Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Laila » 2016-08-29 14:25

Morello skrev:Jag trodde att att nålar som gräver längre ned i spåren än enklare sfäriska och pseudoellitpiska nålar, skulle bli mindre känsliga för slitage. Hmm.

Nja, det beror nog på var de nålar som "slitit" skivan har befunnit sig på för spårdjup
. . . typ. En mer avancerad nålslipning kan om man har tur befinna sig på lite mer virgin
område å därför låta mindre illa. Tips: Spela/slit alltid dina plattor ofta med hela tiden
olika nålvarianter för att säkerställa att det i framtiden kommer att låta prexis lika taskigt
oavsett nålslipning. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-29 14:39

Jag har ställt frågan förut och ställer den igen. Med vilken precision tillverkas en pickup? Hur väl monterad är nålspetsen med sin smår radier på armöret? Det vanliga fluktandet utmed pickupskalens sidor eller nålarmens läge och liknande är ju allt annat än precision. Hur ser det egentligen ut på gravérsidan, hur noga är allt monterat där?

Jag har bara lyssnat på Vega-spåren eftersom den låten tilltalar mig. Genom hörlurar tycker jag det var svårare att göra bedömningen än via högtalare. Egentligen blir det kombinationen av längre kedjor av prylar man lyssnar på och var i kedjorna det brister är ju svårt att veta. Att frekvensgången mellan olika kombinationer av pickuper/RIAA-steg gör skillnad tycker jag är givet. Om det sedan ska var en rak frekvensgång beror ju på en massa annat, vi tar det för givet men om det ligger nära studiomastern eller ej vet vi inte. I princip finns det inget rätt eller fel, förhoppningsvis blir det en kombination man gillar på flera vinyler än någon enstaka. Har ni inte hört olika pressningar? Det är inte bara på senare (CD-)tid mastringseländet drabbat oss.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 14:54

Har ju inga bra programvaror för att räkna ut distorsion, men kan visa lite kurvor. 1 kHz signal, Shure/SAS.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 15:05

Och OM40

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-08-29 15:21

Kul,
Verkar som att andratonen är relativt lika kring -60dB för de båda medan 3e-ton är väldigt mycket sämre för OM40 (-70dB vs -55dB)?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-29 15:33

3e ton är ung 15 dB sämre på OM40, men alla de andra högre övertonerna är också betydligt sämre för OM40 och det bör definitivt ge ett vasst ljud. Vad händer om man höjer nåltrycket något på OM40? Ändras något på de högre deltonerna då?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-08-29 16:08

petersteindl skrev:3e ton är ung 15 dB sämre på OM40, men alla de andra högre övertonerna är också betydligt sämre för OM40 och det bör definitivt ge ett vasst ljud. Vad händer om man höjer nåltrycket något på OM40? Ändras något på de högre deltonerna då?

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, även att de ligger ytterligare 15dB ner eller mer från andra och 3e tonen så ger de säker ytterligare en del oönskade ljudeffekter.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 16:22

Det vore intressant att jämföra super OM- med OM-huset.

Thomas, ska jag skicka upp mitt OM-hus så får vi en reko jämförelse?
Det vore höggradigt intressant!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 16:32

Andratonen är ungefär densamma på denna ganska starka utsignalen. Tredjetonen är ca -53 dB för OM40 och -66 dB för Shure. För lägre-nivå signaler så uppvisar Shure lägre andratonsdistorsion 3 kHz-10 kHz, som visat i tidigare grafer. För 10 kHz visar Shure ca - 54 dB och OM40 -42 dB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 16:36

Har lyssnat lite mer och det som förvånar mig är hur bruset låter med OM40 - det är inte bara starkare, men också ljusare i klangen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-08-29 16:42

Morello skrev:Har lyssnat lite mer och det som förvånar mig är hur bruset låter med OM40 - det är inte bara starkare, men också ljusare i klangen.

Det kan nog bero på den höga nivån av 4e-6e tonerna, på Shure är ju dessa nästan obefintliga i jmf.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 16:43

Lutar väl åt att OM40 åker ned till gillestugan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-29 16:50

RogerGustavsson skrev:Jag har ställt frågan förut och ställer den igen. Med vilken precision tillverkas en pickup? Hur väl monterad är nålspetsen med sin smår radier på armöret? Det vanliga fluktandet utmed pickupskalens sidor eller nålarmens läge och liknande är ju allt annat än precision. Hur ser det egentligen ut på gravérsidan, hur noga är allt monterat där?

Jag har bara gammal info men visst finns det spridning på olika exemplar. Särskilt då det gäller spårförmåga. Nu hade vi inte möjlighet att se exakt hur monteringarna såg ut alla gånger men visst lyckas det inte så perfekt alla ggr. Också en av de saker som jag har påmint några ggr om att när det gäller skivspelare är resultat väldigt individuella. Samma gäller alla länkar med tornarmar och verk också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 17:42

Morello skrev:Det vore intressant att jämföra super OM- med OM-huset.

Kan också komma förbi någon kväll om det fungerar och ta med mig lite saker. Jag arbetar som sagt i Stockholm.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 17:50

Jag ska göra om mätningar så småningom med den nya lättviktsarmen. Det kommer att bli intressant.

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 18:12

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Det vore intressant att jämföra super OM- med OM-huset.

Kan också komma förbi någon kväll om det fungerar och ta med mig lite saker. Jag arbetar som sagt i Stockholm.

Låter trevligt!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 18:40

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har ställt frågan förut och ställer den igen. Med vilken precision tillverkas en pickup? Hur väl monterad är nålspetsen med sin smår radier på armöret? Det vanliga fluktandet utmed pickupskalens sidor eller nålarmens läge och liknande är ju allt annat än precision. Hur ser det egentligen ut på gravérsidan, hur noga är allt monterat där?

Jag har bara gammal info men visst finns det spridning på olika exemplar. Särskilt då det gäller spårförmåga. Nu hade vi inte möjlighet att se exakt hur monteringarna såg ut alla gånger men visst lyckas det inte så perfekt alla ggr. Också en av de saker som jag har påmint några ggr om att när det gäller skivspelare är resultat väldigt individuella. Samma gäller alla länkar med tornarmar och verk också.

mvh/Harryup

Det stämmer att det finns spridning mellan exemplar. Bara det faktum att nålarna kan vara lite snett infästa som påverkar bla kanalbalans. Och det kan också vara så att äldre OM40 hade bättre prestanda - vem vet hur produktion och QC är idag jämfört när vinylen var på sin topp? Kanske poleringen av nålen har förändrats? I detta fall tycker jag mig höra ett liknande högre bakgrundsbrus både från Morellos och från mina inspelningar när det gäller OM40 och det är relativt nutida inköp. OM10 verkar dock inte producera detta brus på samma sätt som OM40, så det är något med själva nålen eller nålslipningen som inverkar på detta. Ev är det SRA-vinkeln som är känsligare än den som SAS-nålen har och därför ska jag se hur dessa låter i en lättviktsarm när den dynamiska nåltrycket varierar mindre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 18:44

Min OM40-nål är som sagt helt färsk. Köpte den av Rehifi(vinylcarl) för några veckor sedan; "New In Box" givetvis. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-29 19:36

Då tycker jag att du skall spela/slipa/vibrera in den medels vinylavspelning . . .typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-29 21:43

Ligger sjuk hemma och följer era äventyr. Kul med den nya armen Thomas :) vet att du pratat om Mörch många gånger.

När jag väl piggnat till ska vi se om jag inte ger mig på att lägga upp något eget klipp.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 22:08

Glöm inte dom där spåren jag skulle göra analys avseende THD på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-30 07:33

Morello skrev:Lutar väl åt att OM40 åker ned till gillestugan.

Tror att det är vettigt att repetera testerna innan vi drar några slutgiltiga slutsatser. Ett förslag är att jag tar med mig skivspelare med mig Super OM monterad och tar med OM40 och OM10-nålen, några testskivor och så gör vi lite korsvisa inspelningar/mätningar. Förhoppningsvis har jag lyckats få på Mörch-armen då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-30 08:10

Det verkar råda brist på vettiga testsignaler på vinyl. När jag ser era distmätningar tänker jag att man skulle ha en skiva graverad med upprepade chirpar lämpade för kombinerade dist- och tonkurvemätningar, från ytterspår till innerspår. Då skulle man få en mer komplett bild av hur systemet uppför sig. Man borde också mäta vid olika signalnivåer.

Så man skulle göra en serie med 1 s långa chirpar som stegvis minskar i nivå med 5 dB från full utstyrning till -70 dB, ett sådant sjok skulle ta 13 s, men man behöver lite tystnad före och efter så en minut kanske. Upprepa 20 sådana på en skiva så har man fyllt upp från ytter- till innerspår. Så in med det i datorn och ett automagiskt script och man har en hel karta över systemet på 20 minuter.

...fast sådana här projekt hejdas nog ofta av att man måste gravera en skiva, det är inte gratis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-30 09:24

Ja, bra testskivor verkar vara hårdvaluta. Den jag köpte är oduglig så tillvida att frekvenssvepet faller i diskanten. Vidare visar 300 Hz-spåren orimliga distorsionsnivåer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-30 10:07

Vilka finns det som pressar? Här finns enligt dem Sveriges enda vinyltryckeri, med prislista:

http://www.tailrecvinyl.com/prislista.php

Det står 4850:- inkl 5 skivor, därefter 10:- per skiva, exkl moms?

Så 100 skivor skulle hamna på en knapp 60:- per skiva exkl moms? Stämmer det? Sedan behövs väl etiketter, konvolut mm.

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-30 10:10

Thomas_A skrev:Vilka finns det som pressar? Här finns enligt dem Sveriges enda vinyltryckeri, med prislista:

Så 100 skivor skulle hamna på en knapp 60:- per skiva exkl moms? Stämmer det? Sedan behövs väl etiketter, konvolut mm.

Thomas

Plus gravering av lack samt matris.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-30 10:17

Morello skrev:
Thomas_A skrev:Vilka finns det som pressar? Här finns enligt dem Sveriges enda vinyltryckeri, med prislista:

Thomas

Plus gravering av lack samt matris.

Hmm det står för de 4850:- exkl moms:
I testpressen ingår gravering, matriser, vita etiketter och innersleeves, detta är en standardprocedur som görs vid varje beställning och ska godkännas av kunden innan skivan går till press.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-30 10:29

Räknade lite med tillbehör, 1000 skivor drygt 30 tkr ink moms. Skulle man sälja dem för 300:- stycket ock säljer allt, 300 tkr in. Sedan blir det väl en massa skatt. Om det nu stämmer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-30 12:10

Morello skrev:Om jag förståt det hela rätt så finns den inte längre att köpa (med den nål Thomas har), så då undrar man ju:
Vad heter den bästa pickupen som går att köpa idag?

Ett annat förslag:

Bild

+

Bild

(Bilden visar dock bor-nålarmen som idag är safir.)

99 dollar för PU och 267 dollar för nål, 3000:-. Så får du en dämpborste också. Finns ju inte många PU kvar med sådan.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-08-30 18:46

Tompa_39 skrev:
Flint skrev:
Tompa_39 skrev:
Kul! Först lite bakgrund,
Jag har som sagt en Linn Basik med Akito-arm och en gammal Goldring 1040. Jag har monterat grejerna själv, har inte konsulterat nån expert om detta, kör med ett Vincent RIAA och en Vincent SV-233 stärkare. Det vore kul om några expertlyssnare kunde ta några minuter och kommentera.....själv tycker jag det ändå låter helt ok.
Varje snutt är ungefär 1:30.

Lite om skivorna.
Nu har jag varken Roxy Music eller Dire Straits på LP, så det blir lite andra grejer, sånt jag lyssnade på på den tiden s.a.s

1. Chic "Good Times" från albumet Risque, orginalutgåva från 1979, USA pressad.
2. Michael Franks "Alone at night" från albumet Passion Fruits, orginalutgåva från 1983, USA pressad.
3. Sting "They dance alone" från albumet ....nothing like the sun från 1987, Canada press.
4. Sade "nothing can come between us" från albumet Stronger than pride från 1988, Holland press
5. Den nyaste vinylen jag har, Stefan Gunnarsson "All of my night" från 2010.

Man kan iallafall säga att ljudet skiljer sig en del åt, men det vete katten om inte jag tycker att Chic och Michael Franks låter bäst...

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/goodtimes_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/aloneatnight_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/theydancealone_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/nothincancome_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/allofmynight_01.wav

Jag tycker att det låter bra. Det där skulle jag också vara nöjd med. Inget som retar och stör utom möjligen lite problem med S:en som Thomas_A påpekade. Sånt där kommer så sakta att man själv knappt märker det, märkte jag på den tiden jag spelade mycket vinyl.

Kul att du tycker det, jag lyssnar inte sååå mycket på vinyl, så då kan jag nog fortsätta sitta lugnt i båten, precis som jag iofs nog tyckte... :wink:

Jag vill inte kalla mig expert.
Har dock både Chic och Sade på vinyl och cd.
Uppspelning i min hemanläggning.

Tror att du kan få ut ännu mer av din grammofon genom mer noggrann inställning av arm och pu.

Du har förskjuten ljudbild åt vänster.
Det låter också rätt "försiktigt". Du skulle nog kunna få mer botten och tryck i trummor och bas.
Både Chic och Sade har mer botten och knuff i rytmsektionen. Finns också mer närvaro i inspelningarna att hämta.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi