Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Hur mycket kan man moderera basen med basstöden till pi60s?
genstruktur skrev:Basstöd är trevliga ja.
Med bs60 och pi60s får du fyra utstrålningspunkter för bas kontra två som du har nu. Det kan vara en fördel.
Men pi60s+bs60 blir inte direkt en mindre skrymmande lösning, fick för mig att det var en anledning att byta?
Aerob skrev:Från en som har gått från i16s infrax6 -> i16s profX2 -> pi60s. Personligen så väger fördelarna upp nackdelarna, alla dagar i veckan. Så himla skönt att bli av med alla diverse elektroniklådor och diverse sladd som förbinder dom och ersätta allt med en enkel integrerad förstärkare! På sikt kan jag kanske se mig trycka in bs60 men där går gränsen för vardagsrums-stereon.
genstruktur skrev:Okej.
cr80es kontra bcx angående ljudkvalité är jag fel man att svara på. Har hört ett Ino delningsfilter en gång bara. Låter det menar du?
sprudel skrev:Håller på att prova med förbikoppling, alltså försteg direkt i slutsteg jämfört med cr80es som mellansteg. Vi får se vad det ger men första intrycken är att det finns en slöja.
Kan också bero på att försteg o slutsteg av samma fabrikat är en bättre synergi, men orsaken spelar egentligen ingen roll. Jag vill ha den koppling som ger mest kvalitet i ljudet.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Håller på att prova med förbikoppling, alltså försteg direkt i slutsteg jämfört med cr80es som mellansteg. Vi får se vad det ger men första intrycken är att det finns en slöja.
Kan också bero på att försteg o slutsteg av samma fabrikat är en bättre synergi, men orsaken spelar egentligen ingen roll. Jag vill ha den koppling som ger mest kvalitet i ljudet.
Men med eller utan cr80s i kedjan med toppar ger två helt olika resultat. Frekvensgången ändras väl rätt rejält med eller utan högpassfiltrering av i16s?
AndreasArvidsson skrev:Jag tror knappast någon kommer höra skillnad på cr80s i fullregisterläge jämfört med cr80s förbikopplat
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror knappast någon kommer höra skillnad på cr80s i fullregisterläge jämfört med cr80s förbikopplat
Jodå, om man inte lyssnar blint så kan man säkert höra skillnad.
Almen skrev:För övrigt tycker jag att den lösning du har nu, sprudel, är väldigt snygg. Och om du funderar på att senare komplettera pi60 med bs60 så får du förutom slutsteget (som ändå är gömt nu) inte direkt färre sladdar och prylar?
genstruktur skrev:Almen skrev:För övrigt tycker jag att den lösning du har nu, sprudel, är väldigt snygg. Och om du funderar på att senare komplettera pi60 med bs60 så får du förutom slutsteget (som ändå är gömt nu) inte direkt färre sladdar och prylar?
Det är sant, med bs60 blir det en del "lådor" ändå. Kanske tilltalas han av något mindre rattar och inställningar? bcX är bara en enda ratt att justera, ett cr80es har väl flera olika "rattar" att justera (optimera i evighet
).
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Almen skrev:För övrigt tycker jag att den lösning du har nu, sprudel, är väldigt snygg. Och om du funderar på att senare komplettera pi60 med bs60 så får du förutom slutsteget (som ändå är gömt nu) inte direkt färre sladdar och prylar?
Det är sant, med bs60 blir det en del "lådor" ändå. Kanske tilltalas han av något mindre rattar och inställningar? bcX är bara en enda ratt att justera, ett cr80es har väl flera olika "rattar" att justera (optimera i evighet
).
Fast de sitter på insidan, så de är bara tänkta att ställas en gång och sedan inte röras.
genstruktur skrev:Utan att egentligen ha något tekniskt kunnande på fötterna alls, men vad är det som säger att ett cr80s eller es "måste" vara helt transparent? Hade varit kul med ett test i MoLT!
Med det sagt så tror jag iofs att det finns annat som påverkar mer i en normal anläggning.
genstruktur skrev:Aha. Men det är inte så att en smygande känsla kan komma över en som gör att man måste in och justera lite för att se om det kan låta bättre?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Utan att egentligen ha något tekniskt kunnande på fötterna alls, men vad är det som säger att ett cr80s eller es "måste" vara helt transparent? Hade varit kul med ett test i MoLT!
Med det sagt så tror jag iofs att det finns annat som påverkar mer i en normal anläggning.
Det finns så klart inga måsten, men det är för enkelt att göra en sk "passthrough" för att jag skall tro att Ingvar misslyckats med detta. I sin enklaste form så kopplar man bara ihop in- och utgångarna och hela lådan blir en skarvkontakt. Det påverkar inte signalen hörbart.
Exakt hur Ingvar löst det vet jag ej då jag inte har schemat, men jag har väldigt svårt att tro att han inte skulle gjort detta bra nog och verkligen inte så dåligt att det blir en stor skillnad. Ref: "Basen beter sig helt annorlunda"
Jag har också själv lyssnat med och utan cr80s och jag hör då ingen skillnad. Inte för att det i sig är något bevis.genstruktur skrev:Aha. Men det är inte så att en smygande känsla kan komma över en som gör att man måste in och justera lite för att se om det kan låta bättre?
Inte för min del. Jag har både cr80s + infratillsats + basstöd och jag har inget krypande behov av att skruva en massor "bara för att". Inställningen från början tog sin tid, men när det var klart så är det bara att lyssna och vara glad
Har man dock ett problem med detta så är det så klart inte positivt och en enklare anläggning kanske känns bättre... och det är ju bra!
Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror knappast någon kommer höra skillnad på cr80s i fullregisterläge jämfört med cr80s förbikopplat
Rydberg skrev:Almen skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tror knappast någon kommer höra skillnad på cr80s i fullregisterläge jämfört med cr80s förbikopplat
Jag frågade Ingvar just den frågan och om jag inte missminner mig sa han att det var hörbart i fullrange. Om det var pga av en minimal tonkurveförändring eller annat vet jag inte.
genstruktur skrev:Jaha, ja du tänkte på det påstående att "basen beter sig helt annorlunda". Jag menade mer att det kunde kanske vara någon liten liten skillnad mellan att köra med eller utan cr80s i signalvägen, utan att ställa några delningar eller liknande. Jag har Ino själv och älskar dem, och alla andra Ino-anläggningar jag hört, inklusive med cr80s i signalvägen och delat system. Så det är inte det. Jag tror att jag kanske tänker mig att "vi" får vara kritiska även till Inos produkter och att de kanske även de inte är helt transparenta alltid, i alla fall tills det har testats?
Angående "den smygande känslan". Jag förstår, låter skönt att inte fundera så mycket på det hela. Ställer man in det en gång och är nöjd sen, så är de inget problem.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Jaha, ja du tänkte på det påstående att "basen beter sig helt annorlunda". Jag menade mer att det kunde kanske vara någon liten liten skillnad mellan att köra med eller utan cr80s i signalvägen, utan att ställa några delningar eller liknande. Jag har Ino själv och älskar dem, och alla andra Ino-anläggningar jag hört, inklusive med cr80s i signalvägen och delat system. Så det är inte det. Jag tror att jag kanske tänker mig att "vi" får vara kritiska även till Inos produkter och att de kanske även de inte är helt transparenta alltid, i alla fall tills det har testats?
Angående "den smygande känslan". Jag förstår, låter skönt att inte fundera så mycket på det hela. Ställer man in det en gång och är nöjd sen, så är de inget problem.
Ja att det inte kan finnas någon litet skulle jag inte ta gift på, men enligt mina öron så var det inget som jag reflekterade över när jag testade så det är inte för stort isf. I en F/E kanske jag skulle kunna ta ut det, men det var inte: "oj vad det låter dåligt med filtret i signalvägen".
Du har helt rätt i din inställning. Man bör alltid vara kritisk. Min poäng var snarare att påverkan av delningen och basarna är så stor att hur vida filtret i fullrange läget påverkar eller inte är ganska ointressant i det stora hela.
EDIT: Jag har faktiskt en mätning på cr80s i fullrange. Den har lite påverkan nere i infraregistret där den faktiskt lyfter lite.
[ Bild ]
genstruktur skrev:Nej jag tror inte heller att cr80s påverkar särskilt mycket. Det lät bra den gången jag hörde ett i alla fall. Vilken modell av minidsp är det mätt på i diagrammet?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Nej jag tror inte heller att cr80s påverkar särskilt mycket. Det lät bra den gången jag hörde ett i alla fall. Vilken modell av minidsp är det mätt på i diagrammet?
2x4(in a box) obalanserad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster