Koppla basar till Hegel H80?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Koppla basar till Hegel H80?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-08-28 20:48

Hej! Går i tankarna kring en Hegel H80. Spelar för tillfället bara på stativare men i framtiden så kanske jag vill skaffa två basmoduler för filmtittande.
Min fråga lyder: Kan man koppla in ett externt delningsfilter/Equalizer via Hegelns Pre-out utgång? Om ja, kan jag isåfall skicka tillbaka den signalen från eq:n som skall till front högtalarna in via Hegeln
Home theater-ingång så att jag fortfarande kan använda Hegelns inbyggda slutsteg eller måste man använda ett externt slutsteg även till frontarna?
Och hur styrs isåfall volymregleringen för basmodulerna?

Hoppas ni förstår min fråga :)

hammarn_2

Re: Koppla basar till Hegel H80?

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-28 22:03

Uppstår inte problem eftersom du vill få maskinen att jobba med två in-signaler samtidigt? Både den faktiska signalen (från säg cd-spelaren) OCH den eq:ade/filtrerade signalen på home theater ingången?

För att det du tänker dig ska funka så är jag ganska säker på att det krävs en signalväg rakt in till slutsteget. Som på t.ex. Nad C 375BEE.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-08-28 23:18

hammarn_2 skrev:Uppstår inte problem eftersom du vill få maskinen att jobba med två in-signaler samtidigt? Både den faktiska signalen (från säg cd-spelaren) OCH den eq:ade/filtrerade signalen på home theater ingången?

För att det du tänker dig ska funka så är jag ganska säker på att det krävs en signalväg rakt in till slutsteget. Som på t.ex. Nad C 375BEE.

Du har nog helt rätt i det du skriver. Missade den detaljen :(
Men då kanske man kan göra så med tex en Rotel RA 1570 som har byglar på baksidan med vilket man kan frikoppla för-och slutsteg?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-29 10:28

Med Hegel H80 kan du skicka pre out till basar och få dem filtrerade men inte tillbaka till förstärkaren och huvudhögtalarna, de får gå ofiltrerade isf. H80 får att använda som rent försteg men det är ju onödigt då det är en integrerad förstärkare.
NAD eller Rotel har möjlighet att dela för-och slutstegsdelen och är då lämpligare om det skall kopplas in delningsfilter.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-08-29 19:17

Alternativet är att börja med att köpa en Hegel H80 och när jag i framtiden vill ha basar så kan jag köpa en Reciever till det med preout fullregisterutgångar samt subutgångar.
Då kan jag driva frontarna via hehelns slutsteg samt basarna via recieverns utgångar med 2kanalsslutsteg till dem.

Borde funka va?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-29 20:41

Det borde funka ja.

Men varför inte köpa en "duktig" receiver direkt, och strunta i Hegeln?
Det finns biomaskiner som spelar tvåkanal riktigt bra.
Själv har jag en Anthem MRX och den spelar i mitt tycke jämnt med många integrerade 2-kanalare.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-08-29 22:29

[quote="gflar"]Det borde funka ja.

Men varför inte köpa en "duktig" receiver direkt, och strunta i Hegeln?
Det finns biomaskiner som spelar tvåkanal riktigt bra.
Själv har jag en Anthem MRX och den spelar i mitt tycke jämnt med många integrerade 2-kanalare.[/

Bra fråga! Har bara jämfört en Hegel H80 med en medioker Onkyo TX-NR636 för 6000 kronor och då upplever jag en astronomiskt skillnad i dynamik samt baskontroll till Hegelns fördel.
Tanken är alltså isåfall att när jag bara vill lyssna på musiken så spelar jag enbart med Hegeln stand alone eftersom
Jag då inte vill blanda in basar också. Å vid filmtittande så slår jag även på en Reciever :)

Kanske lite omständig lösning men vill ha bra musikåtergivning snarare än filmljud.

Har du jämfört en Anthem med någon tvåkanal? En
Annan grej om jag skulle gå på en bättre Reciever med tex bättre externa slutsteg så behöver det vara en Reciever med de senaste hdmi för 4K 60hz samt High dynamic Range :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-29 22:50

Jämfört med min NAD 372 (som nu står undanställd) och tyckte nog att MRX 710:an var lika bra.
Sen har ju MRX en riktigt bra rumskorrektion som kan kopplas i o ur efter tycke.

Att välja bort basar vid musiklyssning tycker jag är att gå miste om en hel del, men det är ju jag..

Återgå till Teknikforum