälp!
För den nya Scan-Speak-diskanten så får man göra en mindre korrigering av filtret. 2.7ohm byts ut mot 1.5ohm och 4.3uF byts mot 5.5uF men fortfarande gäller de förra värdena om man har Vifa-diskanten.
Instant_exit skrev:Boom, de värdena är för vifa diskanten, men sen kom korrigeringen för Scanspeak...För den nya Scan-Speak-diskanten så får man göra en mindre korrigering av filtret. 2.7ohm byts ut mot 1.5ohm och 4.3uF byts mot 5.5uF men fortfarande gäller de förra värdena om man har Vifa-diskanten.
Frågan är fortfarande, skall man ta bort 2.2uf kondingen så att man får 3.3uf kvar, eller gäller mod:en bara det filtret som hade 2.7ohm, 3.3uf+1uf? Det är lite oklart för mig iallafall. Det är ju fullt möjligt att byta min 1.5ohms resistor också, samt knipsa bort 2.2uf kondingen så får jag samma värden som de färdiglödda filtren... Råd tas tacksamt emot!
Mina filtervärden är som sagt 5.5uf samt 1.5ohm då jag fick en Scanspeak diskant levererad.
/J
petersteindl skrev:Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.
Kralle skrev:petersteindl skrev:Jag vill också säga att jag tittar på intressanta ersättningselement. Det behövs dock en del mätningar som kan tänkas göras i höst i mån av tid.
Nästan två år gammalt inlägg men om man idag skulle vilja bygga ett par pK - vilka element att använda?
Kralle skrev:Håller på och lägger sista handen vid ett par pK.
En fundering - jag tolkar schemat som att diskantelementet inte ska fasvändas. Stämmer det?
petersteindl skrev:Det ser så ut i första inlägget
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster