Svarv kontra pickup

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Svarv kontra pickup

Inläggav NADifierad » 2016-08-29 19:36

Jag fick min första skivspelare när jag konfirmerade mig någon gång på det tidiga 80-talet.
Det var en plastig Denon med en original pickup. Jag bytte till en Coral MC pickup och upplevde ett enormt lyft ljudmässigt.
Sedan dess har ett antal spelare passerat, men hittills inte någon tyngre/dyrare pjäs. När Cd`n slog igenom så la jag ner vinylspelandet totalt, då jag upplevde Cd som överlägset.
Nu på äldre dar så har intresset vaknat igen, och jag inväntar det stora fyndet 8) . Antingen en tyngre Micro Seiki, eller en Thorèns, Luxman eller en 1210. Kraven är att den är tyngre och vacker :D .

Så nu till min undran:
Vilken vinylrigg låter bäst?
En billig spelare med en ruggigt bra pickup, eller en ohyggligt dyr spelare med en tex ortophon OM5?

Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått det där med de extrema drivverken 8O .
SÅ jag hoppas någon känner för att upplysa mig lite mer, utan att känna sig provocerad av frågan, för det är inte min mening 8) .
Jag har helt enkelt aldrig haft möjligheten att jämföra de två ytterligheterna.
Någon som gjort det och känner för att berätta?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Laila

Re: Svarv kontra pickup

Inläggav Laila » 2016-08-29 19:43

Martin_Dewens skrev:....

Så nu till min undran:
Vilken vinylrigg låter bäst?
En billig spelare med en ruggigt bra pickup, eller en ohyggligt dyr spelare med en tex ortophon OM5?

Om du byter ut OM5 mot en AT95 så tror jag på alternativ 2, kanske(?) . . . typ.
(Frågan är i princip omöjlig att besvara därför att det beror på . . . osv.).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-29 19:51

Det finns väl inget entydigt svar på den frågan, då skulle alla köpa samma drivverk och samma pickup MEN:

Drivverket skall:

a. hålla hastigheten

b. inte bidra med störningar.

c. isolera från yttre störningar

Pickupen skall:

a. spåra det som finns i spåret

b. ha minimala vinkelfel från början till slut på skivan.

c. inte plocka upp ytstörningar

d. inte bidra med olika resonanser främst vs pickup-kropp och tonarm

e. kablage och matchning med extern utrustning har stor betydelse för frekvensgång/distorsion.

Alla saker hänger ihop, så slutresultatet blir alltid en kompromiss någonstans, om inte annat vad gäller kostnaden.

Trevligast är ju trots allt att börja med ett rejält verk/tonarm, puppa kan man byta hur många gånger som helst, varför inte bygga upp ett pupp-bibliotek? :)

Angående OM5E, den går att få att låta riktigt bra trots lågt pris, skall inte underskattas. I någon mån besvarar det din fråga, billiga pickuper sitter ofta på kassa verk vilket ställer dom i dålig dager. Samtidigt kan en riktigt bra spårande pickup plocka fram detaljer även på en kass spelare, men du kommer inte ifrån störningarna även om detaljerna sitter. Som sagt, börja med verket är ditåt det lutar ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-29 20:04

Jo, ett lite bättre drivverk ska det bli när möjligheten uppenbaras.
Jag har ju själv upplevt stora skillnader mellan pickup`s (pickupper? :? ), men som sagt aldrig testat ett gedignare drivverk.
Däremot har jag länge undrat hur radikalt ett bättre drivverk påverkar ljudet? Kan man förvänta sig samma "Eureka moment" som jag upplevde med mitt pickupbyte?
Ett nytt exempel:
En technics SL1900 med AT95 (som jag ägt), kontra en SL1210 med samma pickup. Är skillnaden direkt uppenbar, eller något man märker över tid vid jämförelse?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-29 20:10

Verket är väsentligt viktigare än många tror och framför allt så skall kombinationen matcha varandra. Sen gäller det att ställa in eländet också.
Typiskt tog en montering av en spelare med arm och pickup runt 4 timmar minst för mig om det var en bra spelare och om allt var förberett så man slapp borra tonarmsplattor etc. Har aldrig hört en OM5 tror jag men en enklare pickup med "rätt" slipning kan vara överraskande bra i en bra skivspelare.
Det svåra med att köpa spelare är ju att man inte vet vad som finns i skivspåren innan man har hört det. Klart enklare att se att en TV är dålig utan att behöva ha en bra bredvid.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-29 20:13

Personligen skulle jag inte välja nån av dessa spelare men gå till en butik som har olika spelare och med personal som man tror klarar av att montera en spelare. En aha-upplevelse är att vänta sig om verket verkligen är bra. Beggade skivspelare kan ju också vara lockande men man vet ju inte vad dom har varit med om alla gånger.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-29 20:14

En svarv är en bearbetningsmaskin som avverkar material när den roterar, vilket är motsatsen mot vad man vill göra med sina vinylskivor!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-29 20:16

Martin_Dewens skrev:En technics SL1900 med AT95 (som jag ägt), kontra en SL1210 med samma pickup. Är skillnaden direkt uppenbar, eller något man märker över tid vid jämförelse?

Just i det fallet märker du ingen större skillnad, eftersom spelarna i grunden är nästan samma konstruktion. Sen är 1210 utrustad för att tåla mycket hårdare tag vilket inte påverkar ljudet i normalfall. Tål också yttre störningar bättre. Men mer feelgood i 1210 eftersom den är mer robust och har mycket högre finish, men en SL1900 kan låta snarlikt kanske tom identiskt.

MItt drömverk är nog något av dom där separata direktdrivna verken utan plint/arm som Technics, JVC och någon till hade, monterat i en rejäl robust sockel av vackert trä med en extra lång SME S2 12"-arm, jag är skeptisk mot lättviktsarmar, för mycket resonanser i den hörbara basen. Med en sådan rejäl arm sitter en Ortofon SPU som en smocka, sedan bör jag vara hemma :)

edit. jag undviker gärna verk med flytande upphängning, eftersom den sällan eller aldrig håller sig korrekt inställd, bättre att ta till varje annan metod för att släcka ut störningar.
Senast redigerad av xeizo 2016-08-29 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-29 20:17

paa skrev:En svarv är en bearbetningsmaskin som avverkar material när den roterar, vilket är motsatsen mot vad man vill göra med sina vinylskivor!

Jag orkar inte skriva LP spelare, för det är så långt...
Fast du fick mig att göra det ändå :D .
Men det leder kanske in oss på vikten av rätt nåltryck? 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-29 20:21

xeizo skrev:
Martin_Dewens skrev:En technics SL1900 med AT95 (som jag ägt), kontra en SL1210 med samma pickup. Är skillnaden direkt uppenbar, eller något man märker över tid vid jämförelse?

Just i det fallet märker du ingen större skillnad, eftersom spelarna i grunden är nästan samma konstruktion. Sen är 1210 utrustad för att tåla mycket hårdare tag vilket inte påverkar ljudet i normalfall. Tål också yttre störningar bättre. Men mer feelgood i 1210 eftersom den är mer robust och har mycket högre finish, men en SL1900 kan låta snarlikt kanske tom identiskt.

MItt drömverk är nog något av dom där separata direktdrivna verken utan plint/arm som Technics, JVC och någon till hade, monterat i en rejäl robust sockel av vackert trä med en extra lång SME S2 12"-arm, jag är skeptisk mot lättviktsarmar, för mycket resonanser i den hörbara basen. Med en sådan rejäl arm sitter en Ortofon SPU som en smocka, sedan bör jag vara hemma :)

edit. jag undviker gärna verk med flytande upphängning, eftersom den sällan eller aldrig håller sig korrekt inställd, bättre att ta till varje annan metod för att släcka ut störningar.

Feelgood är definitivt en av anledningarna till att vinylintresset börjar ta fart igen 8) .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-29 20:27

Martin_Dewens skrev:
paa skrev:Men det leder kanske in oss på vikten av rätt nåltryck? 8)

Man behöver inte ha högre nåltryck än vad som krävs för att pickupen skall spåra bra, oftast passar rekommenderat nåltryck fint. Men det är också vanligt att folk har för lätt nåltryck vilket ger onödigt dålig spårning. En nål mjuknar också efter ihärdigt spelande och med tiden, så att den börjar att spåra bättre, en bieffekt är att man då kan ha lägre nåltryck.

Oftast anges ett intervall tex. 1.5-1.75 gram i nåltryck, är nålen helt ny kan det vara idé att välja det högre värdet dvs 1.75 gram i början. Efter några hundra timmars spelning fungerar antagligen 1.5 gram precis lika bra.

Det är lite lustigt med pickuper, för dom låter absolut bäst precis innan nålen börjar bli utsliten, för det är då dom spårar som bäst precis innan felen som nålslitaget ger upphov till börjar märkas.

Återgå till Generellt om hifi