Men schemat i inlägget 18:32 är väl fel, signalen till gallermotstånden till den övre triodraden ska väl ändå vara som på den undre raden?
Man kan ju göra precis likadant, men med N-FETar istället. Blir liksom enklare, men varmt det också!
Moderator: Redaktörer
Anders J skrev:Men schemat i inlägget 18:32 är väl fel, signalen till gallermotstånden till den övre triodraden ska väl ändå vara som på den undre raden?
Anders J skrev:Man kan ju göra precis likadant, men med N-FETar istället. Blir liksom enklare, men varmt det också!
music4ever skrev:Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.
Har själv ägt flera olika rörhäckar i över 10 år, så sluta sprid dina lögner.
Morello skrev:Vilka modeller har du haft? Vill minnas att du hade en Manley -stämmer det?
Saknar du rörglöden?
music4ever skrev:Nja, jag skulle vilja ha, när jag bor större, en retro-anläggning. Då passar rör väldigt bra då målet är inte så bra återgivning som möjligt.
grannilsson skrev:Halloj !
Det här inlägget är inte riktat till någon speciell, eller till alla egentligen, jag ser att det finns de som inte kunna förlika sig
med att erkänna att man kan få bra återgivning via rörförstärkare och envist skriva att det är junk, bös eller annat tjafs,
vi kommer nog inte längre än så tror jag….
Att bara stirra sig blind på de enskildheter som en förstärkare kan bidra med kanske en del tar för den absoluta sanningen/korrektheten
när det egentligen är summan av resultatet som kanske är mest intressant, så tänker jag i varje fall, integrationen är viktigare än resultatet
av vad en enskild mätning/lyssning ger, men jag säger inte att det är oviktigt att ta reda på hur förstärkare är som enskildheter trots allt.
Hur många Watt som räcker är beroende av omständigheterna
• Hur starkt man vill kunna spela
• Hur hög känslighet högtalarna har
• Vilket avstånd man har till högtalarna, och hur mycket rummet bidrar med.
Om man har en normalkänslig högtalare (87db), så behöver man för att kunna spela ~ 105 db peak-RMS på ett avstånd
dryga 3 meter från högtalarna ~ 125 Watts effekt .
För att kunna spela lika starkt med en rörförstärkare (eller transistorförstärkare) på samma avstånd med en högtalare med en känslighet på 93db
så behöver man en förstärkareffekt på bara ~ 30Watt , om känsligheten på högtalaren är 3db högre, ~ 15Watt, 3db till ~ 8Watt o.s.v.
Alltså vad jag vill säga är att effektbehovet kan skilja sig väldigt mycket mellan olika situationer, så att säga kategoriskt att
rörförstärkare inte räcker till är ju inte sant faktiskt, men några tycks förbise detta.
Sen är det en annan sak att det kanske inte finns så många högtalare med bra prestanda, samt med hög känslighet , och
jämn tonkurva är ju en annan sak, men det finns, jag vet att det gör det, det finns högtalare som t.o.m. är speciallämpade för
ändamålet att använda rörförstärkare.
Man måste få saker att passa sin applikation, och vad som passar bestäms av kraven och önskemålen samt förutsättningarna.
Med Vänlig Hälsning Göran Nilsson
JM skrev:grannilsson skrev:Halloj !
Det här inlägget är inte riktat till någon speciell, eller till alla egentligen, jag ser att det finns de som inte kunna förlika sig
med att erkänna att man kan få bra återgivning via rörförstärkare och envist skriva att det är junk, bös eller annat tjafs,
vi kommer nog inte längre än så tror jag….
Att bara stirra sig blind på de enskildheter som en förstärkare kan bidra med kanske en del tar för den absoluta sanningen/korrektheten
när det egentligen är summan av resultatet som kanske är mest intressant, så tänker jag i varje fall, integrationen är viktigare än resultatet
av vad en enskild mätning/lyssning ger, men jag säger inte att det är oviktigt att ta reda på hur förstärkare är som enskildheter trots allt.
Hur många Watt som räcker är beroende av omständigheterna
• Hur starkt man vill kunna spela
• Hur hög känslighet högtalarna har
• Vilket avstånd man har till högtalarna, och hur mycket rummet bidrar med.
Om man har en normalkänslig högtalare (87db), så behöver man för att kunna spela ~ 105 db peak-RMS på ett avstånd
dryga 3 meter från högtalarna ~ 125 Watts effekt .
För att kunna spela lika starkt med en rörförstärkare (eller transistorförstärkare) på samma avstånd med en högtalare med en känslighet på 93db
så behöver man en förstärkareffekt på bara ~ 30Watt , om känsligheten på högtalaren är 3db högre, ~ 15Watt, 3db till ~ 8Watt o.s.v.
Alltså vad jag vill säga är att effektbehovet kan skilja sig väldigt mycket mellan olika situationer, så att säga kategoriskt att
rörförstärkare inte räcker till är ju inte sant faktiskt, men några tycks förbise detta.
Sen är det en annan sak att det kanske inte finns så många högtalare med bra prestanda, samt med hög känslighet , och
jämn tonkurva är ju en annan sak, men det finns, jag vet att det gör det, det finns högtalare som t.o.m. är speciallämpade för
ändamålet att använda rörförstärkare.
Man måste få saker att passa sin applikation, och vad som passar bestäms av kraven och önskemålen samt förutsättningarna.
Med Vänlig Hälsning Göran Nilsson
Du har helt rätt Göran. Det är totalupplevelsen som är målet. Helheten skapas av delarna som ger en gestalt.
Verkningsgrad och uteffekt är två relativt hanterbara delvariabler.
Rörförstärkare ger ibland hål i gestalten som hjärnan kan själv kan fylla i med bibehållen totalupplevelse.
En transistorförstärkare med en hörbar distorsionskomponent kan inte hjärnan subtrahera från totalupplevelsen.
Efter ha ägt fler än 30 rörförstärkare måste jag erkänna att bara ett fåtal som har gett en acceptabel gestalt.
Rörförstärkare är som en älskarinna.
Det gäller att ha bästa utgångsmaterialet och gulla på rätt sätt för optimalt resultat.
Minsta felsteg kan bli förödande.
momus skrev:Eller den här:iFi Retro Stereo 50
sprudel skrev:HerreJösses! Så bra detta spelar, tom med Oppo som dac!![]()
Giftermålet med brutala slutsteget Premier 350 sa är perfekt. Finess, själ, musik.![]()
[ Bild ]
Flint skrev:sprudel skrev:HerreJösses! Så bra detta spelar, tom med Oppo som dac!![]()
Giftermålet med brutala slutsteget Premier 350 sa är perfekt. Finess, själ, musik.![]()
[ Bild ]
Berätta och beskriv!
sprudel skrev:Jag fortsätter väl monologen här.
Har fått två nya rör från Roland på Tango tubes, Philips minwatt, vilka jag läst en del gott om. Låter dem gå som 1,3 och följas av Telefunken-nosar som 2,4 i ordningen.
Det är förvånande vilken olika karaktär på ljudet man kan leka med via olika rör, kul.
Min fråga är då, hur lång inspelningstid på smårör som 6922-analoger?
Nästa fråga, vad kan jag förvänta mig för förändringar efter inspelningstiden?*
Tack för tips om Roland förresten, kunnig och seriös man det där.
sprudel skrev:Jag fortsätter väl monologen här.
Har fått två nya rör från Roland på Tango tubes, Philips minwatt, vilka jag läst en del gott om. Låter dem gå som 1,3 och följas av Telefunken-nosar som 2,4 i ordningen.
Det är förvånande vilken olika karaktär på ljudet man kan leka med via olika rör, kul.
Min fråga är då, hur lång inspelningstid på smårör som 6922-analoger?
Nästa fråga, vad kan jag förvänta mig för förändringar efter inspelningstiden?
Tack för tips om Roland förresten, kunnig och seriös man det där.
ErikAndersson skrev:Under min tid med Audio Innovations gjorde jag många sådana mätningar oftast med effektrör det är där THD:n mestadels uppkommer. Testade bla ett flertal fabrikat med EL34, men de skillnader jag mätte upp var också detekterbara i AVO rörtestaren. Det största problemet var dock hållbarheten på rören.
sprudel skrev:När du är här Erik, hur lång tid brukar man räkna för inspelning av smårör som E88CC/6922 och vad kan man förvänta sig för ljudmässiga effekter av inspelningen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kalle_H och 18 gäster