Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Jansson » 2016-08-31 18:38

Thomas_A skrev:
Jansson skrev:Sade-plattan är förresten ett bra exempel.
Hennes 80-talsplattor är som många andra 80-talsproduktioner ljudkvalitetsmässigt, CD kontra vinyl.

Exempelvis Sade Promise.
Spelade just nu upp Promise från -86 på cd och vinyl parallellt med varandra.
Mycket svårt att skilja dem åt ljudmässigt.
En välfungerande grammofon återger en sådan lp-skiva till förväxling likt cd-utgåvan.
Ingen skillnad.

Torde vara samma resultat med Avalon....

Just Promise har jag framme och har spelat in en snutt av. Den är ganska snäll men låter helt ok.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110627476/Sade.wav

Det som slår mig först är en eftersläng av vasshet på s-ljud.
Tamburinen (panorerad lite till vänster) som kommer in efter första chorus (?) distar. (Märks inte lika väl på den inledande maracassen.)
Liten förskjutning av ljudbilden åt vänster samt att ljudbilden som helhet något förskjuten bakåt.
Produktionen har mer tydlighet hemma hos mig.
Timingen är fin i din fil. Men går din skivspelare kanske något lite för fort?

Jag spelade upp min pressning samtidigt med din fil.
Sweetest taboo från albumet Promise. Min är en promo-pressning men jag tror att den är helt standard. EPC 86318.

( För sakens skull: Använder en Nottingham analogue Dais, Mörch DP-8 och Lyra Delos Pickup.)

Jag har ännu inte sjunkit in denna tråd tillräckligt djupt, är det en Om 40 pu du spelar upp på?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-08-31 18:44

Morello skrev:
Jansson skrev:

Det kan man inte veta. Det finns inga garantier för att samma master har använts.
Olika CD.utgåvor låter olika och det gör också olika LP-utgåvor.

Instämmer.

Jag omformulerar mig.

-Gissningsvis är skillnaden mellan original CD Avalon och Vinyl tidig pressning ganska små.
80 och 90-tal pressningar är många gånger snarlika på cd kontra vinyl enligt min erfarenhet.
Men det finns onekligen variationer.

Ska försöka hitta min Avalon på vinyl....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-31 19:11

Jansson, vad har du för RIAA-steg?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-31 19:19

Jansson skrev:
Thomas_A skrev:
Jansson skrev:Sade-plattan är förresten ett bra exempel.
Hennes 80-talsplattor är som många andra 80-talsproduktioner ljudkvalitetsmässigt, CD kontra vinyl.

Exempelvis Sade Promise.
Spelade just nu upp Promise från -86 på cd och vinyl parallellt med varandra.
Mycket svårt att skilja dem åt ljudmässigt.
En välfungerande grammofon återger en sådan lp-skiva till förväxling likt cd-utgåvan.
Ingen skillnad.

Just Promise har jag framme och har spelat in en snutt av. Den är ganska snäll men låter helt ok.

Tamburinen (panorerad lite till vänster) som kommer in efter första chorus (?) distar. (Märks inte lika väl på den inledande maracassen.)
Liten förskjutning av ljudbilden åt vänster samt att ljudbilden som helhet något förskjuten bakåt.

Sweetest taboo från albumet Promise. Min är en promo-pressning men jag tror att den är helt standard. EPC 86318.

( För sakens skull: Använder en Nottingham analogue Dais, Mörch DP-8 och Lyra Delos Pickup.)

Jag har ännu inte sjunkit in denna tråd tillräckligt djupt, är det en Om 40 pu du spelar upp på?

Hej!

Tack för input. Pickupen är Shure V15Vx med JICO SAS nål. Att ljudbilden kan tänkas vara lite tillbakalutad tror jag beror på den lilla svackan i 3-8 kHz som jag har, ev vasshet kan bero på den senare puckeln mellan 10-20 kHz. Ska åtgärdas så småningom med lite annan last. Spelaren gick lite för fort tidigare, 0,2 %, men tveksamt hur hörbart den avvikelsen är. Lite distorsion är det nog här och var beroende på skivans status. Var ju inte överdrivet rädd om skivorna på 80- och 90-talet.

I morgon är det dags att montera Mörch-armen, tror att det ska fungera bra. Vilken oerhört nätt liten sak det är - Linn Akito-armen ser ut som ett monster i jämförelse. Tänkte prova OM40 först för att skrämma upp resonansen till 12,5 Hz mot dagens ca 8 Hz.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-08-31 19:53

Morello skrev:Jansson, vad har du för RIAA-steg?

Ett iFi iPhono.

För sina pengar utmärkt.
Men det är en temporär lösning.

Har vid ett tillfälle haft ditt grammofonsteg inkopplat i min anläggning. Det var föregångaren till nuvarande O&G PP 1, om jag förstod saken rätt.
Spitzenklasse. Bästa jag hört.

Så man kan lugnt säga att jag är seriös spekulant på ett PP1.
Behöver en hemdemo dock.
Vi kanske kan titta på den saken vad det lider?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-08-31 19:58

Thomas_A skrev:
Jansson skrev:
Thomas_A skrev:

Hej!

Tack för input. Pickupen är Shure V15Vx med JICO SAS nål. Att ljudbilden kan tänkas vara lite tillbakalutad tror jag beror på den lilla svackan i 3-8 kHz som jag har, ev vasshet kan bero på den senare puckeln mellan 10-20 kHz. Ska åtgärdas så småningom med lite annan last. Spelaren gick lite för fort tidigare, 0,2 %, men tveksamt hur hörbart den avvikelsen är. Lite distorsion är det nog här och var beroende på skivans status. Var ju inte överdrivet rädd om skivorna på 80- och 90-talet.

I morgon är det dags att montera Mörch-armen, tror att det ska fungera bra. Vilken oerhört nätt liten sak det är - Linn Akito-armen ser ut som ett monster i jämförelse. Tänkte prova OM40 först för att skrämma upp resonansen till 12,5 Hz mot dagens ca 8 Hz.

Thomas

Hej!

Ok.
jag förstår.

Grattis till Mörch-armen!
Tror att du kommer finna att det är en fröjd att ställa i den.

Ska bli mycket spännande att höra resultatet!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-31 20:03

Jansson skrev:
Morello skrev:Jansson, vad har du för RIAA-steg?

Ett iFi iPhono.

För sina pengar utmärkt.
Men det är en temporär lösning.

Har vid ett tillfälle haft ditt grammofonsteg inkopplat i min anläggning. Det var föregångaren till nuvarande O&G PP 1, om jag förstod saken rätt.
Spitzenklasse. Bästa jag hört.

Så man kan lugnt säga att jag är seriös spekulant på ett PP1.
Behöver en hemdemo dock.
Vi kanske kan titta på den saken vad det lider?

Oj, kul att höra. :oops:

Ja, det i det stora hela samma RIAA-steg. Har gjort ytterligt små justeringar sedan det första blev klart cirka 2004.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-01 00:22

Här kan ni kolla in video.

http://audiolifestyle.pl/nowosci/winylowe-zaglebie/

och här :)

http://audiolifestyle.pl/nowosci/real-czajkowski/

Det är väl här Shifts hänger hela dagarna. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-01 00:40

Då ni kollat ovanstående videos kan ni kolla in denna.

Det är bara att beställa era chirpar. :)

Vinyl är överlägset CD. :twisted:

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-01 00:56

Då ni tittat på de 3 videorna innan så är det dags att kolla in dessa två.

Vinyl is a cut above the digital revolution.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-09-01 08:19

Fortsätter på Peters filmsvit. Stockfish Records tillverkas enligt DMM metoden. Jag noterar den förnöjde skivbolagsdirektören som spelar en skiva, vars excentricitet borde genera ett hyffsat svaj.

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=HocWBv1g_fo

Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=kaSnG5nkwdw

Med vänlig hälsning
Uffe

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-01 16:25

Morello
Har du fått hem din El Rayo-X än? Tänkte att vi skulle jämföra crestfaktor.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-01 16:28

Japp, fick den igår, jag lägger upp spåret under kvällen.
Har även fått paket från REHIFI.se med nytt hus som jag skall hämta idag, så att vi kan jämföra super OM40 med OM40.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-01 18:16

super-huset är här, massor med nya skivor köptes på lunchen och strax kommer Svante hit - detta blir en riktig hifikväll. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-01 21:04

Morello, låter spännande! Har ägnat dagen till att montera nya tonarmen, OM40 sitter på nu. Dock behöver jag förmiddagen i morgon för finjustering och lite inmätningar.

(Kan om det finns tid komma över någon kväll nästa vecka för att testa lite med olika skivor. Har varit ledig denna vecka för "inskolning" men är tillbaka på jobbet i Stockholm nästa vecka.)

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-01 22:16

Kul med era nya inköp. Väntar spänt på resultat. Hoppas ni båda blir nöjda.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-01 22:28

Vinylcalle skrev:Kul med era nya inköp. Väntar spänt på resultat. Hoppas ni båda blir nöjda.

Mvh Carl

Tack, allt är under kontroll. Märkligt förresten att Linn Axisen hade ett förborrat hål på undersidan för tonarmshållaren som satt på exakt samma avstånd från tonarmsbasen som rekommenderas av Mörch (155 mm). Det var bara att borra igenom några mm till - och det var inte så svårt att fästa den. Har också fått modda lite vid gångjärnet för Linn-spelaren med det visste jag. Bakändan är 1-2 mm för lång för att jag ska kunna stänga locket. Armfästet var 30 mm hål förborrat för tidigare Linn-armen och det är för stort för Mörch-armen. Men jag använde två kraftiga brickor med 21 mm håldiameter och 56 mm ytterdiameter för att fästa själva armhållaren. Fungerade ypperligt.

Har spelat lite och det låter bra hittills - i morgon ska jag finjustera och göra lite noggrannare jämförelser.

Thomas

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-01 22:48

Thomas_A skrev:
Vinylcalle skrev:Kul med era nya inköp. Väntar spänt på resultat. Hoppas ni båda blir nöjda.

Mvh Carl

Tack, allt är under kontroll. Märkligt förresten att Linn Axisen hade ett förborrat hål på undersidan för tonarmshållaren som satt på exakt samma avstånd från tonarmsbasen som rekommenderas av Mörch (155 mm). Det var bara att borra igenom några mm till - och det var inte så svårt att fästa den. Har också fått modda lite vid gångjärnet för Linn-spelaren med det visste jag. Bakändan är 1-2 mm för lång för att jag ska kunna stänga locket. Armfästet var 30 mm hål förborrat för tidigare Linn-armen och det är för stort för Mörch-armen. Men jag använde två kraftiga brickor med 21 mm håldiameter och 56 mm ytterdiameter för att fästa själva armhållaren. Fungerade ypperligt.

Har spelat lite och det låter bra hittills - i morgon ska jag finjustera och göra lite noggrannare jämförelser.

Thomas

Låter ju som en ovanligt smidig montering. Lite synd med locket bara, du för övertyga dig om att Linn har rätt att det ska vara av vid spelning :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-01 23:09

Thomas_A skrev:
Laila skrev:Nä, men den tillverkas inte längre . . . typ.
Gissar att specarna inte ligger alltför långt ifrån.

Ser man till värdena på spolarna så kan man ju ana att den tappar lite energi i högsta frekvenserna. Den låter också avrullat enligt de flesta personer som lyssnat på den. Man kan nog lasta den lite annorlunda för att få en rakare respons men det går nog inte att få rakt till 15 kHz, så någon kompromiss måste man nog göra.

Shure V15V-MR: 330 mH/815 Ohm (har en "spikrak" frekvensrespons med originalnål)
Shure V15VxMR: 450 mH/1000 Ohm (sjunker 1-2 dB i de högsta frekvenserna med originalnål)
Shure M97xe: 650 mH/1550 Ohm (sjunker 1-3 dB runt 3-8 kHz med originalnål)

M97xe är ju uppmätt här med originalnål och med samma skiva som jag har:

[ Bild ]

Här är den uppmätt med annan skiva (rosa brus) och med och utan SAS-nål (med nålarm i bor). Hur den nya SAS-nålen mäter i kombination vet vi som sagt inte.

[ Bild ]

Kan du göra denna mätning med pickup monterad på Mörch tonarmen.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-01 23:11

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:

Mvh Carl

Thomas

Låter ju som en ovanligt smidig montering. Lite synd med locket bara, du för övertyga dig om att Linn har rätt att det ska vara av vid spelning :mrgreen:

MvH Carl

Har nästan alltid locket stängt vid spelning och det är inga problem med Moerch-armen under spelning. Det är bara när armen vilar i sitt fäste som motviktspinnen tar i lite i gångjärnet. Men det är nu fixat.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-01 23:14

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
Laila skrev:Nä, men den tillverkas inte längre . . . typ.
Gissar att specarna inte ligger alltför långt ifrån.

Ser man till värdena på spolarna så kan man ju ana att den tappar lite energi i högsta frekvenserna. Den låter också avrullat enligt de flesta personer som lyssnat på den. Man kan nog lasta den lite annorlunda för att få en rakare respons men det går nog inte att få rakt till 15 kHz, så någon kompromiss måste man nog göra.

Shure V15V-MR: 330 mH/815 Ohm (har en "spikrak" frekvensrespons med originalnål)
Shure V15VxMR: 450 mH/1000 Ohm (sjunker 1-2 dB i de högsta frekvenserna med originalnål)
Shure M97xe: 650 mH/1550 Ohm (sjunker 1-3 dB runt 3-8 kHz med originalnål)

M97xe är ju uppmätt här med originalnål och med samma skiva som jag har:

[ Bild ]

Här är den uppmätt med annan skiva (rosa brus) och med och utan SAS-nål (med nålarm i bor). Hur den nya SAS-nålen mäter i kombination vet vi som sagt inte.

[ Bild ]

Kan du göra denna mätning med pickup monterad på Mörch tonarmen.

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Jag kan spela in signalerna men det där mätprogrammet har jag inte tyvärr. Gör det mesta manuellt, och det är en del jobb så jag får se vad jag orkar med. Se även:

viewtopic.php?t=31862

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-01 23:15

Morello skrev:super-huset är här, massor med nya skivor köptes på lunchen och strax kommer Svante hit - detta blir en riktig hifikväll. :mrgreen:

:)

Tackar för inspektion av klickande reläer, lödrök, vinylknaster och annat kul!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-02 07:09

Thomas_A skrev:Morello, låter spännande! Har ägnat dagen till att montera nya tonarmen, OM40 sitter på nu. Dock behöver jag förmiddagen i morgon för finjustering och lite inmätningar.

(Kan om det finns tid komma över någon kväll nästa vecka för att testa lite med olika skivor. Har varit ledig denna vecka för "inskolning" men är tillbaka på jobbet i Stockholm nästa vecka.)

[ Bild ]

Har alltid tilltalats av Mørch-armens utseende. Fanns det inte ett rör med OM-huset inbyggt också?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 08:17

Flint skrev:Morello

Mycket nöje:
http://user.faktiskt.io/Morello/07-El%20Rayo-X.flac
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-02 08:48

Morello skrev:
Flint skrev:Morello

Mycket nöje:
http://user.faktiskt.io/Morello/07-El%20Rayo-X.flac

Tack!
Japp, CD:n är befriande oremastrad.

El Rayo-X - CD-LP.gif

Jämförelse.
Morellos CD
Min LP

/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 09:28

Japp, jag köper alltid tidiga utgåvor av populärmusik på CD.
Fick hem en härlig dubbel-CD med RHCP live igår och kunde inte slilta mig från soffan efter morgonkaffet idag och kom alltså litet sent till jobbet. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 09:30

Det ser nästan ut som att dom ligger i motfas - har du en inverterande signalkedja, Flint?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-02 09:42

Morello skrev:Det ser nästan ut som att dom ligger i motfas - har du en inverterande signalkedja, Flint?

Nej. Passiv RIAA-korrektion mellan två steg icke inverterande OPA2134.

zzz.png

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-02 09:43

Vinylcalle skrev: Lite synd med locket bara, du för övertyga dig om att Linn har rätt att det ska vara av vid spelning :mrgreen:

MvH Carl

Det fungerar principiellt helt olika om man har en spelare av plintmodell, där locket ligger på plinten som är fäste för tonarm och tallrikslager, eller om man har ett avfjädrat innerchassi, där locket ligger bara på sargen.
Om man har locket frikopplat från tonarm och tallrik så har man god nytta av den akustiska isolering som locket ger av akustisk återkoppling.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 09:55

[vimeo][/vimeo]
Flint skrev:
Morello skrev:Det ser nästan ut som att dom ligger i motfas - har du en inverterande signalkedja, Flint?

Nej. Passiv RIAA-korrektion mellan två steg icke inverterande OPA2134.

zzz.png

Jag hade nästan räknat med ECC någonting, men det där ser ju fint ut.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi