Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Thomas_A » 2016-08-26 18:24

Morello skrev:
Thomas_A skrev:Morello

Ett V15V-MR hus på ebay och den nya Sas-nålen med armrör i safir kanske? Jag ska göra en beställning så smånigom på en ny nål. JICO ska också enl uppgift komma med en MC. Deras egna SAS-MM har tyvärr utgått och om man får tro vad som skrivits om deras tidigare MM så blir nog deras MC en hit.

Annars blev jag själv sugen på pickering som Laila tipsade om. Tror att den är hög klass på den dock utan att veta helt säkert.

Alright, finns det mätdata eller något som styrker tesen? :)

"Messen ist Wissen" :mrgreen:

Rörande pickering? Eller nya JICOn? Pickering har jag inte så mycket info om men de har haft några guldkorn vet jag. De har också en dämpborste vilket jag gillar. Men nålarna verkar det vara lite sämre utbud med så jag tvekar. Men Laila kanske kan skaffa sig en möjlighet att spela in några snuttar? :D

Rörande JICOn så vet jag bara att safirröret är tyngre men styvare och att de anpassat dämpningen efter detta. Det låter lite oroande men vi får se när jag gör beställningen och gör några tester. Just nu lite annat på gång dock, har lite vinyl revival :) Blir min dyraste investering på 26 år...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-26 19:35

Laila skrev:
Morello skrev:...
Vad heter den bästa pickupen som går att köpa idag?

Beror nog på vem du frågar men jag tycker att den här Pickeringen ligger bra till . . . . typ. Tyvärr så är tillgången på originalnålar ytterst begränsad*. Nu har jag aldrig haft, eller kommer att få, tillgång till de riktigt dyra så mitt tyckande kan kanske sakna viss relevans. Dock verkar många anse att de mer exlusiva pupparna från Denon å AT ligger hyfsat till i "prestigeklassen".

Men en gentleman som du Morello skall kanske ha någon Decca-variant med ny nål från
Australiensiska Garrott Brothers ? :D

*Men en hygglig VividLine-typ finns på LP-Gear.

@Thomas_A,
Jag har både Shure M97xE med SAS, å Pickering, men spelar just nu uteslutande
på den senare. Dock kräver Pickeringen extra förstärkning al a MC-ingång eller
en SUT. Tycker att båda låter bra men gillar Pickeringen mest. Har dock inte
A/B-jämfört. Någon har mätt Pickeringen med testskiva å funnit att den faller
lite i det allra högsta registret på/i dennes anläggning.Man var däremot osäker
på om det berodde på puppen eller testskivan eller både och . . . 8O

Vore intressant om du hade möjlighet att spela in några snuttar med pickeringen (och med Shure). Just M97xe har jag ingen personlig erfarenhet av men tycker den har alldeles för stort fall i högfrekvensområdet. SAS-nålen hjälper en del men det går inte att "reparera" allt. Helst skulle jag vilja haft V15V-MR modellen men de hade ju utgått när jag bestämde mig för att köpa en V15Vx för en del pengar då det begav sig. PIckeringen ser på pappret ut att vara en väldigt fin PU och passar nog helst i en arm med låg effektiv massa. Nåltryck 0,5-1,5, komplians 30 och en massa på 5 gram. Låter mumma och det är lockande att testa den. Är dock osäker på nålar, JICO har väl ingen nål för denna modell?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-26 20:29

Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:
Test 2:

2Fil_1 OM10
2Fil_2 OM40
2Fil_3 Shure

Är detta Vega-spåren?

Japp

Flint gissade lite fel då men jag tycker som han att nummer två lät bäst. viewtopic.php?p=1869379#p1869379

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-26 20:31

Tompa_39 skrev:
Flint skrev:
Tompa_39 skrev:Jag kör iallafall med en Goldring G-1040 med vdh1 slipning på en Linn Basik med Akito-armen.

På den satt det en Linn-K9 först, men det blev (enligt mig) mycket bättre med Goldringen, K9:an kändes väldigt 'dimmig' och 'smal' i jämförelse.

Måste prova och göra en inspelning och låta Flint lyssna.

Till er tjänst, sir. :)

Kul! Först lite bakgrund,
Jag har som sagt en Linn Basik med Akito-arm och en gammal Goldring 1040. Jag har monterat grejerna själv, har inte konsulterat nån expert om detta, kör med ett Vincent RIAA och en Vincent SV-233 stärkare. Det vore kul om några expertlyssnare kunde ta några minuter och kommentera.....själv tycker jag det ändå låter helt ok.
Varje snutt är ungefär 1:30.

Lite om skivorna.
Nu har jag varken Roxy Music eller Dire Straits på LP, så det blir lite andra grejer, sånt jag lyssnade på på den tiden s.a.s

1. Chic "Good Times" från albumet Risque, orginalutgåva från 1979, USA pressad.
2. Michael Franks "Alone at night" från albumet Passion Fruits, orginalutgåva från 1983, USA pressad.
3. Sting "They dance alone" från albumet ....nothing like the sun från 1987, Canada press.
4. Sade "nothing can come between us" från albumet Stronger than pride från 1988, Holland press
5. Den nyaste vinylen jag har, Stefan Gunnarsson "All of my night" från 2010.

Man kan iallafall säga att ljudet skiljer sig en del åt, men det vete katten om inte jag tycker att Chic och Michael Franks låter bäst...

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/goodtimes_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/aloneatnight_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/theydancealone_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/nothincancome_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/allofmynight_01.wav

Jag tycker att det låter bra. Det där skulle jag också vara nöjd med. Inget som retar och stör utom möjligen lite problem med S:en som Thomas_A påpekade. Sånt där kommer så sakta att man själv knappt märker det, märkte jag på den tiden jag spelade mycket vinyl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-26 20:34

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
Är detta Vega-spåren?

Japp

Flint gissade lite fel då men jag tycker som han att nummer två lät bäst. viewtopic.php?p=1869379#p1869379

Japp. OM40 passade kanske just den musiken och mixningen bäst. Annars kan jag inte direkt påstå att OM40 är någon favorit efter vad jag har hört i den här tråden.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-26 21:23

Thomas_A skrev:...
PIckeringen ser på pappret ut att vara en väldigt fin PU och passar nog helst i en arm med låg effektiv massa. Nåltryck 0,5-1,5, komplians 30 och en massa på 5 gram. Låter mumma och det är lockande att testa den. Är dock osäker på nålar, JICO har väl ingen nål för denna modell?

Min VvL spårar bäst på 1.5g men andra påstår att deras ex spårar på 1g. så lite variation
kan det nog vara . . . typ. Men ingen har mig veterligen angett vilket nåltryck just VvL:en
skall ha. Med ungefär 10g "effektiv massa" på armen får jag en lateral resonansfrekvens på
ca 9Hz på både HFNR å Ortofon skivorna. Å tyvärr, JICO har ännu ej presenterat, så vitt jag
vet, någon nål till denna serie(XSV/XLZ eller stanton-ekvivalenterna) överhuvud taget.
Gissar att en Pickering XSV-3000/4000 alt. Stanton 881S - nål skulle kunna funka bra.
(Vilket jag faktiskt ska försöka att utröna om en vecka . . . ). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-26 21:58

Skulle vara mycket värt om du hade möjlighet att spela in några snuttar från den där pickeringen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-26 22:07

Thomas_A skrev:Morello

Ett V15V-MR hus på ebay och den nya Sas-nålen med armrör i safir kanske? Jag ska göra en beställning så smånigom på en ny nål. JICO ska också enl uppgift komma med en MC. Deras egna SAS-MM har tyvärr utgått och om man får tro vad som skrivits om deras tidigare MM så blir nog deras MC en hit.

Annars blev jag själv sugen på pickering som Laila tipsade om. Tror att den är hög klass på den dock utan att veta helt säkert.

Har du testat att avmagnetisera ditt Shurehus? VdH klagade på att i vart fall de tidigare blev uppmagnetiserade med tiden.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-26 22:21

Thomas_A skrev:Skulle vara mycket värt om du hade möjlighet att spela in några snuttar från den där pickeringen.

Instämmer med föregående talare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-26 22:37

Jomen nu är saken den, som jag skrivit minst tvenne gånger(dädu M) att jag f.n. inte har den möjligheten, å det får ni nog nöja er med t.v. . . . typ*. :D
Dessutom har jag en spelare/tonarm/SUT/RIAA kombo som är relativt väsensskild från det
ni båda har så jag är inte helt säker på vad det skulle ge för annan info än möjligtvis hur
min kombo låter . . . men om jag skulle idas att skaffa mig möjligheten så lovar jag att
lägga upp ett par exempel. 8)

*Mår bäst av att sitta på läktaren å klaga/gnälla på domarn . . . :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-26 22:45

Har du inte en datamaskin med "lin in" ? TYYYYYYYYP
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-26 22:58

Morello skrev:Har du inte en datamaskin med "lin in" ? TYYYYYYYYP

Ingen som det står TYYYYYYYYP på . . . typ. :evil: F.n. finns vissa logisitkproblem,
å det är svaret som du t.v. får lov att nöja dig med. :D

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-26 23:35

En underbar sak med riktiga skivor är relationen som byggs upp mellan människa och musik/skiva.

Jag är hos mina föräldrar, de har inte spelat vinyl sen strax efter de skaffade CD-spelare i slutet på 80-talet. Skivspelaren förpassades till ett ej uppvärmt vindsförråd något år senare och skivorna östes ner i en stor plastback samt i lite spännande högar på icke plant underlag längst ner i en stor skänk.

Skitbra tänkte jag, jag kan långtidslåna hela klabbet, kanske 300 skivor, minst hälften bra. Riktigt så lätt gick det nu inte, så fort jag förde det på tal så kunde jag skymta Sven Bertil Jonssons farsa i mina föräldrars ögon, "from our dead cold hands" typ.

Att skivorna förvarats minst sagt styvmoderligt de senaste 25 åren och inte har spelats alls under all denna tid spelar ingen roll, mina föräldrar har starka känslor för dessa skivor.

Kan dagens unga ens relatera till detta? Jag är inte säker på att jag kan. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-27 00:09

jonaz81a skrev:En underbar sak med riktiga skivor är relationen som byggs upp mellan människa och musik/skiva.

Jag är hos mina föräldrar, de har inte spelat vinyl sen strax efter de skaffade CD-spelare i slutet på 80-talet. Skivspelaren förpassades till ett ej uppvärmt vindsförråd något år senare och skivorna östes ner i en stor plastback samt i lite spännande högar på icke plant underlag längst ner i en stor skänk.

Skitbra tänkte jag, jag kan långtidslåna hela klabbet, kanske 300 skivor, minst hälften bra. Riktigt så lätt gick det nu inte, så fort jag förde det på tal så kunde jag skymta Sven Bertil Jonssons farsa i mina föräldrars ögon, "from our dead cold hands" typ.

Att skivorna förvarats minst sagt styvmoderligt de senaste 25 åren och inte har spelats alls under all denna tid spelar ingen roll, mina föräldrar har starka känslor för dessa skivor.

Kan dagens unga ens relatera till detta? Jag är inte säker på att jag kan. :D

Mina 1200 vinyler och diverse singlar lämnar inte mig förrän jag grävs ner i jord.
Spelar till och från när jag känner lust och behov.
Mina barn, idag 35 -55 i åldersspann känner likadant för vinyler och då särskilt de som dom växt upp med.
Iofs. så skaffar dom mycket på CD eller via Spotify, men smaken har dom ärvt och kanske en dag även vinylerna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 01:26

Mätningar på Pickering, ser inte så kul ut, och inte så mycket man kan göra?

https://sites.google.com/site/zevaudio/ ... xlz-7500-s

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-27 11:36

Laila skrev:
Morello skrev:Har du inte en datamaskin med "lin in" ? TYYYYYYYYP

Ingen som det står TYYYYYYYYP på . . . typ. :evil: F.n. finns vissa logisitkproblem,
å det är svaret som du t.v. får lov att nöja dig med. :D

Givetvis respeketrar jag ditt svar, typ. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-27 11:42

Thomas_A skrev:Mätningar på Pickering, ser inte så kul ut, och inte så mycket man kan göra?

Nä, men ser dom så mycket bättre ut på Shure V15 . . . typ ? :D
(jo man kan mixtra lite med resistanser å kapacitanser).

https://sites.google.com/site/zevaudio/ ... shure-v15v

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-27 11:54

This stylus is among the best at any price.

The diamond is a carefully cut high quality polished micro-line design with a very fine edge, reducing distortion and improving tracking at high frequencies."
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 13:00

Laila skrev:
Thomas_A skrev:Mätningar på Pickering, ser inte så kul ut, och inte så mycket man kan göra?

Jo visserligen, men Shuren kan du lite fler frihetsgrader att justera responsen åtminstone . Hursomhelst, en viktigare punkt enligt mig är hur distorsion och brus ser ut. Där kanske pickeringen ligger på samma nivå som Shure, vem vet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-27 13:03

Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:
Japp

Japp. OM40 passade kanske just den musiken och mixningen bäst. Annars kan jag inte direkt påstå att OM40 är någon favorit efter vad jag har hört i den här tråden.

Det är ju en kedja av olika led vi lyssnar på, många variabler som summeras. Att separera de olika delarna låter sig inte enkelt göras om ens överhuvudtaget. Det är få förunnat att veta hur nära slutet av kedjan ligger studiomastern.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 13:15

Laila skrev:

Jag kan också kommentera mätningen med rosa brus som görs i denna där området under 1000 Hz inte är att lita på. Den visar en puckel och fallande basrespons som ser väldigt lika ut för olika pickuper. Jag får inte riktigt samma resultat när jag mäter med fasta frekvenser. Även den högsta frekvenserna skiljer sig något när jag mäter med de fasta , men i stort är de detsamma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-27 13:37

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är ju en kedja av olika led vi lyssnar på, många variabler som summeras. Att separera de olika delarna låter sig inte enkelt göras om ens överhuvudtaget. Det är få förunnat att veta hur nära slutet av kedjan ligger studiomastern.

Det är därför jag gör det lätt för mig och fullständigt struntar i "transparens" och originaltrohet eller vad vissa kallar det. När något låter bra så är det bra i min värld.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-27 13:43

Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är därför jag gör det lätt för mig och fullständigt struntar i "transparens" och originaltrohet eller vad vissa kallar det. När något låter bra så är det bra i min värld.

Roger skulle du då säga att det inte är enbart viktigt att köra F/E-tester på apparater styckvis om man inte vet hur de summeras heller?
Det överhopande mängden tester är ju mycket på enskilda apparater och i synnerhet slutsteg. Bioreceivers är ju lite transparenta be default eftersom dom var det i någon test nån gång om man skall raljera lite. Personligen så är jag ytterst tveksam till att försteg och slutsteg skall testas separat.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-27 13:56

Thomas_A skrev:....
Jag kan också kommentera mätningen med rosa brus som görs i denna där området under 1000 Hz inte är att lita på. Den visar en puckel och fallande basrespons som ser väldigt lika ut för olika pickuper. Jag får inte riktigt samma resultat när jag mäter med fasta frekvenser. Även den högsta frekvenserna skiljer sig något när jag mäter med de fasta , men i stort är de detsamma.

Sedan vet vi inte hur väl anpassad respektive pupp är till Zev:s spelare/tonarm . . . typ.
Det verkar som om han har använt samma spelare till samtliga puppmätningar på sidan ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-27 14:07

Laila skrev:
Thomas_A skrev:....

Sedan vet vi inte hur väl anpassad respektive pupp är till Zev:s spelare/tonarm . . . typ.
Det verkar som om han har använt samma spelare till samtliga puppmätningar på sidan ?

Har han använt samma arm till alla tester så vet man att denna test så väl som alla andra liknande inte ger alla pickuper rättvisa.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 15:36

Här kommer basresponsen OM40:

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-27 15:57

Harryup skrev:Roger skulle du då säga att det inte är enbart viktigt att köra F/E-tester på apparater styckvis om man inte vet hur de summeras heller?
Det överhopande mängden tester är ju mycket på enskilda apparater och i synnerhet slutsteg. Bioreceivers är ju lite transparenta be default eftersom dom var det i någon test nån gång om man skall raljera lite. Personligen så är jag ytterst tveksam till att försteg och slutsteg skall testas separat.

/Harryup

F/E-lyssning kan inte göras på alla i kedjan ingående produkter men några länkar går väl. Sedan tillkommer det där med hur länkarna interagerar med varandra, hur förutse det? Viss standardisering på hur gränssnitten ska vara finns ju men hur ofta uppfylls de? I denna tråd är det uppenbart att standarden inte efterföljs och att flertalet kombinationer pickup/RIAA-steg presterar bättre med lite avvikelser från standarden. Är inte konstigt att man noterar skillnaden mellan de olika pickuperna när t.ex. en del har en diskanthöjning och andra har en svacka där, rätt rejäla avvikelser t.o.m. Jag misstänker att de subjektivt upplevda skillnaderna skulle vara mindre om man siktat in sig på att göra frekvensgången någorlunda lika för de olika kombinationerna pickup/RIAA-steg. Något som inte heller ska underskattas, vi har olika preferenser. Alla tycker inte ens om samma musiktyp, inte heller inom en och samma genre. Vi fokuserar på olika saker vare sig det är ett verkligt framförande eller uppspelning genom en audioanläggning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 16:25

Och Shure som visar ca 0,4-0,5 dB mer i "basområdet" relativt 1 kHz.

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-27 16:57

När man håller på med "gamla" pickuper och spelare får man ju hålla i minnet att de kanske inte är representativa för hur grejorna lät och fungerade som det gjorde som nya.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-27 16:59

Hur tycker du det låter då även om de är gamla?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi