Nya bafflar - Hmm... det blir omtag

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Nya bafflar - Hmm... det blir omtag

Inläggav matssvensson » 2016-08-06 00:11

Egentligen är jag sjukt nöjd med mina högtalare (beskrivna i denna gamla kapade tråd http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=43327&full=1), men det finns ju alltid några idéer som snurrar i huvudet. Och nu har grannpojken här på landet till slut triggat igång mig igen (som saknat? det envetna oljudet från handöverfräsen...) - vad kan en mer utpräglad waveguide göra för att kontrollera diskantspridningen och vad kan ett nytt spännande lite mindre mellanregister bidra med? Från början var dessa tänkta till ett helt nytt projekt (som jag inte orkat dra igång än), men detta kan ju bli ett första steg på vägen. Jag har fått ett höstprojekt :D.

Först släpar vi fram mätutrustningen:
Bild

Illuminator i tänkt waveguide:
Bild

Mellanregistret från Vifa/Tymphany:
Bild

där speciellt motorkonstruktionen fångade mitt intresse, som ser ut att passa min öppen baffel applikation:
Bild

Det här gillar jag - kontrollerad spridningskarakteristik och dessutom vinner jag bortåt 10 dB dynamik i det lägre registret (Illuminator i waveguide 0-90 grader):
Bild

Det här gillar jag också (NE180 0-90 grader) - kontrollerad spridning:
Bild

Nästa steg blir att klämma ihop dem tillsammans på en första provisorisk baffel.

/mats
Senast redigerad av matssvensson 2016-09-19 20:38, redigerad totalt 6 gånger.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Ortoakustisk öppen baffel rev 2?

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-06 10:21

Gratulerar till höstprojektet! Hur många höstar räknar du med att det krävs för att bli klar :) ?
Snygga drivers - inte oviktigt vid öppen baffel. Och säkert välljudande.

Själv njuter jag ofta av mina nya juveler. SÅ nöjd med att de till slut blev klara! "Tyvärr" har jag upptäckt en spricka i en av mina andra subbasar, så det kanske blir ett litet höstprojekt för mig med 8) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-06 11:07

Kalejdokom skrev:Gratulerar till höstprojektet! Hur många höstar räknar du med att det krävs för att bli klar :) ?
Snygga drivers - inte oviktigt vid öppen baffel. Och säkert välljudande.

Tanken är fortfarande att de nya elemenntbafflarna ska täckas under samma tyg som förut.
Bild

Vi får se om det lyckas. Och en höst får räcka, kanske...

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-06 23:33

Den bilden hamnade knasigt 8O. Nåväl, tanken är att den nya elementapplikationen ska få plats i samma utrymme som nuvarande mellanregister och diskant.

Mycket tankearbete för att försöka klura ut hur allt ska få plats i tre dimensioner... Det blev i alla fall ritat en första form idag, plus att "sabba" två waveguides för att de förhoppningsvis ska få plats - nästan.
Bild

Bild

Men nu blir det paus med snickeriet en vecka, när vi flyttar hem till vardagsslitet igen. Hoppas jag får tid med en testbaffel under nästa helg.

/mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Nya bafflar - kan Wavecor TW30 vara något?

Inläggav matssvensson » 2016-08-08 23:49

Funderar på alternativ till bakåtriktad diskant för mina nya bafflar. Någon som har någon erfarenhet av Wavecors 30 mm domer? Den som fångat mitt intresse är TW30WA14 http://www.wavecor.com/TW030WA13_14_specifications.pdf.

Det jag främst är på jakt efter är ett kompakt element som funkar att delas under 2kHz om det skulle behövas, och inte kostar skjortan. Alternativ jag har erfarenhet av är Scanspeaks kompakta illuminator modeller.

Finns det fler varianter där ute ni kan rekommendera?

mvh, mats

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2016-08-09 00:13

Vaf är det för wg? Passar diskanterna rakt av eller måste du modda nåt?

Intressant projekt!
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-09 00:54

jonasz skrev:Vaf är det för wg? Passar diskanterna rakt av eller måste du modda nåt?

Intressant projekt!

Tack! Det är Monacors wavwguide WG300 och ja, de behöver modifieras för att passa ss illuminator. Jag har slipat ner halsen några millimeter för att anpassa anslutningen och limmat in en fastsättning.

Användarvisningsbild
jonasz

Re: Nya bafflar - kan Wavecor TW30 vara något?

Inläggav jonasz » 2016-08-09 12:37

Tack!

Har förstått att de där mellanregistren ska vara riktigt bra. Har hört åttan i samma serie och den lät fantastiskt. :P
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-09 15:55

Är mellanregistert en så kallad 6,5 tumare?
Jag fick klart bättre ljud när jag gick från 6,5 till 8 tum, kanske inte hela sanningen, var ju ett steg upp på kavlitets stegen också.
Problemet var att 6,5 gick i botten i vissa utbrott i ex film.

Sen förstår jag att du har begrännsat med utrymme, även delningens fekvensen påverkar.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-09 16:21

matssvensson skrev:Funderar på alternativ till bakåtriktad diskant för mina nya bafflar. Någon som har någon erfarenhet av Wavecors 30 mm domer? Den som fångat mitt intresse är TW30WA14 http://www.wavecor.com/TW030WA13_14_specifications.pdf.

Det jag främst är på jakt efter är ett kompakt element som funkar att delas under 2kHz om det skulle behövas, och inte kostar skjortan. Alternativ jag har erfarenhet av är Scanspeaks kompakta illuminator modeller.

Finns det fler varianter där ute ni kan rekommendera?

mvh, mats

Antar att du med kompakt menar små yttre dimensioner. Det funkar alltså inte med en fullsize dome (ca 100 mm dia)? Tänkte annars föreslå Vifa XT25-TG30. Den har ovanligt linjär SPL-kurva och går att dela hyfsat djupt. Jag har fyra sådana, som suttit i flera olika välljudande konstruktioner. Den finns i en "kompakt" modell, men jag är tveksam till om den är lika bra (XT25SC-90). OBS, mina är ej till salu :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-09 18:01

nuffe skrev:Är mellanregistert en så kallad 6,5 tumare?
Jag fick klart bättre ljud när jag gick från 6,5 till 8 tum, kanske inte hela sanningen, var ju ett steg upp på kavlitets stegen också.
Problemet var att 6,5 gick i botten i vissa utbrott i ex film.

Sen förstår jag att du har begrännsat med utrymme, även delningens fekvensen påverkar.

Henrik

Ja, det är en 6.5 tum. Och det blir ett test om 6,5 tum kan täcka mina behov. Enligt mina beräkningar ska det vara precis på rätt sida gränsen som jag vill utnyttja dem, där jag idag har viss överkapacitet med min 8 tummare. Men som sagt, detta är en av sakerna jag är nyfiken på att undersöka - om 6,5 tum räcker :).

mvh, mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-09 18:07

Kalejdokom skrev:Antar att du med kompakt menar små yttre dimensioner. Det funkar alltså inte med en fullsize dome (ca 100 mm dia)? Tänkte annars föreslå Vifa XT25-TG30. Den har ovanligt linjär SPL-kurva och går att dela hyfsat djupt. Jag har fyra sådana, som suttit i flera olika välljudande konstruktioner. Den finns i en "kompakt" modell, men jag är tveksam till om den är lika bra (XT25SC-90). OBS, mina är ej till salu :) .

Tack för tipsen! Ja, jag letar primärt efter något som inte är fullsize dome (100 mm dia). Sen har jag inte vågat test några ringradiatorer hittills, för det ser ut som deras spridning i 30 graders riktningen är för begränsad för min applikation (min primära lyssningsvinkel). Och då räcker det inte med supersnygg kurva i nollgraders riktningen :|.

mvh, mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-13 23:23

matssvensson skrev:
jonasz skrev:Vaf är det för wg? Passar diskanterna rakt av eller måste du modda nåt?

Intressant projekt!

Tack! Det är Monacors wavwguide WG300 och ja, de behöver modifieras för att passa ss illuminator. Jag har slipat ner halsen några millimeter för att anpassa anslutningen och limmat in en fastsättning.

Här är en bild på modifieringen:
Bild
Jag fäste en bit plywood med iskruvsmuttrar för att kunna skruva dit diskanterna. Avslutningsvis slipade jag ner infästningarna till originaldiskanten.

mvh, mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-13 23:41

Man hinner inte så mycket man skulle vilja på en eftermiddag :(. En baffel börjar i alla fall ta form och waveguiden är på plats.

Bild

Bild

Nu blir det 60 års firande imorgon och spring i fjällen nästa helg. Om två helger ska det banne mig bli lite nya mätningar igen.

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Nya bafflar - Yippie!! 22 grader.

Inläggav matssvensson » 2016-08-23 23:57

60 års firande och en halvmara i Bydalsfjällen avklarade. Plötsligt händer det - jag har lyckats väcka lite gamla trigonometriska kunskaper till liv igen! :D

I brist på handgripligt snickeri har jag försökt knäcka en ekvation för min tilltänkta bakåtriktade diskant. Jag vill pröva att vinkla elementet både uppåt och utåt i förhållande till baffelns lutning. Då krävs annat än standardvinklar kan jag lista ut, utan att se vilka det är eller hur jag skulle kunna räkna ut dem. Men nu har jag till slut lyckats väcka tillräckligt med trigonometriska kunskaper till liv för att få fram vinklarna!

Att den ena skulle bli 45 grader var kanske inte så svårt att begripa (även om jag behövde se slutekvationen innan polletten trillade ner :oops:), eftersom jag tänkt testa samma vinkling uppåt som framåt. Men den andra vinkeln blev alltså 22 grader att såga med vinkelkapen i helgen. På vägen friskade jag upp att sin^2 + cos^2 av en vinkel alltid är ett. Det hade jag glömt.

Det hela krävde en liten modell i papp för att jag skulle få till formlerna rätt... 8)

Bild

/mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-24 00:43

Grattis! Till 60 och vinkelekvationens lösning. Trigonometrin är min bästa vän vid högtalardesign då jag har svårt för räta vinklar. Lycka till med fortsättningen. Jag blev klar med mitt höstprojekt innan hösten ens hade kommit :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-24 01:50

Tack! Nu var det frugans syster som fyllde jämt. Men vinkelekvationen var skön att lyckas med :). Ja, dina baffel/sub-projekt blev imponerande tjusiga. Inspiration till oss andra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Nya bafflar - börjar ta form

Inläggav matssvensson » 2016-08-30 20:21

Första provbaffeln börjar ta form. Allt ser ut att kunna få plats i befintlig volym som tänkt. Fick till och med dit en provisorisk bakåtriktad diskant.
Bild Bild Bild

Och hann göra några snabba grova mätningar med lite mätstrul, men som var tillräckligt krokiga för att visa jag behöver bygga vidare på tänkt baffelform och dämp innan jag kan dra några vidare slutsatser om själva konceptet. Det får bli en byggvända till, förhoppningsvis om två helger.

Fick en ide att försöka utnyttja den vunna dynamiken i det lägre registret för SS illuminator i vågledaren. Det kanske är möjligt att utnyttja diskanten lite längre ner i frekvens, för att få till delningen till mellanregistret på bästa möjliga vis utan att överbelasta elementet? Någon som har erfarenhet av det - att utnyttja en diskant med vågledare i ett register som diskanten egentligen inte är dimensionerad för utan hjälp av vågledaren? Vågledaren ser ju ut att ge bidrag till det, både via kontrollerad spridning och extra dynamikpotential.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-30 20:36

matssvensson skrev:Ja, det är en 6.5 tum. Och det blir ett test om 6,5 tum kan täcka mina behov. Enligt mina beräkningar ska det vara precis på rätt sida gränsen som jag vill utnyttja dem, där jag idag har viss överkapacitet med min 8 tummare. Men som sagt, detta är en av sakerna jag är nyfiken på att undersöka - om 6,5 tum räcker :).

mvh, mats

För min del blev det mycket bättre med en 8. Skulle tro att främsta skälet är att disten minskat, ser knapp elementet röra sig även på höga volymer.
Sen beror det på så mycket annat som du var inne på, delnings frekvens, utrymme mm.

Härligt projekt.

Henrik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-08-30 20:42

Jättekul projekt!
Håll koll på den eletriska delningen o/eller behåll en mätning på diskanten utan horn för att se delningen utan horn.
Samt gör distmätningar för att se om det är en vettig delning eller ej

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-30 22:45

nuffe skrev:För min del blev det mycket bättre med en 8. Skulle tro att främsta skälet är att disten minskat, ser knapp elementet röra sig även på höga volymer.
Sen beror det på så mycket annat som du var inne på, delnings frekvens, utrymme mm.

Ja, jag är lite spänd på hur 6,5 tum kommer räcka till. Jag vill egentligen försöka behålla nuvarande delningsområde till basarna vid ca 170 Hz. Vi får se.

schmutziger skrev:Jättekul projekt!
Håll koll på den eletriska delningen o/eller behåll en mätning på diskanten utan horn för att se delningen utan horn.
Samt gör distmätningar för att se om det är en vettig delning eller ej

Ja, dist blir en mätning. Och lyssning. Just delningen till illuminator diskanterna på nuvarande implementering har varit en utmaning. Att få dem att låta helt rent i alla register upp till där förstärkarna säger ifrån. 10 dB extra marginal borde ge nya möjligheter tänker jag.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-31 17:40

Ja delar du vid 170 Hz bör det inte vara ett stort problem. Jag delar vid 85Hz, så miden spelar en hel del bas.
Ibland har jag inte på basarna, ex TV nyheterna, och det funkar bra ändå.

Snygg utformning på bafflarna, nästan synd o dölja dem med tyg....

Henrik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-31 20:32

nuffe skrev:Ja delar du vid 170 Hz bör det inte vara ett stort problem. Jag delar vid 85Hz, så miden spelar en hel del bas.
Ibland har jag inte på basarna, ex TV nyheterna, och det funkar bra ändå.

Snygg utformning på bafflarna, nästan synd o dölja dem med tyg....

Henrik

Ja, ska de funka till 85 Hz skulle Xmax behöva vara 8 ggr längre och ett 6,5 tums element med Xmax på 40 mm har i alla fall jag inte sett till 8O. Men ner mot 150 Hz hoppas jag de funkar.:)

Tack, jag tycker också de blir fina. Men med dämp, sladdar och sånt så blidkar tyget min bättre hälft. Det smälter in fint med övrig möblering på så vis.8)

/mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-31 21:44

Xmax på 40mm vid 85Hz... nu överdriver du väl ändå? Jag har ju två 5.25" Revelator i mina toppar och håller på att testa olika HP-delning mellan ca 80-120 Hz och har inte haft några problem med stora konutslag eller oljud trots prov med rätt höga SPL-nivåer. Har du möjligen mycket högt ställda preferenser gällande lyssningsnivåer :? .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-31 21:49

Kalejdokom skrev:Xmax på 40mm vid 85Hz... nu överdriver du väl ändå? Jag har ju två 5.25" Revelator i mina toppar och håller på att testa olika HP-delning mellan ca 80-120 Hz och har inte haft några problem med stora konutslag eller oljud trots prov med rätt höga SPL-nivåer. Har du möjligen mycket högt ställda preferenser gällande lyssningsnivåer :? .

En vild gissning, du har inte öppen baffel i dina toppar?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-31 22:02

Du har missat min byggtråd, som pågått i 1,5 år... 8O :)
viewtopic.php?f=3&t=59348

Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-31 22:13

Kalejdokom skrev:Du har missat min byggtråd, som pågått i 1,5 år... 8O :)
viewtopic.php?f=3&t=59348

[ Bild ]

Jo, det hade jag :oops: Ja, du vet du vad du pratar om när det gäller dom elementen :lol:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-08-31 23:01

Kalejdokom skrev:Xmax på 40mm vid 85Hz... nu överdriver du väl ändå? Jag har ju två 5.25" Revelator i mina toppar och håller på att testa olika HP-delning mellan ca 80-120 Hz och har inte haft några problem med stora konutslag eller oljud trots prov med rätt höga SPL-nivåer. Har du möjligen mycket högt ställda preferenser gällande lyssningsnivåer :? .

Med min baffelform och NE180 blir det matematiken om de ska användas en oktav lägre. Jag vill gärna att mina element ska arbeta i sitt linjära område en bra bit upp i ljudstyrka, för att klara utbrott i musiken utan att ändra karaktär. Kalla det gärna högt ställda krav, men det är så jag helst vill ha det.

Med dina två Revelator element har du både större konarea och längre xmax än mitt element, så du bör klara dig fint en bit längre ner. 8)

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Nya bafflar - nya lärdomar nya mätningar

Inläggav matssvensson » 2016-09-12 01:03

Idag har jag jämnat till vågledaranslutningen till illuminator diskanten med häftmassa, vilket fick stor påverkan. Det var alltså viktigt. Jag har också sytt ihop provisoriskt dämpmaterial och filtfejkat en baksida.

Bild

Bild

Det blev en ny mätvända och resultatet var överraskande bra :D! Slängde ihop ett första filterförsök i LSPcad och bara så där fick jag fram något som ser lika bra ut som mina nuvarande högtalare i lyssningsriktningen, och till och med ännu mer lovande i andra riktningar!

Bild

Vågledare och NE180 kanske kan funka som jag hoppas :D. Nu blir man ju löjligt sugen på att provlyssna, men det får vänta ett tag tyvärr.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nya bafflar - nya lärdomar nya mätningar

Inläggav Nattlorden » 2016-09-12 07:36

Det kan kanske bli ett par oa52 av de där trots allt. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum