Egentligen är jag sjukt nöjd med mina högtalare (beskrivna i denna gamla kapade tråd
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=43327&full=1), men det finns ju alltid några idéer som snurrar i huvudet. Och nu har grannpojken här på landet till slut triggat igång mig igen (som saknat? det envetna oljudet från handöverfräsen...) - vad kan en mer utpräglad waveguide göra för att kontrollera diskantspridningen och vad kan ett nytt spännande lite mindre mellanregister bidra med? Från början var dessa tänkta till ett helt nytt projekt (som jag inte orkat dra igång än), men detta kan ju bli ett första steg på vägen. Jag har fått ett höstprojekt

.
Först släpar vi fram mätutrustningen:

Illuminator i tänkt waveguide:

Mellanregistret från Vifa/Tymphany:

där speciellt motorkonstruktionen fångade mitt intresse, som ser ut att passa min öppen baffel applikation:

Det här gillar jag - kontrollerad spridningskarakteristik och dessutom vinner jag bortåt 10 dB dynamik i det lägre registret (Illuminator i waveguide 0-90 grader):

Det här gillar jag också (NE180 0-90 grader) - kontrollerad spridning:

Nästa steg blir att klämma ihop dem tillsammans på en första provisorisk baffel.
/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik