Ja vi börjar med avslöjandet här med lite bakgrund. Jag vill minnas att jag postat en del av detta tidigare, men gör det igen här.
Klangliga egenskaperShure-pickupen V15V finns ju i flera varianter där V15V-MR var deras flaggskepp. Den hade en "snörrät" frekvensgång till 20 kHz av de mätningar som jag sett publicerats. Deras sista modell, den sk V15Vx fick en billigare och även en sämre "motor" som gjorde att frekvensgången föll ca 2 dB mot höga frekvenser. Den mekaniska resonansen hos den ihåliga nålarmen av beryllium var enligt utsago runt 33 kHz. Jag petade då in en last som var runt 100 pF och 65 kOhm för att få upp en liten puckel i sista oktaven. Responsen blev ungefär så här:

Man kan se fallet på ca 2 dB mot högre frekvenser men att den också stiger lite i sista oktaven.
Resultatet blir att pickupen låter lite mörkt men spårar ypperligt med låg distorsion. När sedan JICO kom med en ersättningsnål med armrör i solid bor så ändrades den mekaniska resonansen och det finns bla en topp i sista oktaven. Jag kan inte helt svära på lasten men jag minns att jag ändrade kapacitansen genom att löda på 150 pF för att ge en total på ca 250 pF. Jag orkade dock inte ta ut kretskortet i förstärkaren så därför är nog resistansen fortfarande 65 kOhm vilket är för högt för denna PU. Resultatet blir att det blir en ganska rejäl topp 10-20 kHz och att responsen faller ganska kraftigt efter ca 16-17 kHz. Den klassiska 2 dB dippen vid 3-7 kHz finns dock kvar vilket gör att pickupen låter lite tillbakadragen.

När det gäller OM-gruppen så klingar de med den nuvarande last jag troligen har (250 pF/65 kOhm) för ljust. OM40 mäter dock exemplariskt med total avsaknad av den ska 3-7 kHz-dippen.

Med optimerad last kan man dock få det bättre. Den optimala lasten för super OM40 har det berättats om här redan och har man den bör den låta mer neutral. Vad gäller Shure V15Vx med SAS-nål så har man på vinylenginge kommit fram till att lasten ca 770 pF/26 kOhm ger en rak frekvensgång som rättar till dippen i 3-7 kHz.
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 8&start=30Så småningom tänkte jag testa dessa laster för respektive pickup.
Distorsion och brusFörutom de klangliga skillnaderna så uppvisar Shure/SAS-nålen en lägre distorsion i de högre frekvenserna (se graferna ovan). Den låter i mina öron renare. Den har också en bättre kanalbalans än mitt exemplar av OM40 (och OM10), vilket också kan ses på graferna. Det uppmätta bruset runt 1 kHz är ca 5 dB lägre för SAS-nålen jämför med OM40.
OM40 vs OM10
De klangliga skillnaderna är inte så stora i mina öron, OM40 är dock mer utsträckt i frekvensrespons. Troligen kan den sträcka sig till 30 kHz eller så. OM40 har dock ett märkbart högre brus och knäpp/knaster jämfört med både OM10 och SAS-nålen. Det kan bero på flera saker, bland annat kan det vara så att poleringen av nålen inte är så bra som önskat och att den ger lite mer friktion än övriga. Dess avtryck i spåret kan också vara större vilket leder till att den plockar upp mer av skivslitage och/eller smuts i spåret. OM10 har ett annat avtryck i spåret vilket gör att den bör vara mindre känslig för detta. Den tredje orsaken kan vara att OM10 faller av mot högsta frekvenserna och brus/knaster blir mindre framträdande. En sista orsak är att SRA alltså vinkeln i spåret visserligen är rätt i en stationärt mätt nål (tidigare bild i tråden). Men detta förhållande behålls bara om skivan som spelas är plan. I en inspelning med mikroskop visar sig nålen böjas av och an med skivbuckligheter så att nåltrycket ändras dynamiskt hela tiden. Därmed ändras också SRA dynamiskt och ger en icke-optimal passform i spåret. Lösningen är att platta ut skivan eller ha en extremt lätt arm för att höja resonansen till 12-13 Hz. Detta har också bekräftats i Laadegaard-artikeln som hänvisats till.
Så intressant vore alltså att jämföra distorsion och brus med OM40 i nuvarande tonarm (armens effektiva massa ca 10 g + pickup 5 g) i en extremt lätt tonarm.
Snart kommer avslöjandet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.