Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Räknade lite med tillbehör, 1000 skivor drygt 30 tkr ink moms. Skulle man sälja dem för 300:- stycket ock säljer allt, 300 tkr in. Sedan blir det väl en massa skatt. Om det nu stämmer.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Om jag förståt det hela rätt så finns den inte längre att köpa (med den nål Thomas har), så då undrar man ju:
Vad heter den bästa pickupen som går att köpa idag?
Ett annat förslag:
[ Bild ]
+
[ Bild ]
(Bilden visar dock bor-nålarmen som idag är safir.)
99 dollar för PU och 267 dollar för nål, 3000:-. Så får du en dämpborste också. Finns ju inte många PU kvar med sådan.
Morello skrev:...nålmikrofonen...
Morello skrev:Jag trodde att att nålar som gräver längre ned i spåren än enklare sfäriska och pseudoellitpiska nålar, skulle bli mindre känsliga för slitage. Hmm.
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Räknade lite med tillbehör, 1000 skivor drygt 30 tkr ink moms. Skulle man sälja dem för 300:- stycket ock säljer allt, 300 tkr in. Sedan blir det väl en massa skatt. Om det nu stämmer.
Problemet är att för det verkligen ska bli bra så krävs det den bästa graverutrustningen, kunnig personal och ett seriöst presseri. Annars så har du ännu en junkskiva som inte är tillräckligt bra.
Laila skrev:Nä, men den tillverkas inte längre . . . typ.
Gissar att specarna inte ligger alltför långt ifrån.
Morello skrev:Över 4000 brittiska pund!!
Thomas_A skrev:Morello skrev:Över 4000 brittiska pund!!
Jupp. Det verkar vara deras allra senaste MC med spolarna direkt vid nålspetsen. Har aldrig sett detta förut.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Över 4000 brittiska pund!!
Jupp. Det verkar vara deras allra senaste MC med spolarna direkt vid nålspetsen. Har aldrig sett detta förut.
Förutom att Decca är en MM så ligger spolarna väldigt nära nålen också.
Jansson skrev:Sade-plattan är förresten ett bra exempel.
Hennes 80-talsplattor är som många andra 80-talsproduktioner ljudkvalitetsmässigt, CD kontra vinyl.
Exempelvis Sade Promise.
Spelade just nu upp Promise från -86 på cd och vinyl parallellt med varandra.
Mycket svårt att skilja dem åt ljudmässigt.
En välfungerande grammofon återger en sådan lp-skiva till förväxling likt cd-utgåvan.
Ingen skillnad.
Torde vara samma resultat med Avalon....
Laila skrev:Har Lyssnat på både Tompa_39 å Thomas "version" av Promise . . . å det verkar som om
åtminstone en av spelarna håller fel hastighet*. I övrigt tycker jag inte att någon länk
spelar speciellt övertygande men bör nog kanske hålla käft då jag varken gillar produkten
speciellt mycket eller har någon egen skiva att jämföra med . . . typ.![]()
*Eller Morello, ska vi säga sämre "PRAT" ?
Laila skrev:Har Lyssnat på både Tompa_39 å Thomas "version" av Promise . . . å det verkar som om
åtminstone en av spelarna håller fel hastighet*.
Thomas_A skrev:...
Håller med om att det är lite tamt. Diamond Life är dock bra. Här är en låt med mer sväng IMO, men kvaliteten kan man ju diskutera.![]()
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... Cooder.wav
Laila skrev:Thomas_A skrev:...
Håller med om att det är lite tamt. Diamond Life är dock bra. Här är en låt med mer sväng IMO, men kvaliteten kan man ju diskutera.![]()
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... Cooder.wav
Ha, Cooder den plattan har jag i en "Special price"- utgåva å gillar musiken såpass
att jag inte orkar gräva ner mig i avspelningskvaliteter, innehållet tar helt enkelt
över, oavsett . . . typ.
Svante skrev:Morello skrev:...nålmikrofonen...
Vilket fint gammalt svenskt ord!
Thomas_A skrev:Laila skrev:Har Lyssnat på både Tompa_39 å Thomas "version" av Promise . . . å det verkar som om
åtminstone en av spelarna håller fel hastighet*.
Tror min går sisådär 0,2 % för fort, orkade inte skruva trimpottarna noggrannare.
Thomas_A skrev:Såg för övrigt en jämförelse
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... 143/page-3
där OM40 ingår. Verkar i alla fall ett av fallen vara en nyutgåva av en skiva som kanske inte har så mycket slitage/smuts. Tycker mig inte kunna höra så stor skillnad mellan AT och OM-pickupen i brus. Möjligen är det lägre brus på Shure-varianterna, men jag har inte lyssnat så noga. Dock verkar det vara en del skillnad i kanalbalans?
Morello skrev:Thomas_A skrev:Såg för övrigt en jämförelse
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... 143/page-3
där OM40 ingår. Verkar i alla fall ett av fallen vara en nyutgåva av en skiva som kanske inte har så mycket slitage/smuts. Tycker mig inte kunna höra så stor skillnad mellan AT och OM-pickupen i brus. Möjligen är det lägre brus på Shure-varianterna, men jag har inte lyssnat så noga. Dock verkar det vara en del skillnad i kanalbalans?
Låter riktigt hyggligt om OM40 ok AT, men debn tredje nålmikrofonen låter beslöjad som sören.
Jansson skrev:
Torde vara samma resultat med Avalon....
Morello skrev:Med tredje nålmikrofon avsågs SC35. har inte lyssnat på den andra Shuren.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 10 gäster