Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:
Därefter har jag ett par andra saker som ska fixas.
- Ska sätta på en tratt på insidan av min basport för att minimera/reducera portflås som hörs vid pådrag. (Har inte gjort det än ...)
- Sedan kommer det stora. Ska testa med *mindre* lådvolym och ändrade avstämningar. Denna punkt kommer jag göra för att *minska* basen. Ovanligt va? Men behövs.
Eri skrev:jonasby skrev:
- Ska sätta på en tratt på insidan av min basport för att minimera/reducera portflås som hörs vid pådrag. (Har inte gjort det än ...)
- Sedan kommer det stora. Ska testa med *mindre* lådvolym och ändrade avstämningar. Denna punkt kommer jag göra för att *minska* basen. Ovanligt va? Men behövs.
Jag brukar sätta en liten baffel på portens inre ände också. Kommer inte ihåg nu vad fördelarna skulle vara men det har varit uppe här på forumet. Här en bild på hur det ser ut på min tre-vägare.
[ Bild ]
Tarzan skrev:Bränner du inte väldigt stor del av effekten i motståndet som sitter parallellt med elementet?
dewpo skrev:15 Watt ger detta
/Bilder borttagna/
jonasby skrev:dewpo skrev:15 Watt ger detta
/Bilder borttagna/
- Vad är budskapet?
Är det att visa effektförbrukning i olika element vid spänningsdelning (L-pad)? Eller mer "ortodox" fördelning mellan Rs och Rp?
dewpo skrev:jonasby skrev:dewpo skrev:15 Watt ger detta
/Bilder borttagna/
- Vad är budskapet?
Är det att visa effektförbrukning i olika element vid spänningsdelning (L-pad)? Eller mer "ortodox" fördelning mellan Rs och Rp?
Nja jag tänkte mest visa hur spännings delningen påverkar effekttålighets behovet i resistorerna, eftersom jag inte räknade själv utan använde mig av ett dimensionerings hjälpmedel blev det inte exakt rätt resistanser, men det är inte svårt att räkna med korrekta resistans värden. Inte för det kommer på verka slutsatsen angående vad det krävs för effekttålighet på motstånden nämnvärt...
paa skrev:En liten baffel vid inre rörände ger mindre strömningsmotstånd än när änden slutar mitt i luften.
jonasby skrev:paa skrev:En liten baffel vid inre rörände ger mindre strömningsmotstånd än när änden slutar mitt i luften.
Hrm, ännu mera rön man måste ta hänsyn till.
Slutar det aldrig?![]()
jonasby skrev:Eri skrev:jonasby skrev:
Jag brukar sätta en liten baffel på portens inre ände också. Kommer inte ihåg nu vad fördelarna skulle vara men det har varit uppe här på forumet. Här en bild på hur det ser ut på min tre-vägare.
[ Bild ]
Säkert stadigt, om man fäster även "baffeln".
Blir ev. så. Får se hur det ter sig när jag labbar med detta. Anledningen att detta väntat är att jag ju ska labba med mindre lådvolymer och troligen andra avstämningar. Portlängden kommer mest säkerligen att ändras så jag sätter på "tratten" efter volym och ev. ny portlängd/-area är spikad.
Cortado skrev:Händer det något?
Cortado skrev: Man vill ju se framsteg här!
omnicide skrev:Nu är jag inte allt för kunnig, men kan du inte fylla högtalaren med mer stoppning för att på så vis minska volymen?
galder skrev:Trevligt projekt. En undran, då jag endast har läst de sista inläggen.
Har du testat att ta bort L-pad, (antar att du har ett sådant?) och använda ett brett RLC mellan 4 - 8kHz?
Eventuellt kanske finjusteras med L-pad efter det.
Kanske det kan räta ut diskanten?
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson, sammel och 26 gäster